Gå til innhold

Hvorfor forsvinner empatien i samfunnet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg blir oppriktig lei meg av utviklingen i samfunnet. Føler bl.a. empati er noe som forsvinner mer og mer. I hvert eneste kommentarfelt er det noe drit å lese. Ingen har verken sympati eller empati lenger.

Det er ufine og stygge kommentarer mellom barn og ungdom (og voksne) som blir normalisert og bagatellisert. 

En bekjent av min datter (ungdomskolen) ble hele fjoråret ertet og kalt tykk, feit osv. av gutter på skolen. En helt normal jente. Hva er greia liksom? Hvem oppfører seg sånn?
Jenta er totalt knust nå, trener på sats hver dag osv. 

Rett og slett en utblåsing fra meg - jeg ønsker meg et varmere samfunn! 

Anonymkode: 85e67...855

• Liker 10
  • Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fordi vi ser mer ned i en skjerm, enn vi ser inn i medmenneskers ansikt og øyne. 

Anonymkode: 5530e...94e

• Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På internett eier ikke folk empati. Internett er mest en forbannelse, selv om det er bra sider og. Folk blir dumme av det og. De tror de er ærlige på internett, når faktumet er at å interagere med folk du ikke kjenner i intens samtale faktisk ikke er naturlig. 

Anonymkode: e4c6c...3a9

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke bare på nett folk er empatiløse. Selv om det er lettere for mange, gjemt bak en skjerm.

Anonymkode: b9e2a...30f

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tragisk hvordan det har blitt. Det er overalt nå. I alle aldrer . Mange har blitt store egoer bryr seg ikke sine nærmeste engang.

Anonymkode: 93878...101

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror folk generelt sett er veldig ulykkelige for tiden, og dette gjør at man blir mindre tolerant med andre.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fordi folk bare bryr seg om seg selv og sine egne interesser. Vi lever i en narsissist generasjon der de siste 40 årene har blitt prekket på oss at vi skal gjøre det vi vil, når vi vil, og hvor vi vil og hvis noen er uenig med oss så er det de som det er noe galt med. Vi lever i cancel culture, der alt du gjør er feil uansett hva. Hvorfor ellers er det så akseptabelt å skille seg bare fordi man er lei av mannen sin, eller tar abort fordi det ikke passet med karrieren, eller sender ungene i barnehage og sier at det er fordi man må jobbe for å få det til å gå rundt økonomisk men på samme tid brukes alle pengene på å spare til ferier, kjøpe ting, pusse opp, kjøpe kjøpe kjøpe kjøpe. Selv dette innlegget kommer noen til å reagere med « alt er ikke så svart hvitt» eller « det gjelder bare noen få». Folk reagerer så sinnsykt på ingenting fordi de tror de entitled til å reagere, for å heve seg over andre, for å føle et snev av « jeg er bedre enn deg»

Anonymkode: 98735...d68

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi folk bare bryr seg om seg selv og sine egne interesser. Vi lever i en narsissist generasjon der de siste 40 årene har blitt prekket på oss at vi skal gjøre det vi vil, når vi vil, og hvor vi vil og hvis noen er uenig med oss så er det de som det er noe galt med. Vi lever i cancel culture, der alt du gjør er feil uansett hva. Hvorfor ellers er det så akseptabelt å skille seg bare fordi man er lei av mannen sin, eller tar abort fordi det ikke passet med karrieren, eller sender ungene i barnehage og sier at det er fordi man må jobbe for å få det til å gå rundt økonomisk men på samme tid brukes alle pengene på å spare til ferier, kjøpe ting, pusse opp, kjøpe kjøpe kjøpe kjøpe. Selv dette innlegget kommer noen til å reagere med « alt er ikke så svart hvitt» eller « det gjelder bare noen få». Folk reagerer så sinnsykt på ingenting fordi de tror de entitled til å reagere, for å heve seg over andre, for å føle et snev av « jeg er bedre enn deg»

Dette var dømmende. Å ikke vise respekt for andres valg er ikke bra. Tror ikke mennesker tar abort eller skiller seg fordi det er enkelt å gjøre det. 

