Gå til innhold

månedslønn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når du har lønning en gang i måneden midt i måneden, hvordan regner man ut månedslønn grunnlag? 

praksisen i bedriften jeg har jobbet i var at man ga lønn for januar måned, da utbetalte man på forhånd hele januar måned lønning midt i måneden,  selv om man ikke har jobbet hele januar måned ut. 

Kan man gjøre det på annen måte også?

Anonymkode: 54e85...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

* fastlønn

Anonymkode: 54e85...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fastlønn for de fleste utbetales for inneværende måned på lønningsdato. Evt overtid el. utbetales på neste lønnskjøring. 

Fastlønn beregnes med avtalt årslønn / 12

Anonymkode: df1ae...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle steder jeg har jobbet, har vært sånn. Lønningsdag 15., 20., eller 25. For hele måneden selvsagt.

Hvorfor tenker du det skal være annerledes?

Anonymkode: 748c8...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har alltid hatt det sånn. Mannen min derimot får lønn i begynnelsen av mnd på balgrunn av timeliste forrige mnd.

Anonymkode: 382eb...331

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du fast månedslønn får du vanligvis utbetalt lønnen i form av nøyaktig samme grunnlønn (1/12 årslønn) på nøyaktig samme dato hver måned. Jeg jobber i et departement og får januarlønn 12.01, februarlønn 12.02, marslønn 12.03. Eventuell arbeidet overtid eller reisetid som skal utbetales legges på toppen, og dersom den 12. havner i en helg (eller en mandag, i praksis) kommer lønnen i slutten av uken før.

I det private er det veldig mange som gjør det på samme måte, og det er vel det TS skisserer at hun er vant til. Så er det en del steder, særlig de med langt større variasjon i utbetalingene, som har andre løsninger.

Anonymkode: bb0d3...e12

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett hvor jeg har jobbet har jeg alltid hatt lønningsdag mellom 10 og 15. Nå er lønna mi fastlønn for inneværende måned pluss tillegg fra forrige måned, altså delvis forskudd, delvis etterskudd. Der jeg jobbet før var hele lønna basert på timeføring fra måneden før, altså kun etterskuddsbasert lønn.

For meg er det samme hva jeg får. Største forskjell er vel at dersom bedriften går konkurs eller begynner å tulle med utbetaling av lønn, har man noen flere tusen utestående hvis lønna er helt etterskuddbasert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har 20 som lønningsdag, tidligere var det siste hverdag i mnd men dette ble endret for noen år siden.. Noen har timelønn, noen har mnd lønn, og begge får overtid osv, de med fastlønn får ikke overtid, ikke rett til fleksitid eller avspasering da de selv fritt styrer sin arbeidsdag om de er på jobb 4 timer eller 8 timer så lenge de leverer i hht forventningene

Anonymkode: 58599...74c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har 2 arbeidssteder. Begge betaler lønn den 12.i mnd. Hos den ene får jeg fastlønn og det er da forskuttert for den mnd, pluss eventuell vikarlønn fra forrige mnd. Hos den andre betales lønna 2,5 mnd. på etterskudd. 

Anonymkode: 62798...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...