AnonymBruker Skrevet 22. mars #1 Skrevet 22. mars Jeg har en fått en liten sprittusjflekk på et bord i solid eik. Flekken er flere måneder gammel og dermed helt tørr. Finnes det noe jeg kan gjøre for å få den vekk (neppe!) eller dempe den litt (kanskje?), mon tro? Alt er av interesse, fra vasking/bleking til dekking. Sliping av bordet eller lignende er uaktuelt. Bordet er nytt og fint ellers, og flekken tar slett ikke livet av meg. Takk for tips! Anonymkode: 92785...90a
AnonymBruker Skrevet 22. mars #2 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har en fått en liten sprittusjflekk på et bord i solid eik. Flekken er flere måneder gammel og dermed helt tørr. Finnes det noe jeg kan gjøre for å få den vekk (neppe!) eller dempe den litt (kanskje?), mon tro? Alt er av interesse, fra vasking/bleking til dekking. Sliping av bordet eller lignende er uaktuelt. Bordet er nytt og fint ellers, og flekken tar slett ikke livet av meg. Takk for tips! Anonymkode: 92785...90a Ja da får du bare ha den da. Anonymkode: d6dc5...7d4
Piffi Skrevet 22. mars #3 Skrevet 22. mars Sprit eller hårspray på flekken og så tørkepapir med god oppsugingsevne kan kanskje hjelpe noe. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #4 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ja da får du bare ha den da. Anonymkode: d6dc5...7d4 Ja, altså, jeg lurte jo bare på om det fantes noe å gjøre. Ifølge deg er det tydeligvis ikke det, så takk for innspillet. Anonymkode: 92785...90a 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #5 Skrevet 22. mars Piffi skrev (18 minutter siden): Sprit eller hårspray på flekken og så tørkepapir med god oppsugingsevne kan kanskje hjelpe noe. Takk, jeg skal undersøke litt om det! Anonymkode: 92785...90a
AnonymBruker Skrevet 22. mars #6 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, altså, jeg lurte jo bare på om det fantes noe å gjøre. Ifølge deg er det tydeligvis ikke det, så takk for innspillet. Anonymkode: 92785...90a Ja for når flekken er så gammel så har den trukket godt nedi porene i treet, da er NOE form for sliping/fysisk fjerning eneste håp for å få den helt bort. Jeg hadde en eikekommode med noen få små flekker, og pga hvor mye eik trekker ting inn måtte jeg ha slipt hele den siden og helst hele kommoden, lot det være. Anonymkode: d6dc5...7d4
AnonymBruker Skrevet 22. mars #7 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Ja for når flekken er så gammel så har den trukket godt nedi porene i treet, da er NOE form for sliping/fysisk fjerning eneste håp for å få den helt bort. Jeg hadde en eikekommode med noen få små flekker, og pga hvor mye eik trekker ting inn måtte jeg ha slipt hele den siden og helst hele kommoden, lot det være. Anonymkode: d6dc5...7d4 Skjønner. Kinkig. Men så tenkte jeg også at det kanskje kunne være mulig med et slags punktbleking, og kanskje litt hvitolje akkurat over der igjen, eller noe, bare for å få en litt blekere flekk? Fortsatt flekk, men ikke så tydelig? Men så vil jeg jo ikke at den skal bli større heller, eller at overflaten skal skades. For nå er jo treet helt glatt og fint der flekken er, bare sort ... Anonymkode: 92785...90a
Maia70 Skrevet 22. mars #8 Skrevet 22. mars Kanskje dette kan funke: https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/verktoy-og-maskiner/diverse-verktoy/reparasjonspenn-for-tre-mobel-gulv-3-pakk/60573
AnonymBruker Skrevet 22. mars #9 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (10 timer siden): Skjønner. Kinkig. Men så tenkte jeg også at det kanskje kunne være mulig med et slags punktbleking, og kanskje litt hvitolje akkurat over der igjen, eller noe, bare for å få en litt blekere flekk? Fortsatt flekk, men ikke så tydelig? Men så vil jeg jo ikke at den skal bli større heller, eller at overflaten skal skades. For nå er jo treet helt glatt og fint der flekken er, bare sort ... Anonymkode: 92785...90a Finnes slike møbeltusjer og penner, men de fungerer ikke så godt på å dekke svart.. sett en vase eller duk der Anonymkode: d6dc5...7d4
sorthstudios Skrevet 22. mars #10 Skrevet 22. mars Neglelakk-fjerner som du lar virke i flere minutter, deretter skrubb med tannkrem. Hvis ikke er det desverre pussing av bord og så lakke/olje det på nytt som er eneste mulighet.
AnonymBruker Skrevet 22. mars #11 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har en fått en liten sprittusjflekk på et bord i solid eik. Flekken er flere måneder gammel og dermed helt tørr. Finnes det noe jeg kan gjøre for å få den vekk (neppe!) eller dempe den litt (kanskje?), mon tro? Alt er av interesse, fra vasking/bleking til dekking. Sliping av bordet eller lignende er uaktuelt. Bordet er nytt og fint ellers, og flekken tar slett ikke livet av meg. Takk for tips! Anonymkode: 92785...90a Hvordan er treet i bordet behandlet? Med olje, voks olje eller lakk, eventuelt andre ting? Er det oljet så kan du bruke en glass mikrofiber klut, eventuelt tilsatt litt Zalo og gni i treets lengderetning. Husk å skylle gått med ren klut uten vann etterpå. Vårt bor er oljet og jeg fikk bort en fersk tusjstrek tidligere i dag. Anonymkode: 87cde...e79
AnonymBruker Skrevet 22. mars #12 Skrevet 22. mars sorthstudios skrev (1 minutt siden): Neglelakk-fjerner som du lar virke i flere minutter, deretter skrubb med tannkrem. Hvis ikke er det desverre pussing av bord og så lakke/olje det på nytt som er eneste mulighet. Da får hun et bord med en større flekk enn en tusjstrek. Neglelakkfjerner og tannkrem har ingenting å gjøre på tre. Anonymkode: 87cde...e79
sorthstudios Skrevet 22. mars #13 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Da får hun et bord med en større flekk enn en tusjstrek. Neglelakkfjerner og tannkrem har ingenting å gjøre på tre. Anonymkode: 87cde...e79 Akkurat fjernet masse flekker på tregulv med neglelakk fjerner. Jeg vasker båt (treverk) med tannkrem for å få bort dype mugg-flekker. Har du prøvd det selv? Nei. Så vær stille.
AnonymBruker Skrevet 22. mars #14 Skrevet 22. mars sorthstudios skrev (1 minutt siden): Akkurat fjernet masse flekker på tregulv med neglelakk fjerner. Jeg vasker båt (treverk) med tannkrem for å få bort dype mugg-flekker. Har du prøvd det selv? Nei. Så vær stille. Tannkrem sliper jo? Ts ville ikke slipe eller ripe bordet Anonymkode: d6dc5...7d4
sorthstudios Skrevet 22. mars #15 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Tannkrem sliper jo? Ts ville ikke slipe eller ripe bordet Anonymkode: d6dc5...7d4 Tannkrem sliper ikke synlig i alle fall. Jeg bruker det på glass og til å polere båten.
AnonymBruker Skrevet 22. mars #16 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Tannkrem sliper jo? Ts ville ikke slipe eller ripe bordet Anonymkode: d6dc5...7d4 Nettopp hva jeg og prøvde å fortelle sorthstudios skrev (16 minutter siden): Tannkrem sliper ikke synlig i alle fall. Jeg bruker det på glass og til å polere båten. Da trenger du briller, eller å se bedre etter. Det er og en vesentlig forskjell på et bord, og på det du har jobbet med høyere oppe i tråden, på en båt! Men for meg må ts gjerne prøve dine råd, og komme tilbake i tråden og fortelle hvordan det gikk. Anonymkode: 87cde...e79
AnonymBruker Skrevet 27. mars #17 Skrevet 27. mars Takk for alle svar. Bordet er hvitoljet, og flekken er nesten borte nå. Jeg tok sjansen på å dytte litt rødsprit fra en q-tip på flekken, og det gjorde susen. Ingen synlig overflateskade, og mye svakere flekk! Anonymkode: 92785...90a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå