AnonymBruker Skrevet 21. mars #1 Skrevet 21. mars Jeg har vært sammen med samboeren i mange år og vi har barn sammen. En ting jeg blir sprø av, er at han ofte ikke bare kan svare på spørsmål jeg stiller. Dvs han svarer liksom med et nytt spørsmål eller svarer ikke i det hele tatt. Jeg spør: «kjører du Petter på trening i morgen, eller skal jeg gjøre det?» Han: «Hvorfor i all verden spør du om det, det sier seg vel selv?» La oss si at det ikke er noen fast rutine for hvem som kjører på trening, det varierer med hvem som kommer hjem først. For han er det kanskje åpenbart at han gjør det fordi han har sagt noen dager tidligere at han er hjemme litt før den dagen og han kan derfor kjøre barnet, men det husker ikke nødvendigvis jeg. Hvorfor kan han ikke bare si: «Jeg kjører - som jeg nevnte for noen dager siden er jeg tidligere hjemme den dagen.» Og så ville vi vært ferdige med saken. I stedet må jeg gå og vente og se hva svaret hans blir, da jeg ikke klarer å gjette og han ikke sier det. Plutselig neste morgen kan han nevne kort at han kjører. Eller jeg spør: «Husket du å hente pakken på posten?» (Gave vi har bestilt til barnets bursdag.) Han bare ser dumt på meg og svarer ikke, eller spør «Hvorfor spør du om det nå?» Uten å gi meg noe informasjon. Jeg skjønner senere at han har gjort det, men jeg går og lurer på om jeg skal ordne det senere eller ikke, og blir liksom gående og vente på et svar som kanskje kommer flere timer senere, da han plutselig kommer og viser frem gaven. Dette handler nok om at han syns jeg stiller unødvendige spørsmål, kanskje han føler jeg tror han ikke har kontroll (noe han stort sett har, men ikke alltid, der er vi ganske like). Men i en travel hverdag med flere barn, er det noen ting som må avklares. Og vi gjør det ofte uten problemer. Men det skjer ganske ofte, sikkert daglig, at han liksom reagerer på spørsmålene mine framfor å svare. Jeg er heller ikke noen masekråke eller en som må ha ting på min måte, vil si jeg er ganske laid back. Men jeg blir så oppgitt når han ikke svarer. Hvis jeg uttrykker frustrasjon over dette ved å sukke oppgitt og si jeg skulle ønske vi kunne kommunisere bedre, sier han at jeg ikke må bli så sint og så er samtalen liksom over. Han kan også reagere i en vanlig samtale hvor vi snakker om ting, at han syns jeg brukte feil ord, og så vil han snakke om mine ordvalg framfor budskapet i det jeg sier. Noen andre som kjenner til lignende væremåte? Hvordan takler dere det? Anonymkode: 07ef1...53e 7
Trolltunge Skrevet 21. mars #2 Skrevet 21. mars (endret) Jeg gir meg ikke før jeg har fått skikkelig svar jeg. Påpeker han at jeg har spurt tre ganger tidligere, eller virker å mene at det er et dumt spørsmål, så påpeker jeg at jeg ikke vet svaret ennå, og at det er derfor jeg spør. Min mann hadde ikke sluppet unna med oppførsel din har mot deg. Liksom holde deg i ørska og på pinebenken. Jeg vil kalle slikt manipulerende oppførsel, og at det er tendenser til psykisk vold. Endret 21. mars av Trolltunge 10 12
AnonymBruker Skrevet 21. mars #3 Skrevet 21. mars Ånei. Han er faktisk litt passiv aggressiv og kverulant. Sånne folk lager dårlig stemning i en helt vanlig hverdag. Stå på ditt, de svarer så unormalt. Ofte blir man forvirra og dessverre fanger de deg innimellom inn i den argumenterende bobla deres. Når diskusjonen er ferdig, innser du innimellom at du har diskutert ting du ikke bryr deg en pøkk om og som bare er piss. Sørg for å skille deg vekk fra hans oppførsel og sett grenser_når_ det skjer. Når han svarer retorisk, bare si: jeg stilte deg et