Gå til innhold

Plaget av drittunger i nabolaget, hva faen skal man gjøre?!!!

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 13.00):

Vel, vi får se da, hvor fantastiske disse ungene dine er når de opererer i flokk.

Naboen sin gullunge var også den snilleste og godeste gutten i bygda. Helt til de ringte fra butikken og han hadde stjålet. 

Anonymkode: 60060...7d4

Ekspander  

Ikke alle har hooligans til unger da. Min sønn var alltid snill og grei i oppveksten. Han hadde aldri funnet på sånt herverk... Jo, jeg vet det. Han jobber som politi nå. 

Anonymkode: 65739...0e2

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 12.59):

Hadde satt meg på vakt, revet opp døra og dratt den minste ungen inn og låst døra. 

Og skremt livskiten ut av ungen og ventet til noen kom og hentet han. 

Anonymkode: 60060...7d4

Ekspander  

Dette!

Få tak i en av ungene. Be han ringe foreldrene og fortelle hva han og de andre drittungene har gjort.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 6.19):

Jeg vil faktisk anbefale deg å kontakte nærmeste skole, de har bilder av alle elevene i skole katalogen. Ikke sikkert de vil dele den med deg, men verdt å undersøke pga slik destruktiv oppførsel. 

Du bør også snakke med naboene, spesielt de som bor nærmest. Sannsynligvis plager de flere enn deg. 

Anonymkode: 086a7...3a3

Ekspander  

Nei, det har de ikke nødvendigvis. Ingen av de skolene jeg har jobbet på har hatt en "skolekatalog", og om skolen hadde hatt det, så har de ikke lov til å gi ut info om elever til deg. Politiet, derimot, kan finne info om den, og da blir det bekymringsmelding til barnevernet. 

Anonymkode: ae709...ca0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fleste unger er jo snille og greie hver for seg, og ville aldri i livet ha gjort noe sånt alene. Men den flokkmentaliteten, altså, den er sterk. Sønnen vår var både snill, smart og veldig sjenert i oppveksten, men det hadde likevel ikke forundret meg veldig om han hadde blitt med på noe sånt som dette i flokk, for å hevde seg. Det er sånn det fungerer oppi hodene på mange av disse unge, dessverre. Gjøre drøye ting for aksept og innpass. Usikkerhet og frykten for å stå venneløs er ofte drivkraft.

Men dette er bare mine betraktninger, og en slags forklaring på hvorfor, og det hjelper jo ikke deg i din konkrete situasjon. Jeg hadde montert opp den type ringeklokke med kamera som du beskriver, og tatt det derfra. Hvis du er i tvil om du gjør noe som strider imot loven, eller mot reglene i sameiet, så kan du jo be spille det inn til årsmøtet? 

Her står det mye, både om kamera/ringeklokkeaktivert kamera, hva som skal til for at sameiet skal kunne gå til anskaffelse av kameraovervåking, og grunner for å gå til slik anskaffelse. Grunnene kan være mange, og kanskje får du sameiet med deg på dette, uavhengig av om flere er plaget av disse guttene.

P.S: angående fyrverkeri utenom lovlig tid, så er det noe politiet tar på alvor. Det har vært et problem enkelte steder her vi bor, og en beboer gikk til politiet, som førte til at det ble oppslag i lokalavisen. Der ble foreldre oppfordret til å snakke med barna sine, og dermed ble det faktisk slutt på det, heldigvis.

Lykke til!

Anonymkode: 4c2b0...f0c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 14.04):

De fleste unger er jo snille og greie hver for seg, og ville aldri i livet ha gjort noe sånt alene. Men den flokkmentaliteten, altså, den er sterk. Sønnen vår var både snill, smart og veldig sjenert i oppveksten, men det hadde likevel ikke forundret meg veldig om han hadde blitt med på noe sånt som dette i flokk, for å hevde seg. Det er sånn det fungerer oppi hodene på mange av disse unge, dessverre. Gjøre drøye ting for aksept og innpass. Usikkerhet og frykten for å stå venneløs er ofte drivkraft.

