Gå til innhold

Hva gjør du om du havner bak en moped?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kjører på en strekning med 50km/t, og du havner bak en moped som kjører alt den kan, dvs. 45 km/t. Hva gjør du? Holder du deg bak eller vil du forsøke å kjøre forbi ved første anledning?

Anonymkode: 8c284...349

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ligger bak, kjører forbi når sona endrer seg, hvis den gjør det. Man skal ikke bryte fartsgrensen ved en forbikjøring, å kjøre forbi noen i 45 i en 50 sone uten å kjøre fortere enn 50, har man nok hverken tid eller strekke til, ikke her jeg bor i allefall. 

Anonymkode: 068c4...b2c

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Går helt fint å ligge bak til sona er slutt, er ikke så mange km det er snakk om med 50km/t.

AnonymBruker
Skrevet

Kjører forbi så sant det er sikkert for mopedisten, men er det tre hundre meter igjen til et kryss eller liknende så kan jeg vente.

Anonymkode: 7ff46...477

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tuter og gestikulerer til mopedisten at hen må kjøre til siden og slippe meg forbi! 
Neida 🤭 jeg ligger bak, og tar en forbikjøring dersom jeg ser en trygg mulighet, noe jeg sjeldent gjør ettersom jeg hater forbikjøringer. 

Anonymkode: e35ba...f1f

AnonymBruker
Skrevet

Mopedisten har i følge trafikkreglene plikt til å kjøre til siden hvis du signaliserer at du vil kjøre forbi. 

Anonymkode: 40963...bc4

Skrevet

Når det går i 45 i en 50 km-strekning, ligger jeg bak. Kjører forbi når det er sikkert, når vi kommer i høyere fartsgrense.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mopedisten har i følge trafikkreglene plikt til å kjøre til siden hvis du signaliserer at du vil kjøre forbi. 

Kilde? Og hvordan skal man i så fall signalisere det?

Anonymkode: 27e60...ad4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kilde? Og hvordan skal man i så fall signalisere det?

Anonymkode: 27e60...ad4

Kilde? Ehhh.. trafikkreglene som jeg skrev....

Vet ikke hvordan man signaliserer.

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse

AnonymBruker
Skrevet

Og akkurat dette er grunnen til at jeg har sponset min datter med å ta lappen på lett mc. (125 cc) Da kan hun følge trafikken og slippe å bli forbikjørt hele tiden, noe jeg anser for mye tryggere.

Anonymkode: e0e5c...5f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse

45 i 50-sone er ikke sakte.

Og den delen av trafikkreglene er ment for traktorer, o.l. 

Anonymkode: 3d8cf...e06

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

45 i 50-sone er ikke sakte.

Og den delen av trafikkreglene er ment for traktorer, o.l. 

Anonymkode: 3d8cf...e06

Det er ikke opp til deg å vurdere hva som ikke er sakte. Hvis det menes traktor hadde det stått det.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det her er det en del syklister som burde lært seg. 

Anonymkode: 13afe...de8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ligger bak å banner å irriterer meg til sona skifter å jeg kan kjøre forbi :D

• Liker 1
Skrevet

Jeg holder meg bak i trygg avstand, og kjører bare forbi om det er helt forsvarlig.

Følger adopt a rider ideen. 

Ungdomen på mopeden er noens umistelige sønn eller datter. 

AnonymBruker
Skrevet

De fleste kjører forbi.

Hvor ofte ser du folk kjøre forbi en mopedist? Hvor ofte ser du at biler kjører bak mopeden? 

Anonymkode: b9dd9...b45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...