Gå til innhold

Hvorfor forsvinner empatien i samfunnet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg tror det er fordi kristendommen, og dermed kulturen rundt dette, er på vei ut.

"I gamle dager" lærte ungene helt fra de var små og ble med i kirke og søndagsskole at Jesus ville at vi skulle være snille mot hverandre, vi skulle gi de utstøtte en ny sjanse, vi skulle hjelpe de svake, ha respekt for voksne og eldre og elske våre medmennesker like høyt som oss selv. Vi skulle passe på hverandre, ha respekt for andres eiendom, og ikke stjele eller skade andres ting. Barna lærte også at man var verdifull selv om man gjorde feil og så lenge man gjorde så godt man kunne og ville det beste, da var man god nok.

Man kan sikkert si mye om kristendommen, men det er vanskelig å komme bort i fra at den inneholder mange gode verdier og retningslinjer som kan gjøre verden til et bedre sted. 

Anonymkode: c678d...15b

Hva slags utopisk tid var dette? Kirkens folk har vel stått fremst i køen for å dømme «løsaktige» kvinner (ikke så mye menn) dersom de fikk barn uten å være gift, og undertrykke homofile med alle midler.

Og dette her: «Barna lærte også at man var verdifull selv om man gjorde feil og så lenge man gjorde så godt man kunne og ville det beste, da var man god nok.» Hva i alle dager snakker du om her? I gamle dager fikk man ikke bli konfirmert (og dermed heller ikke gifte seg) om man ikke kunne lære seg bibel og katekisme. Ingen hadde hørt om dysleksi eller andre lærevansker. De var slett ikke «gode nok». 

Anonymkode: b44e9...6ca

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 20.34):

Jeg blir oppriktig lei meg av utviklingen i samfunnet. Føler bl.a. empati er noe som forsvinner mer og mer. I hvert eneste kommentarfelt er det noe drit å lese. Ingen har verken sympati eller empati lenger.

Det er ufine og stygge kommentarer mellom barn og ungdom (og voksne) som blir normalisert og bagatellisert. 

En bekjent av min datter (ungdomskolen) ble hele fjoråret ertet og kalt tykk, feit osv. av gutter på skolen. En helt normal jente. Hva er greia liksom? Hvem oppfører seg sånn?
Jenta er totalt knust nå, trener på sats hver dag osv. 

Rett og slett en utblåsing fra meg - jeg ønsker meg et varmere samfunn! 

Anonymkode: 85e67...855

Fordi varme personer  ikke sitter åå nettet  å komenterer, da ser man trollene som sitter igjen 

Anonymkode: 91432...8fa

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Samfunnet er på mange måter oppløst. Familiene er oppløst. Normene er oppløst. Innvandringen er enorm. Vi har mistet identiteten og normene.

Anonymkode: 28bc6...e95

Jeg føler motsatt: jeg føler at samfunnet har overtatt folks liv : det er så sterke normer og holdninger at samfunnet oppleves som en tvangstrøye: vi påtvinges en samfunnidentet og normer vi ikke kan forholde oss til. Familien er ikke oppløst, den er bare vanskeligere og vanskeligere å realisere.

Gitt alle kravene innen samfunnet vårt: hvem orker å få barn? Vi jakter status, for det premieres, men mestring sees ned på. Vi leter ikke etter fellesskap, men homogenitet: Vi skaper ett samfunn for mennesker som ikke eksisterer.

Vi lever i ett samfunn som er kvalitativt og målbart bedre som samfunn enn noen tidligere i historien, men det kollapser fordi menneskene passer ikke inn

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

de siste 40 årene har blitt prekket på oss at vi skal gjøre det vi vil, når vi vil, og hvor vi vil og hvis noen er uenig med oss så er det de som det er noe galt med.

Ja det begynte med jappetiden på 80-tallet, og siden har det sakte men sikkert blitt verre. Ble en veldig høyrebølge i hele Vesten utover 80 årene.

"Nu går alt så meget bedre " ....  Liksom ... Jaggu faen ...    🙄

Anonymkode: 9bce7...3ae

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer jeg også på. Hvorfor er det om å gjøre for mange å gi blaffen i andre mennesker? Hvorfor er det om å gjøre å være så slem som mulig? Gjerne i kommentarfelt på nettet skal folk være så slem mot andre som mulig. 

Jeg synes synd på barn og unge som må gå på skole nå i 2025. For det er tydeligvis mobbing og være stygg mot andre barn som er tøft for dagens barn. Det er skremmende. 

Tenåringer? Ja blant de er det om å gjøre å være voldelig. Hører bare om vold blant mindreårige hele tiden. Hvorfor lar de voksne barna være voldelig? Er det kult å høre om at barna deres har banka opp ett annet barn? Hvis ikke det er for de synes det er kult. Hvorfor tar ikke de voksne å stopper det?

Dette kan endres. Folk kan være god mot andre. Sånn som de fleste er. Folk kan nekte barna å være voldelig og mobbe andre. Vise barna at det gir store konsekvenser for de hvis de mobber og er voldelig mot andre barn. 