Men dette er bare mine betraktninger, og en slags forklaring på hvorfor, og det hjelper jo ikke deg i din konkrete situasjon. Jeg hadde montert opp den type ringeklokke med kamera som du beskriver, og tatt det derfra. Hvis du er i tvil om du gjør noe som strider imot loven, eller mot reglene i sameiet, så kan du jo be spille det inn til årsmøtet? 

Her står det mye, både om kamera/ringeklokkeaktivert kamera, hva som skal til for at sameiet skal kunne gå til anskaffelse av kameraovervåking, og grunner for å gå til slik anskaffelse. Grunnene kan være mange, og kanskje får du sameiet med deg på dette, uavhengig av om flere er plaget av disse guttene.

P.S: angående fyrverkeri utenom lovlig tid, så er det noe politiet tar på alvor. Det har vært et problem enkelte steder her vi bor, og en beboer gikk til politiet, som førte til at det ble oppslag i lokalavisen. Der ble foreldre oppfordret til å snakke med barna sine, og dermed ble det faktisk slutt på det, heldigvis.

Lykke til!

Ekspander  

Glemte link!!

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/hvor-er-kameraovervaking-lov/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

om økonomien tillater det så invester i ett overvåkningskamera, enten wifi eller PoE(anbefalt), de trenger absolutt ikke koste mye heller og ofte er effekten av ett vanlig kamera nok.

først snakk med naboer, om det ikke hjelper så setter du opp kamera.

Anonymkode: 17d77...078

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må starte et sted. Et sinne som konstant er i kok, er ikke særlig hjelpsomt. Heller ikke å dra alle over én kam. At gutter generelt er ræva folk, er tull. Men det er lov å bli forbanna! 

Så til det som faktisk nytter: 

Ta tak! Gi beskjed til skolen. Og selvfølgelig kan du si fra til politiet. At de kanskje ikke har ressurser, er ikke argument for ikke å prøve! 

Du har åpenbart nedsatt livskvalitet og ansvar for dyr. En plikt til å sørge for at de er ivaretatt. Bare der har du argument for å sette opp kamera. I dette fallet er det faktisk bedre å be om tilgivelse enn tillatelse. 

("Galskap er å gjøre som man alltid har gjort og forvente et annet resultat".) 

Sannsynligheten er stor for at du ikke er alene om å bli plaget. Kan være noen mindre ressurssterke som trenger at galskapen stoppes. 

Dette høres jo så hinsides ut at det kunne vært noe for lokalavisa. Ble jo sliten bare av å lese.. 🤞Virkelig for at du oppnår bedring. Dette er en ekstraordinær situasjon, og tilsvarende grep/kamera må vurderes. Kortest mulig og godt begrunnet. 

Endret av Tradegy
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør ikke om lov, du setter opp kamera, og får videobevis. Deretter fanger du en av jævelungene i akten, og holder ham fanga til han har fortalt deg hva han heter og gitt deg mobilnummeret til foreldrene. Så ringer du dem, med hans telefon, forteller hva som har foregått, og ber dem komme og hente drittungen sin hos deg snarest. Mens dere venter på foreldrene, vrister du ut av ham navn på samtlige andre i gjengen. 

Endret av Lorieen
  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stiller meg bak rådene om å kontakte politi. Husker at en lignende sak ble tatt opp på Åsted Norge, dette var en eldre dame som også hadde dyr som ble redde. Tror ikke de skjøt fyrverkeri mot huset hennes men ringingen og luskingen rundt huset var ekstrem og politiet tok det alvorlig. Og kontakt styreleder. Du skal ikke ha det sånn.

Anonymkode: fde91...191

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få deg overvåkningskamera slik at du har bevis før du kontakter politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 14.01):

Nei, det har de ikke nødvendigvis. Ingen av de skolene jeg har jobbet på har hatt en "skolekatalog", og om skolen hadde hatt det, så har de ikke lov til å gi ut info om elever til deg. Politiet, derimot, kan finne info om den, og da blir det bekymringsmelding til barnevernet. 

Anonymkode: ae709...ca0

Ekspander  

Ingen skolekatalog? Tar dere ikke bilde av ungene heller? Alle skolene jeg har jobbet på har gjort det, og alle har også hatt en slik katalog med bilde av alle elevene på skolen. Man kan selvsagt reservere seg, da. 

Anonymkode: 086a7...3a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 13.02):

Jeg finner ikke ut hvordan jeg gjør det! Jeg har en "gammeldags" friedland enkel ringeklokke. I boksen inne i leiligheten så finner jeg verken noen ledning eller knapp. Så på nett at man skal kunne holde inn ringeklokkeknappen og vri den... og noen snakker om sikringsskapet. Jeg skal høre med en nabo som har bodd her siden bygget ble bygget. Kanskje han vet hvordan jeg får slått den av. 

Der jeg bodde før så var det bare å dra ut en ledning. Hadde ikke ringeklokke på 8 år, har ikke behov for det. 

-ts

Anonymkode: 8907b...c1a

Ekspander  

Jeg har også sånn gammeldags ringeklokke. Jeg har en sikring (tror den kalles transformator) i sikring skapet. Det er bare en knapp som vippes ned som vanlig sikring. I sikringsskapet skal det ligge en lapp med oversikt over alt som er montert i sikringsskapet. 

Anonymkode: ef6ed...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 20.43):

Jeg har også sånn gammeldags ringeklokke. Jeg har en sikring (tror den kalles transformator) i sikring skapet. Det er bare en knapp som vippes ned som vanlig sikring. I sikringsskapet skal det ligge en lapp med oversikt over alt som er montert i sikringsskapet. 

Anonymkode: ef6ed...e94

Ekspander  

Sjekket nå. Står ikke noe egen for ringeklokke. Det er enten den som det står "entre, sov og bad" eller "v.k (hva nå det er), entre og stue". 

Det logiske er at det har noe med yttergangen å gjøre, men entré står på 2 sikringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 7.45):

Ha ha ha ha ha! 😆 

Jobbe forebyggende ja. Det er jo effektivt. Litt koseprat men null konsekvenser. Nei, det er bare å fortsette å håpe at de blir påkjørt av en bil, for det er ingenting man får gjort med sånt psykopat avskum.

Anonymkode: 2bf9f...839

Ekspander  

Jeg dro selv min sønn til politiet da han ikke forsto alvoret ved noe (nasking i butikken), og jeg kan love deg at de ikke kosepratet. Han forsto så absolutt alvoret etter den samtalen. 

Han sier han skal gjøre nøyaktig det samme med egne barn i samme situasjon, for det gikk så som så med kompiser som ikke hadde foreldre som tok tilsvarende tak. 

Anonymkode: 7965c...9e5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 21.48):

Sjekket nå. Står ikke noe egen for ringeklokke. Det er enten den som det står "entre, sov og bad" eller "v.k (hva nå det er), entre og stue". 

Det logiske er at det har noe med yttergangen å gjøre, men entré står på 2 sikringer. 

Ekspander  

Må være grusomt, jeg hadde klikka! Ringeklokka, du ikke ta den fysisk av veggen? Er det ledning inni der, er det vel bare å koble av? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for forherligelse av brudd på norsk lov.  

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Anbefaler TAPO overvåkningskamera TS, da ser du filmen på mobilen din ( og nettbrett eller pc hvis du også har appen der ). Det blir lagret ved hver bevegelse og lyd. Har Tapo både innendørs og utendørs.

Anonymkode: 1f5c7...523

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor i Norge bor du? Jeg har PMDD ( PMS på steroider ) og tar gjerne en tur under den verste perioden i mnd som varer halve måneden! 😂 Hadde bare vært deilig å fått utløp for litt sinne på sånne drittunger! Ikke fysisk selvfølgelig 😅 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 19.38):

Hvor i Norge bor du? Jeg har PMDD ( PMS på steroider ) og tar gjerne en tur under den verste perioden i mnd som varer halve måneden! 😂 Hadde bare vært deilig å fått utløp for litt sinne på sånne drittunger! Ikke fysisk selvfølgelig 😅 

Ekspander  

Hvorfor ikke fysisk? Noen ganger er juling det eneste som fungerer. 

Anonymkode: 4520c...555

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...