Et barn som settes til verden fortjener å føle seg elsket. Det samme gjør en partner.

Jeg lurer litt på hva du har opplevd siden du ordlegger deg slik? 

Har du hatt det mye vondt? 

Anonymkode: 3c8c5...b10

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg blir oppriktig lei meg av utviklingen i samfunnet. Føler bl.a. empati er noe som forsvinner mer og mer. I hvert eneste kommentarfelt er det noe drit å lese. Ingen har verken sympati eller empati lenger.

Det er ufine og stygge kommentarer mellom barn og ungdom (og voksne) som blir normalisert og bagatellisert. 

En bekjent av min datter (ungdomskolen) ble hele fjoråret ertet og kalt tykk, feit osv. av gutter på skolen. En helt normal jente. Hva er greia liksom? Hvem oppfører seg sånn?
Jenta er totalt knust nå, trener på sats hver dag osv. 

Rett og slett en utblåsing fra meg - jeg ønsker meg et varmere samfunn! 

Anonymkode: 85e67...855

Mobbing er en styggedom! 

Det er fælt når elever som har blitt mobbet blir tvunget til å bytte skole pga mobbingen.

Det er hjerteskjærende. 

Det aller verste syns jeg er når voksne er passive i forhold til dette. Så på dokumentaren "Norge bak fasaden" om mobbing og det var grusomt.

Det var en skole som de intervjuet som bevisst jobbet forebyggende og hadde tiltak mot mobbing. Så det er mulig. 

De hadde aktiviteter som gikk ut på å øve og vise tillit, og lære seg å stole på hverandre. Enkle aktiviteter med to personer der den ene hadde bind foran øynene, og den andre var ansvarlig for denne personen. Det er jo kjempe smart! 

Spørsmålet er... Hvorfor er det ikke flere skoler som etterfølger dette eksempelet? 

Jeg har veldig tro på forebyggende tiltak mot mobbing. Ligge i forkant. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette var dømmende. Å ikke vise respekt for andres valg er ikke bra. Tror ikke mennesker tar abort eller skiller seg fordi det er enkelt å gjøre det. 

Et barn som settes til verden fortjener å føle seg elsket. Det samme gjør en partner.

Jeg lurer litt på hva du har opplevd siden du ordlegger deg slik? 

Har du hatt det mye vondt? 

Det er sånne som deg jeg referer til som absolutt må reagere på alt

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er sånne som deg jeg referer til som absolutt må reagere på alt

Jeg kan jo si akkurat det samme til deg. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kan jo si akkurat det samme til deg. 

Men det er jo hele poenget med innlegget. At folk tåler ikke at andre gjør noe som helst. Jeg kom med et eksempel og selv det eksemplet tålte du ikke og absolutt måtte reagere på og nå skal heve deg over meg fordi du mener at jeg sitter å dømmer andre. Men jeg har ikke sagt at jeg er imot abort engang. Jeg kom med eksempler som jeg til slutt skrev « at noen kommer til å reagere på» og det var deg det

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men det er jo hele poenget med innlegget. At folk tåler ikke at andre gjør noe som helst. Jeg kom med et eksempel og selv det eksemplet tålte du ikke og absolutt måtte reagere på og nå skal heve deg over meg fordi du mener at jeg sitter å dømmer andre. Men jeg har ikke sagt at jeg er imot abort engang. Jeg kom med eksempler som jeg til slutt skrev « at noen kommer til å reagere på» og det var deg det

Unnskyld. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Samfunnet er på mange måter oppløst. Familiene er oppløst. Normene er oppløst. Innvandringen er enorm. Vi har mistet identiteten og normene.

Anonymkode: 28bc6...e95

• Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi ser et samfunn som blir mer og mer styrt av kunnskapsløse, men kyniske influencere. Andrew Tate påvirker mange unge menn til å ha et forkvaklet kvinnesyn. Sophie Elise har påvirket mange unge til å tenke at plastisk kirurgi er lykken. “Gutta” gjengen hetser og lager humor av å være frekke og nedsettende mot andre. Forsvarsløse barn får livet sitt solgt på nettet fordi mor skal ha oppmerksomhet og tjene penger (Karianne Vilde, Sophie Elise, Anna R, Sara E). Tilhengerskaren blir styrt med jernhånd og nåde den som kommer med kritikk….. Unge i dag har farlige forbilder på nettet🙈 så det er ikke rart at det blir de med spissest albuer og kynisk blikk som kommer seg frem.

Anonymkode: 160a1...a14

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror det er fordi kristendommen, og dermed kulturen rundt dette, er på vei ut.

"I gamle dager" lærte ungene helt fra de var små og ble med i kirke og søndagsskole at Jesus ville at vi skulle være snille mot hverandre, vi skulle gi de utstøtte en ny sjanse, vi skulle hjelpe de svake, ha respekt for voksne og eldre og elske våre medmennesker like høyt som oss selv. Vi skulle passe på hverandre, ha respekt for andres eiendom, og ikke stjele eller skade andres ting. Barna lærte også at man var verdifull selv om man gjorde feil og så lenge man gjorde så godt man kunne og ville det beste, da var man god nok.

Man kan sikkert si mye om kristendommen, men det er vanskelig å komme bort i fra at den inneholder mange gode verdier og retningslinjer som kan gjøre verden til et bedre sted. 

Anonymkode: c678d...15b

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette er vel nettopp et bevis på det ts skriver om i HI. Dømmesykt innlegg.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg tror det er fordi kristendommen, og dermed kulturen rundt dette, er på vei ut.

"I gamle dager" lærte ungene helt fra de var små og ble med i kirke og søndagsskole at Jesus ville at vi skulle være snille mot hverandre, vi skulle gi de utstøtte en ny sjanse, vi skulle hjelpe de svake, ha respekt for voksne og eldre og elske våre medmennesker like høyt som oss selv. Vi skulle passe på hverandre, ha respekt for andres eiendom, og ikke stjele eller skade andres ting. Barna lærte også at man var verdifull selv om man gjorde feil og så lenge man gjorde så godt man kunne og ville det beste, da var man god nok.

Man kan sikkert si mye om kristendommen, men det er vanskelig å komme bort i fra at den inneholder mange gode verdier og retningslinjer som kan gjøre verden til et bedre sted. 

Anonymkode: c678d...15b

Til en viss grad. Jeg synes Boomers og Gen X har gjort samfunnet kynisk og empatiløst. Gen Z er ødelagt av sine Gen X foreldre. Mer håp blant millennials. Selv om det er delte meninger blant Gen Alpha har jeg håp for dem jeg da. Men vi trenger sterke forbilder, og ja, gjerne kristendommen slik som dette :) 

Anonymkode: 89324...926

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Samfunnet er på mange måter oppløst. Familiene er oppløst. Normene er oppløst. Innvandringen er enorm. Vi har mistet identiteten og normene.

Anonymkode: 28bc6...e95

Tja, var jo mye verre i gamle dager. Da var det helt legitimt å kalle folk for idioter og krøplinger, og barn som hadde psykiske eller fysiske handikap kunne gjerne bli satt bort, etter hvert på institusjoner. Hvis noen hadde sex og jenta ble gravid uten å være gift, var hun løsaktig og en skam for familien (men ikke gutten). Ungen ble en lausunge og fikk lide under det navnet.  Osv osv.

Anonymkode: b44e9...6ca

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 20.38):

På internett eier ikke folk empati. Internett er mest en forbannelse, selv om det er bra sider og. Folk blir dumme av det og. De tror de er ærlige på internett, når faktumet er at å interagere med folk du ikke kjenner i intens samtale faktisk ikke er naturlig. 

hvis folk eier ikke empati på nett, de eier ikke empati generelt.. de viser bare sin ekte personlighet, lettere å gjøre når man er anonym.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...