Gå til innhold

Redd kollegaers reaksjon på at jeg er gravid (sjalusi)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ville sett etter ny jobb, ja. 
Du er sikker på at du ikke overvurderer hva en graviditet vil ha å si? Hvorfor skulle det gjøre kolleger sjalu? De virker veldig umodne på måten du fremstiller dem. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er høygravid og skal straks ut i permisjon. Har blitt gravid etter lang behandling med Ivf, og en del odds mot meg/oss. Jeg er godt likt på min arbeidsplass, og folk er glade på mine vegne for at vi venter barn. Men jeg kan faktisk ikke huske at jeg har tatt opp noe med graviditet uten at de først har spurt. Altså ikke noen «små gleder» som du sier. Nå har jeg snakka om graviditeten fordi det har kommet spørsmål, men jeg har ikke følt det som veldig nødvendig å dele uoppfordra. Og det hadde jeg nok i alle fall ikke følt om jeg visste stemninga var «så der». 

Anonymkode: 46e62...23f

Takk for innspill, skal ta det med meg! Jeg tenkte jo bare å svare når folk spør såklart, men i min verden spør jeg andre som er gravide og gleder meg på deres vegne når de deler gleder. Tenkte bare at det er normalt og hyggelig i et arbeidsmiljø der man snakker om hverdagen. 

Anonymkode: 8e2dc...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvordan vet du det? Hvis man velger å være barnløs er det sjelden spesielt sårt.

Anonymkode: ef13b...7b4

Som frivillig barnløs synes jeg absolutt ikke at det er sårt at andre får barn. Jeg er helt nøytral, det angår meg ikke.

Anonymkode: 03505...f33

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kan jeg få ha pause sammen med deg? Jeg er over 50, frivillig barnløs, og andres graviditet, fødsel, baby eller barn interesserer meg like lite som amerikansk fotball.

Jeg har flere barn, men andres graviditet, fødsel, baby og barn interesserer meg likevel overhode ikke.

Anonymkode: 4210e...bda

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes du burde se etter en ny jobb. Har du mulighet for det i din bransje eller er du fastlåst til denne jobben? Det kan hende du overtenker med tanke på kollegaer, men det er ikke noe hyggelig å ikke føle seg likt på arbeidsplassen. Du fortjener ikke å ha det slik i hverdagen. 

Anonymkode: f8c2c...e58

Jeg er dessverre litt fastlåst ja, ellers hadde jeg byttet jobb i går. Prøver jo å søke andre ting, men innser at jeg nok bare må begynne med etableringen der jeg er nå. Er ikke så lett å få ny jobb som gravid / i permisjon antar jeg og iallefall ikke i en presset bransje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

K

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er drt i en barnehage du jobber i ts?

Anonymkode: d9613...578

Vi som er frivillig barnløse jobber nok svært sjelden i barnehage eller med barn generelt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kålrota skrev (2 minutter siden):

Jeg ville sett etter ny jobb, ja. 
Du er sikker på at du ikke overvurderer hva en graviditet vil ha å si? Hvorfor skulle det gjøre kolleger sjalu? De virker veldig umodne på måten du fremstiller dem. 

Ikke sikkert at jeg får til å fremstille dem på en rettferdig måte her siden jeg ikke kan oppgi detaljer. Men ja godt mulig jeg overtenker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Som frivillig barnløs synes jeg absolutt ikke at det er sårt at andre får barn. Jeg er helt nøytral, det angår meg ikke.

Samme her. Absolutt ikke sårt i det hele tatt, men fullstendig uinteressant for meg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Takk for svar, dette var nyttig! Jeg vil mye heller at det ikke snakkes noe særlig om, sålenge jeg får lov til å dele litt gleder ved det i lunsj o.l. (det er jo en ganske stor greie i mitt liv), enn at det skal komme negative bemerkninger fordi jeg ikke får gjort enkelte arbeidsoppgaver i tide eller lignende pga graviditeten. Sistnevnte ville jeg jo oppfattet som at personen ikke syntes noe om at jeg fikk gå gravid og få barn. 

Utrolig merkelig tolkning 

Anonymkode: 56507...e52

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Samme her. Absolutt ikke sårt i det hele tatt, men fullstendig uinteressant for meg.

Det er denne oppførselen ts ikke vil ha. Å være glad for noe å dele men få en jeg bryr meg ikke attitude tilbake. Unødvendigt.

Anonymkode: d9613...578

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ikke at de ikke liker meg direkte da, men ting som gjør at de ikke trives med meg som kollega. Same same but different.. Jeg har hele tiden følt de har noe imot meg men fikk det nylig bekreftet. 

Jeg er ikke så sikker på at det er kollegene dine som er de rare i denne settingen, og det bekreftes av utsagnet jeg har sitert. Du sier først at de har sagte direkte at de ikke liker deg, og så når du blir konfrontert med det endrer du til at det er ting som gjør at de ikke trives med deg som kollega. Da er det altså forhold ved deg som du kan ta tak i for å bli bedre likt,  men det er ikke mulig for oss å gi deg råd på når vi ikke vet hvorfor de ikke trives med å ha deg som kollega. Du sier du har ting andre ikke har, da vil jeg anta at du er en person som skryter over det du besitter, sånne folk liker ingen. Eller du har en ovenfra og ned holdning pga situasjonen din, sånne liker heller ingen. Og hvis dette kombineres med at du er litt bakpå, bidrar litt mindre, ikke gjør deler av jobben, sluntrer unna ect så er det nok en god forklaring på hvorfor folk ikke liker å ha deg som kollega. Det er sjelden uforskyldt at folk er mislikt i et kollegie, det har som regel en grunn. Her er det kun du som sitter på nøkkelen.

Jeg jobber på en arbeidsplass med 85% kvinner, det er likevel ingen som deler uoppfordret om gleder i graviditeten rundt lunsjbordet. Hvis folk spør kan man svare, men å styre samtalen seg på seg og sin graviditet i månedsvis er langt over både det som  er normalt og det folk orker å forholde seg til. Din graviditet er som andre sier like interessant som en idrett man ikke følger med på. Har du litt utfordringer med sosiale koder? Siden du tenker dette er normalt, og også at det er normalt å skryte av annet du har? Kan det være derfor du ikke er likt? Hvis det er oppgaver du ikke kan gjør pga at du er gravid må dette avtales med leder så det kan tas inn vikar eller andre kan få avsatt tid i sin arbeidsplan, du kan ikke bare droppe det fordi du er gravid og tro det er greit. 

Anonymkode: 7944c...fd0

• Liker 19
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er ikke så sikker på at det er kollegene dine som er de rare i denne settingen, og det bekreftes av utsagnet jeg har sitert. Du sier først at de har sagte direkte at de ikke liker deg, og så når du blir konfrontert med det endrer du til at det er ting som gjør at de ikke trives med deg som kollega. Da er det altså forhold ved deg som du kan ta tak i for å bli bedre likt,  men det er ikke mulig for oss å gi deg råd på når vi ikke vet hvorfor de ikke trives med å ha deg som kollega. Du sier du har ting andre ikke har, da vil jeg anta at du er en person som skryter over det du besitter, sånne folk liker ingen. Eller du har en ovenfra og ned holdning pga situasjonen din, sånne liker heller ingen. Og hvis dette kombineres med at du er litt bakpå, bidrar litt mindre, ikke gjør deler av jobben, sluntrer unna ect så er det nok en god forklaring på hvorfor folk ikke liker å ha deg som kollega. Det er sjelden uforskyldt at folk er mislikt i et kollegie, det har som regel en grunn. Her er det kun du som sitter på nøkkelen.

Jeg jobber på en arbeidsplass med 85% kvinner, det er likevel ingen som deler uoppfordret om gleder i graviditeten rundt lunsjbordet. Hvis folk spør kan man svare, men å styre samtalen seg på seg og sin graviditet i månedsvis er langt over både det som  er normalt og det folk orker å forholde seg til. Din graviditet er som andre sier like interessant som en idrett man ikke følger med på. Har du litt utfordringer med sosiale koder? Siden du tenker dette er normalt, og også at det er normalt å skryte av annet du har? Kan det være derfor du ikke er likt? Hvis det er oppgaver du ikke kan gjør pga at du er gravid må dette avtales med leder så det kan tas inn vikar eller andre kan få avsatt tid i sin arbeidsplan, du kan ikke bare droppe det fordi du er gravid og tro det er greit. 

Det var veldig mange negative antakelser om meg, og det er jo veldig mange sider ved saken som du ikke har fått presentert her. Dette virker bare forutinntatt så vanskelig å bruke innspillene dine til noe. Hadde ellers vært lydhør for innspill som du kan se at jeg forsøker å være dersom du leser igjennom tråden her. 

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det var veldig mange negative antakelser om meg, og det er jo veldig mange sider ved saken som du ikke har fått presentert her. Dette virker bare forutinntatt så vanskelig å bruke innspillene dine til noe. Hadde ellers vært lydhør for innspill som du kan se at jeg forsøker å være dersom du leser igjennom tråden her. 

Men dette svaret ditt sier også en hel del om deg ts. På KG får vi aldri alle sider i en sak, ikke minst fordi saken kun blir presentert fra en persons ståsted. Når du ikke er villig til å tenke gjennom noe av det jeg skrev fordi du syns det virker negativt, så sier det meg at du ikke er villig til å se på din egen fremtoning og hvordan dette medvirker til at du er lite likt som kollega. Hvis du ikke vil endre deg så kommer ting aldri til å bli bedre heller, det er ikke alltid sånn at at det er «alle andre» det er noe galt med, noen ganger må man ta et kritisk blikk på seg selv. Her kan du gjøre det ved å se på om du er skrytete, nedlatende, bedrevitende, sluntrer unna eller skorter litt på sosial koder, og så ta grep ifht det. Når du ikke vil gjøre det fordi det er negativt, aka vanskelig for deg, så kan du ikke forvente at tiång blir bedre heller.

Skal ta en liten historie der fra egen arbeidsplass. Hadde nemlig en kollega som deg, som mente alle andre var så negativ til henne og mislikte henne fordi hun besatt en erfaring de manglet. Realiteten var at oppførselen hennes på jobb og hvordan hun løste arbeidsoppgavene første til stress og mistrivsel hos de andre ansatte, til det punkt at folk ble sykemeldt. Hun ble bedt om å endre oppførsel, men det mente hun var mobbing og at det var alle andre som var sjalu. I denne prosessen viste det seg at akkurat det samme hadde skjedd på hennes tidligere arbeidsplass, så kom hun til oss og endret ingenting ved sin oppførsel og hadde ingen forståelse for hvordan det påvirket andre. Endte med at hun sluttet hos oss også, men for hennes del er nissen blitt med på lasset til neste plass. Ikke vær en sånn ts, ta det ubehagelige kristiske blikket i speilet og spør hva du kan gjøre for å bli en bedre kollega. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har nylig vært gravid, og hadde en kjempefin og koselig graviditet. Som jeg ikke delte noe særlig med mine fine kolleger. En annens graviditet er ikke så spennende. Del gleder med mannen din og dine foreldre/søsken 

De var mest interessert i hva jeg strikket til babyen 😄

Anonymkode: 57eb7...ff0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det kan jeg ikke dele her, da blir det gjenkjent med en gang. Men hvordan er det relevant for å kunne svare på spørsmålet? 

Selvfølgelig er det relevant, er det en grunn til at de ikke liker deg kan du jo gjøre noe med det?

Anonymkode: 8af4d...6a8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS, jeg tror at du setter deg opp for skuffelse detsom du forventer disse idiotene skal dele din glede. Er du helt sikker på at du ikke får byttet jobb? Dette høres ekkelt ut å skulle stå i i lengden. 

Vent så lenge som mulig med å fortelle, og del gleden med dine nærmeste ♥️ Når de finner det ut, så vis at du er like glad helt uavhengig av deres reaksjon. Men mitt beste råd er å komme seg bort til en arbeidsplass med mer normale folk. 

Anonymkode: 92ce8...0aa

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du at du er verdens midtpunkt. De er nok ikke så opptatt av deg som det du innbiller deg , folk flest er som deg ,  opptatt av seg selv . Veldig opptatt av seg selv og sitt

Endret av Happyflopp
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du forventer at folk som ikke liker deg skal ta del i dine gleder styrer du rett inn i skuffelse. Forstår heller ikke hvorfor du ønsker å være personlig med folk som ikke liker deg.

Anonymkode: 32fbe...b54

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det mulig at du har romantisert en eventuell graviditet litt? Litt sånn som i bøker og film der heltinnen er gravid og alle rundt bærer henne på gullstol?

Sånn er ikke virkeligheten, og skulle du tro det kommer du til å bli skuffet. Graviditet er en fin ting for deg og dine aller nærmeste. Ikke resten av verden. 

Anonymkode: 31038...b67

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange kvinner trenger å lære seg at de aller,aller fleste gir faen i andre sine graviditeter. Du skriver som om om du er midtpunktet i dine kollegaers liv. Legg fra deg det, og fokuser på deg selv.

Anonymkode: 3559f...c52

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...