Gå til innhold

Flytte fra enebolig til terrassehus

Bubblizz

Anbefalte innlegg

Vi vurderer flytting fra enebolig til terrassehus i borettslag, både for mer fritid til å gjøre det vi har lyst til, og slippe unna de største  påkostningene som kan følge med en enebolig, terrassehus vil også gi oss noe mer økonomisk frihet såvidt jeg kan se.

Vi er et par i 30årene med et barn på 6 år, en liten på vei samt en liten hund. Boligen vi evt. Ønsker å kjøpe ligger i samme område.

Vi jobber fullt, har mange interesser og bruker alle mye tid på treninger, besøke venner og familie som bor langt unna, dugnader, møter, gåturer, være i campingvognen vår på sommertid (på fastplass) osvosv. Skjønner at småbarnslivet er hektisk, spesielt når vi alle har aktiviteter vi liker å drive med i tillegg til at vi er mye bortreist eller på farta i helgene. Noe inni meg roper at vi må frigjøre så mye tid som mulig og leve NÅ 😊

(Skal derfor redusere stillingen min til 80% etter fødselspermisjon uansett om vi evt ikke velger å flytte)

Jeg trenger innspill og erfaringer fra andre da tanken på å flytte fra enebolig er både fristende og skummel.

Fordeler og ulemper jeg kan komme på i farta:

Terrassehuset:

-144 kvm, 50 kvm terrasse, mange boder, 3 soverom.

-Egen inngang

-1 km skolevei

-Ca 1 mill i lån etter egenkapital + husleie til borettslag 7000,- (husleie er inkl. Kommunale avgifter, forretningsførsel, renter og avdrag fellesgjeld, bygningsforsikring, kabel-tv og internett, utvendig vedlikehold og generell drift m.m.)

- ca 300.000 i andel fellesgjeld

- Ingen brøyting, minimalt med måking.

- noe lengre vei fra garasjen

- 2 toalett i boligen, eget vaskerom

- ikke vedfyring

- God utsikt

- Rolig og lite borettslag, Ikke lytt mellom naboene mtp at boligene er bygget "under" verandaen til de over

Nåværende enebolig:

-130 kvm, hage, 1 bod, 3 større soverom (det ene kan enkelt omgjøres til to mindre, slik at det blir 4 soverom)

- kun 1 toalett på bad, eget vaskerom

- kun 500m til skolen

- rolig gate med fine naboer

- Ca 1,8 mill i lån etter egenkapital + boligforsikring (700,-) kommunale avg (2000 per mnd)

- Gressklipping og snømåking (ikke stor tomt, men nok til at det er et ork i en travel hverdag)

-garasje nær bolig

- trolig mer strøm, tross vedfyring.

- ingen utsikt, samt svært nære naboer på alle kanter.

Begge boligene er fra ca samme byggeår.

Jeg trenger innspill og erfaringer fra andre da tanken på å flytte fra enebolig er både veldig fristende og skummel 😁 Det er garantert mye jeg ikke har tenkt på, så fyr løs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skjønner ikke hva det er å lure på, det må jo være supert å flytte til et enklere liv med mer plass og mindre utgifter. :)

Anonymkode: bc408...5c9

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men husk å sjekk om borettslaget har planer om utbedringer som kan øke felleskostnader.

Anonymkode: 697a8...70c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men husk å sjekk om borettslaget har planer om utbedringer som kan øke felleskostnader.

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Skjønner ikke hva det er å lure på, det må jo være supert å flytte til et enklere liv med mer plass og mindre utgifter. :)

Anonymkode: bc408...5c9

Borettslaget har opplyst at de ikke er planer om utbedringer i nærmeste fremtid, det er ellers godt vedlikeholdt.

Jeg tror at grunnen til at jeg er noe skeptisk er fordi vi begge er oppvokst i enebolig midt i skogen, og at det er veldig fremmed å skulle flytte i borettslag med kun terrasse og ingen hage..😊 skogen er dog rett på utsiden, og det er ellers et lite tettsted og rett i nærområdet for der vi bor nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere fremstår som tiltaksløse og lite orienterte. Velg borettslag.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sikkert bare gamlinger som bor i terrasseleilighetene, ikke barnefamilier. Det er nok mye mer lytt enn du tror, og "svært nære naboer på alle kanter" blir dere ikke kvitt ved å flytte fra enebolig... 

Anonymkode: 9b121...cfb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva er et terrassehus? Aldri hørt om før. Er det rekkehus?

Anonymkode: 24a34...ff1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva er et terrassehus? Aldri hørt om før. Er det rekkehus?

Anonymkode: 24a34...ff1

Blokkleilighet med terasse.

Anonymkode: 06ecd...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Blokkleilighet med terasse.

Anonymkode: 06ecd...e1c

Ville valgt enebolig. Men nå har jeg bare bodd i blokk og rekkehus så.

Anonymkode: 41f3c...c5e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I sameie/borettslag vil det alltid oppstå noe irritasjon over andre. Lyder, røyking på terrasse, vedlikehold, fest... 

Vi valgte heller enebolig med veldig liten tomt. Fikk så inn hagearkitekt, og fikk en så vedlikeholdsfri uteplass som mulig. 

Anonymkode: 7c5b4...750

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Svigerforeldrene mine bor i terrassehus, og jeg sikler veldig på den leiligheten. De har en enorm terrasse pluss en passe, liten hage ved inngangspartiet. Hver leilighet har egen inngang. Null uforutsette utgifter, og et veldig veldrevet sameie. Hører aldri noe til naboene annet enn når man er på terrassen samtidig. 
Kan ikke tenke meg en mer perfekt bolig. Man får det beste av alt og slipper unna alt ansvar/uforutsette ting. 

Anonymkode: c18d0...c0d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har selv bodd i flere leiligheter og nå enebolig. Som dere er vi en familie med små barn. Helt personlig ville jeg aldri flyttet tilbake til leilighet. Selve leiligheten innvendig med mindre plass hadde ikke vært et problem for meg, men jeg innser at jeg hater å ha naboer rundt meg.

Kan ikke fordra at andre mener noe om mine valg, og føler alltid at jeg er til sjenanse med enten gråtende barn, løpende barn, en fest, feil søppelsortering, feil vernadamøber osv. Bor man i et fellesskap må man ta masse hensyn, og jeg surner helt når jeg må høre andres meningsløse klaging, og ta hensyn. Jeg har derfor tatt konsekvensene av at jeg jeg er en ubrukelig nabo, (og synes det samme om andre som legger seg borti det meste, som folk gjerne gjør i borettslag) og kjøpt meg enebolig.

Når jeg hører terrasseleilighet ser jeg for meg mange pensjonister. Som erfaringsmessig er de som har tid og tanker om det meste, og blir umiddelbart veldig skeptisk. Er det derimot mange barnefamilier er jeg mer positivt innstilt. Det er selvfølgelig helt subjektivt. Jeg virkelig hater at folk misliker og klager på meg, og tar det personlig. Om du ikke er av samme typen har nok ikke mine erfaringer så mye å si for dere. Kan også legge til at jeg har en handy og praktisk mann som klipper gress og måker snø. Hadde jeg måtte gjort det selv, hadde jeg nok kompromisset. Ser at dere liker camping på fast plass, så dere har sikkert også andre kvaliteter enn meg. Ønsker dere uansett masse lykke til med valget, og håper dere vil trives der dere ender opp. 

Anonymkode: a5793...f5a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi bor i terasseleilighet med barn. Veldig fornøyd. Er ikke interessert i å bruke penger og tid på hagearbeid og vedlikehold som fulgte med huset vi bodde i før.

Anonymkode: ffa57...b64

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi flyttet nylig til tereasseleilighet, barn på 19 og 21 studerer og bor ikke fast hjemme. Angrer SÅ på at vi hadde enebolig så lenge som vi hadde. Du sier det er skog utenfor og lite nabolag, da har jo barna en verden utenfor hjemmet også! Herlighet så deilig det er å slippe alt med enebolig. Her bor det folk i alle aldre, vil si 1/4 har små barn. 

Anonymkode: 2f32b...79d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt både hus med nære naboer og leilighet, ville definitivt valgt terrasseleiligheten. Om man ikke elsker å pusle med hus og hage er leilighet helt gull. 

Anonymkode: 36a80...ab8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Terrasseleilighet med nydelig utsikt mot havet kan friste meg å bo i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Man er sabla sårbar for styret og naboer i et sameie. Jeg ville tenkt meg veldig godt om før jeg ga opp friheten og selvråderetten man har med enebolig i bytte mot sameie. Man er prisgitt at naboer er noenlunde oppegående og at det er et fungerende styre.

Jeg har bodd i et sameie nå i 15 år. De første 10 var alt vel og bra og idyll. Men så har det balla på seg med nabokonflikter. Noen svært urimelige naboer med bånd inn i styret har fått ta seg til rette og skapt konflikt internt. Dessverre er nåværende styre ikke bra, men det er liten interesse blant de "vanlige", ikke-konfliktskapende naboene til å gå inn i styret, da de ikke orker å forsøke og samarbeide med de kjipe elementene i styret. Dette har grundig drept gleden min ved å bo her.

Anonymkode: 9e216...cf0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er sjeleglad for at jeg endelig har fått hus og hage. 

Med 3 gutter mellom 7-9 er det deilig med privat stor hage og egen loft etasje til dyrene🤭

Aldri mer dunking fra naboer eller bekymre meg for støy.

Anonymkode: 4dcc4...f27

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...