Gå til innhold

Plaget av drittunger i nabolaget, hva faen skal man gjøre?!!!

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Barn som holder på slik har som regel utfordringer på hjemmebane og så å prøve å skremme de på et vis eller ta tak i de kan i beste fall resultere i at de slutter og i verste fall så blir du slått ned av en rabiat forelder. Kjenner til flere i en bydel her i byen som har fått politianmeldelse på seg og sinte foreldre på døra på grunn av at det er en ungdomsgjeng som har hatt lignende oppførsel som det du ts beskriver. Er ikke alle man kan prate fornuft med. Har du et problem så må du gå gjennom de rette kanalene. 

Det første er jo å prate med naboer og slikt, er jo på denne tiden vi har disse møtene så det er jo en gylden anledning til å prate med de andre og og høre om de har lignende erfaringer . Hvis de og har problemer så kan dere ta kontakt med skolene i nabolaget og eventuelt uteseksjonen og prate om problemene. Så tar dere en tur innom politistasjonen for å gi beskjed om problemet. 

Anonymkode: bef10...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kamera. Og jeg hadde aldri spurt om lov. Hadde rent ut i det de ringte på, om jeg så skulle ligge lur hele kvelden. Hadde hoppa på dem og løpt etter dem som jeg hadde rabies. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er fordelen med tv-spill, da holder de fleste barna seg inne.

På 80 og 90 tallet var det langt værre, da hadde ikke barn noe annet å ta seg til enn å leke med kniv og kaste ting på vinduene til folk.

Anonymkode: af31b...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Doorcam er tingen her. Så får du de på film og leverer politiet. Null problem å identifisere de. De går på skolene å spør hvem de er.

Anonymkode: ea742...7cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Bare tøv at mishandling gir respekt. Slik gammelmodig tankegang gir varige skader. 

Anonymkode: d0e90...ba5

For noe tull. Disse møgungene fortjener en omgang juling.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sitte "vakt" med en hageslange

Anonymkode: 9e206...40d

Evt sprayboks med rødmaling😇

Pepperspray😇🫣🫣

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 20.38):

Hvor i Norge bor du? Jeg har PMDD ( PMS på steroider ) og tar gjerne en tur under den verste perioden i mnd som varer halve måneden! 😂 Hadde bare vært deilig å fått utløp for litt sinne på sånne drittunger! Ikke fysisk selvfølgelig 😅 

Anonymkode: 1f5c7...523

Jeg blir med 😅

Anonymkode: bfeb3...89c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

OPPDATERING! 

Fikk svar fra styrelederen i sameiet i går at flere har hatt samme problem, også de i sameiet ved siden av oss. Styret skal kontakte politiet på vegne av sameiet siden vi er flere som er rammet av "rampestrekene". Det er flere som har opplevd verre enn hva jeg har opplevd. Noen naboer har fått møbler og pynt på veranda/balkong og ytterdør ødelagt, en sykkel har blitt stjålet og dumpet i nærområdet flere ganger og styrelederen selv har fått en rift i et vindu etter snøballer. To biler i sameiet ved siden av har fått rifter etter pinner (det er allerede anmeldt). Nabo-sameiet fikk fyrverkeri i postkassen i vinter. 
Vi er sikker på at det er samme guttegjeng. Da to av guttene er lett gjenkjennelig, han ene har en neon grønn skolesekk og oransje sko, en annen har vist fargerikt hanekam men jeg har ikke fått med meg akkurat det. Flere har observert dem mens de har gjort diverse rundt i området. Så det blir i alle fall tatt på alvor av styret i mitt sameiet og nabo-sameiet. 

Får jeg flere fyverkeri i vinduet så vil jeg kontakte politiet selv også. 

Kom i prat med min nærmeste nabo i sta nå og han fortalte at han har opplevd det samme som meg. Han har også fått fyrverkeri i vinduet og er plaget med at de ringer på og løper. Han har hørt at hunden min ble skremt på tirsdag (han var alene inne i 20-30 min mens jeg ryddet i kjelleren) da de var her igjen og ringte på hos meg og hos naboen, og da sto han å bjeffet fra de ringte på til jeg kom inn igjen. Bare for å nevne det, han bjeffet svært sjeldent på ringeklokken før dette problemet. De ringer ikke på én gang, de ringer på flere ganger raskt før de løper og det er det som har skremt han. Og noen ganger har de bare hamret på døren. Jeg nevnte dette med at jeg skal kjøpe meg kamera, og da fortalte han at han har nå satt opp et i vinduet ved ytterdøren. Så da blir vi to som forhåpentligvis får bilder av ansiktene til guttene. 
Naboen forstår nå at det er guttene som skaper problemer for hunden min. Så jeg kan nå begynne å trene han opp til å bli trygg hjemme alene mens jeg stikker på nærbutikken i alle fall. For naboen forstår at om det blir 5 minutter med bjeffing, så er det fordi noen har vært å ringt på igjen og at jeg er like i nærheten. Så det blir ikke en time med konstant uling og bjeffing. Det å forlate han lengre enn et kvarter tørr jeg ikke, ikke før problemet med guttene er over og han har blitt helt trygg igjen. 

Det har vært stille med ring på og stikk de siste dagene *bank i bordet*. Kun fått høre om på tirsdag, men ellers så har det ikke vært noe mens jeg har vært hjemme i alle fall.   

Er så lettet over at styret bryr seg nok til å forsøke å gjøre noe med dette! 
Takk til alle som har sagt at jeg skulle kontakte styret. 

-TS

Anonymkode: 8907b...c1a

• Liker 1
  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stå klar med hageslangen når de kommer.

Anonymkode: e5e10...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skremme livskiten av dem med trusler og vold

Anonymkode: 53774...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som fungerer her (dette er store barn) er å få hjelp av en stor mann som kan gi en tydelig beskjed om at dette er siste gangen han ser de hos deg.. Veldig effektivt, faktisk.

Politiet hjelper ikke før noen er død. Da er det jo for sent. Ikke et problem i dette tilfelle, men sier litt om hjelpen man får.

Endret av Irja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 20.10):

Jeg har i 1,5 år vært plaget av en gjeng gutter på 10-13 år som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med!! 

Jeg eier i et sameie. Vet ikke hvor guttene holder til eller hvem de er. De er tydeligvis tilknyttet sameiet på en eller annen måte. Om det er venner av noen som bor her eller om de faktisk bor her. Forstår ikke hvorfor de har valgt ut min leilighet og vet ikke om naboene har samme problem. 

De løper alltid vekk, så å ringe politiet nytter ikke. Ikke at de gjør noe, for små drittunger er fredet så lenge det ikke er snakk om drap. 

Jeg hater disse guttene og jeg vil selge! Men det har jeg ikke råd til!! Skulle aldri ha flyttet hit. Dummeste valget jeg har tatt i mitt liv. 

I hele vinter så har de kastet snøball på stuevinduet og på verandadøren. I flere måneder har de fyrt opp raketter opp mot stuevinduene mine. De har kastet steiner på vinduene. De ringer på og løper. De ringer ikke på én gang, de voldtar ringeklokken med fingeren også løper de. Hamrer på døren og løper vekk.
De var her i 12 tiden, i 3 tiden og nå 8. Samme gjengen som alltid. 

Jeg har en hund og en innekatt som blir livredde. Jeg kan ikke lenger gå ifra hunden hjemme alene for hun er for redd! For dette skjer både i ukedagene og til helg, så klart mest på helg. Og det har skjedd utallige ganger mens de har vært alene. Jeg har kamera inne, så jeg vet at de har vært her. Jeg får ikke lov å sette opp kamera ute (ringeklokke med kamera), det har jeg fått avslag på. 

Jeg er så sliten og lei. Håper de løper rett inn i en bil en dag og får seg en skikkelig lærepenge!! Hva faen feiler det foreldre i dag, oppdrar dere ikke barna deres?!
Hva kan jeg gjøre? Det nytter vell ikke å sende mail til styreleder i sameiet?
Vi har ingen facebookgruppe for nærområdet dessverre, så jeg har ingen måte å få tak i møkkaungenes foreldre på. Føler meg helt hjelpeløs her. Det er så sykt at andres forbannade avkom skal ødelegge hverdagen til andre folk. Jeg er så sint og lei at jeg har ikke ord, jeg sitter her med en hund som skjelver etter enda et fyrverkeri midt i stuevinduet, i MARS! MARS! Hvor mye har de kjøpt seg i år egentlig?! HVOR ER FORELDRENE?!!! 

Må man bare finne seg i dette?! Hjelp!! Råd?! 

Anonymkode: 8907b...c1a

Dette her er absolutt noe du må gå til politiet med. Dette er jo grov trakassering! Selv om barna er under strafferettslig alder, betyr det ikke at politiet ikke kan hjelpe.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så bra at naboene også sliter med dette, da kan jeg ikke tro annet enn at politiet vil ta dette på alvor. Godt mulig politiet allerede har en gjeng gutter de kan misstanke, noen de har forsket en gang evt. Tenker politiet vil begynne å kjøre litt runder i området og se om de får øye på disse i aksjon evt at de stopper ungdommer og bare tar en liten prat langs veien. En liten sjekk, hvor har de vert, skal de hjem og har de det bra. Er det rette gutter de treffer på kan en slik prat være nok til at gjengen skjønner at leken er over, politiet har begynt å sondere.

Anonymkode: 38d05...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 7.19):

Jeg hadde også kontaktet politiet. Fyrverkeri er faktisk forbudt utenom 31.12 eller ved spesiell tillatelse. Det er også forbudt å terrorisere naboene sine. 

Jeg hadde også satt opp kamera, lovlig eller ei. Slik du beskriver det, høres det ikke ut som du trenger å la det være oppe så lenge før du får nok dokumentasjon til å kunne gå videre med det. Får du bilde av de, blir det mye lettere. 

Jeg vil faktisk anbefale deg å kontakte nærmeste skole, de har bilder av alle elevene i skole katalogen. Ikke sikkert de vil dele den med deg, men verdt å undersøke pga slik destruktiv oppførsel. 

Du bør også snakke med naboene, spesielt de som bor nærmest. Sannsynligvis plager de flere enn deg. 

Anonymkode: 086a7...3a3

Jeg støtter å ta kontakt med nærmeste skole. Forklar situasjonen for rektor og hør om vedkommende kan sende ut et generelt skriv om at ring-på-spring leken har gått over styr og at foreldre må gjemme unna rester av fyrverkeri. 

Støtter også de andre tingene som personen over her skriver.

Anonymkode: d1561...408

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
cafflatte skrev (På 22.3.2025 den 8.20):

Hjelper ikke å anmelde til politiet,  er de under 15 år så er det ingenting de kan gjøre. 

Det skjer titt og ofte at politiet kontakter barnevernet. Ingen som har det bra hjemme skyter opp raketter og kaster stein på andres husvinduer, spesielt ikke samme person igjen og igjen.

Anonymkode: 0cd63...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror jeg hadde lagt en film med blekk over så ungene fikk blå fingre. 

Anonymkode: a9568...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 8.08):

- Sett opp kamera, lov eller ei, slik at du får bilde av de. Da er det lettere.

- Snakk med styret i sameiet. Kanskje de vet hvem det er.

- Politianmeld hver eneste gang. Dette gjør du på nett. Da vil alt bli lagret hos politiet. Etterhvert vil de se omfanget og forhåpentligvis gjøre noe med det.

Anonymkode: f5b33...26d

Dette. Jeg hadde gitt blank f... i kameraforbud, jeg hadde satt opp ringekamera med god kvalitet, slik at du fikk god bilder av de. Deretter hadde jeg hengt opp bilder i oppgangen. Hvis det ikke hadde stoppet det, så hadde jeg postet bildene på Facebook med etterlysning. Skolen. Nærbutikken. Hvor enn jeg måtte gått, for å få stopp på det. 

Anonymkode: ab147...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det beste er at politiet får tak i de. Da blir det en alvorlig samtale og foreldrene får en prat. Noen foreldre vil ta tak i sitt barn og noen er ignorante eller mener at barnet kan gjøre som det vil og da blir barnevernet koblet inn. Jeg har hatt telefon fra politiet jeg og det ble stopp, ungen skjerpet seg og kuttet ut de vennene. En av vennene ble satt i fosterhjem, han ville egentlig ha gode venner og ikke dårlige venner så han blomstret når han ble flyttet til ny familie og fikk nye venner. Mitt barn gikk selv til læreren og tok opp det som hadde skjedd og ba om å få sitte i motsatt ende av klasserommet for en gutt, og hun ba og om å slippe å havne i grupper ol sammen med han.

Anonymkode: 38d05...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 18.34):

Barn som holder på slik har som regel utfordringer på hjemmebane og så å prøve å skremme de på et vis eller ta tak i de kan i beste fall resultere i at de slutter og i verste fall så blir du slått ned av en rabiat forelder. Kjenner til flere i en bydel her i byen som har fått politianmeldelse på seg og sinte foreldre på døra på grunn av at det er en ungdomsgjeng som har hatt lignende oppførsel som det du ts beskriver. Er ikke alle man kan prate fornuft med. Har du et problem så må du gå gjennom de rette kanalene. 

Det første er jo å prate med naboer og slikt, er jo på denne tiden vi har disse møtene så det er jo en gylden anledning til å prate med de andre og og høre om de har lignende erfaringer . Hvis de og har problemer så kan dere ta kontakt med skolene i nabolaget og eventuelt uteseksjonen og prate om problemene. Så tar dere en tur innom politistasjonen for å gi beskjed om problemet. 

Anonymkode: bef10...58d

Ikke nødvendigvis; her i gata var det (de har heldigvis flyttet) en skikkelig jævelunge som var leder for 2-3 andre, typ 13/14 år. Alle fra ressurssterke og stabile hjem. Selve lederen var sønnen til verdens koseligste og snilleste dame som var en godt likt rektor på en av byens ungdomsskoler. De hadde pekt seg ut vår nå avdøde nabo som offer; ei eldre enke som bodde i eneboligen sin som hun hadde bodd i siden hun og hennes avdøde mann giftet seg. Verdens koseligste gamle dame som ikke gjorde ei flue fortred.

De oppførte seg helt forkastelige; drev å kastet egg på huset hennes, vel vitende om at hun ikke var i stand til å vaske ned vinduene i 2etg, vegger, ytterdør osv. De skjulte ikke hvem de var engang. Moren til lederen gikk rett i «sønnen min er så snill og gjør aldri noe galt, dessuten er han ikke ute etter kl 21 (noe hun ikke hadde kontroll over da det er egen ytterdør i kjelleren der han hadde rom🙄)» Flere ganger ble moren observert der hun drev å vasket bort eggsølet hos den gamle nabodamem etter mørkets frembrudd….

Ingen andre i gata fikk husene egget ned, men det har røket endel postkasser i nabolaget, vi endte på å kjøpe vår fjerde før lederen flyttet, da de fyrte av kinaputter/ krutt i nabolagets postkasser.

Nå har resten av gjengen flyttet også, pga alder og studier, men det ble et helt annet miljø i nabolaget da familien med lederen flyttet. De andre guttene ble ikke like tøffe uten han.

Så problemet er ikke nødvendigvis at slike ungdommer ikke har det greit på hjemmebane, men at de har foreldre med skylapper for øynene og er fast bestemt på at deres barn ikke gjør noe galt. Da kommer man ikke langt når man prøver å snakke med foreldrene (sånn som flere i gata vi bor i prøvde til mor og far til han som var verst; moren nektet for at det var sønnen og faren meldte seg ut og mente at «gutter er gutter» og at sånn oppførsel fra gutter er å forvente.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (På 22.3.2025 den 8.22):

Vi hadde dette problemet med noen gutter på 10-12 år tenker jeg, ringeklokke og snøballer etc, spesielt min nabo var plaget hun var opp i 70 årene og litt mer plaget en det jeg var.

En dag når de ringte på satt jeg på innsiden av døra og ventet (de var ikke spesielt stille av seg) reiv opp døra akkurat når de ringte og sprang den ene av dem ned og gjorde det ene som vill få han frivillig til å komme tilbake med foreldre jeg rett og slett tok telefonen hans. "Du vet hvor jeg bor", det tok en dag men der sto han med faren sin og ville ha telefonen sin tilbake.

Etter en snakk med faren og overlevering av telefonen ble det ikke mer av guttestrekene. Det er jo ikke sikkert alle foreldre er sånn, men husk telefonen er verre enn alt annet for kidsa. 

Jeg tok en lignende der jeg bodde før: leide ei leilighet veldig nære en ballbinge (ballbingen ble satt opp året etter at jeg flyttet inn)

Denne ballbingen var ikke et problem på dagtid/ettermiddag, men om kveldene så samlet større gutter seg der, typ Vgs-alder, og de konkurrerte i å sparke fotballen hardt nok og over veggen til ballbingen. Huset jeg leide leilighet i lå rett over veien og det var et mareritt med de smellene i veggen hver kveld, jeg var redd for knuste vinduer + datteren min våknet flere ganger etter sengetid. I ukedagene holdt de gjerne på til midnatt, og utover natta på helg.

Hadde veranda mot ballbingen, og flere ganger havnet ballen oppå der, og i begynnelsen så var jeg grei å kastet ballen ned igjen. Tenkte det var et uhell

Etterhvert så forsto jeg at det var med hensikt å få ballen over veggen til ballbingen, og det begynte å gå meg på nervene med de stadige smellene og gråtende barn til langt på natt. Så når det var de store ungdommene som holdt på og ballen havnet på verandaen så gikk jeg ut, om så i 2-tida på natta etter at jeg hadde lagt meg, og tok med fotballen inn (ble et lager etterhvert😄), og jeg begynte å ringe politiet hver gang dette levenet pågikk etter kl 23. Politiet kontaktet kommunen, som igjen mente at man måtte tåle støy fra en ballbinge, men etterhvert så ble det satt opp et høyt netting rundt og over ballbingen. Da ble det ikke så kjekt for Vgs- gjengen å oppholde seg der, og vanlig lek fra barn på dagtid/ettermiddag er null problem.

Ikke at dette er sammenlignbart med Ts sitt problem, men poenget er at man må tilslutt agere og gjøre noe da dette ikke går over av seg selv.

Nå vet jeg ikke alder på ts, men i første omgang kople ut ringeklokka. Er Ts i fysisk form så kan hun sitte å vente ved ytterdøra, rive opp døra når hun hører at de kommer; løpe etter og forhåpentligvis få tak i en av de. Nekt å slipp taket før vedkommende har ringt hjem. Selv om de er under 15 så kan også politiet kontaktes. Vet Ts hvem det er, prøver å ta det opp med foreldrene, gjerne i samlet flokk med andre som blir trakassert av denne gjengen og foreldrene gir blanke i det så kan barnevernet kontaktes for å gripe inn med foreldreveiledning 

(av og til så tenker jeg det burde vært tilbud om å sende slike ungdommer som terroriserer hele nabolaget og andre folk på Brat- Camp sånn som i USA her i Norge også…) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...