Gå til innhold

Plaget av drittunger i nabolaget, hva faen skal man gjøre?!!!

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har i 1,5 år vært plaget av en gjeng gutter på 10-13 år som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med!! 

Jeg eier i et sameie. Vet ikke hvor guttene holder til eller hvem de er. De er tydeligvis tilknyttet sameiet på en eller annen måte. Om det er venner av noen som bor her eller om de faktisk bor her. Forstår ikke hvorfor de har valgt ut min leilighet og vet ikke om naboene har samme problem. 

De løper alltid vekk, så å ringe politiet nytter ikke. Ikke at de gjør noe, for små drittunger er fredet så lenge det ikke er snakk om drap. 

Jeg hater disse guttene og jeg vil selge! Men det har jeg ikke råd til!! Skulle aldri ha flyttet hit. Dummeste valget jeg har tatt i mitt liv. 

I hele vinter så har de kastet snøball på stuevinduet og på verandadøren. I flere måneder har de fyrt opp raketter opp mot stuevinduene mine. De har kastet steiner på vinduene. De ringer på og løper. De ringer ikke på én gang, de voldtar ringeklokken med fingeren også løper de. Hamrer på døren og løper vekk.
De var her i 12 tiden, i 3 tiden og nå 8. Samme gjengen som alltid. 

Jeg har en hund og en innekatt som blir livredde. Jeg kan ikke lenger gå ifra hunden hjemme alene for hun er for redd! For dette skjer både i ukedagene og til helg, så klart mest på helg. Og det har skjedd utallige ganger mens de har vært alene. Jeg har kamera inne, så jeg vet at de har vært her. Jeg får ikke lov å sette opp kamera ute (ringeklokke med kamera), det har jeg fått avslag på. 

Jeg er så sliten og lei. Håper de løper rett inn i en bil en dag og får seg en skikkelig lærepenge!! Hva faen feiler det foreldre i dag, oppdrar dere ikke barna deres?!
Hva kan jeg gjøre? Det nytter vell ikke å sende mail til styreleder i sameiet?
Vi har ingen facebookgruppe for nærområdet dessverre, så jeg har ingen måte å få tak i møkkaungenes foreldre på. Føler meg helt hjelpeløs her. Det er så sykt at andres forbannade avkom skal ødelegge hverdagen til andre folk. Jeg er så sint og lei at jeg har ikke ord, jeg sitter her med en hund som skjelver etter enda et fyrverkeri midt i stuevinduet, i MARS! MARS! Hvor mye har de kjøpt seg i år egentlig?! HVOR ER FORELDRENE?!!! 

Må man bare finne seg i dette?! Hjelp!! Råd?! 

Anonymkode: 8907b...c1a

• Liker 4
  • Hjerte 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg hadde snakket med politiet for de har vel egen utegruppe for unge/ tenåringer som ikke holder seg i skinnet?

Så hadde jeg laget skriftlig info og lagt i postboksene til alle naboene

Anonymkode: 95689...b3d

• Liker 21
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde også kontaktet politiet. Fyrverkeri er faktisk forbudt utenom 31.12 eller ved spesiell tillatelse. Det er også forbudt å terrorisere naboene sine. 

Jeg hadde også satt opp kamera, lovlig eller ei. Slik du beskriver det, høres det ikke ut som du trenger å la det være oppe så lenge før du får nok dokumentasjon til å kunne gå videre med det. Får du bilde av de, blir det mye lettere. 

Jeg vil faktisk anbefale deg å kontakte nærmeste skole, de har bilder av alle elevene i skole katalogen. Ikke sikkert de vil dele den med deg, men verdt å undersøke pga slik destruktiv oppførsel. 

Du bør også snakke med naboene, spesielt de som bor nærmest. Sannsynligvis plager de flere enn deg. 

Anonymkode: 086a7...3a3

• Liker 36
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 19.10):

Jeg har i 1,5 år vært plaget av en gjeng gutter på 10-13 år som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med!! 

Jeg eier i et sameie. Vet ikke hvor guttene holder til eller hvem de er. De er tydeligvis tilknyttet sameiet på en eller annen måte. Om det er venner av noen som bor her eller om de faktisk bor her. Forstår ikke hvorfor de har valgt ut min leilighet og vet ikke om naboene har samme problem. 

De løper alltid vekk, så å ringe politiet nytter ikke. Ikke at de gjør noe, for små drittunger er fredet så lenge det ikke er snakk om drap. 

Jeg hater disse guttene og jeg vil selge! Men det har jeg ikke råd til!! Skulle aldri ha flyttet hit. Dummeste valget jeg har tatt i mitt liv. 

I hele vinter så har de kastet snøball på stuevinduet og på verandadøren. I flere måneder har de fyrt opp raketter opp mot stuevinduene mine. De har kastet steiner på vinduene. De ringer på og løper. De ringer ikke på én gang, de voldtar ringeklokken med fingeren også løper de. Hamrer på døren og løper vekk.

Jeg har en hund og en innekatt som blir livredde. Jeg kan ikke lenger gå ifra hunden hjemme alene for hun er for redd! For dette skjer både i ukedagene og til helg, så klart mest på helg. Og det har skjedd utallige ganger mens de har vært alene. Jeg har kamera inne, så jeg vet at de har vært her. Jeg får ikke lov å sette opp kamera ute (ringeklokke med kamera), det har jeg fått avslag på. 

Jeg er så sliten og lei. Håper de løper rett inn i en bil en dag og får seg en skikkelig lærepenge!! Hva faen feiler det foreldre i dag, oppdrar dere ikke barna deres?!
Vi har ingen facebookgruppe for nærområdet dessverre, så jeg har ingen måte å få tak i møkkaungenes foreldre på. Føler meg helt hjelpeløs her. Det er så sykt at andres forbannade avkom skal ødelegge hverdagen til andre folk. Jeg er så sint og lei at jeg har ikke ord, jeg sitter her med en hund som skjelver etter enda et fyrverkeri midt i stuevinduet, i MARS! MARS! Hvor mye har de kjøpt seg i år egentlig?! HVOR ER FORELDRENE?!!! 

Ekspander  

Finn ut hvor de bor og ta en samtale med foreldrene og ALT  de har gjort. Meld til politiet og til smaholdet der du bor!

Sånn skal det ikke være!!!

Anonymkode: a8713...07b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, ta bilder av de og nærmeste skole som over her sa, veldig lurt!! Mulig bv må komme på banen og, virker som de er ute av kontrill og verre blir det vel.

Anonymkode: a8713...07b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 19.10):

Ekspander  

Dette er jo en politisak, å fyre opp fyrverkeri er forbudt utenom fastsatt tid. 

Sett opp kamera og skilt om overvåking, så kan du levere til politiet om de fortsatt kommer. 

Anonymkode: 00ff4...992

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt politiet. Har skjedd lignende i mitt nærområde og politiet tar det på alvor og jobber med det. De kan ikke straffes, men i tillegg til forebyggende i politiet kan foreldre og barnevern kobles på dersom de finner ut hvem det er. 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

- Sett opp kamera, lov eller ei, slik at du får bilde av de. Da er det lettere.

- Snakk med styret i sameiet. Kanskje de vet hvem det er.

- Politianmeld hver eneste gang. Dette gjør du på nett. Da vil alt bli lagret hos politiet. Etterhvert vil de se omfanget og forhåpentligvis gjøre noe med det.

Anonymkode: f5b33...26d

• Liker 26
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må snakke med naboene dine. Mulig de opplever det samme, og gjør de ikke det, kan de hvertfall følge med for deg! Og de må jo og ha merket fyrverkeri og steinkasting. 

Kontakt politiet. Forebyggende enhet er interessert i slike ting. De vil jo gjerne stoppe dette, før ungene havner lengre utpå. 

Så kan du kontakte skolen, rektor kan feks sende ut en felles melding til foreldre om at elever plager folk i "kule gata" og at dette vil bli politianmeldt, og at foreldre må snakke med barna om dette. 

Anonymkode: 276d2...677

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke å anmelde til politiet,  er de under 15 år så er det ingenting de kan gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må sette opp kamera. Lovlig eller ei. Siden de går på stuevinduet ditt blant annet, så setter du opp kamera der. Her er det bedre å få tilgivelse enn tillatelse.

samtidig må du prate med alle naboene. For veldig mange sameier/borettslag så er det generalforsamling nå i april. Skal dere ha det? Her burde det være mulig å ta ordet.

samtidig må du ta kontakt med politet hver eneste gang. Nå er forbi det punktet at ting er gøy. Dette her er trakassering. Dette er ikke greit!

jeg har opplevd noe lignende greier, ikke like alvorlig som hos deg. Tok kontakt med skolen i nærheten. Ting roet seg ikke før jeg fikk videoovervåkning. Skolen var lite behjelpelig. Ikke ville de en gang se bilde av ungene, det begrunnet de med taushetsplikt og at barnas rettighet ikke skulle krenkes…. Nå skal det sies at huset mitt er tilfeldig offer på skoleveien. Jeg endte opp med å spørre en nabo med barn om de visste hvem barna på bilde var. Da fikk jeg i det minste noe navn. Tok igjen kontakt med skolen siden de er ansvarlig for barna. Nå har det roet seg, men jeg er ikke fremmed for å legge ut bilde på nett for å få slutt på ting etterhvert. 

Anonymkode: ef6ed...e94

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  cafflatte skrev (På 22.3.2025 den 7.20):

Hjelper ikke å anmelde til politiet,  er de under 15 år så er det ingenting de kan gjøre. 

Ekspander  

Dette er jo ikke sant. Politiet jobber forebyggende med barn under 15 år.  

Anonymkode: 9a84a...eee

• Liker 22
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har skjedd med mine foreldre. Det var snakk om samme type plaging som du opplever, men også med kasting av egg og hærverk rundt i hagen. 

Begynn hos politiet, de har forebyggende samtaler på skole og patruljere. Det minket disser opplevelsene, men det tok dessverre ikke slutt før den ene broren min en dag fikk tak i en av dem og ikke slapp før han ringte sine foreldre. 

Foreldrene hadde ingen aning...

• Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I slike tilfeller skal du snakke med politiet. De tar kontakt med skolene omkring. Snakk med naboer, heng opp lapper, her må du gjøre noe! Det høres veldig ille ut. Selv om de er mindreårige er atferden ulovlig, og skadelig for dem selv, og bør stoppes.

Anonymkode: 9f932...f38

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  cafflatte skrev (På 22.3.2025 den 7.20):

Ekspander  

Ha ha politiet!?! De slapp jo ut en syttenåring som var arrestert for å planlegge drap på sønnen av en politimann, dakal liten har ikke konsekvenskompetanse, barnevernet er det som tar seg av den hardbarka, livsfarlige kriminelle karen.

Sier som andre, prøv å organisere seksjonseierne, sett opp kamera, inviter de største mannfolka du kjenner på middag. 

Anonymkode: ef17c...0a1

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får du gjemt deg for så å storme ut å huke tak i dem? eller har du noen som kan hjelpe deg? Hadde også unger som herjet her, men mannen min gjemte seg bak garasjen, huka tak i den ene ungen å ba han om å få hele gjengen til å be om unnskyldning. De kom etter ti minutter, og terroren stoppet...

Anonymkode: a4371...1bc

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er det første jeg hadde gjort vært å kontakte styreleder, og få ut informasjon til styreleder. Så hadde jeg ringt styreleder hver eneste gang drittungene plaget meg. Forsøk å få satt opp et kamera inne i vinduet, og da kan møkkaungene identifiseres, og sjikanen dokumenteres. 

Hvis du ikke er veldig avhengig av ringeklokken, så hadde jeg koblet vekk lyden så ikke hunden blir stresset. Heller ikke noe moro for ungene om du ikke reagerer på terroren. 

Anonymkode: febfb...807

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lei inn en skikkelig muskuløs svær mann som stormer ut akkurat i det de ringer på! 

Anonymkode: cd53b...602

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...