Hvis det skal fortsette slik som nå uten å gjøre noe med det for å stoppe at empatien i samfunnet synker, så kommer det til å bli veldig lite empati i samfunnet når dagens barn blir voksne. 

På tide å ta tak i problemet. Alle som er ute etter å være slem og som gir blaffen i andre mennesker, må begynne å bli god mot folk. 

Endret av GlitrendeSjokolade
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Samfunnet er på mange måter oppløst. Familiene er oppløst. Normene er oppløst. Innvandringen er enorm. Vi har mistet identiteten og normene.

Anonymkode: 28bc6...e95

Ja, selvsagt er det til syvende og sist innvandrerne som skal ha skylden for dette også. Ja, de fryktelige fremmede har vel fått oss fantastiske nordmenn til å trekke oss inn i vårt trygge skall og gjemme oss for den grusomme verden der ute. 🙄

Anonymkode: 68de3...01b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Dette var dømmende. Å ikke vise respekt for andres valg er ikke bra. Tror ikke mennesker tar abort eller skiller seg fordi det er enkelt å gjøre det. 

Et barn som settes til verden fortjener å føle seg elsket. Det samme gjør en partner.

Jeg lurer litt på hva du har opplevd siden du ordlegger deg slik? 

Har du hatt det mye vondt? 

Anonymkode: 3c8c5...b10

Det vedkommende sa var helt sant.

Hvorfor dømmer DU? 

Anonymkode: 2a40a...043

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Staten har overtatt alle oppgaver. Vi betaler det meste av de vi tjener inn i et stort sluk, og får tilbake tjenester vi har "krav" på. Det er meg meg meg, og samfunnet må ordne opp, for det har skylda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi narsissismen øker.

Anonymkode: a2e93...6f2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva slags utopisk tid var dette? Kirkens folk har vel stått fremst i køen for å dømme «løsaktige» kvinner (ikke så mye menn) dersom de fikk barn uten å være gift, og undertrykke homofile med alle midler.

I alle gamle papirer jeg har lest har mannen fått størst bot når det har vært sex utenfor ekteskap.

Naturlig nok, siden kvinner hadde mindre å rutte med.

Hvordan oppstår alle disse rare mytene som skal fyre opp under hvor urettferdig kvinner har blitt behandlet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 20.34):

Jeg blir oppriktig lei meg av utviklingen i samfunnet. Føler bl.a. empati er noe som forsvinner mer og mer. I hvert eneste kommentarfelt er det noe drit å lese. Ingen har verken sympati eller empati lenger.

Det er ufine og stygge kommentarer mellom barn og ungdom (og voksne) som blir normalisert og bagatellisert. 

En bekjent av min datter (ungdomskolen) ble hele fjoråret ertet og kalt tykk, feit osv. av gutter på skolen. En helt normal jente. Hva er greia liksom? Hvem oppfører seg sånn?
Jenta er totalt knust nå, trener på sats hver dag osv. 

Rett og slett en utblåsing fra meg - jeg ønsker meg et varmere samfunn! 

Anonymkode: 85e67...855

Når du har folk som Elon Musk, en av verdens mektigste menn, som sier at menneskehetens svakhet er empati, så skjønner vi hvor det bærer...

Faktum er at høyreekstremismen er på vei opp, og på det ekstreme høyre er empati negativt. Psykopati er normen.

Sosiale medier promoterer enkle løsninger, og de enkle "løsningene" kommer fra høyresiden, der man bare kan fraskrive seg alt ansvar og skylde på noe andre (f.eks. mennesker med brun hud eller annen seksualitet). Det er veldig forlokkende for unge, forvirrede menn å tenke i de baner at det er alle andre det er noe galt med og at løsningen er å ødelegge og undertrykke, og empati står i veien for dette.

Endret av jabx
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi narsissismen øker.

Anonymkode: a2e93...6f2

Klasseskillet øker også. Det har nok en sammenheng. Materialisme. Det er ikke en positiv utvikling synes jeg. 

Jeg velger aktivt miljøer som er inkluderende. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I alle gamle papirer jeg har lest har mannen fått størst bot når det har vært sex utenfor ekteskap.

Hvordan oppstår alle disse rare mytene som skal fyre opp under hvor urettferdig kvinner har blitt behandlet?

Mange kvinner har blitt urettferdig behandlet. Menn også. Bare på ulikt vis og i forhold til ulike verdier.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
jabx skrev (2 minutter siden):

Når du har folk som Elon Musk, en av verdens mektigste menn, som sier at menneskehetens svakhet er empati, så skjønner vi hvor det bærer...

Faktum er at høyreekstremismen er på vei opp, og på det ekstreme høyre er empati negativt. Psykopati er normen.

Jeg lurer på om en av grunnene til at høyreekstremismen øker er at folk er dummere og mer hjernevaska av korte videosnutter og overforenkla enveiskommunikasjon på nett enn før? Diktatorer og sterke menn er rett og slett ....usmart, samarbeid og demokrati er smart. 

Ekstra tåpelig blir det når en del av disse sympatisørene med det høyreekstreme selv er folk som f.eks lever på trygdeytelser og er avhengig av hjelp fra samfunnet.

Anonymkode: 333bc...22b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det vedkommende sa var helt sant.

Hvorfor dømmer DU? 

Nei. Det var det ikke. Det er ikke dømmende å påpeke at andre er dømmende når de er det.

Anonymkode: e4c6c...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jabx skrev (21 minutter siden):

Jeg er ganske enig i det. Det er absolutt en bølge og oppfatning om at empati er noe veikt og soft, på lik linje med hvordan de beskriver følelser der borte, som en motsetning til fornuft, logikk, rasjonalitet og objektivitet. Empati er veik posering, det er normen, med mindre den utvises mot de som de selv liker da. De kan nemlig være veldig patosfylte på egne vegne eller andre de identifiserer seg med.

Men forakt er selvfølgelig en følelse og har aldri vært noe utgangspunkt for fornuft, logikk, rasjonalitet eller objektivitet. Det har heller ikke kynisme. Tvertimot. Dessuten vet alle at de ikke er objektive. Deres utg. er antipatien deres.

Jeg mener det store problemet er at mange andre enn ytre høyre har kjøpt dette. Denne utviklingen har vi sett over flere år, der alt fra ytre høyre til litt ut på venstre har blitt med på disse notene, med nøyaktig den samme forakten mot den syndebukken som før tilhørte ytre høyre. Venstresiden og "social justice warriors". Dette har de gjort til sannheten om den politiske utviklingen, helt uten å se at denne aksepten og dette skiftet nettopp er del av den utviklingen. Folk snakker ennå om ytterkantene, men ytterkant høyre er innlemmet i det daglige språket. Folk sa ikke stopp, i stedet fant de eksempler på hvorfor ytre høyre hadde rett, og det gjør de ennå. De er blitt like opphengt i innvandring og forakt for venstresiden som det alt right er og i dag er alt rights fiendebilde og syndebukk alles syndebukk, og følelsene derfra er forent med allmennhetens.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lurer på om en av grunnene til at høyreekstremismen øker er at folk er dummere og mer hjernevaska av korte videosnutter og overforenkla enveiskommunikasjon på nett enn før? Diktatorer og sterke menn er rett og slett ....usmart, samarbeid og demokrati er smart. 

Ekstra tåpelig blir det når en del av disse sympatisørene med det høyreekstreme selv er folk som f.eks lever på trygdeytelser og er avhengig av hjelp fra samfunnet.

Anonymkode: 333bc...22b

Jeg er 90 prosent sikker på at det har mye med Internett å gjøre. Bare tenk på alle de som reagerer ut ifra det de mener er utfordringer, men som de nesten aldri opplever der ute i det virkelige liv. Det er krisestemning på internett og hverdagen står overhodet ikke i stil.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men jeg husker at folkesnakket gikk om de unge jenteme som ble gravide utpå 70-tallet, før abortloven kom. Du trenger ikke gå lenger tilbake.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi alle forlanger å stå i sentrum. Alle forlanger tilrettelegging og "jeg-et" er større enn samfunnet. Vi har ingen tilhørighet som samfunn lengre da alle er så opptatte av sin egen identitet, felles kultur felles regler felles tro: ingenting av dette eksisterer lengre. Det er ingenting som knytter oss til hverandre lengre. Vi er ikke avhengig av hverandre og har dermed ikke behov for å knytte bånd til hverandre.

Egoisme er dårlig grobunn for empati..

Anonymkode: 425e6...7c9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker at mobilen og andre digitale verktøy (streamingtjenester m.m) er problemet. Fokuset er for mye på skjerm i stedet for de fysiske menneskene i samfunnet rundt seg. Jeg merker selv hvor mye tid jeg bruker på - lite givende - scrolling på mobil hver dag, men gjør det for det, fordi den har blitt så altoppslukende. Selvfølgelig blir vi jo mindre observante på andre og andres liv da. Blir mer overfladisk det som vises på SOME. Tror ikke folk har kapasitet til å bry seg lenger da mobilen sluker energien. 

Var på ferie med familie med flere ungdommer og barn ganske nylig, og hver kveld satt de hver for seg i sofaen på mobilen og så på tik tok eller spilte. Ikke mye interaksjon på tvers eller med oss litt eldre. Fikk med en av 4 på å spille en kveld, mens ellers snakket vi bare sammen rundt spisebordet og litt på utflukter. Det er ikke sunt!

Mine barn er mindre og vi har til nå skjermet de ganske mye fra mobil/nettbrett. Gruer meg slik sett til de blir eldre. Jeg håper vi snart våkner og bruker skjerm i mindre grad i samfunnet og flytter fokuset over på sosialisering med de rundt oss.

Trist at hun blir mobbet. Det setter spor! Det er vanskelig for foreldre å se og følge opp det som skrives på nettet da det er mer skjult.  Men, her burde foreldre og samfunnet rundt ta tak ja!

Anonymkode: 870bc...03f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...