spørsmål, bare gi meg et svar og slutt å vær spydig. Det funka på han jeg datet, men samtidig, for slitsomt fordi det hos noen er et inngrodd negativr personlighetstrekk. Blir det ikke bedre etter hvert, så bestill time til parterapi. Han kan ikke svare deg sånn og kverulere på alt. Det er krevende og utmattende og det blir belastende for deg over tid og du mister energi og kan miste livsglede. Anonymkode: f8826...06a 9 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars #4 Skrevet 21. mars Mannen min stiller spørsmål hele tiden. Også om ting jeg har like lite grunnlag for å ha noe svar på, som han. "Hvorfor ligger den genseren der??" (Ungens genser, mest sannsynlig ungen som har tatt den av seg og laftvden der....). Etter en stund blir man lei av å måtte være "hjerna" i forholdet og å resonere seg frem til alt mulig. Det er slitsomt når alt skal spørres om og aaaaaaaaaalt må besvares av meg, uansett hvor trivielt det er og ikke minst: i tillegg har vi flere barn og disse stiller også alle sine spørsmål til meg, mamma. Anonymkode: d06b8...90a 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars #5 Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mannen min stiller spørsmål hele tiden. Også om ting jeg har like lite grunnlag for å ha noe svar på, som han. "Hvorfor ligger den genseren der??" (Ungens genser, mest sannsynlig ungen som har tatt den av seg og laftvden der....). Etter en stund blir man lei av å måtte være "hjerna" i forholdet og å resonere seg frem til alt mulig. Det er slitsomt når alt skal spørres om og aaaaaaaaaalt må besvares av meg, uansett hvor trivielt det er og ikke minst: i tillegg har vi flere barn og disse stiller også alle sine spørsmål til meg, mamma. Anonymkode: d06b8...90a Er jo ikke det som er greia her. Fyren er spydig. Man skal ikke være spydig med kjæresten sin. Ts stiller oppriktige spørsmål. Da svarer man. Hvis man mener man har funnet seg en dum kjæreste, så er jo det dumt, men man valgte seg den dumme kjæresten selv og har ingen rett til å være frekk. Anonymkode: f8826...06a 11 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars #6 Skrevet 21. mars Siden han bruker hersketeknikker og manipulering så hadde jeg krevd at han ble med i parterapi. Dette må andre få ham til å forstå, for han har lite respekt for deg, ts. Om han ikke endrer seg hadde jeg ikke orket, for det er ødeleggende å bo med en slik partner over lang tid. Anonymkode: 32bfb...12c 3 5
AnonymBruker Skrevet 21. mars #7 Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Mannen min stiller spørsmål hele tiden. Også om ting jeg har like lite grunnlag for å ha noe svar på, som han. "Hvorfor ligger den genseren der??" (Ungens genser, mest sannsynlig ungen som har tatt den av seg og laftvden der....). Etter en stund blir man lei av å måtte være "hjerna" i forholdet og å resonere seg frem til alt mulig. Det er slitsomt når alt skal spørres om og aaaaaaaaaalt må besvares av meg, uansett hvor trivielt det er og ikke minst: i tillegg har vi flere barn og disse stiller også alle sine spørsmål til meg, mamma. Anonymkode: d06b8...90a Jeg vet dette ikke er relevant for TS, men jeg kjenner meg så igjen! Samme med ting jeg heller ikke har noe forutsetning for å vite bedre enn han. Hvor er bamsen? Let først!! Ved å stille spørsmål blir det liksom mitt prosjekt også. Jeg har begynt å svare at jeg ikke vet. Til TS, han høres kjip ut. Anonymkode: f153b...2a3 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars #8 Skrevet 21. mars Og husk ts. Det er ikke du som er sur og sint. Det er han som lager dårlig stemning og er kjip. Når du reagerer rettmessig så legger han det på deg. Enda et dårlig trekk. Anonymkode: f8826...06a 1 6
AnonymBruker Skrevet 21. mars #9 Skrevet 21. mars Han er aggressiv og ikke samarbeidsvillig. Det der ville jeg ikke gitt meg på å ta opp, igjen og igjen, til han ga seg med det. Han får også kontroll over situasjonen på denne måte . Overhodet ikke ok oppførsel mot deg, eller mot noen. Du spør om helt greie ting, som vi alle gjør hele tiden. Anonymkode: b48d9...6f5 3 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars #10 Skrevet 21. mars Høres ut som dere har begynt å gå hverandre på nervene, og særlig han som er passiv aggressiv mot deg. Synes du skal heve stemmen hver gang og si "kan du ikke svare meg ordentlig på spørsmålet mitt?". Kanskje han bli oppmerksom på hva han holder på med og hvordan det plager deg. Kanskje han blir mer aggressiv... men da vet du iallfall det, og burde vurdere framtiden deres. Anonymkode: a1291...897 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars #11 Skrevet 21. mars Har samboeren din det bra? Anonymkode: 9c64b...892
AnonymBruker Skrevet 21. mars #12 Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har samboeren din det bra? Anonymkode: 9c64b...892 Det spiller liten rolle. Han mangler selvinnsikt og er uhyggelig mot ts. Han er sikkert hyggelig også, men dette er ustabilt og kranglete. Har datet en sånn fyr selv. Dette er personlighetstrekk, ikke bare at man ikke har det bra. Han var hyggelig når alt var bra (ikke helt alltid, kunne komme med få stikk) men var noe skeis, som søvn, litt dårlig stemning mellom oss en liten periode, noe på jobb, så skiftet han humør og han ble passiv aggressiv og kverulerende og uenig for å være uenig, som en refleks. Over tid kan man faktisk bli gal. Poenget er jo nettopp at man ikke alltid kan ha det bra, men man må likevel evne å behandle folk rundt seg ordentlig. Anonymkode: f8826...06a 4 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars #13 Skrevet 21. mars Føler meg deg, TS! Dritkjipt å måtte forholde seg til en sånn adferd, og det kan være ganske vanskelig å oppdage for et skjer så gradvis. Det er passiv-aggresivt mot deg, og kanskje er det noe underliggende sinne eller irritasjon over enten kommunikasjon, parforhold, hendelser etc. Det høres ut som han prøver å få deg til å føle deg mindre verdt eller underdanig på - som om han er en "smart-ass" liksom. Slitsomt. Ville forsøkt følgende: 1) Sett ham ordentlig på plass når han kommer med stikk. Si: "prat ordentlig til meg din fjott, slutt med de hersketeknikkene dine. Det er uakseptabelt og jeg vil ikke bo med noen som snakker sånn til meg" Du må sette grenser for deg selv, for sånn som det høres ut nå så er han jo ikke noe snill med deg og det blir dessverre DIN jobb å arrestere han på det. Det er ikke sikkert han klarer å endre seg, men det er du som velger hva du finner deg i. Til syvende og sist vil dette bare gå utover deg selv. Men det er jo heller ikke bra for barna å oppleve at far er frekk mot mor. De får det med seg. 2) Hvis han ikke slutter, så må det få konsekvenser. Da sier du: "OK, siden du ikke klarer å svare meg ordentlig engang (dvs respekte meg), så tar du alle leveringene denne uka da". Ferdig snakka. 3) Om han er en mann som klarer å snakke om følelser, så be han om en forklaring på hvorfor han svarer sånn og hvordan kan dere løse ting annerledes. Kanskje han er sliten av å måtte koordinere og samarbeide om alle oppgaver hele tiden? Ville prøvd faste dager og faste rutiner for ALT mulig, så blir det færre irritasjonsmomenter i hverdagen mellom dere. Det gir mer forutsigbarhet for begge. Synes han bør skjerpe seg! Lykke til! Anonymkode: c74f4...a8a 3 1
Gaia Skrevet 21. mars #14 Skrevet 21. mars Hva med å skaffe en tavle eller whiteboard der dere skriver opp uka, og hvem som tar ansvar for hva, og om en av dere allerede har fikset noe som den andre kanskje egentlig skulle fikse? 1 1
Seff Skrevet 21. mars #15 Skrevet 21. mars Gaia skrev (23 minutter siden): Hva med å skaffe en tavle eller whiteboard der dere skriver opp uka, og hvem som tar ansvar for hva, og om en av dere allerede har fikset noe som den andre kanskje egentlig skulle fikse? Det virker jo ikke som om det bare er faste oppgaver/hendelser det er snakk om, og de kan jo ikke skrive opp hver minste lille ting som skal gjøres. Det må jo gå an å kommunisere på en ordentlig måte uten å være så nebbete som samboeren til TS. Og TS, ikke finn deg i at han svarer sånn. Spør til han gir deg et ordentlig svar. 1 2
Gaia Skrevet 21. mars #16 Skrevet 21. mars Seff skrev (32 minutter siden): Det virker jo ikke som om det bare er faste oppgaver/hendelser det er snakk om, og de kan jo ikke skrive opp hver minste lille ting som skal gjøres. Det må jo gå an å kommunisere på en ordentlig måte uten å være så nebbete som samboeren til TS. Og TS, ikke finn deg i at han svarer sånn. Spør til han gir deg et ordentlig svar. Er enig i det at det er flere ting å ta tak i her, men en av de tingene kan være å klargjøre hvem som skal gjøre hva, for å slippe å spørre opp og lure på ting; noe som samboeren her tydeligvis finner slitsomt, og derfor svarer på måter som er ufine. Hvis dere skal fortsette å bo sammen, TS, så må dere uansett snakke sammen om hva som foregår. Du kan ikke ha det sånn. 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #18 Skrevet 22. mars Om du gjentatte ganger stiller spørsmål om en ting som til og med er avklart flere dager i forveien, høres du både masete og kontrollerende ut. Og det kan nok tenkes at han er rett og slett gått lei dette etter flere år med dette. Om han sier at han skal kjøre Petter på trening mandag, så hadde de fleste av oss gått lei spørsmål om det sammen kanskje både tirsdag, onsdag og torsdags morgen. Hans versjon på hvordan dette oppfattes kan nok være mange mil fra din… Anonymkode: f1053...5e6 1 1
Ymse meninger Skrevet 22. mars #19 Skrevet 22. mars -"Henter du eldstemann i morgen?" "Hvorfor spør du om det??" -"Henter du han?" "Vi snakket jo om det ??" -"Henter du han?" ".....*sur mannestillhet*.." -" så du henter?" Han må lære at det er mer pes og jobb for han å kverulere fordi du bare gjentar spørsmålet helt til det er besvart. 1 4
Pippi Lotta Skrevet 22. mars #20 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Om du gjentatte ganger stiller spørsmål om en ting som til og med er avklart flere dager i forveien, høres du både masete og kontrollerende ut. Og det kan nok tenkes at han er rett og slett gått lei dette etter flere år med dette. Om han sier at han skal kjøre Petter på trening mandag, så hadde de fleste av oss gått lei spørsmål om det sammen kanskje både tirsdag, onsdag og torsdags morgen. Hans versjon på hvordan dette oppfattes kan nok være mange mil fra din… Anonymkode: f1053...5e6 Han hadde jo ikke sakt at han skulle kjøre Per, men at han var tidlig hjeme den dagen. Det kan bety at han kjører, men det kan også bety at han har avtalt å ta bilen på verksted eller noe annet viktig den dagen. Da er det jo kjekt for TS å få bekreftet at Per blir kjørt.... 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå