AnonymBruker Skrevet 21. mars #1 Skrevet 21. mars Hei. Tenkte å freshe opp litt med noen nye selvklebende fliser. Har sett på lindas dekor og syntes de er veldig fine, men føler de er sykt overpriset, da de også sikkert kjøper inn til langt billigere priser fra Kina. Så da tenkte jeg og prøve temu eller andre butikker som er billigere. Så hvis noen har prøvd å kjøpe derfra eller vet om noen andre steder hvor de har fine og rimelige fliser, så setter jeg pris på tips 🙏 Anonymkode: 51c28...678
AnonymBruker Skrevet 23. mars #2 Skrevet 23. mars Hvor skal du bruke dem? Hvis du tenker å klistre dem på hele badet, risikerer du å pådra deg et fukt og råteproblem. Som du ikke får dekket av forsikringen, siden du selv har påført skaden. Det er ganske mange krav til et våtrom, med god grunn, og klistrelapper er selvfølgelig ikke godkjent, selv om Lindas dekor mener det. Et bad må puste, dvs det er visse krav til at luft slipper gjennom flatene, begge veier, både fra innsiden og utsiden. Det man gjør ved å påføre disse klistremerkene, er å hermetisere fuktighet inni konstruksjonen, det blir rett og slett ikke nok gjennomlufting og sopp og råte kan oppstå. Dette er et større problem jo eldre badet er fordi membran som ligger under flisene eller hva du nå har på gulvet og veggene, forringes litt etter litt. Så det verste du kan gjøre på et gammelt bad, er at flikke kun kosmetisk på overflaten og hermetisere rommet med slike klistremerker. Man fremskynder bare tidspunktet for når badet må renoveres, i verste fall påfører du et helt hus sopp og råte. (Hvis du er der at du ikke skjønner at det er en viss fuktighet inni konstruksjonen i forbindelse med et bad selv i nye hus, kan jeg ikke hjelpe deg så mye. Enkelt forklart skal ikke et bad være 100% vann- og lufttett, vann i form av damp skal ha mulighet til å fordampe. ) Hvis det ikke er i et våtrom du tenker å foliere, er det bare å kjøre på, hvis du synes det er fint. Selv synes jeg det er griseharry og det ser jo bare ut som det det er; billig etterlikning av skikkelige materialer. Plastikk-look. Finnes ikke noe styggere enn folierte møbler som prøver seg ut som tre. Anonymkode: 9d9e1...28f 5 1
Buxus Skrevet 23. mars #3 Skrevet 23. mars Jeg har kjøpt både fra Lindas dekor og Temu, og Lindas dekor sine fliser overgår LANGT Temu-kvaliteten. De jeg har kjøpt fra Temu er tynne og slipper limet veldig lett. Lindas dekor-flisene er tykke og holder veldig godt. Mulig jeg har vært uheldig med Temu-flisene (jeg gikk veldig etter pris....)men det er nok verdt det å betale litt ekstra for Lindas dekor! 5 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars #4 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvor skal du bruke dem? Hvis du tenker å klistre dem på hele badet, risikerer du å pådra deg et fukt og råteproblem. Som du ikke får dekket av forsikringen, siden du selv har påført skaden. Det er ganske mange krav til et våtrom, med god grunn, og klistrelapper er selvfølgelig ikke godkjent, selv om Lindas dekor mener det. Et bad må puste, dvs det er visse krav til at luft slipper gjennom flatene, begge veier, både fra innsiden og utsiden. Det man gjør ved å påføre disse klistremerkene, er å hermetisere fuktighet inni konstruksjonen, det blir rett og slett ikke nok gjennomlufting og sopp og råte kan oppstå. Dette er et større problem jo eldre badet er fordi membran som ligger under flisene eller hva du nå har på gulvet og veggene, forringes litt etter litt. Så det verste du kan gjøre på et gammelt bad, er at flikke kun kosmetisk på overflaten og hermetisere rommet med slike klistremerker. Man fremskynder bare tidspunktet for når badet må renoveres, i verste fall påfører du et helt hus sopp og råte. (Hvis du er der at du ikke skjønner at det er en viss fuktighet inni konstruksjonen i forbindelse med et bad selv i nye hus, kan jeg ikke hjelpe deg så mye. Enkelt forklart skal ikke et bad være 100% vann- og lufttett, vann i form av damp skal ha mulighet til å fordampe. ) Hvis det ikke er i et våtrom du tenker å foliere, er det bare å kjøre på, hvis du synes det er fint. Selv synes jeg det er griseharry og det ser jo bare ut som det det er; billig etterlikning av skikkelige materialer. Plastikk-look. Finnes ikke noe styggere enn folierte møbler som prøver seg ut som tre. Anonymkode: 9d9e1...28f Ok. Takk for svar. Jeg har ikke tenkt over dette med fukt men, når du sier det sånn så gir det mening. Dog syntes jeg det er merkelig at lindas dekor ikke opplyser om denne faren hvis det er så prekært som du sier. Urovekkende at de med vilje utsetter kundene sine for å få ødelagt boligene sine. Og rart at de fortsatt er så populære og har vært det lenge, hvis produktene deres fører til så store ødeleggelser. Anonymkode: 51c28...678
AnonymBruker Skrevet 24. mars #5 Skrevet 24. mars Buxus skrev (10 timer siden): Jeg har kjøpt både fra Lindas dekor og Temu, og Lindas dekor sine fliser overgår LANGT Temu-kvaliteten. De jeg har kjøpt fra Temu er tynne og slipper limet veldig lett. Lindas dekor-flisene er tykke og holder veldig godt. Mulig jeg har vært uheldig med Temu-flisene (jeg gikk veldig etter pris....)men det er nok verdt det å betale litt ekstra for Lindas dekor! Ok, takk for svar. Da skal jeg gå for dem hvis jeg velger å kjøpe. Kan jeg spørre om hvilket rom du har brukt flisene i? Har det gått bra? Ble litt stressa med svaret som kom over her 😅 Anonymkode: 51c28...678
AnonymBruker Skrevet 24. mars #6 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ok. Takk for svar. Jeg har ikke tenkt over dette med fukt men, når du sier det sånn så gir det mening. Dog syntes jeg det er merkelig at lindas dekor ikke opplyser om denne faren hvis det er så prekært som du sier. Urovekkende at de med vilje utsetter kundene sine for å få ødelagt boligene sine. Og rart at de fortsatt er så populære og har vært det lenge, hvis produktene deres fører til så store ødeleggelser. Anonymkode: 51c28...678 Har sett et sted der det er nevnt det ikke er beregnet til våtrom uten at det er rett behandling under. Har en eks alt våtromsplater på veggen, så burde det ikke være noe problem Anonymkode: 1a3a2...59e 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars #7 Skrevet 24. mars Jeg har gått i fella selv og kjøpt ting på Temu. Satt kaffen i halsen da jeg så oppslag i Aftenposten med lenke til mattilsynet. Temu ting er full av dritt som bly og andre farlige stoffer man helst ikke burde få inn i kroppen Anonymkode: ea32d...0bf 2 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars #8 Skrevet 24. mars Buxus skrev (18 timer siden): Jeg har kjøpt både fra Lindas dekor og Temu, og Lindas dekor sine fliser overgår LANGT Temu-kvaliteten. De jeg har kjøpt fra Temu er tynne og slipper limet veldig lett. Lindas dekor-flisene er tykke og holder veldig godt. Mulig jeg har vært uheldig med Temu-flisene (jeg gikk veldig etter pris....)men det er nok verdt det å betale litt ekstra for Lindas dekor! Temu er ikke bare en produsent og en kvalitet. Jeg har ting fra Temu som langt overgår tilsvarende i butikk. Men det er to ting som gjelder; anmeldelser, og pris. For eksempel har jeg konsekvent kjøpt mobildeksler derfra i lang tid. Og de er ekstremt holdbare, og fine. Men holder meg da i 50-70 kroners intervallet, aldri ned mot 10-30 som du også finner. Anonymkode: 5d3b1...ad5 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars #9 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har sett et sted der det er nevnt det ikke er beregnet til våtrom uten at det er rett behandling under. Har en eks alt våtromsplater på veggen, så burde det ikke være noe problem Anonymkode: 1a3a2...59e Det er jo her du helt tydelig ikke forstår. Overflater og løsninger som er godkjent for våtrom puster, dvs slipper vanndamp gjennom. Klistremerkene/folien folk kliner på, tetter igjen slik at overfaltene ikke lenger kan "puste". Dette er samme grunn til at man ikke kan bruke epoxy-fuger på et helt bad, badet blir da for tett. Spør en takstmann hva han sier, så vil du få samme svar jeg har gitt. En profesjonell håndverk som holder på med bad ville ledd deg opp i trynet om du foreslo folie på badet. Lindas dekor er ei dame som importerer skit fra Kina, hun er overhodet ikke noen baderomsekspert. Hun kan sannsynlig like lite om bad og våtromsnorm og forsikringsaker på bad som de fleste andre interiørdamer. Anonymkode: 9d9e1...28f 5 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars #10 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ok, takk for svar. Da skal jeg gå for dem hvis jeg velger å kjøpe. Kan jeg spørre om hvilket rom du har brukt flisene i? Har det gått bra? Ble litt stressa med svaret som kom over her 😅 Anonymkode: 51c28...678 Gått bra? Sopp-og råteskader inni konstruksjonen på huset oppdager man ikke nødvendigvis umiddelbart. Ikke bare kan det bli dyrt å måtte renovere ikke bare badet, men et helt hus, man kan også bli syk av muggsopp. Makan så mange blåste mennesker det finnes! Anonymkode: 9d9e1...28f 2 5
Buxus Skrevet 24. mars #11 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ok, takk for svar. Da skal jeg gå for dem hvis jeg velger å kjøpe. Kan jeg spørre om hvilket rom du har brukt flisene i? Har det gått bra? Ble litt stressa med svaret som kom over her 😅 Anonymkode: 51c28...678 Jeg har ikke brukt flisene på våtrom, jeg har kun brukt dem som "pynt" på et kjøkken og i et inngangsparti. Tror nok jeg ville vært litt forsiktig med å lime dem oppå eksisterende fliser/våtrom! 1
Buxus Skrevet 24. mars #12 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Temu er ikke bare en produsent og en kvalitet. Jeg har ting fra Temu som langt overgår tilsvarende i butikk. Men det er to ting som gjelder; anmeldelser, og pris. For eksempel har jeg konsekvent kjøpt mobildeksler derfra i lang tid. Og de er ekstremt holdbare, og fine. Men holder meg da i 50-70 kroners intervallet, aldri ned mot 10-30 som du også finner. Anonymkode: 5d3b1...ad5 Det har du helt rett i - men da jeg fant en kvalitet/anmeldelse jeg synes var brukbar, var også prisen såpass høy på temu at jeg likegodt kunne kjøpe fra Norge og Lindas Dekor....
AnonymBruker Skrevet 24. mars #13 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har gått i fella selv og kjøpt ting på Temu. Satt kaffen i halsen da jeg så oppslag i Aftenposten med lenke til mattilsynet. Temu ting er full av dritt som bly og andre farlige stoffer man helst ikke burde få inn i kroppen Anonymkode: ea32d...0bf Er ikke så mange av oss som spiser kontaktplast 😉 Anonymkode: 4484c...39e
AnonymBruker Skrevet 24. mars #14 Skrevet 24. mars Temu er helt krise for kloden!! Anonymkode: 2e30b...b80 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars #15 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 21.54): Hei. Tenkte å freshe opp litt med noen nye selvklebende fliser. Har sett på lindas dekor og syntes de er veldig fine, men føler de er sykt overpriset, da de også sikkert kjøper inn til langt billigere priser fra Kina. Så da tenkte jeg og prøve temu eller andre butikker som er billigere. Så hvis noen har prøvd å kjøpe derfra eller vet om noen andre steder hvor de har fine og rimelige fliser, så setter jeg pris på tips 🙏 Anonymkode: 51c28...678 Gud, nei. Kunne ikke falt meg inn Anonymkode: c244c...71c 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars #16 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Gått bra? Sopp-og råteskader inni konstruksjonen på huset oppdager man ikke nødvendigvis umiddelbart. Ikke bare kan det bli dyrt å måtte renovere ikke bare badet, men et helt hus, man kan også bli syk av muggsopp. Makan så mange blåste mennesker det finnes! Anonymkode: 9d9e1...28f Ts her. Badet mitt er 25 år gammelt og klart for oppgradering. Vi har hatt befaring her av fagfolk og badet er i tipp topp stand selv om det er gammelt. Derfor syntes jeg ikke at vi skal ta opp lån nå når det ikke trengs oppusing men, heller spare litt og litt i noen år. Frem til vi har fått spart opp, så tenkte jeg å bruke disse "flisene" for å gi litt mer moderne inntrykk i disse 2-3 årene vi skal spare. Pga det du sa ang råte og sopp så undersøkte jeg muligheten for å bare male flisene istedet. Da jeg spurte på byggmaker ble jeg anbefalt av fagfolk der å bruke epoxy maling. Men, I forrige innlegg så skriver jo du at dette heller ikke er bra, da det blir for tett.... Men jeg må jo kunne stole på fagfolk. Anonymkode: 51c28...678 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars #17 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ts her. Badet mitt er 25 år gammelt og klart for oppgradering. Vi har hatt befaring her av fagfolk og badet er i tipp topp stand selv om det er gammelt. Derfor syntes jeg ikke at vi skal ta opp lån nå når det ikke trengs oppusing men, heller spare litt og litt i noen år. Frem til vi har fått spart opp, så tenkte jeg å bruke disse "flisene" for å gi litt mer moderne inntrykk i disse 2-3 årene vi skal spare. Pga det du sa ang råte og sopp så undersøkte jeg muligheten for å bare male flisene istedet. Da jeg spurte på byggmaker ble jeg anbefalt av fagfolk der å bruke epoxy maling. Men, I forrige innlegg så skriver jo du at dette heller ikke er bra, da det blir for tett.... Men jeg må jo kunne stole på fagfolk. Anonymkode: 51c28...678 Kvinneguiden er ikke stedet for å få råd om oppussing. Nevner du TEMU så blir det hvertfall et h*lvette. Du kan fint bruke fliser som er vanntett på gulvet dersom gulvet er tett. Om det skulle komme fukt i mellom selvklebende fliser så vil det ikke skje noe annet enn at de løsner og blir stygge. Mulig du får svertesopp under som det kan bli i dusj f.eks. men det vaskes kun bort og lager ikke skade på treverk. Det eneste problemet du trolig vil få, er at du har brukt penger på noe som er veldig midlertidig. Har brukt kontaktplast selv, og det er ingen langvarig løsning. Spesielt på gulv blir det fort stygt.. jeg ville uansett lagt litt ekstra penger i det om du fortsatt ønsker det, å kjøpt fra Lindas Dekor. Der er det mange fornøyde kunder. Har en vegg med Lindas dekor, og den er kjempefin flere år etterpå. Har også en fra Temu, den satt veldig dårlig og slapp i kantene på vegg- måtte bare rive den vekk. Anonymkode: 4484c...39e 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars #18 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ts her. Badet mitt er 25 år gammelt og klart for oppgradering. Vi har hatt befaring her av fagfolk og badet er i tipp topp stand selv om det er gammelt. Derfor syntes jeg ikke at vi skal ta opp lån nå når det ikke trengs oppusing men, heller spare litt og litt i noen år. Frem til vi har fått spart opp, så tenkte jeg å bruke disse "flisene" for å gi litt mer moderne inntrykk i disse 2-3 årene vi skal spare. Pga det du sa ang råte og sopp så undersøkte jeg muligheten for å bare male flisene istedet. Da jeg spurte på byggmaker ble jeg anbefalt av fagfolk der å bruke epoxy maling. Men, I forrige innlegg så skriver jo du at dette heller ikke er bra, da det blir for tett.... Men jeg må jo kunne stole på fagfolk. Anonymkode: 51c28...678 Baderom skal være tett. Fukt fra badet skal ikke trenge inn i vegg konstruksjonen, derfor er badromsplater tette. Du har ødelagt en badromsplate når du har skrudd i den.. at gulvet skal puste på badet er det snåleste jeg har hørt. Våtromsbelegg er helt tett, derfor skal man utelukkende bruke våtromsbelegg på bad, ikke «vanlig» gulvbelegg. Den personen du siterer til her virker ikke til å ha så mye peiling. Kjør på med kontaktplast. Du ødelegger ikke badet med å ha det i noen år før du renoverer På LindasDekor står det uttrykkelig hva som kan brukes i dusj sone osv. hun som driver firmaet kan ikke gå god for at det skal kunne brukes der, dersom folk ødelegger badene sine med det. Temu derimot, der har du ingen mulighet til å vite sikkert. Anonymkode: 4484c...39e 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars #19 Skrevet 25. mars Jeg har slike fliser. De ser kjempefine ut og hatt de i mange år. Men de skal ikke brukes i våtrom. Jeg har de andre steder i huset. Anonymkode: 7d504...173 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars #20 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har slike fliser. De ser kjempefine ut og hatt de i mange år. Men de skal ikke brukes i våtrom. Jeg har de andre steder i huset. Anonymkode: 7d504...173 Mange kan fint brukes på våtrom. Men nei, ikke alle, så det må man sjekke før man kjøper til våtrommet Anonymkode: 4484c...39e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå