Gå til innhold

Bør sykehjem ha plikt til å følge pasienter ut for å røyke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ønsker å høre andres meninger om et tema som kan være litt betent: Skal pasienter på sykehjem ha rett til å bli fulgt ut for å røyke?

Bakgrunnen for spørsmålet er en sak der en pasient fikk brannskader etter å ha røyket alene mens han var innlagt på en helseinstitusjon. Datteren hans mener sykehjemmet burde hatt en plikt til å følge ham ut for å unngå at noe slikt kunne skje.

På den ene siden kan man argumentere for at røyking er en personlig rettighet, og at pasienter ikke skal miste denne selv om de bor på institusjon. Samtidig er røyking ikke en del av nødvendig helsehjelp, og personalet har mange andre oppgaver. I tillegg kan det oppstå utfordringer med bemanning – hvem skal ha ansvar for å følge ut og passe på?

Hvor går grensen for institusjonens ansvar? Bør sykehjemmet ha plikt til å sikre at pasienter røyker trygt, eller er det pasientens eget ansvar? Hva tenker dere?

https://www.nrk.no/innlandet/75-aringen-skulle-bare-ta-seg-en-royk-pa-loten-helsetun-_-resulterte-i-hudtransplantasjon-1.17350024

Anonymkode: d5e8f...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hadde det blitt en plikt hadde jeg sluttet i helsevesenet. Det er helt greit at pasienter har rett til å bestemme i eget liv, men det betyr også at de må kunne utføre handlingen selv. Dette går ikke inn under nødvendig helsehjelp. 

Jeg er personlig veldig allergisk mot røyk og ønsker ikke å utsette min helse for passiv røking, heller ikke utendørs. 

Anonymkode: 6d161...413

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker røyking ikke er helsehjelp. At de tilrettelegger for pasienten er bra, men de kunne muligens brukt røykeforkle dersom det er tilgjengelig. Alternativet er å nekte pasienten å røyke. Dersom pasienten ikke er dement, er det å røyke et selvstendig valg som pasienten må ta ansvar for selv.

Anonymkode: 21aec...dc7

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Jobber selv i helse (ikke sykehjem, men et sted de er over litt tid)
Jeg vil ikke pålegges til å være passiv røyker. Dra den dritten ned i lungene, nei takk.
Jeg kan forøvrig gjøre og har gjort noen unntak, i spesielle situasjoner.

Anonymkode: e1125...b0c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber på sykehus og nekter å være passiv røyker altså. Jeg tenner røyken for dem (ikke lov med lightere), men går så inn igjen. Og hvis vi er ute i hagen elns så flytter jeg meg vekk fra røyking. Så nei, det kan vi ikke tvinges til. 

Anonymkode: b163a...475

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg ønsker å høre andres meninger om et tema som kan være litt betent: Skal pasienter på sykehjem ha rett til å bli fulgt ut for å røyke?

Bakgrunnen for spørsmålet er en sak der en pasient fikk brannskader etter å ha røyket alene mens han var innlagt på en helseinstitusjon. Datteren hans mener sykehjemmet burde hatt en plikt til å følge ham ut for å unngå at noe slikt kunne skje.

På den ene siden kan man argumentere for at røyking er en personlig rettighet, og at pasienter ikke skal miste denne selv om de bor på institusjon. Samtidig er røyking ikke en del av nødvendig helsehjelp, og personalet har mange andre oppgaver. I tillegg kan det oppstå utfordringer med bemanning – hvem skal ha ansvar for å følge ut og passe på?

Hvor går grensen for institusjonens ansvar? Bør sykehjemmet ha plikt til å sikre at pasienter røyker trygt, eller er det pasientens eget ansvar? Hva tenker dere?

https://www.nrk.no/innlandet/75-aringen-skulle-bare-ta-seg-en-royk-pa-loten-helsetun-_-resulterte-i-hudtransplantasjon-1.17350024

Tenker at datteren kunne tatt seg fri for å være røykevakt selv.

Vi har en slik pårørende, og vi må faktisk dra på skift for å følge når vedkommende er innlagt.

