Gå til innhold

Skinnjakka renner farge

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Har kjøpt min første skinnjakke, denne er brukt. Tør ikke vaske på maskin så vasket for hånd i dusjen. Det renner farge av den uavbrutt så etter 5min så orket jeg ikke mer og hang den til tørk. Hadde den vært i maskinen så hadde den nok farget alle min andre klær 😲😲

Den er i merket Carla F. En blanding mellom skinn og semsket skinn i mørkefrønn. Fargen som mommer ut av jakka er grønt vann. 

Det jeg har gjort er å spyle vann på jakka, vrenge den med hånda. Fargene renner ut. Gjentar det samme ca 10ggr til og samme skjer..like mye farge kommer ut. Hva har jeg gjort feil?

Anonymkode: 199a3...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tror ikke skinnjakke skal vaskes på denne måten?? Du skal bruke rensesåpe for din type skinn, og voks for å kapsle inn fargen på en måte, en god olje, slutt å helle vann på den... 

Anonymkode: 51e42...b68

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud... man vasker ikke skinn eller lær. Det skal renses på renseri.

Du har antageligvis ødelagt jakken. Den blir nok stiv og rar i skinnet og antageligvis ikke brukbar.

Anonymkode: 76ed9...461

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som de andre sier, du kan ikke vaske skinn på den måten, og absolutt heller ikke i maskin. Man kan ta en veldig lett fuktet klut og forsiktig gni på en flekk, ved behov, men ikke mer vann enn det. Jakken kommer til å bli stiv og ubrukelig når den tørker… sorry.. Man må av og til lære the hard way! (Eller ta et raskt google-søk hvis man er usikker på hvordan man gjør ting.)

Anonymkode: 8810a...d15

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Herregud... man vasker ikke skinn eller lær. Det skal renses på renseri.

Du har antageligvis ødelagt jakken. Den blir nok stiv og rar i skinnet og antageligvis ikke brukbar.

Anonymkode: 76ed9...461

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som de andre sier, du kan ikke vaske skinn på den måten, og absolutt heller ikke i maskin. Man kan ta en veldig lett fuktet klut og forsiktig gni på en flekk, ved behov, men ikke mer vann enn det. Jakken kommer til å bli stiv og ubrukelig når den tørker… sorry.. Man må av og til lære the hard way! (Eller ta et raskt google-søk hvis man er usikker på hvordan man gjør ting.)

Anonymkode: 8810a...d15

Jeg har vært borti hardt lær i hesteutstyr før, som har vært ute i mye regn og fukt, trengs noen runder med oljer og god voks, men det kan gå med jakka og, men da må ts gjøre det fort som F. 

Anonymkode: 51e42...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her

Det lukter rett og slett dr** av jakke. Med røyklukt ol. Å bare dabbe den med en klut vil ikke få vekk hverken lukt eller flekken. Derfor gikk jeg over med vann. Så det er med andre ord normalt at den gir fra seg så mye farger 🤔 Har nå hengt den til tørk. Får håpe den overlever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts her

Det lukter rett og slett dr** av jakke. Med røyklukt ol. Å bare dabbe den med en klut vil ikke få vekk hverken lukt eller flekken. Derfor gikk jeg over med vann. Så det er med andre ord normalt at den gir fra seg så mye farger 🤔 Har nå hengt den til tørk. Får håpe den overlever.

Du må rense den som andre skriver, ikke vaske med vann. Det finnes egne rensekremer og rens du kan bruke, men du dusjer virkelig aldri lær med vann. Mest sannsynligvis ødelagt jakke.

Anonymkode: 2db0b...823

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

😂😂😂  Er du en slik som også vasker brødristeren i oppvaskmaskinen og bilen innvendig med høytryksspyler?

Anonymkode: 1bd6a...a12

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Åherregud 🙈 stakkars jakke 

Anonymkode: 0d413...400

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må rense den som andre skriver, ikke vaske med vann. Det finnes egne rensekremer og rens du kan bruke, men du dusjer virkelig aldri lær med vann. Mest sannsynligvis ødelagt jakke.

Anonymkode: 2db0b...823

Det er en sannhet med modifikasjoner. Skinn/lær er hud. Den tåler en solid omgang juling. 

Ts: før du setter i gang med ting er det ofte lurt å gjøre et enkelt nettsøk på hvordan det nå best løses. Det finnes en rekke fine videoer på joutube, f.eks., om vask av skinnvesker (og jakker) som er helt gjennom-møkkete og forferdelige. Prosessen innebærer en god del mer både vann og skrubbing enn folket her i tråden gir inntrykk av. (Og så en solid omgang med rehydrering)

Det sagt: å spyle noe i dusjen gjør det på ingen måte rent. Uavhengig av om det er en jakke, et par sko eller deg selv. Renhet krever at såpe skrubber inn i det som skal bli rent. «Spyle i dusjen» er dermed helt meningsløst som metode.

Anonymkode: 868d5...b7c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...