AnonymBruker Skrevet 24. mars #41 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 19.04): Det tror jeg på ingen måte, men at startlønnen min og hans skiller 400 000,- det syntes jeg faktisk er ganske graverende fra samme arbeidsgiver Anonymkode: 0dd8e...785 *250 000,- Anonymkode: 6ee4f...187 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #42 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 19.22): Ingeniøryrket er jo kjent for å være godt lønnet, og kommunen må konkurrere med privat næringsliv om arbeidskraften. Dessuten er det vel arbeidstakers marked for ingeniørutdannede. Selv har jeg teknisk fagskole og jobber i ingeniørstilling med startlønn på 610 000. Anonymkode: c85ee...db9 Ja enig, har selv bachelor 10 års erfaring og har 680 000 i året men uten mulighet til overtid eller tillegg…jeg hadde tjent bedre som sykepleier Anonymkode: fc485...d3b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafin Skrevet 24. mars #43 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 6.43): Det er ikke begynnerlønn, hvis det var det du trodde. 900.000-1.000.000 er kapteinslønn. Anonymkode: d27f5...33e Jeg har da aldri skrevet eller trodd det. Det er din tolkning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #44 Del Skrevet 24. mars Helt urealistisk. Er både sykepleier og ingeniør, og lønn for nyutdannede ingeniører i Oslo-området ligger på 600-650 000,-. Sjekk gjerne RIF-statistikk. Anonymkode: ef8d8...217 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #45 Del Skrevet 24. mars Vernepleier kommune. 700 000.- i «grunnlønn». Evt tillegg kommer på topp. Anonymkode: 21a47...210 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #46 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 18.11): Hva tjener du som har bachelorgrad, hva jobber du med og hvor (kommune, stat, privat). Jeg jobber som sykepleier i kommunen, har 540 000,- i grunnlønn. Grunnen til at jeg spør er at; jeg snakket med en mann på en fest, han var nyutdannet ingeniør, bachelorgrad, ingen tilleggsutdanning, ingen tidligere erfaring. Han påstod å ha fått et tilbud av den samme kommunen som jeg jobber for på over 800 000,- Jeg tenker jo at det ikke kan stemme, og at det antagelig var for å skryte, men det får meg jo til å lure å da. Jeg tenker jo at samme arbeidsgiver bør lønne samme utdanningsgrad likt, men sånn er det vel ikke Anonymkode: 0dd8e...785 Har valgt et yrke som i større grad er på "vinnersiden". Feil terminologi etter mitt syn, lønn er på ingen måte eneste grunn til yrkesvalg, i tillegg til at vi i stor grad velger vår studieretning selv. Men såå på vinnersiden er det ikke. Jeg begynte med en grunnlønn på 620, har i dag 770. Bachelorgrad innen IT, tittel som rådgiver i kommune. Jeg hadde ikke festet særlig lit til påstander om lønnstilbud. I tillegg er det slik at svært mye informasjon når man jobber i stat og kommune er offentlig, inklusive lønn, så du kan fint få en faktisk sjekk av lønnsnivåene rundt om, og ikke måtte stole på hva en eller annen kar sa. Anonymkode: 89254...005 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #47 Del Skrevet 25. mars To nyheter som jeg tror mange unge går glipp av: Det som kalles arbeidsmarkedet er faktisk et marked på godt og vondt - på markeder gjelder tilbud og etterspørsel Verden er urettferdig Hvis kommunen klarer å finne og ansette sykepleiere til en lavere lønn enn den ingeniøren så har de en plikt ovenfor innbyggerne å forvalte skattekronene best mulig og ikke betale mer enn de må. Hvis begynnerlønn er veldig viktig for deg så var det noe du hadde muligheten til å gjøre noe med da du valgte utdanning. Anonymkode: fcd7c...c33 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portia Catonis Skrevet 25. mars #48 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 18.11): Jeg tenker jo at det ikke kan stemme, og at det antagelig var for å skryte, men det får meg jo til å lure å da. Jeg tenker jo at samme arbeidsgiver bør lønne samme utdanningsgrad likt, men sånn er det vel ikke Anonymkode: 0dd8e...785 Hvor har du det ifra? Sykepleier og ingienør er jo uansett ikke like utdanninger på noen som helst måte. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 25. mars #49 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 6.43): Det er ikke begynnerlønn, hvis det var det du trodde. 900.000-1.000.000 er kapteinslønn. Anonymkode: d27f5...33e Neida, folk ute på vannet kan tjene godt. Maskinistene trapper opp streiken – fiskerne står uten lønn – NRK Troms og Finnmark "Og nå trapper Maskinistforbundet opp streiken, slik at totalt fem båter rammes. Torvanger mener streiken er umusikalsk. Han peker på at en maskinist om bord på en tråler kan tjene godt over 2 millioner kroner i året." Nå veit jeg ikke om det er direkte sammenlignbart, men det fremstår som en rimelig ok lønn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #50 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 18.11): Hva tjener du som har bachelorgrad, hva jobber du med og hvor (kommune, stat, privat). Jeg jobber som sykepleier i kommunen, har 540 000,- i grunnlønn. Grunnen til at jeg spør er at; jeg snakket med en mann på en fest, han var nyutdannet ingeniør, bachelorgrad, ingen tilleggsutdanning, ingen tidligere erfaring. Han påstod å ha fått et tilbud av den samme kommunen som jeg jobber for på over 800 000,- Jeg tenker jo at det ikke kan stemme, og at det antagelig var for å skryte, men det får meg jo til å lure å da. Jeg tenker jo at samme arbeidsgiver bør lønne samme utdanningsgrad likt, men sånn er det vel ikke Anonymkode: 0dd8e...785 Sykepleier, 650 000. Staten Anonymkode: 337d8...0e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 25. mars #51 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 18.11): Hva tjener du som har bachelorgrad, hva jobber du med og hvor (kommune, stat, privat). Jeg jobber som sykepleier i kommunen, har 540 000,- i grunnlønn. Grunnen til at jeg spør er at; jeg snakket med en mann på en fest, han var nyutdannet ingeniør, bachelorgrad, ingen tilleggsutdanning, ingen tidligere erfaring. Han påstod å ha fått et tilbud av den samme kommunen som jeg jobber for på over 800 000,- Jeg tenker jo at det ikke kan stemme, og at det antagelig var for å skryte, men det får meg jo til å lure å da. Jeg tenker jo at samme arbeidsgiver bør lønne samme utdanningsgrad likt, men sånn er det vel ikke Anonymkode: 0dd8e...785 AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 19.04): Det tror jeg på ingen måte, men at startlønnen min og hans skiller 400 000,- det syntes jeg faktisk er ganske graverende fra samme arbeidsgiver Anonymkode: 0dd8e...785 Hvordan ble gapet fra 540 til 800 til 400? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Me0987 Skrevet 25. mars #52 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 19.04): Det tror jeg på ingen måte, men at startlønnen min og hans skiller 400 000,- det syntes jeg faktisk er ganske graverende fra samme arbeidsgiver Anonymkode: 0dd8e...785 Hvorfor synes du det er graverende? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 25. mars #53 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sykepleier, 650 000. Staten Anonymkode: 337d8...0e1 Med eller uten overtid, tillegg og andre ytelser? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #54 Del Skrevet 25. mars newman01 skrev (2 minutter siden): Med eller uten overtid, tillegg og andre ytelser? Grunnlønn, så uten noe som helst tillegg. Jobber stort sett 8-15:30 Anonymkode: 337d8...0e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #55 Del Skrevet 25. mars Bachelor i bedriftsøkonomi / økonomi og ledelse men jobber en IT/program bransjen og tjener 590 000 kr ( jobber her i 7 år) Anonymkode: 55931...400 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #56 Del Skrevet 25. mars Bachelor i spes.ped., jobber i kommunen. Tjener 570 000 med 10 års ansiennitet, hadde rundt 509 000 i grunnlønn, men den har nok gått opp noe siden den gang. Anonymkode: 5a15a...d0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portia Catonis Skrevet 25. mars #57 Del Skrevet 25. mars newman01 skrev (41 minutter siden): Neida, folk ute på vannet kan tjene godt. Maskinistene trapper opp streiken – fiskerne står uten lønn – NRK Troms og Finnmark "Og nå trapper Maskinistforbundet opp streiken, slik at totalt fem båter rammes. Torvanger mener streiken er umusikalsk. Han peker på at en maskinist om bord på en tråler kan tjene godt over 2 millioner kroner i året." Nå veit jeg ikke om det er direkte sammenlignbart, men det fremstår som en rimelig ok lønn Det er ikke sammenlignbart, nei. Streiken gjelder fiskere som får stor andel av sin lønn fra fangsten, ikke vanlige lønnstakere. En vanlig begynnerlønn for maskinister og nautikere er 600-650.000. Snittlønna er vel litt over 800.000, som inkluderer kapteiner og maskinsjefer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Btw Skrevet 25. mars #58 Del Skrevet 25. mars (endret) AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 19.04): Det tror jeg på ingen måte, men at startlønnen min og hans skiller 400 000,- det syntes jeg faktisk er ganske graverende fra samme arbeidsgiver Anonymkode: 0dd8e...785 Beklager, men det er også lettere å komme seg gjennom sykepleierstudier enn ingeniørstudier. Hvis du har lyst å tjene like mye penger så må du gjerne velge ingeniørstudier isteden for å bli sjalu på ham. Du kan ikke få både pose og sekk. Endret 25. mars av Btw 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #59 Del Skrevet 27. mars newman01 skrev (På 25.3.2025 den 13.58): Hvordan ble gapet fra 540 til 800 til 400? Min startlønn var 400 000,- men ja, ser at det var uklart Anonymkode: 0dd8e...785 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #60 Del Skrevet 27. mars Jeg har alltid misunnet folk som har vært skoleflinke og tatt bachelor - men når jeg ser lønnen som de fleste her skriver blir jeg sjokkert. Jeg har så vidt fullført videregående. Har 615000 i året. Jobber som koordinator. Vært i jobben snart 1 år. Anonymkode: a441c...db8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå