AnonymBruker Skrevet 22. mars #1 Skrevet 22. mars Her har familien et dilemma. Vi har lenge tenkt på å flytte til hjemtraktene våre, etter mange år i Oslo. En forelder har fått tilbud om en godt betalt jobb og alle tre barna har på magisk vis fått plass sammen i en god barnehage. Den andre forelderen har ennå ikke fått jobb, og må belage seg på å gå ned i lønn hvis den får jobb. Vi ønsker som familie å flytte og vi vil få et mye større hus med hage og familie rundt oss. (Vi får en sentral villa med hage for prisen av leilighet med tre soverom i Oslo) Vi ønsker å flytte i år pga det er siste året i barnehagen for tvillingene, men er noe bekymret for økonomi. Den andre forelderen vil antakeligvis få jobb, om ikke før vi flytter, så i alle fall iløpet av høsten. Så, ha is i magen og godta litt (muligens) stram økonomi? Noen som har erfaring med dette? Det er jo utfordrende å få alt til å klaffe. Anonymkode: 16f24...f37 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #2 Skrevet 22. mars Hvis dere vet at dere ønsker å flytte ville jeg hoppet i det. lavere lønn en periode, men samtidig billigere å leve. Anonymkode: 6327b...4db 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars #3 Skrevet 22. mars Så lenge alle i utgangspunktet vil flytte, tenker jeg at noen ganger må man bare hoppe i det, og stole på at det ordner seg. Om vedkommende som ikke har fått jobb, egentlig er motvillig, men kan gå med på det - så er sjansen noe større for at det vil skape gnisninger, spesielt om vedkommende ikke får jobb før oktober - november. Anonymkode: 60a6e...7d3 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars #4 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvis dere vet at dere ønsker å flytte ville jeg hoppet i det. lavere lønn en periode, men samtidig billigere å leve. Anonymkode: 6327b...4db Vi voksne ønsker begge å flytte, men er selvsagt nervøs for det økonomiske. Sant at det er billigere å leve der. Anonymkode: 16f24...f37
AnonymBruker Skrevet 22. mars #5 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så lenge alle i utgangspunktet vil flytte, tenker jeg at noen ganger må man bare hoppe i det, og stole på at det ordner seg. Om vedkommende som ikke har fått jobb, egentlig er motvillig, men kan gå med på det - så er sjansen noe større for at det vil skape gnisninger, spesielt om vedkommende ikke får jobb før oktober - november. Anonymkode: 60a6e...7d3 Begge voksne ønsker flytte, men vi kunne ønske vi begge hadde jobb. Folk flytter jo hele tiden, får de alt til å klaffe? Frykten hadde jo vært at den som ikke får jobb blir bitter, men det håper jeg ikke skjer , da vi i utgangspunktet begge sterkt ønsker å bo nær familie Anonymkode: 16f24...f37 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #6 Skrevet 22. mars Vi flyttet og løste det ved at den som ikke hadde fått seg ny jobb ukependlet mellom sin gamle jobb og nytt bosted, til oppstartsdato i ny jobb. Bodde billig på et ekstrarom hos en venn. Barna flyttet med den som hadde fått seg jobb, til nytt sted. Det var tre veldig slitsomme måneder med 4-5 timer pendling hver vei for den ene, hver helg, og hvis et barn var sykt så kunne det måtte plutselig pendles på ettermiddagen. Men vi fikk det til. Anonymkode: 65450...0a7 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #7 Skrevet 22. mars Men får dere et seriøst problem med økonomi fort/ med en gang? Fordi vi har regnet på det og hadde vi skulle f.ex. kjøpt en villa/hus i mannens hjemmekommune og solgt rekkehuset i Asker, hadde vi sitte igjen uten omtrent noe lån. Billån da, og hadde nok trengt bil nr 2, men det kunne vært en billig konebil. Da kunne egt en av oss la være å jobbe, ganske lenge før det hadde vært et problem. Men jeg er ikke helt klar til å flytte dit.. Jeg tror man bare må hoppe i det, det er jo litt vanskelig å få absolutt alt til å klaffe alle 100%. Høres ut som dere er på nesten 90% nå. Også i distriktene så er det mye vanligere at i hvertfall en har jobb i en annen by.. men med biler og greie veier og ikke kø så kan det ta like lang tid som å stampe i oslo. Så det tror jeg vil gå seg til. Evt hva med å ikke si opp jobben man ha- og ha avtale om mye hjemmekontor mens man er på jakt etter ny jobb? Eller ha en liten pendle leilighet? Familie i nærheten kan de stille opp litt hvis det er nødvendig, er vel derfor dere flytter? Anonymkode: d6750...11d 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #8 Skrevet 22. mars Siden dere begge ønsker å flytte - Hopp i det! Hvis det er mulig å beholde jobben en periode med pendling/hjemmekontor, så vil det selvsagt være å foretrekke. Men det ikke går, så må dere nesten bare stole på at dette vil løse seg. En jobbmulighet vil helt sikkert dukke opp! I mellomtiden kan den arbeidsløse nyte noen måneder med en rolig tilværelse, ha god tid med barna i denne overgangensfasen, gi barna noen ekstra fridager mens man fortsatt har muligheten (ikke like lett når de begynner på skole) og ta en stor del an ansvaret hjemme, slik at partner kan komme godt i gang på sin nye jobb og være litt ekstra «på» der i oppstarten. Økonomien løser seg - de fleste klarer helt fint å leve litt stramt i en liten periode. Jeg forstår at det kan være litt skummelt. Men kjør på sier nå jeg! Det blir et eventyr og et nytt kapittel🤩 Anonymkode: a2078...cdf 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars #9 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Men får dere et seriøst problem med økonomi fort/ med en gang? Fordi vi har regnet på det og hadde vi skulle f.ex. kjøpt en villa/hus i mannens hjemmekommune og solgt rekkehuset i Asker, hadde vi sitte igjen uten omtrent noe lån. Billån da, og hadde nok trengt bil nr 2, men det kunne vært en billig konebil. Da kunne egt en av oss la være å jobbe, ganske lenge før det hadde vært et problem. Men jeg er ikke helt klar til å flytte dit.. Jeg tror man bare må hoppe i det, det er jo litt vanskelig å få absolutt alt til å klaffe alle 100%. Høres ut som dere er på nesten 90% nå. Også i distriktene så er det mye vanligere at i hvertfall en har jobb i en annen by.. men med biler og greie veier og ikke kø så kan det ta like lang tid som å stampe i oslo. Så det tror jeg vil gå seg til. Evt hva med å ikke si opp jobben man ha- og ha avtale om mye hjemmekontor mens man er på jakt etter ny jobb? Eller ha en liten pendle leilighet? Familie i nærheten kan de stille opp litt hvis det er nødvendig, er vel derfor dere flytter? Anonymkode: d6750...11d Tusen takk for fint svar. Nei, vi har oppsparte midler og kan nok gå flere måneder til et halv år før det blir kjipt. Når det er sagt skulle vi nok mye heller brukt disse pengene på andre ting. Det vanskeligste er nok uvissheten, at man ikke vet helt. For alt vi vet har vi jo begge jobb når bi flytter, men vi må ta vslget om å flytte ganske snart, mest sannsynligvis før beggehar jobb. Den somikke har jobb på det nye stedet jobber i helsevesenet "hands on" og kan ikke jobbe hjemmefra Anonymkode: 16f24...f37
AnonymBruker Skrevet 22. mars #10 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Siden dere begge ønsker å flytte - Hopp i det! Hvis det er mulig å beholde jobben en periode med pendling/hjemmekontor, så vil det selvsagt være å foretrekke. Men det ikke går, så må dere nesten bare stole på at dette vil løse seg. En jobbmulighet vil helt sikkert dukke opp! I mellomtiden kan den arbeidsløse nyte noen måneder med en rolig tilværelse, ha god tid med barna i denne overgangensfasen, gi barna noen ekstra fridager mens man fortsatt har muligheten (ikke like lett når de begynner på skole) og ta en stor del an ansvaret hjemme, slik at partner kan komme godt i gang på sin nye jobb og være litt ekstra «på» der i oppstarten. Økonomien løser seg - de fleste klarer helt fint å leve litt stramt i en liten periode. Jeg forstår at det kan være litt skummelt. Men kjør på sier nå