Gå til innhold

Folk som kommenterer og saboterer vektnedgang?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har endelig kommer meg ned i normalvekt etter å ha vært overvektig i flere år. Har gått ned 26 kg og ligger nå i nedre del av normal BMI. Har spinkel beinbygning og lav høyde, og ligger nå der jeg vil ligge vektmessig. Veier det samme som jeg gjorde før barnefødslene. Fremover har jeg fokus på å holde vekta og bygge mer muskler. Spiser sunnere nå enn på mange år, føler meg lett i kroppen og har fått mye mer energi.

Men folka rundt, meg altså.. Blikk fra kolleger og “bekymrede” kommentarer, mas fra ektemann på at jeg må legge på meg etc. Ektemann som kritiserer at jeg trener.  Jeg blir gal. Hvorfor kan ikke folk rundt meg være glade på mine vegne? Glade for at jeg endelig har kommet meg ut av overvekt, overspising og daffing i sofaen? Har ikke fått en eneste positiv kommentar på livsstilsendingen min. 

Noen som har opplevd det samme? Hva er årsaken til dette fenomenet?

Anonymkode: 96856...001

• Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har aldri opplevd annet enn kollegaer og venner som er helt nøytrale til vekt, og livsstilsendringer. Og nære venner og partner som støtter og er positive. 

Kan det være du prater veldig mye om dette, nesten presser det på andre? 

Anonymkode: df634...333

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde ei på jobben som i alle år var overvektig. «Plutselig» var dama tynn! Ingen turte å si noe, i tilfelle det var sykdom eller spiseforstyrrelse. Forandringen var så stor og skjedde såpass raskt at jeg tror vi bare ble litt satt ut.

Anonymkode: 4808b...33c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gått ned 35 kilo, er fortsatt overvektig på BMI, men har det selvfølgelig mye bedre med meg selv.

Har ikke fått noen negative kommentarer, annet enn fra et par velmenende eldre kolleger som sier "nå må du ikke gå ned mer, da blir du helt borte".... Altså, har man BMI på mellom 25 og 30, så blir man ikke BORTE... Men klart, man er mindre enn med BMI på 40!

Jeg har ikke sagt noe som helst om dette selv, overhodet ikke tatt det opp. På direkte spørsmål har jeg bekreftet at det er gjort "med vilje".  Men jeg har ikke fått noe negativt som du forteller om, TS!

Anonymkode: c475e...dec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt ærlig så syns jeg at vi må slutte å kommentere folks vekt og utseende og ikke bare negative kommentarer. Men jeg skjønner hva du mener ts. Men jeg tenker også at mye av hvordan jeg føler meg og tenker ligger hos meg i mitt psyke. 
Man savner anerkjennelse for den gode jobben man har gjort men hvorfor da? Burde ikke jobben i seg selv og bedre helse være god nok annerkjennelse? Hvorfor ønsker vi også dette fra andre mennesker? Noen ganger har jeg fått positive kommentarer men så tolker jeg det negativt. Så jeg tror helt ærlig at det beste er om vi bare lar være å kommentere. Og så har jo andre mennesker sine psykiske spøkelser også. Hvorfor er mannen din for eksempel negativ til din nye gode helse? Hva er hans spøkelser som gjør at han ikke støtter deg? Er han redd for at du skal bli for attraktiv? Eller noe annet? 

Anonymkode: c657c...74b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har gått ned 35 kilo, er fortsatt overvektig på BMI, men har det selvfølgelig mye bedre med meg selv.

Har ikke fått noen negative kommentarer, annet enn fra et par velmenende eldre kolleger som sier "nå må du ikke gå ned mer, da blir du helt borte".... Altså, har man BMI på mellom 25 og 30, så blir man ikke BORTE... Men klart, man er mindre enn med BMI på 40!

Jeg har ikke sagt noe som helst om dette selv, overhodet ikke tatt det opp. På direkte spørsmål har jeg bekreftet at det er gjort "med vilje".  Men jeg har ikke fått noe negativt som du forteller om, TS!

Så jævla unødvendig kommentar og jeg hater den. Har fått den selv mange ganger! Skjønner ikke hvor den kommer fra heller. Kulturelt altså. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har opplevd samme selv og tenker de begynner å bli beskymret. At det kan utvikle seg til spiseforstyrrelse. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Har aldri opplevd annet enn kollegaer og venner som er helt nøytrale til vekt, og livsstilsendringer. Og nære venner og partner som støtter og er positive. 

Kan det være du prater veldig mye om dette, nesten presser det på andre? 

