Gå til innhold

Hvor er det best å bestille hotell fra? Direkte hos hotellet eller...?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg leser mange artikler på nett (bl.a. denne) at flyreiser er best å bestille direkte hos flyselskapene, ikke en videreformidler/bookingportaler, pga hvis noe skjer er det verre å få tak i kundeservice og hjelp og mye verre å få refundert pengene. 

Gjelder dette hotell også? Er det best å bestille direkte hos hotellet, eller hos formidlere som Hotels.com og Booking.com, Trivago og hva de nå heter alle sammen?

Har du noen erfaringer å dele?

Det gjelder en reise til USA i sommer.

Anonymkode: 2f642...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Spørs hvilket prioriteringer du har da. Du støtter hotellet best ved å bestille rett fra hotellets nettside. Det er viktig for meg. 

Anonymkode: d42ac...115

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg googler på hotell der jeg vil bo. Sjekker ut booking og hotel dot com. Om jeg finner et hotell der så prøver jeg å finne kontaktinformasjon/nettside for å bestille direkte fra hotellet. Har vært fornøyd de gangene jeg har bestilt via booking...

Anonymkode: e20ed...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har erfart at jeg stort sett får de beste prisene og betingelsene ved å bestille rett fra hotellet.

Anonymkode: 46cd1...03a

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det varierer, både når det gjelder pris og kundeservice. Det siste trenger man forhåpentligvis sjelden. Men jeg har i hvert fall fått penger tilbake fra hotels.com da et hotell hadde trukket meg for mye. 

Priser sjekker jeg først på hotels.com og deretter på hotellet direkte. Erfaringsmessig er stort sett prisene omtrent de samme, sånn at det blir billigere gjennom hotels siden de gir hver tiende natt gratis. Men man får ofte bedre avbestillingsvilkår på hotellet direkte. Mange hoteller gir fri avbestilling til kl 15 eller 16 samme dag, noe som er praktisk hvis flyet blir innstilt. Gjennom bookingsider er det som regel minst et døgn avbestillingsfrist, ofte mer. 

Anonymkode: e9ec1...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker primært Hotels.com pga bonusovernattinger – som det blir noen av i løpet av et år.

Ellers sjekker vi booking.com og evt direkte med hotellet. Er det med enn 10% billigere for samme romkategori kan det godt hende vi bestiller der i stedet.

Hotellene har gjerne 10% å gå på i forhold til steder som booking/hotels etc., siden de betaler inntil 14% (hvis jeg ikke husker helt feil) i gebyr til dem.

Men noen ganger har man kanskje spesielle ønsker (et konkret rom eller en bestemt type rom), og da bestiller vi direkte fra hotellet.

Nå skriver du ikke om dere skal reise til et bestemt sted i USA, eller om dere skal reise rundt. Skal dere reise rundt hadde jeg ikke giddet å binde meg opp til bestemte hoteller på bestemte datoer (hvis du da ikke gjør bestillinger som kan avbestilles gratis dagen før). Når vi har hatt bilferier i USA og kommer til en by med et hotell vi vil overnatte i så sjekker min bedre halvdel priser på hotels/booking fra pc'en i bilen før jeg går inn og hører hva jeg kan få som "walk in price".

Du kan også sjekke nettstedet hoteltonight.com for hotellrom samme dag.

Anonymkode: 7fc5b...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har erfart at jeg stort sett får de beste prisene og betingelsene ved å bestille rett fra hotellet.

Min erfaring er motsatt. Bare fram til i dag har jeg i år bodd på 22 forskjellige hoteller. Kun to av disse bestilte jeg direkte fra hotellet (pga. laveste pris vurdert opp mot betingelser). Resten er fordelt ca 50/50 mellom hotels.com og booking.com. Jeg sjekker alltid priser fra alle tre, men har med i beregninga at man får både bonusovernattinger og trumfpoeng (ved bruk av viatrumf) på hotels.com. I de siste månedene har det stort sett gått i ett med ekstra bonus på viatrumf, og jeg har benyttet meg godt av disse kampanjene. Det blir en god del Eurobonuspoeng av dette etter hvert.

Det må nevnes at jeg har høyeste kundenivå hos både hotels.com og booking.com, noe som ofte gir store rabatter. Det kan godt være at en som ikke har opparbeidet seg dette, oftere vil finne best pris direkte fra hotellet.

Jeg har aldri opplevd noe tull med verken booking.com eller hotels.com, og jeg har totalt sett brukt de mer enn 200 ganger.

Anonymkode: 9312d...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Spørs hvilket prioriteringer du har da. Du støtter hotellet best ved å bestille rett fra hotellets nettside. Det er viktig for meg. 

Anonymkode: d42ac...115

Men da må du også betale der og da mens du bestiller. Veldig kjedelig. det gidder jeg ikke.

Hadde de bare hatt en mulighet til å reservere, så hadde jeg glatt gjort det direkte hos hotellene.

Anonymkode: 01a9d...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men da må du også betale der og da mens du bestiller. Veldig kjedelig. det gidder jeg ikke.

Hadde de bare hatt en mulighet til å reservere, så hadde jeg glatt gjort det direkte hos hotellene.

Det varierer jo. Ofte betaler en ikke før ved innsjekk

Anonymkode: 6b7c5...3c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det varierer jo. Ofte betaler en ikke før ved innsjekk

Bestiller du via hotellets nettside må du alltid betale der og da. Aldri møtt på et hotell som ikke gjorde det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bestiller du via hotellets nettside må du alltid betale der og da. Aldri møtt på et hotell som ikke gjorde det?

Dette er selvsagt tull, mange (jeg vil tro de fleste) hoteller tilbyr både forhåndsbetalte rater og betaling ved inn- eller ofte også utsjekk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hatt noen gode erfaringer med å få lav pris ved å ringe til hotell rett før jeg ankommer byen for å spørre om de har noe ledig i natt. Jeg kunne da hinte om at jeg hadde fått lav pris et annet sted. Hoteller vil heller leie ut enn å la det stå tomt. Dette var noen år siden i min forrige jobb, der kjørte jeg mye rundt i Norden og hadde fastpris på overnatting fra bedriften slik at det jeg sparte gikk i egen lomme. Noen ganger virket ikke "prutingen" og det hendte jeg måtte overnatte i bilen eller en campinghytte, men det var det verdt.

Anonymkode: a42a8...1f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Og jeg velger alltid å betale ved ankomst og har aldri bestilt på et hotell i inn- eller utland som ikke godtar det. Og jeg bestiller alltid direkte fra hotellkjedene sine sider. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og jeg velger alltid å betale ved ankomst og har aldri bestilt på et hotell i inn- eller utland som ikke godtar det. Og jeg bestiller alltid direkte fra hotellkjedene sine sider. 

Nå har jeg vært innom flere hoteller idag for å sjekke nettopp dette, og skal man bruke "betal senere" så øker jo prisen. Så de gode tilbudene må man "betal nå".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Faktisk på det ene hotellet som jeg sjekket opp mot Booking.com nå, så er prisen for å betale senere på det aktuelle hotellet AKKURAT lik prisen på booking.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er også min opplevelse. Jeg gjør det alltid, utenom når jeg drar til syden. Da synes jeg charterreiser er greiest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Nå har jeg vært innom flere hoteller idag for å sjekke nettopp dette, og skal man bruke "betal senere" så øker jo prisen. Så de gode tilbudene må man "betal nå".

Det blir noe helt annet. Selvsagt får man bedre priser med urefunderbart, det gjelder de fleste stedene. Det gjelder jo stort sett gjennom bookingsider også. Jeg bestiller alltid refunderbart, selv om jeg nok hadde spart noen kroner i året på å ta urefunderbart. Men plutselig blir man syk eller forhindret fra å dra på turer i lengre tid, og så står man der med mange hoteller allerede betalt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg er det viktig å støtte økonomien til landet jeg reiser til, derfor velger jeg å bestille direkte hos hotellet. Om jeg likevel skulle valgt et bookingfirma foretrekker jeg booking.com foran hotels.com, fordi det første er eid av et nederlandsk firma, mens det siste er amerikansk. Om du skal til USA kan det gjerne være best å bestille via booking.com…

Vi var i Paris i høst med noen venner. Vi bestilte via hotellets hjemmeside, de andre via booking.com. Vi opplevde samme service og samme type rom. Jeg har ikke følelsen av at det spiller noen rolle med tanke på rom og service. 

Anonymkode: 70ef7...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bestiller enten hos booking.com (hvis det er rimeligst der) eller hotellets nettsider (hvis det er rimeligst der, eller man får med frokost eller parkering eller noe annet som booking ikke tilbyr).

Unntaket er når jeg skal til London, da bruker jeg alltid Agoda. De er mye billigere enn booking på de hotellene jeg liker å bo på.

Anonymkode: 7bb4e...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 8.08):

Jeg leser mange artikler på nett (bl.a. denne) at flyreiser er best å bestille direkte hos flyselskapene, ikke en videreformidler/bookingportaler, pga hvis noe skjer er det verre å få tak i kundeservice og hjelp og mye verre å få refundert pengene. 

Gjelder dette hotell også? Er det best å bestille direkte hos hotellet, eller hos formidlere som Hotels.com og Booking.com, Trivago og hva de nå heter alle sammen?

Har du noen erfaringer å dele?

Det gjelder en reise til USA i sommer.

Anonymkode: 2f642...b0a

Det gjelder alt. Bruk gjerne hotels.com eller tilsvarende til å søke opp hoteller, men vær obs på at de promoterer de hotellene som betaler mest for å bli promotert, ikke de hotellene som er best for deg. Og så går du til hotellets side og betaler direkte. Husk å dobbeltsjekke A hotellet er av ok renommé, søkemotorene sjekker niks og nada (virker det som, for sidene deres inneholder alt fra store kjeder til ren svindel og det blir verre måned for måned.)

Anonymkode: 45f96...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...