Gå til innhold

Bachelorlønn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Bachelor i barnehagelærer, 6 års ans, 582000 i året. Går over til styrerstilling nå og går da opp til 729’.

Anonymkode: b96d7...22b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bachelor i pedagogikk. 10 års ansiennitet og lønn på 630 000 kr per år. Ingen tillegg og svært lite overtid. Privat

Anonymkode: f84bb...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En ting som ofte går igjen. Kvinner som jobber turnus gir alltid lønnen oppgitt som grunnlønn. Menn som jobber turnus eller skift oppgir lønnen med tilleggene. Litt morsomt. 

Jeg er utdannet sykepleier, men jobber innenfor sosialomsorgen i kommunen. Har 570 000 kr.

Anonymkode: 2de93...07c

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det tror jeg på ingen måte, men at startlønnen min og hans skiller 400 000,- det syntes jeg faktisk er ganske graverende fra samme arbeidsgiver

Anonymkode: 0dd8e...785

Da er det noe du ikke skjønner om marked og etterspørsel. 

Anonymkode: 7fdaa...fb0

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det tror jeg på ingen måte, men at startlønnen min og hans skiller 400 000,- det syntes jeg faktisk er ganske graverende fra samme arbeidsgiver

Hvordan er det graverende? Han har tatt en vanskeligere og mer etterspurt utdannelse enn deg. Du kunne gjort det samme og tjent det samme.

Anonymkode: d27f5...33e

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da må det være en kommune ute i gokk der ingen vil bo. Tror ikke Oslo har sånne lønninger for helt nye ingeniører liksom. 

Anonymkode: 9a1e2...8bd

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Som ingeniør og tillitsvalgt i en mellomstor kommune, med ganske stort kontaktnett av andre tillitsvalgte i hele landet, så høres dette usannsynlig ut. Ja, kommuneingeniører kan komme opp i 800 000, men IKKE nyutdannede. Han har nok skrytt på seg minimum 100 000kr. 

Men når det er sagt, så kan man heller ikke sammenligne lønn for ingeniører og lønn for sykepleiere slik forklart tidligere i tråden. Ja, ingeniørene tjener mer. Og ja, det er sykepleiermangel, men det er også ingeniørmangel. Det kommer ikke like godt fram, for ingeniørene er ikke like opptatte av å skrike og bære seg i media, men det er høyst reelt, og ganske alvorlig. Kommunen er i utgangspunktet ikke en veldig attraktiv arbeidsplass for ingeniører, og det er veldig vanskelig for kommunene å beholde og rekruttere. De MÅ til en viss grad konkurrere med privat næringsliv for arbeidskraften, og i det private tjener ingeniørene MYE mer enn en sykepleier i kommunen. Hva ellers skal de gjøre? La være å ansette folk som kan drifte IT-systemene og sørge for trygg vannforsyning? 

Anonymkode: 2d4de...879

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva tjener du som har bachelorgrad, hva jobber du med og hvor (kommune, stat, privat).

Jeg jobber som sykepleier i kommunen, har 540 000,- i grunnlønn. Grunnen til at jeg spør er at; jeg snakket med en mann på en fest, han var nyutdannet ingeniør, bachelorgrad, ingen tilleggsutdanning, ingen tidligere erfaring. Han påstod å ha fått et tilbud av den samme kommunen som jeg jobber for på over 800 000,- 

Jeg tenker jo at det ikke kan stemme, og at det antagelig var for å skryte, men det får meg jo til å lure å da. Jeg tenker jo at samme arbeidsgiver bør lønne samme utdanningsgrad likt, men sånn er det vel ikke

jeg jobber i en stor ingeniørbedrift og jobber med HR

det er ikke vanlig å få 800 000 som nyutdannet ingenør. 600 000 - 650 000 er normalt

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hva tjener du som har bachelorgrad, hva jobber du med og hvor (kommune, stat, privat).

Jeg jobber som sykepleier i kommunen, har 540 000,- i grunnlønn. Grunnen til at jeg spør er at; jeg snakket med en mann på en fest, han var nyutdannet ingeniør, bachelorgrad, ingen tilleggsutdanning, ingen tidligere erfaring. Han påstod å ha fått et tilbud av den samme kommunen som jeg jobber for på over 800 000,- 

Jeg tenker jo at det ikke kan stemme, og at det antagelig var for å skryte, men det får meg jo til å lure å da. Jeg tenker jo at samme arbeidsgiver bør lønne samme utdanningsgrad likt, men sånn er det vel ikke

Selvfølgelig kan det stemme. Forskjell på å være ingeniør og helsepersonell. 

Anonymkode: 4384d...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jobbet som sykepleier før. Tjente ca 700 000 i året brutto med alle tilleggene. Nå har jeg påbegynt en 3 årig maritim nautikkutdanning. Lønna der er vel på ca 900 000 til 1 000 000 kroner i året. Mannsdominert bransje, vettu.

Endret av Serafin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er sosionom. Jobber i kommune. Årslønn 596 400,- Kontorjobb med flexitid, overtid tas ut i avspasering. Full ansiennitet (over 16 år). 
Synes i grunn at lønna er helt ok for lett fysisk arbeid, mulighet til å styre dagene selv og jobbe mer når jeg vil og avspasere når jeg vil, 1 time trim i arbeidstid hver uke, fri hver helg og alle helligdager. Samt sommertid fra juni-september der vi slutter kl 15 mot å jobbe 15 min lengre resten av året. 

Anonymkode: b0197...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange her forstår ikke at bachelor i ingeniørfag ikke er det samme som master i ingeniørfag.. bachelor er bachelor. Du har studert i 3 år, uansett hva du har studert. Nyttesløst å si at det ene er vanskeligere enn det andre, det er samme nivå.
Når det gjelder markedet så skulle man tro at det er mer mangel på sykepleiere. I alle fall blir det det med tanke på demografskiftet som kommer snart. Jeg tror problemet er at kvinner i såkalte kvinneyrker ikke krever nok. Hadde alle kvinnelige sykepleiere sagt «nei, for den lønnen gidder jeg ikke være sykepleier» eller sluttet å utdanne seg som sykepleier, så hadde nok pipa fått en annen lyd. 

Anonymkode: 49c7b...535

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bachelor, jobber med integrering og voksenopplæring i kommunen. 561.000 med 10 års ansiennitet.

Anonymkode: 4e46f...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ingeniører har ofte stillinger som gjerne bidrar til penger i statskassa. Sykepleiere og helsearbeidere generelt er rene pengesluk. Dette har alltid betydning for lønnsutbetalingene. Beste måten sykepleiere kan få økt lønn er at færre ønsker å ta utdannelsen pga lønna og arbeidsvilkårene som heller ikke samsvarer med vilkårene. Eller at allerede utdannede sykepleiere skifter yrke for å få bedre lønn. Da blir de nødt å lokke med god lønn for å tiltrekke folk til å ønske å bli sykepleiere.

Anonymkode: 80b7d...2fc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Serafin skrev (16 timer siden):

Jobbet som sykepleier før. Tjente ca 700 000 i året brutto med alle tilleggene. Nå har jeg påbegynt en 3 årig maritim nautikkutdanning. Lønna der er vel på ca 900 000 til 1 000 000 kroner i året. Mannsdominert bransje, vettu.

Det er ikke begynnerlønn, hvis det var det du trodde. 900.000-1.000.000 er kapteinslønn. 

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Mange her forstår ikke at bachelor i ingeniørfag ikke er det samme som master i ingeniørfag.. bachelor er bachelor. Du har studert i 3 år, uansett hva du har studert. Nyttesløst å si at det ene er vanskeligere enn det andre, det er samme nivå.
Når det gjelder markedet så skulle man tro at det er mer mangel på sykepleiere. I alle fall blir det det med tanke på demografskiftet som kommer snart. Jeg tror problemet er at kvinner i såkalte kvinneyrker ikke krever nok. Hadde alle kvinnelige sykepleiere sagt «nei, for den lønnen gidder jeg ikke være sykepleier» eller sluttet å utdanne seg som sykepleier, så hadde nok pipa fått en annen lyd. 

Hvordan mener du at de ikke forstår det? Bachelor i ingeniørfag utdanner ingeniører, master sivilingeniører.

Du kommer langt med «bare» en bachelor som ingeniør, og mange av ingeniørene som jobber i kommunal sektor har «kun» bachelor. Og ja, de får bedre betalt enn sykepleierne. Helt uavhengig av hva du mener de fortjener med «samme» utdannelse. Kommuneingeniører har lokal lønnsdannelse, og all lønn fastsettes og forhandles lokalt etter innsats, resultatoppnåelse, behov for å beholde og rekruttere arbeidskraft. Altså en form for markedspris. Flinke ingeniører får mer enn mindre flinke ingeniører, som hovedregel. Og det er et skrikende behov for ingeniører i kommunesektoren, helt uavhengig av hva du tror.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvordan mener du at de ikke forstår det? Bachelor i ingeniørfag utdanner ingeniører, master sivilingeniører.

Du kommer langt med «bare» en bachelor som ingeniør, og mange av ingeniørene som jobber i kommunal sektor har «kun» bachelor. Og ja, de får bedre betalt enn sykepleierne. Helt uavhengig av hva du mener de fortjener med «samme» utdannelse. Kommuneingeniører har lokal lønnsdannelse, og all lønn fastsettes og forhandles lokalt etter innsats, resultatoppnåelse, behov for å beholde og rekruttere arbeidskraft. Altså en form for markedspris. Flinke ingeniører får mer enn mindre flinke ingeniører, som hovedregel. Og det er et skrikende behov for ingeniører i kommunesektoren, helt uavhengig av hva du tror.

Lykke til når du eller dine blir gammel. Ring en ingeniør.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror mange glemmer hvem som har designet alt mulig som gjør hverdagen enklere. Vann og avløpsingeniører er litt dumt å ikke ha, eller andre byggingeniører som er med å passe på at bygg og broer ikke faller sammen. Fint at de passer på så tunellen man må gjennom ikke raser i hodet på en på vei til sykehuset.  Elektronikk og elkraftingeniører er ganske greit å ha til strømnettet og  å utvikle og vedlikeholde det elektriske utstyret. Vi innbygger her i Norge må jo være glade vi har petroleumsingeniører som har bidratt til oljefondet. Ikke minst så er det jo godt det er bioingeniører på sykehusene til å analyser prøvene våre når vi er syke. 

Poenget mitt er et at få yrker fungerer uten andre yrker. Har du ikke barnehageansatte som passer barna slik at alle andre kan gå på jobb så hadde fort en stor del av den arbeidsføre befolkningen måtte være hjemme. Lærer er de som utdanner morgendagens sykepleier og ingeniører. Bussjåfører sørger for å få oss til jobb og mekanikere sørger for at bussen fungerer. Bonden dyrker maten vår  og butikkarbeideren selger den til oss etter at tungtransportsjåføren har fraktet den til butikken. Vi er et samfunn som fungerer for alle jobber i sine roller som gjør at det går rundt. Uten hverandre så kommer vi ikke langt. 

Anonymkode: 326bd...e9f

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bachelor i barnehagelærer. Jobber kommmunalt. 640.000,-

Anonymkode: f5f17...fd0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Lykke til når du trenger tak over hodet, strøm, avløp, vann, tekniske hjelpemidler eller kjøretøy. Ring en sykepleier. 

Nei vent litt… Du ville ikke hatt telefon, så du må rope.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...