AnonymBruker Skrevet 22. mars #1 Skrevet 22. mars Har en sønn på 2,5 som den siste tiden er blitt ekstremt vanskelig å kle på. Han vil kun iføre seg støvler på beina. Hyler og gråter og sier han får vondt om vi tar på joggesko. Har prøvd flere forskjellige merker, fått målt opp riktig størrelse etc, men ingen sko forblir på beina. Han får panikk. Det samme gjelder i stor grad jakker. De er ubehagelige og varme, og de strammer. Luer - han har et par stk som han aksepterer, alt annet strammer og er vondt, inkludert capser som kan justeres både større og mindre. I dag skulle han på en lengre biltur. Har har historikk med å bli bilsyk og vi bruker derfor armbånd som hjelper mot kvalme på han. Disse har han brukt siden han var baby. Aldri vært problem. Men plutselig i dag ble det hyl og panikk, altfor stramme og vonde. Hva er det som skjer? Er det alderen? Hvordan takler vi dette? Pappaen presser litt på og forlanger at han f.eks har på sko i stede for støvler fordi han må lære seg, men jeg får litt vondt for det virker som barnet oppriktig får ubehag av ulike påkledninger 😞 Anonymkode: b970d...317
AnonymBruker Skrevet 22. mars #2 Skrevet 22. mars Høres ut som sensorisk prosesseringsvansker - https://childmind.org/article/sensory-processing-issues-explained/ Bare sånn før flere begynner å skrike ut diagnoser så hadde jeg dette selv som barn, og også nå som voksen, jeg har hverken ADHD eller autisme. Det meste vokste jeg av meg, nå er det såpass lite at det ikke påvirker dagene mine i så stor grad, med mindre det er knyttet til lyd/lys, da kan jeg bli sliten. Anonymkode: 55dc8...f6c 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #3 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Høres ut som sensorisk prosesseringsvansker - https://childmind.org/article/sensory-processing-issues-explained/ Bare sånn før flere begynner å skrike ut diagnoser så hadde jeg dette selv som barn, og også nå som voksen, jeg har hverken ADHD eller autisme. Det meste vokste jeg av meg, nå er det såpass lite at det ikke påvirker dagene mine i så stor grad, med mindre det er knyttet til lyd/lys, da kan jeg bli sliten. Anonymkode: 55dc8...f6c Kan legge til at for meg som barn, så dreide deg seg f.eks. om at det ikke skulle eksistere en eneste "rynke" i buksene mine, dersom jeg hadde på meg støvler, da fikk jeg helt fnatt og morgningen ble et mareritt for moren min. Jeg klarte heller ikke å bruke visse typer av regntøy, jeg syns det var ekkelt å skrive i kladdebøkene på skolen, om kanten av ermet på genseren min ble det minste fuktig, så måtte jeg bytte genser osv. Anonymkode: 55dc8...f6c
AnonymBruker Skrevet 22. mars #4 Skrevet 22. mars Premature eller dysmature har ofte dette "problemet". Høysensitive? Autister? Eller bare veldig følsom hud? Anonymkode: fe843...733
AnonymBruker Skrevet 22. mars #5 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Har en sønn på 2,5 som den siste tiden er blitt ekstremt vanskelig å kle på. Han vil kun iføre seg støvler på beina. Hyler og gråter og sier han får vondt om vi tar på joggesko. Har prøvd flere forskjellige merker, fått målt opp riktig størrelse etc, men ingen sko forblir på beina. Han får panikk. Det samme gjelder i stor grad jakker. De er ubehagelige og varme, og de strammer. Luer - han har et par stk som han aksepterer, alt annet strammer og er vondt, inkludert capser som kan justeres både større og mindre. I dag skulle han på en lengre biltur. Har har historikk med å bli bilsyk og vi bruker derfor armbånd som hjelper mot kvalme på han. Disse har han brukt siden han var baby. Aldri vært problem. Men plutselig i dag ble det hyl og panikk, altfor stramme og vonde. Hva er det som skjer? Er det alderen? Hvordan takler vi dette? Pappaen presser litt på og forlanger at han f.eks har på sko i stede for støvler fordi han må lære seg, men jeg får litt vondt for det virker som barnet oppriktig får ubehag av ulike påkledninger 😞 Anonymkode: b970d...317 Her kan være både fysiske og psykiske ting som plager han. La han få støvler på til bone, og ta dem av når han sitter i bilen. Vær obs på om han får hevelser og hjelp han med å finne mye klær uten tykke sømmer og kanter. Se det litt an, og snakk med fastlege om dette vedvarer. Blir det bedre etter tiltak som over og lite klær i sommer halvåret og så forverring til høsten når tykkere klær må på så er det god grunn til å tenke fysiske årsaker. Klarer han å få på lettere sko, for så å få samme problem når sandaler eller andre sko skal taes i bruk, så er det og grunn til å tenke fysisk problem. Anonymkode: 3e60e...267
AnonymBruker Skrevet 22. mars #6 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Premature eller dysmature har ofte dette "problemet". Høysensitive? Autister? Eller bare veldig følsom hud? Anonymkode: fe843...733 Personer med usynlige hud og blodsykdommer har samme problem. Anonymkode: 3e60e...267
AnonymBruker Skrevet 22. mars #7 Skrevet 22. mars Huffa meg, fysiske problemer har ikke slått meg en gang! Er det farlige ting som kan ha slike symptomer? Kan være verdt å nevne at både jeg og pappaen har lettere grad av nevrodiversitet, så hadde tenkt autismespekteret er en mer sannsynlig årsak. Men, barnet har ingen andre tegn på autisme, tidlig og godt utviklet språklig, ingen spesielle stims som jeg har sett og sover godt om natten. Er veldig sosial med både voksne og barn og trives godt i barnehagen. Men er vel kanskje en tanke å høre med fastlege uansett 🤔 ts Anonymkode: b970d...317
AnonymBruker Skrevet 22. mars #8 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Huffa meg, fysiske problemer har ikke slått meg en gang! Er det farlige ting som kan ha slike symptomer? Kan være verdt å nevne at både jeg og pappaen har lettere grad av nevrodiversitet, så hadde tenkt autismespekteret er en mer sannsynlig årsak. Men, barnet har ingen andre tegn på autisme, tidlig og godt utviklet språklig, ingen spesielle stims som jeg har sett og sover godt om natten. Er veldig sosial med både voksne og barn og trives godt i barnehagen. Men er vel kanskje en tanke å høre med fastlege uansett 🤔 ts Anonymkode: b970d...317 Prøv og å filme når dere kler på og hva som skjer. Nyttig for helsepersonell å se hva og hvordan han reagerer. Han er liten enda, så dette kan gå seg til. Anonymkode: 3e60e...267
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå