Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg bor i et sameie der prisene har eksplodert (bor i storby). Leiligheter selges unna for flere hundre tusen kroner over prisantydning.

Når bør man egentlig selge? Nå, til høsten eller vente til januar/februar 2026?

Jeg går ut fra at om renten skal ned, blir vel det i slutten av 2025, eller i 2026. EK-kravet på 10% forblir vel uansett. Så kommer boligprisene til å være like eksplosive i januar/februar 2026 også?

Jeg skal flytte grunnet jobb, men får ikke anledning før til sommeren uansett. Selger jeg før høsten må jeg skatte 23% på profitt (fordi jeg har bodd her under ett år). Men jeg vil aller helst vente til januar/februar 2026. Jeg vil ha best mulig pris for leiligheten. 

Hva er deres syn/perspektiv på dette? 
Når bør man slå til?

Ja; om renten skal ned, blir det vel i slutten av året, eller i 2026/2027. EK forblir fremdeles 10%. Og så var det å få med seg prisstigningen for 2025, inn i år 2026. Men så var det finanskrisen og verdensøkonomien da…

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Etter påske, før sommeren er generelt en god tid her på østlandet iallefall. Pleier å være et godt marked rett etter jul og etter sommerferie også, men «vårsleppet» etter påske er nok det travleste.

Anonymkode: f3de5...c0e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har bodd der under et år så er det for min del no brainer å vente med salg til det har gått over 1 år. Men så vidt jeg vet så gjelder vel året fra du overtok leilighet til ny eier overtar, og ikke nødvendigvis salgsdatoen. Jeg husker ikke, hvis ingen andre vet så foreslår jeg at du ringer skatteetaten. 

Anonymkode: 89ab7...ee8

• Liker 1
Skrevet

Tenker litt det samme. Ville dere solgt rett før sommeren og skattet 23% på profitt, eller ventet til 2026 med å selge?

Skal selge i en storby og kjøpe i annen storby. Vestland.

Vil ha så god pris som mulig for min. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvis du har bodd der under et år så er det for min del no brainer å vente med salg til det har gått over 1 år. Men så vidt jeg vet så gjelder vel året fra du overtok leilighet til ny eier overtar, og ikke nødvendigvis salgsdatoen. Jeg husker ikke, hvis ingen andre vet så foreslår jeg at du ringer skatteetaten. 

Dette er feil. Det er dagen du inngår en avtale om å selge som gjelder og ikke dato der ny eier overtar. Du må eie boligen et år før du selger, ikke før du flytter ut. 

Ring Skatteetaten for å være sikker. 

Anonymkode: b91cd...7a9

AnonymBruker
Skrevet
Arba skrev (10 timer siden):

Tenker litt det samme. Ville dere solgt rett før sommeren og skattet 23% på profitt, eller ventet til 2026 med å selge?

Skal selge i en storby og kjøpe i annen storby. Vestland.

Vil ha så god pris som mulig for min. 

Jeg ville ha ventet. Både pga skatt på profitt, kostnader med å måtte leie et sted i mellomtiden hvis du selger for tidlig, og at boligprisene trolig bare vil fortsette å stige.

Anonymkode: 8c1dd...81e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette er feil. Det er dagen du inngår en avtale om å selge som gjelder og ikke dato der ny eier overtar. Du må eie boligen et år før du selger, ikke før du flytter ut. 

Ring Skatteetaten for å være sikker. 

Anonymkode: b91cd...7a9

Slik var det ikke i mitt tilfelle, men det er mange år siden og jeg vet ikke om de har endret reglene. Nå er det jo slik at man fortsatt eier boligen frem til boligen tas over av kjøper da. 

Ja, jeg påpekte jo at TS bør ringe Skatteetaten for å være helt sikker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...