jeg! Det blir et eventyr og et nytt kapittel🤩 Anonymkode: a2078...cdf Tusen hjertelig takk for motiverende svar. ❤️ Det er skummelt, noe av det heftigste vi har gjort. Håper det blir et eventyr, ja! Anonymkode: 16f24...f37 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #11 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Her har familien et dilemma. Vi har lenge tenkt på å flytte til hjemtraktene våre, etter mange år i Oslo. En forelder har fått tilbud om en godt betalt jobb og alle tre barna har på magisk vis fått plass sammen i en god barnehage. Den andre forelderen har ennå ikke fått jobb, og må belage seg på å gå ned i lønn hvis den får jobb. Vi ønsker som familie å flytte og vi vil få et mye større hus med hage og familie rundt oss. (Vi får en sentral villa med hage for prisen av leilighet med tre soverom i Oslo) Vi ønsker å flytte i år pga det er siste året i barnehagen for tvillingene, men er noe bekymret for økonomi. Den andre forelderen vil antakeligvis få jobb, om ikke før vi flytter, så i alle fall iløpet av høsten. Så, ha is i magen og godta litt (muligens) stram økonomi? Noen som har erfaring med dette? Det er jo utfordrende å få alt til å klaffe. Anonymkode: 16f24...f37 Hvordan i all verden skulle noen kunne råde dere til hva som er fornuftig å gjøre her? Dere måse på hvilken risiko dere er villig til å ta for hele familien. Eller om familien skal splittes meidlertidig for å få kabalen til å gå opp både økonomisk og praktisk. Hele familiens samlede situasjon må opplyses for at noen skal kunne mene noe her. Anonymkode: aaf7f...0c7
AnonymBruker Skrevet 22. mars #12 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvordan i all verden skulle noen kunne råde dere til hva som er fornuftig å gjøre her? Dere måse på hvilken risiko dere er villig til å ta for hele familien. Eller om familien skal splittes meidlertidig for å få kabalen til å gå opp både økonomisk og praktisk. Hele familiens samlede situasjon må opplyses for at noen skal kunne mene noe her. Anonymkode: aaf7f...0c7 Det er et vanskelig valg, og vi tar imot de rådene og erfaringene andre har å dele. Vi har f.eks. ikke sagt til barna at vi har tenkt på flytting. Økonomisk hår vi kanskje fra godt til helt ok i en periode, men det er den påkjenningen med å kanskje ha en voksen utenfor arbeidslivet i noen måneder som stresser oss mest. Økonomisk skal det gå, men vi må knipe inn om det blir langvarig....det er somsagt mer det psykiske stresset. Har alle som flytter alt på stell? Vi kjenner egentlig ingen som har flyttet slik som vi gjør. Anonymkode: 16f24...f37
AnonymBruker Skrevet 22. mars #13 Skrevet 22. mars Det høres ut som det kommer til å gå veldig bra. Er man helsepersonell og skal flytte til et mindre sted så er du jo så og si garantert jobb - distriktene skriker jo etter kompetent helsepersonell! Anonymkode: c7ca5...991 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #14 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tusen takk for fint svar. Nei, vi har oppsparte midler og kan nok gå flere måneder til et halv år før det blir kjipt. Når det er sagt skulle vi nok mye heller brukt disse pengene på andre ting. Det vanskeligste er nok uvissheten, at man ikke vet helt. For alt vi vet har vi jo begge jobb når bi flytter, men vi må ta vslget om å flytte ganske snart, mest sannsynligvis før beggehar jobb. Den somikke har jobb på det nye stedet jobber i helsevesenet "hands on" og kan ikke jobbe hjemmefra Anonymkode: 16f24...f37 Kan ikke den som jobber i helsevesenet prøve å ta kontakt med aktuelle institusjon og forhøre seg om mulighetene i den nye kommunen? Masse lykke til, dette tror jeg vil gå så bra. Anonymkode: d6750...11d 1 1
Ny Bruker Skrevet 22. mars #15 Skrevet 22. mars Husk at dere sparer flere titussen kr per år på å flytte til en rimeligere bolig enn den dere har i Oslo. Det dekker evt. lønnsforskjell. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå