Gå til innhold

Hvordan fungerer det med din fastlege?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min lege bruker alltid den tiden som trengs. Det er jo både fordeler og ulemper med dette. Hun er jo kronisk forsinket som gjør mange pasienter frustrerte. For meg er det dog et kvalitetstegn. Liker veldig godt at hun aldri stresser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Legen tar seg tid, noen ganger er legen helt i rute, andre ganger veldig forsinket. 
Nå går jeg fast til legen hver 3 uke. Det er han som da setter av tiden til meg. Det er også han som mener jeg trenger de timene og ikke jeg. 
Aldri følt på liten tid, men ikke alltid jeg føler han ser hele meg, ser liksom kun det ene symptomet.

Anonymkode: 82c97...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 16.03):

Ber alltid om dobbeltime om jeg har flere ting jeg trenger å ta opp. Dette er noe alle leger tilbyr sålenge man ringer inn for å få time og ikke forventer få time neste uke. 

Anonymkode: e498d...a88

Ekspander  

Får verken dobbelttimer hos min fastlege eller der jeg jobber. Så det er ikke noe alle leger tilbyr.

Anonymkode: c8414...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 9.01):

Her jeg bor jobber de turnus, en uke hver. Så min fastlege er her en uke hver mnd ca, da får jeg en time på 20 min. Hun er en veldig flink lege med godt rykte. Men det som er både bra og dumt er at hun er veldig flink på å holde tidsskjemaet, så jeg har 20 min inne, og thats it uansett hva. Jeg har et lass av ting jeg ønsker å ta opp, men rekker kun en ting hver time. Så da må jeg vente en mnd igjen før jeg kan ta neste problemstilling. Har blant annet noen kuler i magen som jeg ikke har fått tatt opp enda. Også føler jeg at uansett hva jeg tar opp så blir det avfeid som helt normalt og jeg får egentlig ikke noe hjelp. Men går fortsatt rundt med alle mine plager.

får dere lang tid inne hos legen? Og får dere tatt opp alt av tanker på samme time?🙈

Anonymkode: 7064a...11d

Ekspander  

Du rekker da «et lass» med ting på hele 20 minutter? Og temaet (eller temaene) for timen vet jo legen når du kommer inn - de må du oppgi når du bestiller på Helsenorge. 

Og som flere her påpeker: dersom du har en rekke (eller altså et lass) med ulike symptomer så er det legen, ikke du, som er faglig kvalifisert til å si hvor mange lidelser, diagnoser, utredninger etc det utgjør. Eller om det «bare» er helt normale symptomer eller senskader av den eller de kjente sykdommene som i utgangspunktet gjør at du går månedlig til lege. For det gjør man jo ikke om man er frisk. Og det er dessverre en hel rekke senskader, symptomer, etc en må avfinne seg med å leve med.

Anonymkode: 9630c...c8b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min fastlege er helt håpløs på tid, kronisk forsinka selv om han hiver en på huet og rævva ut etter 10 min siden de siste 5 er til journalføring. Dobbelttimer får man ikke uansett hva og stort sett blir timene avbrutt 2-3 ganger av at andre leger kommer innom å spørr om ting. Sist rakk jeg ikke engang å få tatt blodtrykket som var poenget med hele timen fordi han ble avbrutt tre ganger. Helt fullstendig bortkasta time. Men ny fastlege er det heller ikke mulig å oppdrive så da er det bare å vente 6 uker på ny time😆

Anonymkode: 95987...bbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bestiller «time», jeg tror de beregner 15 min. En periode var jeg helt på trynet psykisk, ble aldri «kastet» ut, kunne sitte en time og våse om mitt, men hjalp meg ti ganger bedre enn en avdanka psykolog med offentlig refusjonsordning. Jeg roste fastlegen engang, da hodet hadde klarnet, for at han tok seg tid og ikke bare skrev ut resept på lykkepiller. Det var han nok ikke vant til, rosen mener jeg, for han visste ikke hvordan han skulle respondere. Nå tar mine «timer» 5 min og da tror jeg han regner det slik at av og til tar det 30 min og av og til 5 min og i det store og hele går det opp i opp. 
Det er verre for kvinnelige leger med mange kvinnelige pasienter uten eller med begrensede norskkunnskaper, de må beregne kjempelang til per person.

Anonymkode: c34f5...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 17.20):

Min fastlege er helt håpløs på tid, kronisk forsinka selv om han hiver en på huet og rævva ut etter 10 min siden de siste 5 er til journalføring. Dobbelttimer får man ikke uansett hva og stort sett blir timene avbrutt 2-3 ganger av at andre leger kommer innom å spørr om ting. Sist rakk jeg ikke engang å få tatt blodtrykket som var poenget med hele timen fordi han ble avbrutt tre ganger. Helt fullstendig bortkasta time. Men ny fastlege er det heller ikke mulig å oppdrive så da er det bare å vente 6 uker på ny time😆

Ekspander  

Du minner om en jeg en gang kjente som var nokså fortvilet over en lege. Hun hadde vært til g.u. Og ble sendt på hodet ut igjen, ifølge henne selv, før hun hadde fått trukket trusene opp.  :skratte:

Anonymkode: b1e19...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 9.28):

Dette er noe de færreste legen har. Dobbel og trippel time får man normalt ikke. 

Ekspander  

Jeg jobber på legesenter. Null stress å gi dobbelttime- legene foretrekker det framfor en singel time som glir ut. 

Anonymkode: 1eef8...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 18.10):

Du minner om en jeg en gang kjente som var nokså fortvilet over en lege. Hun hadde vært til g.u. Og ble sendt på hodet ut igjen, ifølge henne selv, før hun hadde fått trukket trusene opp.  :skratte:

Ekspander  

Det var ikke langt unna da han tok celleprøve sist, jeg ble skyfla inn av sekreteren med beskjed om å kle av meg å hoppe i stolen og bli der til legen dukka opp, han kom joggende inn, gravde rundt og forsvant😆 Jeg ble sittende å vente et par minutt før jeg turte å anta at han var ferdig, det var han heldigvis og celleprøven var fin den så🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor må du vente til hun er tilbake igjen? Er det ikke flere leger som deler listen i hver sine uker? Da kan du bestille time hos noen av dem?

nestegang, kan du ha med en lapp der du kort oppsummerer problemene du ønsker å ta opp. Tenker da 3-4 setninger, så legen får oversikt, så tar legen det derfra. 

Jeg har ikke vært hos fastlegen min enda (byttet for 10 måneder siden) så vet ikke hvordan de gjør det, min forrige som gikk av med pensjon hadde mulighet til dobbelttimer, og brukte den tiden som trengtes, men jeg var der aldri mer enn 20 min.

Anonymkode: 9b86e...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her tar jeg opp den ene tingen jeg er til legen for,og kun den tingen. For en må jo skrive hva det gjelder når en bestiller time på helsenorge .

Anonymkode: cda9e...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min lege tar ALLTID den tiden som trengs! Har vært der litt for mye den siste tiden, noen ganger har timen min tatt 5 min og andre ganger 40 min. Pleier å si jeg kan komme tilbake, men får til svar «jeg bestemmer heldigvis selv hvor lang tid jeg ønsker bruke». Føler meg både sett og hørt. Og er det noe han ikke kan, sender han henvisning uten problem.

jeg har aldri ventet mer enn 20 min, så vil ikke si forsinkelsene er alt for store når jeg er der.

Anonymkode: 334d4...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...