AnonymBruker Skrevet 24. mars #21 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis man dropper brus, juice og godteri kan mye skje også i lommeboka. Anonymkode: b9585...89a Jeg drikker ikke brus, juice eller spiser godteri, og har fortsatt ikke råd til biff tre ganger per dag hver dag. Anonymkode: ff127...74a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #22 Del Skrevet 24. mars Det høres jo veldig lite ut TS. Jeg har selv levd på den kalorimengden en periode og jeg endte bare opp med å føle meg elendig, og utviklet symptomer på anoreksi. Ja jeg mistet noen kilo, men jeg så ikke noe bedre ut, jeg ble bare en mindre og dvaskere utgave av meg selv. Hvis målet ditt er varig vektnedgang bør du spise mer, og legge til trening. Jeg løper nå 2-4 ganger i uken, går daglige turer og trener styrke iblant og går ned i vekt hvis jeg spiser under 1900 kalorier. Og jeg er lav, og veier ikke mye. De som insisterer på at de må spise 1400 kalorier for å vedlikeholde lever garantert ekstremt mye mer stillesittende enn de tror, eller de spiser mer enn de tror. Anonymkode: 47ac1...0ef 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #23 Del Skrevet 24. mars Jeg har lenge vært en sånn som får vondt i hodet om jeg ikke spiser jevnt gjennom hele dagen, gjerne hver 3.-4. time. Da jeg gikk opp i vekt syntes jeg det var vanskelig å bli kvitt vekten med hyppige måltider, da klarte jeg ikke å holde meg i underskudd. For meg hjalp det med fasting. Jeg spiser lunsj og middag, og det er det. Siden jeg bare har to måltider så passer jeg på at jeg får i meg mye proteiner, men også sunt fett. Da holder jeg meg mett og jevn, og slipper å føle at blodsukkeret svinger, at jeg får hodepine når jeg går noen timer uten mat osv. Det er ikke sikkert fasting er noe for deg, og for vekten er underskudd et underskudd uansett, men for trivselen er det viktig at de 1200 kaloriene du spiser faktisk er noe som holder deg oppe og nikker gjennom hele dagen. Hvordan ser en typisk dag ut for deg? Anonymkode: bda22...e6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #24 Del Skrevet 24. mars Om du ikke skal ha mer enn 1200 så beveger du deg for lite. Om du vil bli kvitt hodepinen så er det første du skal gjøre å bevege deg langt mer! Anonymkode: ac902...13e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #25 Del Skrevet 24. mars Salt , salt, salt sier jeg bare. Anonymkode: 53b4f...924 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #26 Del Skrevet 24. mars Får du i deg nok elektrolytter? Drikk et glass Resorb e.l i en periode. Anonymkode: 2d0c2...5ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #27 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det høres jo veldig lite ut TS. Jeg har selv levd på den kalorimengden en periode og jeg endte bare opp med å føle meg elendig, og utviklet symptomer på anoreksi. Ja jeg mistet noen kilo, men jeg så ikke noe bedre ut, jeg ble bare en mindre og dvaskere utgave av meg selv. Hvis målet ditt er varig vektnedgang bør du spise mer, og legge til trening. Jeg løper nå 2-4 ganger i uken, går daglige turer og trener styrke iblant og går ned i vekt hvis jeg spiser under 1900 kalorier. Og jeg er lav, og veier ikke mye. De som insisterer på at de må spise 1400 kalorier for å vedlikeholde lever garantert ekstremt mye mer stillesittende enn de tror, eller de spiser mer enn de tror. Anonymkode: 47ac1...0ef Jeg er ikke TS, men jeg vedlikeholder vekten nå på 1700 kalorier ca. Da jeg gikk ned i vekt så ble jeg anbefalt 0,5-1 kg i uken, og et halvkilo i uken betyr 500 kalorier i underskudd per dag = 1200. Jeg gikk ned 35 kilo på det uten å føle på det du skriver om, så kanskje man bare er forskjellige? Og ja, jeg er jo relativt stillesittende store deler av dagen fordi jobben min er stillesittende. Når jeg kommer hjem skal jeg hente sultne og slitne barnehagebarn, lage middag, spise middag, kose og leke litt og legge de. Så kommer det lille husarbeidet vi orker å ta i hverdagen. Vi har hund som trenger tur hver dag, og jeg trener styrke tre ganger i uken, men det er liksom den aktiviteten jeg har i hverdagen. Det er ikke såpass mye at jeg kunne spise så voldsomt mye mer mens jeg gikk ned. Altså, jeg kunne gjort det saktere også, men min erfaring er at noe saktere hadde gjort at jeg mistet motivasjonen når det var snakk om så mange kilo. Anonymkode: bda22...e6f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #28 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 10.34): Nylig begynt med lifesum appen som sier jeg ikke kan ta mer enn 1200/1300 kalorier. Begynte med dette for ca 10 dager siden og kjenner jeg har ofte skikkelig hodepine. Og ja jeg drikker massse vann. Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt hodepine?? Anonymkode: 19a8b...526 Sannsynligvis altfor lite mat. Man bør ikke spise under basalforbrenningen sin. Hva veier du og hvor høy er du? Trener du? Anonymkode: dc848...276 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #29 Del Skrevet 24. mars Drikk mer vann! Det går over. Kroppen får litt sjokk av å ikke alltid få ekstra kalorier Anonymkode: d424d...f77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #30 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Sannsynligvis altfor lite mat. Man bør ikke spise under basalforbrenningen sin. Hva veier du og hvor høy er du? Trener du? Anonymkode: dc848...276 Men da må man jo også justere ned etterhvert som vekten går ned, basalfobrenningen er høyere ved 90 kg enn 80 kg. Anonymkode: 0f8ff...ae8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #31 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Men da må man jo også justere ned etterhvert som vekten går ned, basalfobrenningen er høyere ved 90 kg enn 80 kg. Anonymkode: 0f8ff...ae8 Selvsagt, men man bør spise mer enn basalforbrenningen sin! De fleste gjør jo mer enn å ligge i ro døgnet rundt. Kroppen trenger næring! Jeg er 163 cm og 62 kg. Min basalforbrenning er ca 1370 kcal. Jeg hadde rast ned i vekt hvis jeg la meg på det. Jeg hadde i tillegg hatt det helt forferdelig. Vedlikeholder på ca 2000 kcal. Men jeg beveger på meg regelmessig. Anonymkode: dc848...276 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #32 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Selvsagt, men man bør spise mer enn basalforbrenningen sin! De fleste gjør jo mer enn å ligge i ro døgnet rundt. Kroppen trenger næring! Jeg er 163 cm og 62 kg. Min basalforbrenning er ca 1370 kcal. Jeg hadde rast ned i vekt hvis jeg la meg på det. Jeg hadde i tillegg hatt det helt forferdelig. Vedlikeholder på ca 2000 kcal. Men jeg beveger på meg regelmessig. Anonymkode: dc848...276 Mens min basalforbrenning er rundt 900-1000 kcal. Ergo kan jeg ikke spise like mye som deg. Anonymkode: ff127...74a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #33 Del Skrevet 24. mars Prøv salt og elektrolytter ja. Ellers, gi det tid for kroppen å justere seg. Anonymkode: 62eef...3c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #34 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 10.34): Nylig begynt med lifesum appen som sier jeg ikke kan ta mer enn 1200/1300 kalorier. Begynte med dette for ca 10 dager siden og kjenner jeg har ofte skikkelig hodepine. Og ja jeg drikker massse vann. Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt hodepine?? Anonymkode: 19a8b...526 Det er jo helt avgjørende hva du spiser for å få denne energien. Anonymkode: 30f88...718 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #35 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (21 timer siden): Overvektige nordmenn er livredde for sultfølelse. De tåler ikke den minste form for ubehag. Det er derfor 70 % av Norges befolkning er overvektige. Dette er helt feil. Vi lever i et forbrukersamfunn hvor du ikke engang kan gå i matbutikken uten å bli bombardert med sukker, påskegodt i mars (!), og flere hyller med sjokolade og smågodt før du når kassa. Vi lever også i et samfunn hvor det er vanlig med 6 mnd hard vinter med snøføre, -20 og såpass lite sol at det er mørkt når man står opp og mørkt når man kommer hjem. I tillegg til det har vi et likens kjølig samfunn hvor selv egne foreldre og barn ansees som forbruksvare. Nestekjærlighet, lojalitet og innsats når det gjelder å møtes og vedlikeholde de viktige relasjonene er praktisk talt inteteksisterende. Mange er ensomme. Summen er at for de fleste er mat en måte å unnslippe den depressive hverdagen på. Det handler ikke om å være redd for å være sulten, men heller søken etter dopamin som naturlig skulle ha kommet av sola, en tur i skogen, klem fra mor og far eller henging med venner. Vi lever veldig unaturlig. Det er ikke rart vi mennesker sliter med angst, depresjon og overvekt. Anonymkode: 4b803...1ca 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #36 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Selvsagt, men man bør spise mer enn basalforbrenningen sin! De fleste gjør jo mer enn å ligge i ro døgnet rundt. Kroppen trenger næring! Jeg er 163 cm og 62 kg. Min basalforbrenning er ca 1370 kcal. Jeg hadde rast ned i vekt hvis jeg la meg på det. Jeg hadde i tillegg hatt det helt forferdelig. Vedlikeholder på ca 2000 kcal. Men jeg beveger på meg regelmessig. Anonymkode: dc848...276 Men folk som ikke beveger seg noe særlig og har stillesittende arbeid kan ikke vedlikeholde på 2000. Og skal man ned i vekt, er det lett å miste motivasjonen dersom man bruker 6 uker på å gå ned hver kilo. Anonymkode: 0f8ff...ae8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #37 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men folk som ikke beveger seg noe særlig og har stillesittende arbeid kan ikke vedlikeholde på 2000. Og skal man ned i vekt, er det lett å miste motivasjonen dersom man bruker 6 uker på å gå ned hver kilo. Anonymkode: 0f8ff...ae8 Nettopp. Et halvkilo i uka er 500 i underskudd hver dag. Et helt kilo er 1000 kalorier i underskudd per dag. At noen som skal ned i vekt lever på 1200 er ikke så ekstremt som mange skal ha det til. Anonymkode: bda22...e6f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haldrup Skrevet 24. mars #38 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): De fleste har ikke råd til biff tre ganger om dagen hver dag. Anonymkode: ff127...74a Det er mye dyrere å være tykk enn tynn.... Uansett hvilken vei man tar til et bedre liv, vil det være kostnader.... Noen veier er dyrere i begynnelsen, andre i slutten... Uansett vil et bedre kosthold og liv gi færre utgifter på helse, medisin og legebesøk.... Spørs hvor man ønsker å bruke pengene....! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå