Gå til innhold

Redd kollegaers reaksjon på at jeg er gravid (sjalusi)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Noen av oss ER såre. Jeg ønsker veldig barn, og har jobbet mye med meg selv for å ikke synes det er vondt at venninner får. Det er konkrete grunner til at jeg ikke har, og de diskuterer jeg lite med barnløse/barnefrie kolleger. Mange antar nok at jeg ikke vil ha barn, og det er lettere å la dem tro det enn å dele hvor sårt alt er. 

En litt fjern kollega er noe annet, da tenker jeg på det som sykdom/ skade, at vi må trå til og hjelpe pluss få vikar, og så lurer jeg på om vedkommende klarer å komme tilbake 100 % etterpå osv. 

Men ja, folk som tror andre vil ha deres liv er veldig irriterende. Og jeg er ikke sår å kolleger som prater om alt det slitsomme med barn. Men kan bli litt sår når jeg ser god kontakt mellom foreldre og barn. 

Anonymkode: 0afc8...3d4

Da er du ufrivillig barnløs og har like lite evne til å sette deg inn i frivillige barnløse sin hverdag og liv som foreldre har. Vi er forskjellige, ønsker forskjellig og kan ikke nødvendigvis sette oss inn i hvor grusomt det er å ikke kunne få barn eller hvor befriende fantastisk det er å leve uten barn eller hvor flott det er å vente barn. Men vi kan respektere hverandre selv uten å nøyaktig forstå den andre fullt ut. Når ts insisterer på at frivillig barnløse er misunnelig og ønsker å snakke baby snakk og graviditet snakk i lønsj pausen og mener det er forferdelig at hun ikke får den oppmerksomheten hun mener hun har krav på så blir det hele noe merkelig og det virker bare som at det har gått en sikring eller to hos ts. 

Anonymkode: 243f1...828

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da er du ufrivillig barnløs og har like lite evne til å sette deg inn i frivillige barnløse sin hverdag og liv som foreldre har....

Ja, jeg er ufrivillig barnløs, men det vet ikke nødvendigvis folk. Mange behandler meg som frivillig barnløs når de hører at jeg ikke har barn, og hører at jeg har et aktivt liv. Så det er gøy når folk vil hive ut alle fordommer de måtte ha om frivillig barnløse, til meg.Men jeg har en del barnløse/barnefri venner, og forsvarer gruppa folk ofte tror jeg tilhører. Det er lov å ikke ønske seg barn. Også for mange folk med barn er livet mye mer enn kun barn. Det irriterende er de som sitter fast i at barn liksom skal være hele livet til alle. Men de fleste er heldigvis ikke sånn. Men noen er tom liksom forvirret over at det finnes voksne uten barn. Noen er mer rigid skrudd sammen enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Når ts insisterer på at frivillig barnløse er misunnelig og ønsker å snakke baby snakk og graviditet snakk i lønsj pausen...

Jeg tolker det mer som at hennes kolleger er et sted mellom frivillig og ufrivillig barnløs. Feks at de har avslått fra prøving av x grunn. Da ligner det min situasjon. Ting kan bli sårt. 

Men viktigere her er det uansett at ts ikke trives i kollegafellesskapet, opplever seg mislikt fra før og nå skal gjennom noe som muligens skaper mer misunnelse, eller ihvertfall uro. Jeg vet ikke hvorfor ts søker anerkjennelse fra disse kollegene, var det meg hadde jeg bare ignorert dem, sagt ja jeg er gravid og vi må løse oppgaver ved x og y - og heller delt gleden med noen andre. Og prøvd å sikre meg at sjefen er på ballen.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her, takk for alle svar. Har nok ikke lest alt og det tenker jeg ikke gjøre heller da dere ikke kjenner meg og det er veldig mye dere ikke vet(!!). Men hjertelig takk til dere som har svart konstruktivt og ikke malt meg som fanden på veggen her. Og jeg skal ta med meg videre at ingen på jobben er interessert i å høre om min graviditet, og at det er en irrasjonell tanke at de er sjalu/misunnelige (som jo var det jeg spurte om i HI, som det virker som ikke alle her har fått meg seg - jeg prøvde virkelig å få frem her at jeg eier selvrefleksjon, men virker som at på KG så hjelper det ofte ikke enn hvor mye man prøver å få frem det). Og ja det er et usunt arbeidsmiljø, og ja de har, som sagt, sikkert sine gode grunner til å ikke like meg og JA jeg er bevisst på det. Og ja, ledelsen har ikke alltid vært godt nok påkoblet hva som har skjedd. 

Ønsker dere alle en fin dag! - ts 

Anonymkode: 8e2dc...425

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

virker bare som at det har gått en sikring eller to hos ts. 

Takk takk, du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan bare snakke for meg selv, som frivillig barnløs. Det er ingen grunn til å være misunnelig på graviditeten din, det er noe du har valgt helt selv og som jeg har valgt bort. Graviditeter er ofte tunge og lange, etterfulgt av noen harde år som småbarnsforelder.

Det er ingen andre enn deg selv som bryr deg om at du er gravid, så du trenger ikke gjøre noe ut av det. Gå på jobb, oppfør deg normalt, vær hyggelig, gjør det du skal, så ordner alt seg. De andre er rett og slett ikke interessert i å høre om det.

Anonymkode: 6fe5d...92c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men jeg skrev jo i HI at jeg ikke trenger at de sier noe som helst. Og så skrev jeg lengre ned at fordi dette er en stor greie i mitt liv, er det normalt å ville dele litt. Hvorfor kan Petra dele at man fikk seg et ligg i helgen men jeg får ikke dele at babyen sparket i magen? Er ikke det urettferdig? 

Hva slags sted jobber du, egentlig? Både det at noen fikk seg et lugg i helgen eller at babyen sparket er like lite interessant.

Jeg har barn selv, men synes andres svangerskap er uhyre lite interessante.

Anonymkode: 42811...597

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er jo ikke gravid? Eller har begynt å *prøve* å bli gravid en gang?

Hvorfor all denne kristetenkingen allerede nå? Om du mistrives så mye, så let etter en ny jobb i perioden dere prøver å bli gravide. Det kan jo ta lang tid.

Anonymkode: 88225...6e9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kan jeg få ha pause sammen med deg? Jeg er over 50, frivillig barnløs, og andres graviditet, fødsel, baby eller barn interesserer meg like lite som amerikansk fotball.

Anonymkode: 03505...f33

Har barn, men bryr meg ikke om andres graviditet fordet. 

Anonymkode: 8a329...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du gravid? Eller skal du bli det? Merkelig innlegg.ingen bryr seg om andres graviditet.

Anonymkode: c2acd...f70

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er få ansatte på min arbeidsplass. Og noen av dem kommer jeg ikke godt overens med. De har sagt rett ut at de ikke liker meg og de har nok sikkert sine gode grunner til å ikke like meg. Men jeg vet at noe av det handler om en sårhet av at jeg har enkelte ting de ikke har, på ulike måter, og det trigger dem ekstra mye. (Dette hadde gitt mye mer mening for dere hvis jeg kunne gått i detalj, og det kan jeg jo ikke da det blir gjenkjent med en gang.) Og fordi jeg merker de ikke liker meg så blir det en dårlig spiral fordi jeg blir så utrygg på dem selv. Dårlig kommunikasjon osv. 

Av ulike grunner har de valgt å være barnløse. Og jeg vet at det på ulike måter er noe sårt ved det for dem. Nå er tiden snart inne for at jeg og min partner begynner med barn, og jeg kjenner en engstelse for at disse kollegaene skal bli enda mer trigget av dette. At de ikke skal glede seg på mine vegne (jeg trenger overhodet ikke at de sier noe som helst, men redd de blir negative) og at de skal bli sjalu eller lignende. Når magen vokser og så blir det enda en ting ved en person de ikke liker men som de må omgås ofte, som denne personen får og som de ikke får. 

Kan noen her fortelle meg at dette mest sannsynlig er irrasjonelt? Eller er det noen som har lignende erfaringer? 

Litt paranoid?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Men du må også skjønne at det er folk revnende likegyldig om du er gravid eller ei og at folk alltid svarer ut ifra høflighet. Hvis jeg hadde måttet høre på dine gleder ved tilstanden 9 mnd i pausen så hadde jeg blitt gal. Også derfor jeg har pausen min alene nå, og det finnes andre slik som meg. Så om de i tillegg ikke liker deg ender det gjerne med at de går når du kommer. Del gledene dine med folk du vet liker deg og som du ellers kan være sosial med, så vet du at det er genuint.

Anonymkode: f93db...c88

Jeg og, samt hater andre damer som må snakke om fødsler.

For ordens skyld så har jeg langt flere barn enn snittet men de er ikke tema på fest eller jobb.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

K

Vi som er frivillig barnløse jobber nok svært sjelden i barnehage eller med barn generelt.

Anonymkode: 03505...f33

Men de finnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvorfor all denne kristetenkingen allerede nå? Om du mistrives så mye, så let etter en ny jobb i perioden dere prøver å bli gravide. Det kan jo ta lang tid.

Jo flere innlegg man leser fra TS jo mer skinner det igjennom hvor problemet egentlig er.

Anonymkode: 3559f...c52

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig merkelig at det er så mange som sier at de ikke bryr seg om andre på jobben er gravide. På min nåværende jobb, og flere andre steder jeg har jobbet, er dette noe som engasjerer folk. Vi spør om store henselser i hverandres liv, som giftemål, boligkjøp, svangerskap og ting som angår barna. Selv er jeg ganske privat av meg og deler lite uoppfordret. Men har opplevd at mange er nysgjerrige og spør mye om svangerskapet og gleder seg på mine vegne. Særlig andre kvinner selvsagt. Det at man er opptatt av hverandres liv er et tegn på et godt arbeidsmiljø, mener jeg. 

Anonymkode: 20d13...110

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jepp og selv etter det så tar det litt før det er synlig og det er nødvendig og fortelle det til kollegaer…

Anonymkode: b8388...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...