Nei, jeg har ikke pratet mye om dette. Ikke nevnt livsstilsendringen for kolleger. Pratet lite om det hjemme. Ikke presset andre til å gjøre som meg. Faktisk første gang jeg har forsøkt livsstilendring og holdt kjeft om det. Rett og slett fordi jeg var redd for ikke å klare det. Så nei til spørsmålet ditt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har generelt et mer uriktig bilde av hva som er sunn vekt enn før tror jeg. Den nye normalen ang. hvordan en bør se ut er høyere enn før, noe som gjør at folk i sin tur oppfatter normalvektige som tynne. Selv har jeg 24 i BMI og folk tror nærmest at jeg er i ferd med å bli undervektig. Det er jo ikke tilfelle 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ytdhd skrev (1 minutt siden):

Folk har generelt et mer uriktig bilde av hva som er sunn vekt enn før tror jeg. Den nye normalen ang. hvordan en bør se ut er høyere enn før, noe som gjør at folk i sin tur oppfatter normalvektige som tynne. Selv har jeg 24 i BMI og folk tror nærmest at jeg er i ferd med å bli undervektig. Det er jo ikke tilfelle 

Tror det kan være noe i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Helt ærlig så syns jeg at vi må slutte å kommentere folks vekt og utseende og ikke bare negative kommentarer. Men jeg skjønner hva du mener ts. Men jeg tenker også at mye av hvordan jeg føler meg og tenker ligger hos meg i mitt psyke. 
Man savner anerkjennelse for den gode jobben man har gjort men hvorfor da? Burde ikke jobben i seg selv og bedre helse være god nok annerkjennelse? Hvorfor ønsker vi også dette fra andre mennesker? Noen ganger har jeg fått positive kommentarer men så tolker jeg det negativt. Så jeg tror helt ærlig at det beste er om vi bare lar være å kommentere. Og så har jo andre mennesker sine psykiske spøkelser også. Hvorfor er mannen din for eksempel negativ til din nye gode helse? Hva er hans spøkelser som gjør at han ikke støtter deg? Er han redd for at du skal bli for attraktiv? Eller noe annet? 

Egenetlig er det ikke så mye anerkjennelse jeg savner. Jeg er stolt av hva jeg har fått til, og det holder for meg. Men det er kjipt å bli motarbeidet når man ønsker å trene. I går fikk jeg kritikk for at jeg valgte å gå til byen i stedet for å ta bilen liksom.. Strekningen er 4 km. 8 km tur/retur gjennom en skog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Egenetlig er det ikke så mye anerkjennelse jeg savner. Jeg er stolt av hva jeg har fått til, og det holder for meg. Men det er kjipt å bli motarbeidet når man ønsker å trene. I går fikk jeg kritikk for at jeg valgte å gå til byen i stedet for å ta bilen liksom.. Strekningen er 4 km. 8 km tur/retur gjennom en skog.

Noe av det bunner kanskje i misunnelse?  Du har fått til noe andre ikke får til? 

Vær stolt av deg selv med rette!

Anonymkode: b375b...7b2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har endelig kommer meg ned i normalvekt etter å ha vært overvektig i flere år. Har gått ned 26 kg og ligger nå i nedre del av normal BMI. Har spinkel beinbygning og lav høyde, og ligger nå der jeg vil ligge vektmessig. Veier det samme som jeg gjorde før barnefødslene. Fremover har jeg fokus på å holde vekta og bygge mer muskler. Spiser sunnere nå enn på mange år, føler meg lett i kroppen og har fått mye mer energi.

Men folka rundt, meg altså.. Blikk fra kolleger og “bekymrede” kommentarer, mas fra ektemann på at jeg må legge på meg etc. Ektemann som kritiserer at jeg trener.  Jeg blir gal. Hvorfor kan ikke folk rundt meg være glade på mine vegne? Glade for at jeg endelig har kommet meg ut av overvekt, overspising og daffing i sofaen? Har ikke fått en eneste positiv kommentar på livsstilsendingen min. 

Noen som har opplevd det samme? Hva er årsaken til dette fenomenet?

Hvorfor finner du deg i det?

Altså - verden har enormt mange mennesker som ikke er normalt oppegående, som ikke evner eller ønsker være normalt høflige, oppføre seg innenfor normal folkeskikk etc. Det får vi ikke gjort noe med. De er her. Vi deler samfunnet med dem, selv om vi selvsagt misliker tanken. 

Det vi får gjort noe med er om vi omgås dem - eller ei. Vi får ikke fjernet dem som naboer, kunder, foreldre til andre barn i klassen etc men vi kan (og bør) luke dem ut fra vennegrupper og ikke velge dem som partner. Og vi kan (og bør) velge en arbeidsplass der de ikke er kollegaer.

Så det er svaret på spørsmålet ditt. Du omgås feil folk. Vrak dem fra omgangskretsen, og det ordner seg. Dersom du ikke vil det? Da må du begynne å sette ned foten. Svar «det er ufint å kommentere nedres kropp!» med krass stemme ved første forsøk. Dersom de fortsetter? Fjern deg selv fra situasjonen. Gjenta «det er ufint, slik snakker du ikke til meg!» hver.eneste.gang. (Det vil påregnelig ende i at de dumper deg, folk som tråkker på andre har intet utbytte av en relasjon med deg om de ikke får tråkke på deg, så jeg anbefaler at du dumper dem. Men det er ditt valg.

Anonymkode: f400e...03f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er misunnelse. 100%

Verden er full av selvsentrerte mennesker som ikke tåler at noen andre får oppmerksomhet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mas fra ektemann på at jeg må legge på meg etc

Er han kanskje litt redd at du "fikser deg opp" for noen andre...

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, har opplevd det. Til og med bare når jeg såvidt var kommet ned under øvre grense for normalvekt, så var det kommentar. Ånei, nå ser man kravebena dine, de skal da ikke stikke ut sånn, nå er du for tynn (såvidt dippa under 25 i bmi). Folk later til å glemme at kropper er forskjellige, jeg har bare nokså fremtredende kravebein, de var veldig synlige før jeg gikk opp også, men det har de glemt, tror jeg. Og det er kanskje ekstra ille fordi jeg også er ganske kort med spinkel beinbygning, så det ser tynnere ut enn det er, på en måte. Jeg var petite, som det heter, før, og når jeg slanker meg blir jeg nødvendigvis petite igjen, ellers så stopper man jo på overvektig med så lav høyde. Folk burde slutte å sammenligne kropper. En normalvektig kropp kan se ut på mange måter avhengig av individets kroppsbygning og hvordan man bærer kiloene fordelt. 

Anonymkode: 34a0d...359

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er den gamle, norske, måten å komme med et kompliment på.

Det skal alltid pakkes inn i noe negativt... 

Er dessverre vant med det. "Å, så fint vær det var i dag!" - "Det kunne vært verre". 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, har opplevd det. Til og med bare når jeg såvidt var kommet ned under øvre grense for normalvekt, så var det kommentar. Ånei, nå ser man kravebena dine, de skal da ikke stikke ut sånn, nå er du for tynn (såvidt dippa under 25 i bmi). Folk later til å glemme at kropper er forskjellige, jeg har bare nokså fremtredende kravebein, de var veldig synlige før jeg gikk opp også, men det har de glemt, tror jeg. Og det er kanskje ekstra ille fordi jeg også er ganske kort med spinkel beinbygning, så det ser tynnere ut enn det er, på en måte. Jeg var petite, som det heter, før, og når jeg slanker meg blir jeg nødvendigvis petite igjen, ellers så stopper man jo på overvektig med så lav høyde. Folk burde slutte å sammenligne kropper. En normalvektig kropp kan se ut på mange måter avhengig av individets kroppsbygning og hvordan man bærer kiloene fordelt. 

Anonymkode: 34a0d...359

Dette! Jeg var i hele oppveksten den minste og tynneste jenta i klassen. Jeg var tynn i studietida, og tynn før jeg fikk barn. Var vel det som kalles petite og spinkelt bygd. Så kom svangerskapene og jeg ble overvektig. Men fortsatt spinkelt bygd under alt fettet. Når jeg nå har slanket meg, så blir jeg jo nødvendigvis petite igjen. Kollegene jeg har rundt meg nå har kun kjent meg som overvektig. Hadde jeg møtt på noen som ikke hadde sett meg siden skoletiden, hadde de garantert ikke reagert - jeg var jo alltid tynn 🤷‍♀️

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Krist1an skrev (37 minutter siden):

Er han kanskje litt redd at du "fikser deg opp" for noen andre...

Jeg går ikke inn for å fikse meg opp for noen andre, kun for meg selv. Men klart, det kan være at han føler seg tryggere med ei overvektig kone.. Han skulle nok helst tatt av noen kilo, tror han ønsker det selv innerst inne. Men han spiser ganske usunt. Han drar mat/junk og godteri inn i huset som er uaktuelt for meg å spise nå.

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ytdhd skrev (7 timer siden):

Tror det kommer veldig an på. Jeg har en typisk kvinnelig figur, med alt fettet på underkroppen, tydelige hofter og former. Jeg er per definisjon 2 kg undervektig nå (i følge BMI). Jeg veier 48 kg. Jeg trener også en del, så jeg har i hvert fall ikke mindre muskler enn gjennomsnittet. Allikevel går alltid kommentarer, både subtile, indirekte og direkte kommentarer alltid på at jeg har bra med kjøtt på kroppen eller har en sunn vekt osv. Opplever at andre med både høyere vekt, høyere BMI og bredere kropp enn meg får høre at de er tynne, fordi de har rette hofter. 

Anonymkode: 3e4d2...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...