Gå til innhold

Uggen følelse i magen etter møte med min framtidige sjef i går - arbeidskontrakt.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg hadde ett avtalt møte med min fremtidige sjef som jeg skal jobbe for fra 1 juli. Hun sa i forveien at vi skulle snakke om fremtiden og om ønsker og sånt som jeg hadde og hun hadde. 

Da jeg møtte henne i går så skjønte jeg fort at det var kontrakt hun ville jeg skulle signere. Jeg skal ikke starte å jobbe før 1 juli. 

Så ble veldig overrumpla over at hun kom med den kontrakten nå. 

Det var ikke måte på hva hun skrøt av hvor snill hun var med meg (kjenner arbeidsgivere, de gjør noe sjeldent for at de er snille.. men for at de skal få deg billigst mulig).

Ja hun har vært snill med at jeg fikk en sjanse til å komme inn i bransjen og føler at jeg nå står i takknemmlighets gjeld. For jeg har gjort de bra de månedene jeg har jobbet og blir spurt av flere arbeidsgivere nå om jobb. 

Jeg spurte om jeg kunne få med meg kontrakten hjem og få tenke litt på det, men det fikk jeg ikke, det var ikke noe å tenke på sa hun. Det var bare å signere.  Jeg jattet bare med for jeg klarte ikke å tenke klart en gang for jeg ble så overrumplet. Så hadde ingen å konferere med osv. Jeg har en jobb spesialist hos NAV så hadde håpet jeg kunne få med meg kontrakten og fått henne til å hjelpe meg og å se på den. Men den sjansen fikk jeg ikke. 

Jeg syns lønna er for lav i tillegg, men hun kom med at hun ville jeg skulle skrive kontrakt nå så jeg ble med på lønns oppgjøret nå i april. I tillegg hadde hun tenkt å tilby 20k mindre enn det apoteket jeg skulle jobbe 60% hos. Så det endret hun til samme beløp da, men i flg foreningen skal man ikke takke ja til noe under 550 k.. så jeg blir veldig usikker på hva jeg skal gjøre nå. 

Jeg har jo signert så er sikkert fucked uansett men følte ikke jeg hadde noe valg. 

Jeg takket nei til 300 kr timen hos ett firma som driver med vikarbyrå virksomhet, fordi jeg ville ha forutsigbar lønn. Men nå begynner jeg og tvile på om det var så lurt. 

Begynner man å krangle blir det jo ikke noe særlig god stemning på jobb. 

Samtidig så lurer jeg jo på at kanskje sånt er normalt og det er noe jeg må bare godta? Såfall så er den ugne følelsen ikke noe å tenke over. 

Anonymkode: b8b4d...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Høres veldig merkelig ut at du ikke kunne få med deg kontrakten hjem og lese i ro.

Om vi tilbyr noen jobb så får de kontrakten tilsendt + stillingsinstruks i tillegg til info om pensjon og forsikringer om vi i dialog er enig i at de ønsker tilbud om jobb hos oss.

Dette tilbudet står i 7 dager, om du i løpet av disse dagene hverken har signert eller tatt initiativ til dialog rundt kontrakten regner vi deg som uinteressert i stillingen og går videre med neste kandidat på lista.

Anonymkode: eca3b...e00

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Høres veldig merkelig ut at du ikke kunne få med deg kontrakten hjem og lese i ro.

Om vi tilbyr noen jobb så får de kontrakten tilsendt + stillingsinstruks i tillegg til info om pensjon og forsikringer om vi i dialog er enig i at de ønsker tilbud om jobb hos oss.

Dette tilbudet står i 7 dager, om du i løpet av disse dagene hverken har signert eller tatt initiativ til dialog rundt kontrakten regner vi deg som uinteressert i stillingen og går videre med neste kandidat på lista.

Anonymkode: eca3b...e00

Nei alt skulle skje i går på timen da jeg var der på møte. Jeg trodde vi skulle ha 1 times møte da det var satt opp men etter en halvtime så var hun klar med kontrakten. Og så etterpå sier hun ja du kan bare begynne å jobbe. 

Det du skriver høres mer fornuftig ut. Jeg føler det er noe fishy når alt skal skje så fort. 

Men skal ta en prat med jobb spesialisten min og organisasjonen for å høre, hva jeg kan gjøre. Kan man si opp med en gang hvis man ser at dette er noe feil ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter du ikke i jobben før 1. juli? Da er du vel uansett ikke med på lønnsoppgjøret i vår? Trodde jeg - men jeg kan ta feil. Der jeg har jobbet har det i alle fall vært slik at det er startdato og ikke underskriving av kontrakt som er bestemmende for dette.

Enig med deg i at det er rart å bli overrumplet med en kontrakt - og også litt rart å så enkelt sette opp lønna der og da, det tyder kanskje på at du har blitt tilbudt en noe lav lønn i den kontrakten, og at den fortsatt er lav etter at hun matchet en annen jobb.

Hvis du vil annullere avtalen, så vil det være en pussig arbeidsgiver som ikke går med på det. Hvem vil ha inn noen som ikke vil være der? I mange (alle?) yrker kan man si opp allerede før man har begynt, og er det avtalt prøvetid så er det vel en kort oppsigelsestid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg hadde ett avtalt møte med min fremtidige sjef som jeg skal jobbe for fra 1 juli. Hun sa i forveien at vi skulle snakke om fremtiden og om ønsker og sånt som jeg hadde og hun hadde. 

Da jeg møtte henne i går så skjønte jeg fort at det var kontrakt hun ville jeg skulle signere. Jeg skal ikke starte å jobbe før 1 juli. 

Så ble veldig overrumpla over at hun kom med den kontrakten nå. 

Det var ikke måte på hva hun skrøt av hvor snill hun var med meg (kjenner arbeidsgivere, de gjør noe sjeldent for at de er snille.. men for at de skal få deg billigst mulig).

Ja hun har vært snill med at jeg fikk en sjanse til å komme inn i bransjen og føler at jeg nå står i takknemmlighets gjeld. For jeg har gjort de bra de månedene jeg har jobbet og blir spurt av flere arbeidsgivere nå om jobb. 

Jeg spurte om jeg kunne få med meg kontrakten hjem og få tenke litt på det, men det fikk jeg ikke, det var ikke noe å tenke på sa hun. Det var bare å signere.  Jeg jattet bare med for jeg klarte ikke å tenke klart en gang for jeg ble så overrumplet. Så hadde ingen å konferere med osv. Jeg har en jobb spesialist hos NAV så hadde håpet jeg kunne få med meg kontrakten og fått henne til å hjelpe meg og å se på den. Men den sjansen fikk jeg ikke. 

Jeg syns lønna er for lav i tillegg, men hun kom med at hun ville jeg skulle skrive kontrakt nå så jeg ble med på lønns oppgjøret nå i april. I tillegg hadde hun tenkt å tilby 20k mindre enn det apoteket jeg skulle jobbe 60% hos. Så det endret hun til samme beløp da, men i flg foreningen skal man ikke takke ja til noe under 550 k.. så jeg blir veldig usikker på hva jeg skal gjøre nå. 

Jeg har jo signert så er sikkert fucked uansett men følte ikke jeg hadde noe valg. 

Jeg takket nei til 300 kr timen hos ett firma som driver med vikarbyrå virksomhet, fordi jeg ville ha forutsigbar lønn. Men nå begynner jeg og tvile på om det var så lurt. 

Begynner man å krangle blir det jo ikke noe særlig god stemning på jobb. 

Samtidig så lurer jeg jo på at kanskje sånt er normalt og det er noe jeg må bare godta? Såfall så er den ugne følelsen ikke noe å tenke over. 

At hun ønsket å få signert en kontrakt, det synes jeg er helt greit. Det er ikke så lenge til 1. juli, og det er jo betryggende for henne at du har forpliktet deg til å ta jobben slik at hun unngår en situasjon hvor du plutselig tar en annen jobb og ikke dukker opp hos henne.

Det andre med at du ikke fikk ro til å studere kontrakten, det er ugreit, synes jeg. Men benytt i hvert fall nå muligheten til å studere den i etterkant. Skulle det være helt krise, det du har signert på, kan du jo bare si opp jobben igjen og finne noe annet.

Anonymkode: 57d9c...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Legge frem kontrakt og forvente signering der og da? Det høres fryktelig rart ut...

Anonymkode: 9992a...4f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper du fikk med deg kontrakten hjem og kan finlese den nå, slik at du kan si opp før 1. april om det er noe som ikke er som forventet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Aristoteles skrev (3 timer siden):

Starter du ikke i jobben før 1. juli? Da er du vel uansett ikke med på lønnsoppgjøret i vår? Trodde jeg - men jeg kan ta feil. Der jeg har jobbet har det i alle fall vært slik at det er startdato og ikke underskriving av kontrakt som er bestemmende for dette.

Enig med deg i at det er rart å bli overrumplet med en kontrakt - og også litt rart å så enkelt sette opp lønna der og da, det tyder kanskje på at du har blitt tilbudt en noe lav lønn i den kontrakten, og at den fortsatt er lav etter at hun matchet en annen jobb.

Hvis du vil annullere avtalen, så vil det være en pussig arbeidsgiver som ikke går med på det. Hvem vil ha inn noen som ikke vil være der? I mange (alle?) yrker kan man si opp allerede før man har begynt, og er det avtalt prøvetid så er det vel en kort oppsigelsestid.

Jeg signerte kontrakt i april i fjor, på det lønna var da, startet etter lønnsoppgjøret og gikk automatisk opp de prosentene vi fikk i lønnsoppgjøret. Hvis det var det du mente? 🙂

Anonymkode: e2084...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du er usikker så sier du bare opp før 1.april. Da løper oppsigelstiden frem til 1.juli og du trenger ikke starte i jobben.

Anonymkode: dbc8a...d37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om du er usikker så sier du bare opp før 1.april. Da løper oppsigelstiden frem til 1.juli og du trenger ikke starte i jobben.

Anonymkode: dbc8a...d37

Man kan si opp fram til jobbstart, det er ikke uvanlig at nyansatte ikke møter til første arbeidsdag.

Det er rimelig at arbeidsgiver ønsker å får en signert kontrakt raske, men det er også som påpekt over at man får et tilbud med f.eks en ukes svarfrist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...