Gå til innhold

Kjeft på jobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan ville du håndtert en situasjon hvor du helt uten noen god grunn blir beskyldt av pårørende for å stjele pasientens ting, og ender opp med en skyllebøtte uten like? 

Jeg klarer ikke å stå ordentlig opp for meg selv, for jeg vet rett og slett ikke hvordan. Jeg har vært en peoplepleaser hele livet, og er det fremdeles. Jeg har av den grunn heller ikke vært i noen større konflikter enn med meg selv, for å være for feig å bare ta i mot. Men..

Enda vanskeligere er det syntes jeg når jeg i tillegg skal være profesjonell, da skal man veie sine ord litt tyngre. Så hva sier man da når en pårørende stiller deg til veggs, og er så tett på at det er ubehagelig bare det, for så å anklage deg og kollegaene for å stjele det ene og det andre. Og hen er høylytt og nesten der at hen skriker.

Pårørende opplever at ting forsvinner, ting vi ikke kan si vi noen gang har sett en gang. Jeg forsøker på en rolig måte å fortelle at det er leit hun opplever det, men at jeg ikke kjenner igjen tingen på beskrivelsen hen kommer med. Men da får jeg bare slengt tilbake at det er tull og at jeg skjuler ting. 

Jeg kan jo selvfølgelig ikke si med 100% sikkerhet at ingen av tingene har blitt stjålet, dørene er ulåst, og det er mange pasienter, pårørende og ansatte innom i løpet av en dag og en uke, men dette er bare et problem hos en enkelt pasient.

Det finnes vel ikke nødvendigvis en rett eller gal måte å reagere på, men hva vil være en hensiktsmessig måte å reagere på. Jeg føler på at det er feil å bare ta i mot også.

Jeg trenger et kurs 🙈

Anonymkode: 14e6d...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kurs i hvordan slippe unna med tyveri fra sårbare personer?

Du skal få et raskt kurs av meg. Skriv avvik og meld fra til leder. Da har du meldt fra og stiller sterkere om dette blir en sak. Da kan det hende du slipper rykter/mistenkeliggjøring av dine medarbeidere også. 

Anonymkode: 4538a...1f0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kurs i hvordan slippe unna med tyveri fra sårbare personer?

Du skal få et raskt kurs av meg. Skriv avvik og meld fra til leder. Da har du meldt fra og stiller sterkere om dette blir en sak. Da kan det hende du slipper rykter/mistenkeliggjøring av dine medarbeidere også. 

Anonymkode: 4538a...1f0

De tingene hen hevder er stjålet er på ingen måte ting jeg vil tro noen som helst stjeler, da må det være fordi man er kleptoman, men da går jeg ut i fra vi ville lagt merke til det andre steder også. Det kan være seg gamle slitte underbukser, pynteputer fra 60 tallet osv. alltid noe nytt.

Noe av problemet er at hen anklager oss for ting ingen av oss har sett. Det kan være at hun hevder hun var innom med 7 nye bukser av forskjellige merker den ene dagen, og dagen etter er de borte alle sammen. Men ingen av dem som har vært på jobb har fått med seg at det har blitt levert noe som helst. Dette er ikke et engangstilfelle så det er jo noe vi har undersøkt etter beste evne, og leder er involvert. 

Det jeg lurer på er hvordan man skal møte slike anklager.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skriver også avvik så klart, både for psykisk belastning. Og for de tingene hen mener har forsvunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min demente bestemor ble nærmest en kleptoman på slutten.. 

Dere har vel noe trening i hva dere skal gjøre ved truende situasjoner? 

Anonymkode: ba52a...d42

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette må du ta videre til leder, for det er ikke greit å bli beskylt for stjeling når man ikke har gjort det. så får det bli opp til leder å finne ut om det er flere som er utsatt for de beskyldningene og snakke med pårørende, samt finne ut hvordan dette kan løses.

Hvis du opplever dette igjen, så får du be de om å kontakte lederen din, å ikke gå i en konfrontasjon med pårørende.

Anonymkode: 3747d...80e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette høres ut som noe dere burde diskutere på et avdelingsmøte. 

Anonymkode: c69ab...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den pårørende er jo helt klart ikke i vater,så da ville jeg ikke tatt meg så nær av det. Ville svart på samme måte som du gjør nå.

Anonymkode: 2e478...52e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Min demente bestemor ble nærmest en kleptoman på slutten.. 

Dere har vel noe trening i hva dere skal gjøre ved truende situasjoner? 

Anonymkode: ba52a...d42

Ja, det opplever vi også, men da finner vi jo «tyvegodset» på rommet deres, det er nærmest ikke til å unngå dersom vi ikke fotfølger. 

Vi er kurset i fysisk vold, dog et fryktelig simpelt kurs, prøvde noen av teknikkene med mannen hjemme og jeg hadde ikke sjans til å komme meg løs når han holdt igjen 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar aldri voksne kjefte på meg. 

Da går jeg, og sier vi kan prate når du har roet deg ned. 

Jeg ville bedt pårørende politianmelde hver gang. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Den pårørende er jo helt klart ikke i vater,så da ville jeg ikke tatt meg så nær av det. Ville svart på samme måte som du gjør nå.

Anonymkode: 2e478...52e

Nei, de færreste snakker slik til folk om de er riktig naglet. Og jeg tar det ikke personlig, jeg vet jo at det hen anklager meg for ikke stemmer. Likevel syntes jeg det å stå å skrike til meg slik foran kolleger, andre pasienter og pårørende er skikkelig ugreit. Hadde hen nå en gang tatt meg til side, men det er ikke tilfelle. 

Det er ikke første gang, og det blir nok heller ikke siste, og jeg regner med jeg vil komme i slike situasjoner med pårørende senere også, selvom jeg håper å slippe i det lengste. Skulle bare ønske jeg kunne stått rakrygget og på en respektfull måte ikke ta i mot anklager som ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Loboto skrev (Akkurat nå):

Jeg lar aldri voksne kjefte på meg. 

Da går jeg, og sier vi kan prate når du har roet deg ned. 

Jeg ville bedt pårørende politianmelde hver gang. 

Ja, jeg har vært inne på tanken med å be hen politianmelde. 

Det du sier der er kanskje noe selv jeg kan klare. Det skal jeg prøve en annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg har vært inne på tanken med å be hen politianmelde. 

Det du sier der er kanskje noe selv jeg kan klare. Det skal jeg prøve en annen gang.

Nei, du skal prøve det hver gang noen hever stemmen til deg 😊

Anonymkode: 38ac7...9c5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har fått noen runder med kjeft av pårørende, og jeg svarer alltid rolig og saklig først. Gir tidlig beskjed at jeg ønsker de tar det opp med leder. Roer de seg ikke så gir jeg beskjed om at vi kan snakke rolig sammen, at det er ingen grunn til å heve stemmen. Har skjedd at jeg også har måttet avslutte en samtale da det eskalerte. Da sa jeg rolig at jeg godtar ikke å bli ropt til, og at samtalen nå er avsluttet. Da gjentar jeg at vi er ferdige med samtalen frem til de gir seg.

Jeg nekter å bli kjeftet opp, klarer ikke folk å snakke normalt til meg så er samtalen avsluttet. Selv om vi jobber med mennesker i helse så skal vi ikke være nødt til å godta hva som helst. Skriver også avvik på alle slike hendelser.

Endret av pia mater
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

«Slike anklager tar du direkte med avdelingsleder. Denne samtalen er ferdig»

Anonymkode: 289a3...c0f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...