Gjest Bodillen Skrevet 11. mars 2006 #1 Skrevet 11. mars 2006 Jeg skal reise til Roskilde-festivalen med sønnen min på 15 1/2 til sommeren. Vi reiser sammen med 3 venner av sønnen min og en mor til. Dere som har vært der - hvordan er det egentlig?? Jeg hører mye positivt om festivalen, men også endel negativt, som forferdelige doforhold, piss og spy overalt (ikke bare i og rundt dassene...), stjeling i teltene osv. Jeg vurderer å leie oss inn på hotell eller hytte, sånn at vi slipper festivalområdet om natten - noen som har erfaring med området og tilgangen?
Prinsesse på erten Skrevet 11. mars 2006 #2 Skrevet 11. mars 2006 Jeg skal reise til Roskilde-festivalen med sønnen min på 15 1/2 til sommeren. Vi reiser sammen med 3 venner av sønnen min og en mor til. Dere som har vært der - hvordan er det egentlig?? Jeg hører mye positivt om festivalen, men også endel negativt, som forferdelige doforhold, piss og spy overalt (ikke bare i og rundt dassene...), stjeling i teltene osv. Jeg vurderer å leie oss inn på hotell eller hytte, sånn at vi slipper festivalområdet om natten - noen som har erfaring med området og tilgangen? ← Roskilde er en fantastisk festival....hvis det er pent vær.... Hvis det derimot plasker ned, blir hele festivalområdet gjort om til et gjørmehøl. Og da sier det seg selv at telting ikke er drømmen.... Jeg var på Roskilde i 2003. Været var knall og jeg hadde en super opplevelse. Jeg synes heller ikke doforholdene var ille - hadde forventet meg noe mye verre. Var også overrasket over hvor lite vold og synlig rus det var... Teltnaboene våre opplevde å bli frastjålet noe i teltet, men det kan lett unngås ved å ikke ha verdisaker liggende... Jeg synes Roskilde-festivalen skal oppleves som en "full-pakke". Det er hyggelig å oppholde seg hele dagen på området, sitte rundt leirbålet på kvelden, spise festivalmat (utrolig mye god mat på Roskilde.... ) og alt det andre som hører festival til. Hvis det blir fint vær, vil dere angre på at dere ikke bor på området, tror jeg.... Vil anbefale at dere kommer ned senest tirsdagen hvis dere ønsker en bra plass. Vestcampen er roligere enn østcampen. Til slutt; gjennomsnittalderen på Roskilde er faktisk 25 år. Det gjør sitt til at det ikke blir så rølpete...
Gjest Bodillen Skrevet 11. mars 2006 #3 Skrevet 11. mars 2006 Dette høres da ikke verst ut! Jeg har også tenkt at det hele må bli noe amputert hvis man må dra på ei hytte om kvelden/natta for å sove... Det er vel noe med å få med seg hele festivalstemningen når man først er der. Takk for tips!
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2006 #4 Skrevet 11. mars 2006 Gled dere! Jeg var der i 2002 og 2003, og jammen MÅ jeg i år og(på tross av at jeg har rundet 30...) Det blir jo så bra musikk i år! Festivalområdet er greit nok; har aldri sett eller opplevd noe ubehagelig. Det verste er doene, men det hører vel med til "festivallivet"....Maten er super; mye eksotisk god mat, og ølet er også godt (særlig når sola steiker, og man sitter ved Orange scene og venter på musikk...mmm!) Etpar tips: -Legg dere på Vest-campen(lengst unna scenene!), roligst der. -Dusj på natta(f.ex kl 02.00) På dagtid er det håpløst!!! -Foreta minibank-uttak på "merkelige" tider på døgnet også! -Legg verdisaker under "puta" på natta. -Ta m regnjakke og tette sko! OG bikinioverdel og en shorts. Været kan slå begge veier. I 2003 var det ULIDELIG varmt! Og alle skygger var "opptatt".... Kanskje vi treffes!!!
Malou Skrevet 11. mars 2006 #5 Skrevet 11. mars 2006 Jeg var på Roskilde fra 1996 til 2002. Vi bodde alltid på østcampen og det var en del bråk der, så det kan godt være det er smart å følge rådene her og bo på vestcampen. Jeg har aldri opplevd å bli frastjålet noe, men jeg kjenner folk som f.eks har fått frastjålet soveposer i teltet. Sov alltid med verdisaker oppe ved hodet. Hvis jeg skulle ha dratt på festival i dag tror jeg nok jeg hadde valgt å sove på hotell, men for å få den virkelige festivalopplevelsen, burde man kanskje bo i telt på campingen. Men doene er en historie for seg selv, men du venner deg til det etterhvert. Festivaldoer er festivaldoer... Vær forbredt på mye kø hvis du vil dusje/vaske deg på utsatte tidspunkter, men pleide i allefall gå ann å komme seg i dusjen uten å måtte vente 1 time eller mer hvis du unngår morgen/formiddagsrushen. Ellers er det en kjempe opplevelse å høre musikk ved Orange Scene. Både de konsertene som foregår i daglys og de mer stemningsfulle kveldskonsertene. Mattilbudet er rimelig bra (mye forskjellig) og stemningen er fantastisk.
Gjest Gjesta Skrevet 11. mars 2006 #6 Skrevet 11. mars 2006 Jeg har ikke vært på Roskilde, men på Quarten og jeg har ikke sovet i telt, fikk da festivalfølelsen likevel. Skal kanskje ned igjen nå til sommeren, og jeg skal bo innendørs da også
Hu i Svingen Skrevet 11. mars 2006 #7 Skrevet 11. mars 2006 Det går an å dra inn til byen og dusje i svømmehallen der hvis det er lang kø på området. IKKE sett opp teltet like ved doene, det lukter ikke godt! Ta med gummistøvler. Hvis det regner er det ufyselig å ikke ha støvler (I know). Ta med ørepropper, både til konsertene og til å bruke om natten hvis det er bråkete der dere bor. Gled dere! Det er en opplevelse å få med seg en Roskildefestival! :-D
Malou Skrevet 11. mars 2006 #8 Skrevet 11. mars 2006 IKKE sett opp teltet like ved doene, det lukter ikke godt! ← Et VELDIG godt råd som jeg burde ha husket på. Første året bodde vi nemlig alt for tett på doene (og alt for tett på Orange scene forsåvidt) og det var ikke en positiv opplevelse. Til vårt forsvar skal det sies at det var mørkt når vi kom...
Colargol Skrevet 11. mars 2006 #9 Skrevet 11. mars 2006 Du får mange positive svar her og jeg henger meg på! Roskilde festivalen er herlig! Jeg har vært der i 4 år på rad nå og har blitt nesten litt avhengig! Synes det er nesten like bra om det pøser ned eller om det er sol jeg, det er jo musikken som er viktigst! Er enig også med de andre: *sov på vest *pass godt på verdisakene *tar du ut penger ofte bruker du mer på gebyr, men slipper å miste så mye penger hvis du blir sjålet fra *bruk de "nye" agoraene for det de er verdt, der kan du legge fra deg verdisaker og andre ting til oppbevaring, lade mobiltlf. og mange andre ting *sover du på vest så prøv å finn svømmehallen som ligger ikke langt unna inngangen på den siden, der kan du dusje i litt mer hygienske omgivelser og det er mindre kø fordi det er så stort -men gå alikevel på "ugunstige" tider -før kl. 9-10 på morran *hvis du ligger på "A" på vest så er du nærmest konsert-området og får det mest "rolig"! Evt. så ligger det et motell bare meter unna konsertområdet på "baksiden", mange gamle travere og unge med foreldre som bor der! Ikke alle som liker å bo i telt! Kan være smart å sjekke ut hjemmesiden deres, der får du all info. du trenger! Roskilde festivalen
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2006 #10 Skrevet 11. mars 2006 Hvor lenge før en konsert møter man opp for å komme inn? Må man være veldig tidlig ute for å få gode plasser?
Colargol Skrevet 12. mars 2006 #11 Skrevet 12. mars 2006 (endret) Hehe, du har aldri vært på festival skjønner jeg? Ikke vondt ment altså På de fleste festivaler så er det både utescener og scener inne i telt, uansett så er det sikkert greit å møte i god tid hvis du vil stå i pit'en på de fleste konserter. På utescener (dvs. spesielt Orange på Roskilde) så er har det ikke så masse å si om hvor man står, dessuten er det lett å bare gå fremover såfremt det ikke er midt under konserten og alle hopper og styrer! På konserter inne i telt er det vanskeligere å presse seg fremover når det begynner å bli endel folk så vil du stå veldig langt famme så kom minst en halvtime før! Skal du stå i pit'en så er det egne køer på hver sin side av scenen for å komme inn (som regel) Jeg tenker sjelden på å være tidlig ute fordi at en konsert jeg vil se omtrent avløser den andre. Husk-det er 6 scener på Roskilde og alle spiller konserter omtrent samtidig hele tiden, så man må bare løpe fra det ene til det andre for å få med seg det man vil! Det "alle" gjør for å forberede seg er å ta frem spilleplanen i guiden du får utlevert og krysse av de konsertene man har lyst til å se! Da blir det litt lettere når tiden er inne! Husk å alltid få i deg nok vann på forhånd, særlig hvis du drikker alkohol og det er 30+grader, ikke alltid like lett å komme seg ut av folkemengden under en konsert, da spesielt på innescenene(og der kan det bli møkkavarmt!!) I løpet av en festival(4dager) så tror jeg jeg ser ca. 20-25 konserter i gjennomsnitt eller no! Endret 12. mars 2006 av Collargol
Gjest Gjesta Skrevet 12. mars 2006 #12 Skrevet 12. mars 2006 Jeg var på Roskilde "i min ungdom", det var kjempeflott! Vi hadde tre telt i en liten camp og opplevde ingen ting semmert. Dro inn til byen og dusjet. Allikevel var jeg dengang inne på tanken om å leie rom et annet sted. Det er (var) supergod kommunikasjon inn til festivalområdet og jeg er i allefall typen som blir litt sliten av å sove på liggeunderlag i sovepose i et telt flere dager på rad. Tror nok dere får festivalopplevelse likevel, selv om dere har tilgang på seng og wc
Gjest Bodillen Skrevet 12. mars 2006 #13 Skrevet 12. mars 2006 Jeg var på Roskilde "i min ungdom", det var kjempeflott! Vi hadde tre telt i en liten camp og opplevde ingen ting semmert. Dro inn til byen og dusjet. Allikevel var jeg dengang inne på tanken om å leie rom et annet sted. Det er (var) supergod kommunikasjon inn til festivalområdet og jeg er i allefall typen som blir litt sliten av å sove på liggeunderlag i sovepose i et telt flere dager på rad. Tror nok dere får festivalopplevelse likevel, selv om dere har tilgang på seng og wc ← Er det langt inn til byen?
Gjest Gjesta Skrevet 12. mars 2006 #14 Skrevet 12. mars 2006 Er det langt inn til byen? ← Nei, ikke det jeg kan huske. (nå begynner det å bli et par år siden jeg var i "min ungdom" skjønner du ). Vi tok toget inn, det var togholdeplass på (eller rett utenfor, husker ikke helt) festivalområdet. Gikk også busser. Hvor sent de gikk vet jeg jo ikke, men.. Alternativt kan man jo ta med telt og gjøre det en natt også kan man evaluere (men det er kanskje vanskelig å få rom i byen på kort varsel? husker i allefall at det var veldig mange privatpersoner som leide ut rom og dusj i byområdet. Og Roskilde er en hyggelig by!) Men at dere får festivalfølelse uansett om dere ligger stuet sammen i telt eller om dere reiser til en seng om kvelden - det er helt sikkert! Og man blir litt sliten av teltliv. Kanskje dere får med dere mer hvis dere er uthvilte etter en god natts søvn. (hm, nå fikk jeg lyst til å dra på Roskilde, MED hotell jeg og )
Frida Frosk Skrevet 12. mars 2006 #15 Skrevet 12. mars 2006 Jeg har alltid tenkt at festival er festival og da bor man i telt, men etter en del ganger på Roskilde så tror jeg at om jeg skal dit igjen blir det hytte eller hotel. Lei av køer og mas og lite søvn. Nå skal det sies at vi har brukt å reise dit helga før, og reise igjen mandagen etter, så da blir det kankje 8-9 dager i telt. Men skal dere ha en ok teltplass (ikke ved doer, veier eller langs gjerdet. ALDRI slå opp telt i nærheten av gjerder, busker ol. Roskilderegel nr 1 ), så må man komme tidlig. Det er ikke langt inn til Roskilde by. Noen få min med toget bare. Og både det og busser går i skytteltrafikk hele uken. Det er togstasjon på festivalområdet på camping vest. Jeg har vært på Roskilde i støvler, stillongs og ullgenser og frøset, men jeg har også vært der når det har vært bikinivær en hel uke. Det som er positivt med det første er at urinstanken ikke blir så ille. Nesten så jeg får lyst til å reise jeg også, selv om jeg har sagt aldri mer...
Colargol Skrevet 12. mars 2006 #16 Skrevet 12. mars 2006 Er det langt inn til byen? ← Nei! Det er ikke langt å hverken å kjøre,ta bussen eller hoppe på toget! Men det er ganske så mange mennesker og det blir fort kø, så det er ofte at bussene og toget kan bli fullt og du må vente på neste! :icon_neutral: Tror det tar ca. 15min i gjennomsnitt
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #17 Skrevet 12. mars 2006 Må man kjøpe billetter for hele festivalen? Skulle egentlig bare ha sett Roger Waters 2.juli. Går det an å kjøpe dagsbillett til denne konserten?
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #18 Skrevet 12. mars 2006 Jeg synes Roskilde og rock er harry og ville aldri ha tatt med barn på en slik vulgær ølfestival. Men hver sin smak.
Colargol Skrevet 12. mars 2006 #19 Skrevet 12. mars 2006 Roskilde festivalen Bruk denne internett adr., der får man svar på omtrent alt som er å lure på! Ja, du får kjøpt dagspass, men bare de siste to dagene tror jeg(av 4 dager)!
Gjest gjest1 Skrevet 13. mars 2006 #20 Skrevet 13. mars 2006 Ville ikke styrt på med hotell etc, men blitt på campingen. Velg den roligste av camping-sonene, evt. litt i utkanten av sonen. Jeg har aldri hatt noen problemer med å dusje på roskilde, da jeg var der var dusjene ordentlige, og køen gikk fort. Er man på festival så er man på festival . Ville da heller vurdert å korte ned oppholdet med en dag eller to, hvis dere er redde for å ikke få dusjet nok, eller sovet nok. Det er en viktig del av opplevelsen å ligge i telt på festivalområdet. Folk er utrolig hyggelige og greie når det er festival, alle koser seg, og det smitter. Men det var nå min mening!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå