Gå til innhold

Noen som har prøvd selvklebende fliser fra TEMU??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Temu er helt krise for kloden!!

Anonymkode: 2e30b...b80

Jeg får sendt mobilcover direkte fra fabrikk i Kina, uten emballasje eller merkelapper. Alternativet er at coveret blir sendt på rundreise via flere mellomledd, får fancy innpakning, etiketter på Norsk, krever lagre, reoler, butikklokaler. 

Anonymkode: 5d3b1...ad5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ts her.

Badet mitt er 25 år gammelt og klart for oppgradering. Vi har hatt befaring her av fagfolk og badet er i tipp topp stand selv om det er gammelt. Derfor syntes jeg ikke at vi skal ta opp lån nå når det ikke trengs oppusing men, heller spare litt og litt i noen år.

Frem til vi har fått spart opp, så tenkte jeg å bruke disse "flisene" for å gi litt mer moderne inntrykk i disse 2-3 årene vi skal spare.

Pga det du sa ang råte og sopp så undersøkte jeg muligheten for å bare male flisene istedet. Da jeg spurte på byggmaker ble jeg anbefalt av fagfolk der å bruke epoxy maling. Men, I forrige innlegg så skriver jo du at dette heller ikke er bra, da det blir for tett....

Men jeg må jo kunne stole på fagfolk.

Anonymkode: 51c28...678

Jeg er "fagfolk". Du bør absolutt ikke hermetisere badet helt. Dog kjenner jeg ikke spesifikt til akkurat denne malingen, aldri vært borti, men epoxy indikerer tett. (Det er f eks epoxy, ikke vanlig sementfug, som brukes i skjøtene på benker med integrerte servanter for at det skal bli helt tett.) Du bør sjekke ut malingen skikkelig en gang til før du tar et valg. Byggmakker er seriøse nok og har sannsynligvis ansatte med spesiell kompetanse på maling. Spør spesifikt om malingen er egnet på et helt bad eller evt bare bør brukes på mindre partier. Henvis til at epoxy fuger ikke kan brukes på hele badet. (Epoxyfuger legges gjerne på gulvet i dussjonen dersom man må legge mosaikk der. Fugene blir glatte og gjør da mosaikkgulvet lettere å vaske. Ellers brukes epoxy mye på industrikjøkken og entregulv og andre steder der det vaskes hyppig.) At noe er egnet til våtrom betyr ikke automatisk at det bør brukes rund baut i rommet.

Anonymkode: 9d9e1...28f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 1.46):

Ok. Takk for svar. Jeg har ikke tenkt over dette med fukt men, når du sier det sånn så gir det mening. Dog syntes jeg det er merkelig at lindas dekor ikke opplyser om denne faren hvis det er så prekært som du sier.

Urovekkende at de med vilje utsetter kundene sine for å få ødelagt boligene sine. Og rart at de fortsatt er så populære og har vært det lenge, hvis produktene deres fører til så store ødeleggelser. 

Så en reklame fra Lindas dekor med folie på kjøkkenbenken. Eneste jeg tenkte var fuktighet som kommer under.

Aldri om jeg skal ha det der.

Anonymkode: 34e15...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I forhold til bad så er det tull med råte i forhold til det h*n nevner. Eneste gangen det skjer er om det er feil på eksisterende membran. 

Men det er ett stort men, du vil fange fukt mellom membran og nye fliser som vil over tid føre til mugg bak fliser og lignende siden du fanger fukten der og det vil tørke senere ut og du får mer såperester liggende der.

Selv hadde jeg aldri brukt dette for å 'friske opp' badet. Da hadde jeg heller kjørt med vanlig flis på flis, prisen blir fort mye det samme (ish) krever bare mer jobb. Eller best case bare spare dei pengene på midlertidig jobb og ta det skikkelig om noen år. 

Anonymkode: fb8a2...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 12.05):

(Hvis du er der at du ikke skjønner at det er en viss fuktighet inni konstruksjonen i forbindelse med et bad selv i nye hus, kan jeg ikke hjelpe deg så mye. Enkelt forklart skal ikke et bad være 100% vann- og lufttett, vann i form av damp  skal ha mulighet til å fordampe. )

Jeg tror ikke du skal gi så mange råd når det gjelder tekniske krav til baderom. Eneste rådet du skal gi er: «Snakk med rørleggeren».

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (2 timer siden):

Jeg tror ikke du skal gi så mange råd når det gjelder tekniske krav til baderom. Eneste rådet du skal gi er: «Snakk med rørleggeren».

Jeg har kompetanse, så jeg kan absolutt gi råd. Men ja, selvfølgelig alltid lurt å spørre en fagperson. Både rørlegger og murer legger membran. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I forhold til bad så er det tull med råte i forhold til det h*n nevner. Eneste gangen det skjer er om det er feil på eksisterende membran. 

Men det er ett stort men, du vil fange fukt mellom membran og nye fliser som vil over tid føre til mugg bak fliser og lignende siden du fanger fukten der og det vil tørke senere ut og du får mer såperester liggende der.

Selv hadde jeg aldri brukt dette for å 'friske opp' badet. Da hadde jeg heller kjørt med vanlig flis på flis, prisen blir fort mye det samme (ish) krever bare mer jobb. Eller best case bare spare dei pengene på midlertidig jobb og ta det skikkelig om noen år. 

Anonymkode: fb8a2...3b2

Det er ikke tull mtp råte nei. Membran forringes med årene. Og et bad skal ikke være hermetisk tett ift vanndamp.

Ingen seriøs fagperson anbefaler flis på flis på et bad heller, selv om det er mulig, så det er åpenbart at du ikke er en fagperson og bare synser.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Er ikke så mange av oss som spiser kontaktplast 😉

Anonymkode: 

Tja... ville unngått å bruke selvklebende plastfliser på badet da man kan bli eksponert for utslipp av skadelige kjemikalier. Man trenger overhode ikke å spise noe for å bli utsatt. Små partikler finner veien inn i kroppen via luften man puster inn blant annet. 

Man må som minimum tenke på om man har god nok ventilering på badet.

Anonymkode: ea32d...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ts her.

Badet mitt er 25 år gammelt og klart for oppgradering. Vi har hatt befaring her av fagfolk og badet er i tipp topp stand selv om det er gammelt. Derfor syntes jeg ikke at vi skal ta opp lån nå når det ikke trengs oppusing men, heller spare litt og litt i noen år.

Frem til vi har fått spart opp, så tenkte jeg å bruke disse "flisene" for å gi litt mer moderne inntrykk i disse 2-3 årene vi skal spare.

Pga det du sa ang råte og sopp så undersøkte jeg muligheten for å bare male flisene istedet. Da jeg spurte på byggmaker ble jeg anbefalt av fagfolk der å bruke epoxy maling. Men, I forrige innlegg så skriver jo du at dette heller ikke er bra, da det blir for tett....

Men jeg må jo kunne stole på fagfolk.

Det er nok et bedre alternativ å male badet :) En god kamerat jobbet med å pusse opp badene til folk, og han sier at folk ofte velger maling som et billigere alternativ til å legge nye fliser om badet ellers er i orden. Usikker på hva som er utdannelsen hans, men han har fagbrev innenfor yrket så regner med at han kan jobben sin. En venninne har pusset opp hele leiligheten med fliser og folie fra Temu og helt ærlig så ser det ganske billig og tacky ut. Pent ved første øyekast, men så fort du kikker bittelitt nøyere så er det ikke mye pent likevel. Hun har lagt folie på alle gulv og kjøkkeninnredning osv pluss fliser på bad. 

Anonymkode: ce467...3cb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ikke tull mtp råte nei. Membran forringes med årene. Og et bad skal ikke være hermetisk tett ift vanndamp.

Ingen seriøs fagperson anbefaler flis på flis på et bad heller, selv om det er mulig, så det er åpenbart at du ikke er en fagperson og bare synser.

Vi har vært borti fagpersoner som både anbefaler flis på flis og montere baderomspanel på eksisterende fliser (med avretting/planker til å skru de i) dette kommer jo veldig an på tilstanden/alderen til badet.

Ting er jo ikke alltid helt svart/hvitt. Kjøper du en bolig med helt nytt bad og ikke liker flisene, er det helt ok å legge flis på flis. Er det derimot et gammelt bad hvor membranen straks er «brukt opp» er det noe annet.

Med tanke på disse selvklebende flisene kunne jeg godt gjort det på badet dersom det var kabinett, kun for å freshe det opp frem til vi hadde hatt råd til oppussing, men hadde nok handlet fra en norsk side (skjønner at det sikkert er import fra Kina det og, men føler kvaliteten mest sannsynlig er bedre)

Anonymkode: 8973c...d09

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tja... ville unngått å bruke selvklebende plastfliser på badet da man kan bli eksponert for utslipp av skadelige kjemikalier. Man trenger overhode ikke å spise noe for å bli utsatt. Små partikler finner veien inn i kroppen via luften man puster inn blant annet. 

Man må som minimum tenke på om man har god nok ventilering på badet.

Anonymkode: ea32d...0bf

Det finnes skadelige kjemikalier i absolutt alt. At man skal ha en sunn skepsis til utenlandske varer er kurant, man skal ikke kjøpe drikkeflasker i plast osv, men dette grenser til hysteri. 

Anonymkode: 4484c...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har vært borti fagpersoner som både anbefaler flis på flis og montere baderomspanel på eksisterende fliser (med avretting/planker til å skru de i) dette kommer jo veldig an på tilstanden/alderen til badet.

Ting er jo ikke alltid helt svart/hvitt. Kjøper du en bolig med helt nytt bad og ikke liker flisene, er det helt ok å legge flis på flis. Er det derimot et gammelt bad hvor membranen straks er «brukt opp» er det noe annet.

Med tanke på disse selvklebende flisene kunne jeg godt gjort det på badet dersom det var kabinett, kun for å freshe det opp frem til vi hadde hatt råd til oppussing, men hadde nok handlet fra en norsk side (skjønner at det sikkert er import fra Kina det og, men føler kvaliteten mest sannsynlig er bedre)

Kjør på, ingen som tvinges til å høre på gode råd og sunn fornuft. Det at ting går an, betyr ikke at det anbefales. Dessuten finnes det både gode og dårlige håndverkere. Særlig nå i nedgangstider er ganske mange dårlige håndverkere der ute, desperate etter oppdrag, som sier omtrent hva som helst for å få jobb. Og helt åpenbart mange idioter av noen kunder som velger billige og dårlige løsninger. Som ikke nødvendigvis blir så billige i det lange løp. Takk deg selv den dagen huset ditt får råteskader eller du får trøbbel ved et salg fordi du ikke har skikkelig dokumentasjon på at badet følger våtromsnormen. Den siste idioten er enda ikke født.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kjør på, ingen som tvinges til å høre på gode råd og sunn fornuft. Det at ting går an, betyr ikke at det anbefales. Dessuten finnes det både gode og dårlige håndverkere. Særlig nå i nedgangstider er ganske mange dårlige håndverkere der ute, desperate etter oppdrag, som sier omtrent hva som helst for å få jobb. Og helt åpenbart mange idioter av noen kunder som velger billige og dårlige løsninger. Som ikke nødvendigvis blir så billige i det lange løp. Takk deg selv den dagen huset ditt får råteskader eller du får trøbbel ved et salg fordi du ikke har skikkelig dokumentasjon på at badet følger våtromsnormen. Den siste idioten er enda ikke født.

Plater montert etter utforing på fliser er vel godkjent i henhold til våtromsnormen, samme er flis på flis er det ikke? Forsikringsselskapene dekker sjeldent bad uansett. De fem første årene går det på håndverkerne og man kan ha opp til 10år med forsikring, men det er kun pluss forsikringer og ikke alltid de er særlig til hjelp heller. 
Angående hussalg er det jo bare å informere om hvordan dette er gjort tidligere.

At det beste er å rive alt og bygge alt fra bunn av er jo alltid åpenbart best, men i noen tilfeller finnes det andre - godkjente - løsninger. Selvklebende fliser er ikke en av dem😂 Det er jo kun for utseende, jeg vil heller prøvd måling, nytt dusjkabinett og nytt baderomsmøbel, så føles badet «nytt» ut😌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...