De som jobber har like lite tid til å følge pasienter som vil røyke ut som de har anledning til å stå og henge utenfor for å røyke selv. 

Lurer på hvilken nødvendig helsehjelp som da skal vike for at den personen skal få tatt en røyk? 

Tydelig at enkelte ikke engang kjenner noen som jobber i helsevesenet. Tenker også at vedkommende trolig hadde blitt ganske fra seg om personalet som skulle reddet deres pårørende stod utenfor bygget...

Anonymkode: 7f405...07b

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har ingen mulighet til dette. Hva skal vi bortprioritere? At medpasienter får mat og stell?

Anonymkode: 34683...b02

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Av alle ting som ikke er en menneskerett, er vel røyking nær toppen av listen. 

Anonymkode: 4613c...44f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle vet at røyking ikke er bra. Men så er det litt med livskvalitet da,det å ha den kosen.. Det er en vanskelig sak. Hvis røyken er det eneste beboeren/pasienten har igjen.. 

Anonymkode: b349e...65c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, både på grunn av passiv røyking og fordi det allerede er altfor knapt med ressurser.

Anonymkode: 43837...6ff

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Absolutt ikke. Hvis pasienten ikke kan røye på egen hånd er det nikotinplaster og vaping som er tilbudet. 

Anonymkode: a9911...38a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Tenker at det kan være vanskelig med dagens bemanning. Jobbet på eldresenter før der vi sprang dagen lang. 10 min på å kaste i oss maten om vi i det hele tatt rakk det. Skal 95 år gamle Olga bli våt av urin fordi en annen vil ut å røyke?

Hadde jeg tid til å være med så var jeg det (selv om jeg ikke liker det) , men som regel måtte de være ute å røyke alene. 

Anonymkode: e7778...034

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, helsepersonale skal ikke gjøre dette. Pasient kan få plaster ol i stede for røyk. De som jobber der skal ikke måtte sette egen helse på spill med passiv røyking.

Anonymkode: 4c10f...f50

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Røykeloven kom for en grunn, passiv røyking er farlig. Men den datteren mener sikkert det er bedre de gamle får røyke enn at de ansatte skal utsettes for røyk. 

Anonymkode: 82e73...a67

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er absolutt egentlig for at både salg av tobakk og alkohol skal forbys 

Men akkurat når det gjelder de eldre som har kommet så langt i livet, så er saken en annen. Har selv vært "røykefølge" med delte følelser. Men av og til må man sette egne følelser til side. Og man er tross alt ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er absolutt egentlig for at både salg av tobakk og alkohol skal forbys 

Men akkurat når det gjelder de eldre som har kommet så langt i livet, så er saken en annen. Har selv vært "røykefølge" med delte følelser. Men av og til må man sette egne følelser til side. Og man er tross alt ute. 

Jeg er enig i at når folk er såpass gamle og er på sykehjem skal de få røyke når de vil. Men, tror nok alle vet at det ikke er flere på jobb enn at det ikke er mulig at en ansatt kan bruke tid på å sitte ute å vente på at pasientene skal røyke ferdig. Hvem skal det være på bekostning av, ei dame som tisset seg ut? en mann som falt? De pårørende får betale og ansette en person som er der for å følge røykere, problem løst.

Anonymkode: 82e73...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg tenker at om pasienten har utstyr som gjør det farlig å røyke, eller de trenger hjelp for å komme seg over i rullestol etc, mener jeg personellet bør hjelpe de og følge de ut, slik at det ikke er fare for pasienten å ta seg den røyken, men personalet bør absolutt være frie til å gå avgårde mens pasienten røyker og heller komme tilbake 10 min etterpå.. Er pasienten så syk at den ikke kan kobles fra maskinen som gjøre det farlig å røyke i 10-15 minutter, er vel heller ikke pasienten i stand til å røyke?  

Det er en av mine største frykter med å skulle bli gammel og havne på sykehjem, at jeg ikke kan være fri til å ta meg en røyk når jeg ønsker. 

Anonymkode: dc96d...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt personlig: det tok livlysta fra min pårørende den dagen h*n ble koplet til oksygen og ikke fikk røyke .

Lungene var uansett ødelagt så det var ikke noe håp så... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...