Gå til innhold

Plaget av drittunger i nabolaget, hva faen skal man gjøre?!!!

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Og folk lurer på hvorfor jeg er redd for guttebarn.. dette beviser jo at de fleste er født onde og uten empati :( For noen ekle drittunger, mødrene burde seriøst svelga istedet for å få disse psykopatungene. 

Sånn helt konkret ville jeg prøvd å ta bilder av de hvis mulig, oppsøke skoler som flere nevner. Finnes det en facebookgruppe for området, type "Hva skjer i Horten"  eller noe der du kan legge ut info? Evt bare tatt tak i en av de og satt meg på de til politiet kom. Kan du løpe etter? Bruke tau eller lignende til å huke tak i de? 

Anonymkode: b0d15...c17

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dette er jo ikke sant. Politiet jobber forebyggende med barn under 15 år.  

Anonymkode: 9a84a...eee

Ha ha ha ha ha! 😆 

Jobbe forebyggende ja. Det er jo effektivt. Litt koseprat men null konsekvenser. Nei, det er bare å fortsette å håpe at de blir påkjørt av en bil, for det er ingenting man får gjort med sånt psykopat avskum.

Anonymkode: 2bf9f...839

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette fyrverkeri må jo flere høre og se. Vi hadde dette problemet i nærmiljøet . En voksen mann tok kontakt med avisen og politi å det ble slutt på det. Alt dette andre må du også fortelle styre og politiet . Du skal ikke leve slik😢

Anonymkode: 1189d...b49

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Her er det første jeg hadde gjort vært å kontakte styreleder, og få ut informasjon til styreleder. Så hadde jeg ringt styreleder hver eneste gang drittungene plaget meg. Forsøk å få satt opp et kamera inne i vinduet, og da kan møkkaungene identifiseres, og sjikanen dokumenteres. 

Hvis du ikke er veldig avhengig av ringeklokken, så hadde jeg koblet vekk lyden så ikke hunden blir stresset. Heller ikke noe moro for ungene om du ikke reagerer på terroren. 

Anonymkode: febfb...807

Du må lese deg opp på styreleders/styrets ansvar i et sameie før du kommer med råd. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du skal anmelde hver eneste gang. Politiet gjør kanskje ikke noe første gangen, men 5-6-7 gangen skal du se det kommer fart i sakene. Det er nettopp manglende anmeldelser som gjør at mange unge kriminelle ikke blir tatt tak i tidlig nok.

Fyrverkeri og snøballer på vinduene er hærverk og det er farlig.

Støtter overvåkingskamera. Har du ingen naboer med barn? Da har garantert en årbok fra skolen med bilder og navn på alle elever og lærere. Om du har sett gutta kan du kanskje finne dem der? Kanskje naboene allerede vet hvem de er, de er jo ikke så gamle og foreldre har gjerne nettverk i hele området.

Anonymkode: d623b...4c9

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Og folk lurer på hvorfor jeg er redd for guttebarn.. dette beviser jo at de fleste er født onde og uten empati :( For noen ekle drittunger, mødrene burde seriøst svelga istedet for å få disse psykopatungene. 

Sånn helt konkret ville jeg prøvd å ta bilder av de hvis mulig, oppsøke skoler som flere nevner. Finnes det en facebookgruppe for området, type "Hva skjer i Horten"  eller noe der du kan legge ut info? Evt bare tatt tak i en av de og satt meg på de til politiet kom. Kan du løpe etter? Bruke tau eller lignende til å huke tak i de? 

Heldigvis så er ikke disse ALLE guttebarn da. Jeg er selv mamma til to veldig snille, greie og samvittighethetsfulle barn. Men barn trenger oppdragelse, at foreldrene ser de, og bruker tid på de. Er jo rett og slett synd på barn og ungdommer som oppfører seg slik som dette, for jeg har null tro på at de har det bra hjemme.

Men man må absolutt ta tak i det  og vise de at ting man gjør har konsekvenser. 

Anonymkode: 16c31...046

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Så ille er det ikke. Jeg er selv mor til både jenter og gutter, samtlige har lært å oppføre seg, vise empati og ta hensyn.

Men hos noen svikter det totalt hjemmefra, dessverre, og særlig gutter blir oppfostret som små "prinser" uten grenser, alt er visst tillatt.

Anonymkode: f8b67...a5c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
cafflatte skrev (1 time siden):

Hjelper ikke å anmelde til politiet,  er de under 15 år så er det ingenting de kan gjøre. 

Feil. Politiet kan gå inn når de er under 15 bv blir og ofte da blandet inn.

Her så har politiet egen barn/ungdoms kontakt som jobber kun med personer i alderen 8 til 18 som driver med ting som er ulovlig. 

Anonymkode: e5aed...d45

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg er selv mamma til to veldig snille, greie og samvittighethetsfulle barn

Det sier alle.

Anonymkode: ef17c...0a1

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
cafflatte skrev (1 time siden):

Hjelper ikke å anmelde til politiet,  er de under 15 år så er det ingenting de kan gjøre. 

Jo bv blir koblet inn! Så da MÅ foreldrene skjerpe seg litt og de ligger da i databasen!

Anonymkode: a8713...07b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fyrverkeri og steinkasting er farlig hærverk. Anmeld og anmeld. Skriv logg, inkludert anmeldelsene. (Ville ikke nevnt noe om ringeklokka, da er det for enkelt å avfeie det som guttestreker. Den kan du koble ut.)

Mail til styreleder, definitivt. 

Hvem har nektet deg ringeklokke med kamera? 

Du kan også sette opp et viltkamera eller annen overvåkning, mot ditt eget vindu og inngangsparti. Pass på at ingenting annet kommer i feltet, og gjerne lag noe skriftlig.

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/

https://www.sikkerheten-selv.no/blogg/kameraovervakning/kameraovervakning-regler-hva-har-jeg-lov-til-og-overvake/

Anonymkode: e9272...42d

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har i 1,5 år vært plaget av en gjeng gutter på 10-13 år som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med!! 

Jeg eier i et sameie. Vet ikke hvor guttene holder til eller hvem de er. De er tydeligvis tilknyttet sameiet på en eller annen måte. Om det er venner av noen som bor her eller om de faktisk bor her. Forstår ikke hvorfor de har valgt ut min leilighet og vet ikke om naboene har samme problem. 

De løper alltid vekk, så å ringe politiet nytter ikke. Ikke at de gjør noe, for små drittunger er fredet så lenge det ikke er snakk om drap. 

Jeg hater disse guttene og jeg vil selge! Men det har jeg ikke råd til!! Skulle aldri ha flyttet hit. Dummeste valget jeg har tatt i mitt liv. 

I hele vinter så har de kastet snøball på stuevinduet og på verandadøren. I flere måneder har de fyrt opp raketter opp mot stuevinduene mine. De har kastet steiner på vinduene. De ringer på og løper. De ringer ikke på én gang, de voldtar ringeklokken med fingeren også løper de. Hamrer på døren og løper vekk.
De var her i 12 tiden, i 3 tiden og nå 8. Samme gjengen som alltid. 

Jeg har en hund og en innekatt som blir livredde. Jeg kan ikke lenger gå ifra hunden hjemme alene for hun er for redd! For dette skjer både i ukedagene og til helg, så klart mest på helg. Og det har skjedd utallige ganger mens de har vært alene. Jeg har kamera inne, så jeg vet at de har vært her. Jeg får ikke lov å sette opp kamera ute (ringeklokke med kamera), det har jeg fått avslag på. 

Jeg er så sliten og lei. Håper de løper rett inn i en bil en dag og får seg en skikkelig lærepenge!! Hva faen feiler det foreldre i dag, oppdrar dere ikke barna deres?!
Hva kan jeg gjøre? Det nytter vell ikke å sende mail til styreleder i sameiet?
Vi har ingen facebookgruppe for nærområdet dessverre, så jeg har ingen måte å få tak i møkkaungenes foreldre på. Føler meg helt hjelpeløs her. Det er så sykt at andres forbannade avkom skal ødelegge hverdagen til andre folk. Jeg er så sint og lei at jeg har ikke ord, jeg sitter her med en hund som skjelver etter enda et fyrverkeri midt i stuevinduet, i MARS! MARS! Hvor mye har de kjøpt seg i år egentlig?! HVOR ER FORELDRENE?!!! 

Må man bare finne seg i dette?! Hjelp!! Råd?! 

Anonymkode: 8907b...c1a

ring barnevernet !!! Det de gjør viser klar at foreldre klarer ikke å styre på barna... ingenting som barnevernet som kommer på døra til å få foreldre til å reagere ;)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fyrverkeri og steinkasting er farlig hærverk. Anmeld og anmeld. Skriv logg, inkludert anmeldelsene. (Ville ikke nevnt noe om ringeklokka, da er det for enkelt å avfeie det som guttestreker. Den kan du koble ut.)

Du kan også sette opp et viltkamera eller annen overvåkning, mot ditt eget vindu og inngangsparti. Pass på at ingenting annet kommer i feltet, og gjerne lag noe skriftlig.

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/

https://www.sikkerheten-selv.no/blogg/kameraovervakning/kameraovervakning-regler-hva-har-jeg-lov-til-og-overvake/

Skal man først anmelde (som jeg støtter fullt ut) tar man med all dritt de gjør, inkludert ringeklokka. Alltid. Er med og underbygger totaliteten 

Anonymkode: 48460...aa1

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du må snakke med naboene dine. Mulig de opplever det samme, og gjør de ikke det, kan de hvertfall følge med for deg! Og de må jo og ha merket fyrverkeri og steinkasting. 

Kontakt politiet. Forebyggende enhet er interessert i slike ting. De vil jo gjerne stoppe dette, før ungene havner lengre utpå. 

Så kan du kontakte skolen, rektor kan feks sende ut en felles melding til foreldre om at elever plager folk i "kule gata" og at dette vil bli politianmeldt, og at foreldre må snakke med barna om dette. 

Anonymkode: 276d2...677

Takk for alle svar alle sammen. 

Jeg har en video fra februar hvor de skøyt opp fyrverkeri like nedenfor verandaen min. Bildene av snøklumpene på verandaen og verandadøren fra den dagen ble slettet men det er jo ikke akkurat bevis. Du ser ikke så godt ansiktene på guttene på grunn av mørket, men de som kjenner dem vil kjenne igjen guttene. 

Det er en kombinert barne- og ungdomsskole bare noen hundre meter unna her jeg bor. Har tenkt tanken på å sende dem en mail. Koster meg ikke noe å sende en mail. Forventer ikke at de gir meg navn og nummer, men da kan de kanskje ta det opp internt. 

Skal sende mail til styret nå. 

Oppdaget i dag morges at ledningen til værstasjonen har blitt revet av. 😮‍💨Er andre gangen det skjer nå. Den er i et vindu like ved ytterdøren. Første gangen tenkte jeg at det kan ha vært en kråke eller noe som kan ha revet den av, men det er litt vell tilfeldig at guttene var her 3 ganger i går og nå er den ødelagt igjen. Ikke dyreste greien men irriterende at ikke noe får være i fred. 

-ts

• Liker 5
  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde satt meg på vakt, revet opp døra og dratt den minste ungen inn og låst døra. 

Og skremt livskiten ut av ungen og ventet til noen kom og hentet han. 

Anonymkode: 60060...7d4

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Heldigvis så er ikke disse ALLE guttebarn da. Jeg er selv mamma til to veldig snille, greie og samvittighethetsfulle barn. Men barn trenger oppdragelse, at foreldrene ser de, og bruker tid på de. Er jo rett og slett synd på barn og ungdommer som oppfører seg slik som dette, for jeg har null tro på at de har det bra hjemme.

Men man må absolutt ta tak i det  og vise de at ting man gjør har konsekvenser. 

Anonymkode: 16c31...046

Vel, vi får se da, hvor fantastiske disse ungene dine er når de opererer i flokk.

Naboen sin gullunge var også den snilleste og godeste gutten i bygda. Helt til de ringte fra butikken og han hadde stjålet. 

Anonymkode: 60060...7d4

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Her er det første jeg hadde gjort vært å kontakte styreleder, og få ut informasjon til styreleder. Så hadde jeg ringt styreleder hver eneste gang drittungene plaget meg. Forsøk å få satt opp et kamera inne i vinduet, og da kan møkkaungene identifiseres, og sjikanen dokumenteres. 

Hvis du ikke er veldig avhengig av ringeklokken, så hadde jeg koblet vekk lyden så ikke hunden blir stresset. Heller ikke noe moro for ungene om du ikke reagerer på terroren. 

Anonymkode: febfb...807

Jeg finner ikke ut hvordan jeg gjør det! Jeg har en "gammeldags" friedland enkel ringeklokke. I boksen inne i leiligheten så finner jeg verken noen ledning eller knapp. Så på nett at man skal kunne holde inn ringeklokkeknappen og vri den... og noen snakker om sikringsskapet. Jeg skal høre med en nabo som har bodd her siden bygget ble bygget. Kanskje han vet hvordan jeg får slått den av. 

Der jeg bodde før så var det bare å dra ut en ledning. Hadde ikke ringeklokke på 8 år, har ikke behov for det. 

-ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Styret i sameiet. Begrunnelsen er fordi jeg bor i endeleilighet nærmest trappen, slik at det er naturlig for naboer å gå forbi min ytterdør.
Noe jeg synes er en teit begrunnelse, for det er jo en ringeklokke med kamera jeg tenker på. En hvor filming blir aktivert først når noen faktisk ringer på døren. Dersom en nabo ikke vil bli filmet, så er det bare å ikke ringe på døren min. 🤷‍♀️
Utsikten og bakgrunnen i bildet fra ytterdøren min og eventuelt en slik ringeklokke vil være rett mot en murvegg. Ikke mot en nabos dør eller vindu.   

Den gang da jeg søkte og fikk avslag så hadde jeg ikke dette problemet. Så jeg klagde ikke på avslaget og bare godtok det. Så kan forsøke igjen med begrunnelse av plagingen og det at jeg ikke filmer naboer eller naboers hjem ulovlig. 

-ts

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
cafflatte skrev (5 timer siden):

Jo da, de kan forfølge saken i det forebyggende sporet.

Anonymkode: c9372...38f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ikke søkt om å sette opp ringeklokke med kamera, jeg hadde bare montert det. Det er jo som du sier noe som bare blir aktivert om noen ringer på.

Anonymkode: a4371...1bc

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...