AnonymBruker Skrevet 22. mars #1 Skrevet 22. mars Pga keisersnitt. Fikk Oxycodone morgen og kveld, samt Oxynorm til faste tider utenom. Stusset over dette siden jeg jo da bar helt i startfasen av amming. Fikk ingen spørsmål om jeg ville ha dem eller ikke. Det var liksom mer slik ‘disse skal du ta’. Jeg tok i mot første dosene, men ville 8kke ha mer. Nøyet meg med Voltaren som jeg kunne få i stedetfor. Nå er dette en stund siden og jeg har tenkt litt på dette. På barsel er man i en svært sårbar tid og dette er den aller første melka den nyfødte får. Oxynorm går over i morsmelka. Det fikk jeg vite da jeg havnet på sykehuset igjen og fikk behov for smertestillende. Da fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne amme min 6 mnd gamle baby når de var på besøk pga jeg hadde fått Oxynorm. Så hvorfor tillater de å administrere Oxynorm som standard rutine første døgnene på en barselavdeling etter keisersnitt?! Og hvorfor er det ingen som nevner et fnugg om de potensielle skadevirkningene av dette for baby? Andre som har vært igjennom keisersnitt som har reagert på dette? Anonymkode: a06f4...3cb 1 1
Snok1 Skrevet 22. mars #2 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Pga keisersnitt. Fikk Oxycodone morgen og kveld, samt Oxynorm til faste tider utenom. Jeg ville reagert voldsomt dersom dette hadde hendt oss. I alle situasjoner, og ekstra dersom det gjalft en ammende person. I tillegg er denne gruppen medisiner så vanedannende at jeg hadde valgt den midlertidige smerten over et liv i avhengighet. Min kjæreste er helt tydelig på at jeg alltid skal nekte helsepersonell å gi henne smertelindring med syntetiske opiater.
AnonymBruker Skrevet 22. mars #3 Skrevet 22. mars Fikk også det, det er snakk om 1-2 dager.. man blir ikke avhengig av det 😅 det stemmer at bittelitt går i melken (om man hele tatt får ut noe melk så tidlig) , men det er tryggere enn morfin , Man kan alltids takke nei og prøve seg uten. Jeg måtte være uten i 8 timer.. det var ikke behagelig. regner med det er nokså bra utredet Anonymkode: 7e829...f6b 14 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars #4 Skrevet 22. mars Det fikk jeg også på barsel, og kun pga. sterke etterrier. Hadde prøvd Paracet først uten effekt, og ba faktisk om å heller få MME (selv om jeg hadde videre planer om å amme). De anbefalte heller Oxynorm så jeg fikk amme, og jeg tenker at de ikke hadde gjort det om der var et reelt skadepotensiale. Tenk på babyer som må operere rett etter fødsel, de får sterke smertestillende de også. Anonymkode: f08cd...f90 6
AnonymBruker Skrevet 22. mars #5 Skrevet 22. mars Jeg fikk det også etter keisersnitt. Hadde store smerter og det skulle bare mangle at vi ikke ble riktig smertelindra. Noe jeg forsåvidt ikke ble, fordi jeg skulle hatt enda mer behandling, ikke mindre. Skal snart føde igjen, og tar selvfølgelig i mot medisin på nytt. Det eneste problemet jeg hadde, var at jeg ble så døsig av det, så jeg takket etter hvert nei for å enklere kunne håndtere barnet. Anonymkode: 62448...c8d 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars #6 Skrevet 22. mars Smertene etter ett ks kan være så store at de vet nok at det må til. Men, du står fritt til å ta i mot. For min del skulle jeg ønske jeg fikk mer, især på natta. Jeg tåler å ha vondt hadde jeg fått noe søvn, i stedet ble jeg liggende med store smerter uten søvn fordi det var så vondt, og jeg slet med å legge til barnet siden jeg ikke klarte å ha vekt på magen. Jeg vil tro det er grundig testet det lille de gir på barsel. Anonymkode: 3e714...27e 5 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars #7 Skrevet 22. mars Først er det klage på at man ikke får nok smertestillende etter ks, så er det klage på at man får smertestillende etter ks. 🙄 avdelingen har nok både rutine på dette og tatt i betraktning hva som er akseptabel risiko. Ingen blir for øvrig avhengig av tre dager med Oxycontin/oxynorm når man har smerter. Anonymkode: cff37...ca9 12 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars #8 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Først er det klage på at man ikke får nok smertestillende etter ks, så er det klage på at man får smertestillende etter ks. 🙄 Du skjønner at det ikke er de samme personene, og at ikke alle trenger å være enige? Eller for den saks skyld, at noen ikke fikk noe som helst smertestillende, og at noen andre kan ha fått for mye? Anonymkode: f3da8...6ca 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #9 Skrevet 22. mars Hva er risikoen for barnet? Anonymkode: bab3d...b06
AnonymBruker Skrevet 22. mars #10 Skrevet 22. mars Det er et kjempeproblem at helsepersonell ikke har kunnskap om medikamenter og amming, men i motsatt retning av det du tror. Hvis de leser i Felleskatalogen er ingenting trygt, men det er produsent informasjon. Fra Veileder i fødselshjelp, https://metodebok.no/index.php?action=topic&item=2ifPgx7Y Så er bruken av opioider kortvarig, så lenge man følger med på barnet, mulig. På barsel er det flere hensyn å ta, blant annet dårligere melkeproduksjon pga smerter. Noen doser med opioid de første dagene, mens melkeproduksjonen ofte er lav, kan være veldig nyttig for å gi mor et bedre barselopphold. På barsel kan også personellet følge med og observere barnet. Anonymkode: 86370...c8a 3 6
AnonymBruker Skrevet 22. mars #11 Skrevet 22. mars Her er også en artikkel som problematiserer bruk av smertestillende når mor ammer. Det er heller et problem at den andre avdelingen ikke diskuterte muligheten for enkeltdoser med smertestillende opp mot risikoen ved barnet, men de ønsket vel ikke å bruke den tiden/hadde ikke kunnskap om det. https://relis.no/artikler/27842/ Anonymkode: 86370...c8a 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #12 Skrevet 22. mars Jeg tok morfin tbl både samme dag og dagen etter KS. Siden vi var på hver vår intensivavd visste jeg også hvor mye melk jeg hadde før den kom i gang, så det var 1,2 ml samme dag som snittet, og dagen etter var det 4 ml. Altså ikke store greiene. Jeg var aldri bekymret for dette. Anonymkode: 74848...6d7 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars #13 Skrevet 22. mars De veier opp fordeler mot ulemper. Ks er en stor operasjon og mye smerter i etterkant. Hvis mor ikke får smertestillende og ligger og har det vondt kan det påvirke melkeproduksjonen negativt. Litt av medikamentene går over i melka ja, barnet blir kanskje litt trøtt, men det er ofte en eller to dager. Jeg valgte i hvert fall å stole på de som jobbet der. Fikk morfin etter fødsel Anonymkode: 81a76...e50 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars #14 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Pga keisersnitt. Fikk Oxycodone morgen og kveld, samt Oxynorm til faste tider utenom. Stusset over dette siden jeg jo da bar helt i startfasen av amming. Fikk ingen spørsmål om jeg ville ha dem eller ikke. Det var liksom mer slik ‘disse skal du ta’. Jeg tok i mot første dosene, men ville 8kke ha mer. Nøyet meg med Voltaren som jeg kunne få i stedetfor. Nå er dette en stund siden og jeg har tenkt litt på dette. På barsel er man i en svært sårbar tid og dette er den aller første melka den nyfødte får. Oxynorm går over i morsmelka. Det fikk jeg vite da jeg havnet på sykehuset igjen og fikk behov for smertestillende. Da fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne amme min 6 mnd gamle baby når de var på besøk pga jeg hadde fått Oxynorm. Så hvorfor tillater de å administrere Oxynorm som standard rutine første døgnene på en barselavdeling etter keisersnitt?! Og hvorfor er det ingen som nevner et fnugg om de potensielle skadevirkningene av dette for baby? Andre som har vært igjennom keisersnitt som har reagert på dette? Anonymkode: a06f4...3cb Min erfaring er at helsevesenet er altfor slepphendt med å gi sterke (og potensielt avhengighetsskapende) smertestillende. Ville ha blitt skikkelig forbanna om jeg hadde opplevd det samme som deg. Selv fikk jeg en av Oxy-ene rett etter operasjon pga. ankelbrudd, og jeg fikk det ikke med meg. ("Fast rutine") Neste gang de kom med det (til kvelden ) takket jeg nei. Dessuten hadde jeg ingen smerter, verken da eller senere, så hva de skulle vært til hjelp for skjønner jeg ikke. Noen som er "kjøpt og betalt" av Sacklerfamilien? (som har tjent seg søkkrike på disse medisinene) Anonymkode: 5c6f7...abd 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars #15 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Pga keisersnitt. Fikk Oxycodone morgen og kveld, samt Oxynorm til faste tider utenom. Stusset over dette siden jeg jo da bar helt i startfasen av amming. Fikk ingen spørsmål om jeg ville ha dem eller ikke. Det var liksom mer slik ‘disse skal du ta’. Jeg tok i mot første dosene, men ville 8kke ha mer. Nøyet meg med Voltaren som jeg kunne få i stedetfor. Nå er dette en stund siden og jeg har tenkt litt på dette. På barsel er man i en svært sårbar tid og dette er den aller første melka den nyfødte får. Oxynorm går over i morsmelka. Det fikk jeg vite da jeg havnet på sykehuset igjen og fikk behov for smertestillende. Da fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne amme min 6 mnd gamle baby når de var på besøk pga jeg hadde fått Oxynorm. Så hvorfor tillater de å administrere Oxynorm som standard rutine første døgnene på en barselavdeling etter keisersnitt?! Og hvorfor er det ingen som nevner et fnugg om de potensielle skadevirkningene av dette for baby? Andre som har vært igjennom keisersnitt som har reagert på dette? Anonymkode: a06f4...3cb Fordi mange som har hatt keisersnitt får for dårlig smertelindring og dette blir jevnlig kritisert i media. At noe medisin går over i morsmelk betyr ikke at det er farlig for baby at du tar dem så kenge det er en kort periode. Så lenge du er på barsel kan de jo observere deg og baby. Det er også opp til deg om du vil ta medisiner. I Norge er all behandling frivillig. Jeg synes det er bra at du ble tilbudt skikkelig smertestillende og ikke ble avspist med en paracet og en ibux. Anonymkode: 8f737...25c 7
AnonymBruker Skrevet 22. mars #16 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Min erfaring er at helsevesenet er altfor slepphendt med å gi sterke (og potensielt avhengighetsskapende) smertestillende. Ville ha blitt skikkelig forbanna om jeg hadde opplevd det samme som deg. Selv fikk jeg en av Oxy-ene rett etter operasjon pga. ankelbrudd, og jeg fikk det ikke med meg. ("Fast rutine") Neste gang de kom med det (til kvelden ) takket jeg nei. Dessuten hadde jeg ingen smerter, verken da eller senere, så hva de skulle vært til hjelp for skjønner jeg ikke. Noen som er "kjøpt og betalt" av Sacklerfamilien? (som har tjent seg søkkrike på disse medisinene) Anonymkode: 5c6f7...abd Jeg er faktisk uenig. Særlig smertelindres fødende og kvinner i barsel for dårlig. Man bør selvfølelig ikke legge opp til langtidsbruk, men noen oxynorm like etter et inngrep er for de fleste nødvendig, og trenger du dem ikke, så trenger du ikke å ta dem. Anonymkode: 8f737...25c 8 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars #17 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er faktisk uenig. Særlig smertelindres fødende og kvinner i barsel for dårlig. Man bør selvfølelig ikke legge opp til langtidsbruk, men noen oxynorm like etter et inngrep er for de fleste nødvendig, og trenger du dem ikke, så trenger du ikke å ta dem. Anonymkode: 8f737...25c Så lenge man opplever å få et valg er jeg helt enig. Jeg hadde en jordmor som ikke ville gi meg en paracet en gang et døgn etter fødsel med klipp. Fikk ikke god nok smertestillende under spontanabort heller, fordi da kunne jeg bli kvalm sa de. Ble kvalm av smertene for å si det sånn... Fikk sterkere smertestillende etter å ha trekt visdomstann, som jeg helt fint klarte meg uten. Anonymkode: fefe6...13f 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #18 Skrevet 22. mars Bekymringsverdig at høyt vanedannende opioder er det første som blir tilbudt, enig der. Ikke alle innehar kunnskap om risiko og bivirkninger ved disse medisinene. Hvorfor ikke forsøke med andre og mildere smertestillende først? I det minste la den nybakte moren ta et informert valg. Dopesick burde kanskje inn i pensum på sykepleiestudiet. Anonymkode: 68e55...c6e
AnonymBruker Skrevet 22. mars #19 Skrevet 22. mars Fikk ikke det etter ks, på grunn av at det "gir vi ikke her." På tross av inadekvat smertelindring og at jeg ikke skulle amme Anonymkode: c3619...823 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars #20 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Så lenge man opplever å få et valg er jeg helt enig. Jeg hadde en jordmor som ikke ville gi meg en paracet en gang et døgn etter fødsel med klipp. Fikk ikke god nok smertestillende under spontanabort heller, fordi da kunne jeg bli kvalm sa de. Ble kvalm av smertene for å si det sånn... Fikk sterkere smertestillende etter å ha trekt visdomstann, som jeg helt fint klarte meg uten. Anonymkode: fefe6...13f Ja, man må få et valg, det er viktig. Anonymkode: 8f737...25c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå