AnonymBruker Skrevet 21. mars #1 Del Skrevet 21. mars Hva tjener du som har bachelorgrad, hva jobber du med og hvor (kommune, stat, privat). Jeg jobber som sykepleier i kommunen, har 540 000,- i grunnlønn. Grunnen til at jeg spør er at; jeg snakket med en mann på en fest, han var nyutdannet ingeniør, bachelorgrad, ingen tilleggsutdanning, ingen tidligere erfaring. Han påstod å ha fått et tilbud av den samme kommunen som jeg jobber for på over 800 000,- Jeg tenker jo at det ikke kan stemme, og at det antagelig var for å skryte, men det får meg jo til å lure å da. Jeg tenker jo at samme arbeidsgiver bør lønne samme utdanningsgrad likt, men sånn er det vel ikke Anonymkode: 0dd8e...785 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #2 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hva tjener du som har bachelorgrad, hva jobber du med og hvor (kommune, stat, privat). Jeg jobber som sykepleier i kommunen, har 540 000,- i grunnlønn. Grunnen til at jeg spør er at; jeg snakket med en mann på en fest, han var nyutdannet ingeniør, bachelorgrad, ingen tilleggsutdanning, ingen tidligere erfaring. Han påstod å ha fått et tilbud av den samme kommunen som jeg jobber for på over 800 000,- Jeg tenker jo at det ikke kan stemme, og at det antagelig var for å skryte, men det får meg jo til å lure å da. Jeg tenker jo at samme arbeidsgiver bør lønne samme utdanningsgrad likt, men sånn er det vel ikke Anonymkode: 0dd8e...785 Det stemmer nok helt sikkert. Helse er lønnstapere. Anonymkode: 6da93...035 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #3 Del Skrevet 21. mars Stemmer nok det, lønningene er nok utifra fagfeltet du er i og ikke bestått bachelorgrad. Anonymkode: 217ce...e18 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #4 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det stemmer nok helt sikkert. Helse er lønnstapere. Anonymkode: 6da93...035 Nei, helse er ikke lønnstapere. Sykepleiere har en helt grei bachelorlønn, og du kan absolutt finne folk med bachelor som tjener mindre. Sammenligning med ingeniører er meningsløs. De har mange høyt lønte jobbmuligheter i det private næringslivet. Dermed må kommunene bruke lønn for å lokke dem til seg. Det sier seg selv at hvis du kan tjene 500k i kommunen, og 900k i det private, for 37,5 timer i uka, ja da velger de fleste 900k. Sykepleiere har ikke de samme mulighetene for godt betalte jobber i det private, og dermed er det ikke noe som presser opp lønna deres. Det er mange lignende tilfeller. Det er HELT vanlig at yrkesgrupper med utdanning på samme nivå - enten det er fagbrev, bachelor, master eller PhD - har ulik lønn, uten at det handler noe om ansvaret de har heller. Anonymkode: 7fdaa...fb0 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #5 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hva tjener du som har bachelorgrad, hva jobber du med og hvor (kommune, stat, privat). Jeg jobber som sykepleier i kommunen, har 540 000,- i grunnlønn. Grunnen til at jeg spør er at; jeg snakket med en mann på en fest, han var nyutdannet ingeniør, bachelorgrad, ingen tilleggsutdanning, ingen tidligere erfaring. Han påstod å ha fått et tilbud av den samme kommunen som jeg jobber for på over 800 000,- Jeg tenker jo at det ikke kan stemme, og at det antagelig var for å skryte, men det får meg jo til å lure å da. Jeg tenker jo at samme arbeidsgiver bør lønne samme utdanningsgrad likt, men sånn er det vel ikke Anonymkode: 0dd8e...785 Visst du tror tror kommunen betaler det samme til ingenører og sykepleiere, så kan du ikke ha fulgt mye med 🫣Kan hende han har skrøte på seg litt, men det er ikke mye såfall. Anonymkode: 31410...c0e 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #6 Del Skrevet 21. mars Bachelor i marinteknisk drift. Tjente 844.000 kr i 2024. Anonymkode: d27f5...33e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #7 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Visst du tror tror kommunen betaler det samme til ingenører og sykepleiere, så kan du ikke ha fulgt mye med 🫣Kan hende han har skrøte på seg litt, men det er ikke mye såfall. Anonymkode: 31410...c0e Det tror jeg på ingen måte, men at startlønnen min og hans skiller 400 000,- det syntes jeg faktisk er ganske graverende fra samme arbeidsgiver Anonymkode: 0dd8e...785 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaptainColada Skrevet 21. mars #8 Del Skrevet 21. mars (endret) Jeg har bachelor i sosialt arbeid og tjener 507 000kr med 2 års ansiennitet. Jobber i kommunen Endret 21. mars av CaptainColada 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #9 Del Skrevet 21. mars Jeg har bachelor i paramedisiner og tjente i 2024 litt over 900 000,- Ansatt i det offentlige. Anonymkode: b95fe...e25 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #10 Del Skrevet 21. mars Jeg er kulturskolelærer (bachelor faglærer) med ti års ansiennitet, og har en årslønn på 605.000. Anonymkode: b9d29...992 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #11 Del Skrevet 21. mars Jeg tjener 560 000 i året, sykepleier med 15 års erfaring. Jeg jobber i det private. Anonymkode: 2576a...c97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #12 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har bachelor i paramedisiner og tjente i 2024 litt over 900 000,- Ansatt i det offentlige. Anonymkode: b95fe...e25 Ikke i grunnlønn Anonymkode: 90975...e5f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #13 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke i grunnlønn Anonymkode: 90975...e5f Nei selvfølgelig ikke, den er 589 000,- dette er med tillegg og noe overtid. Anonymkode: b95fe...e25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
firetoen Skrevet 21. mars #14 Del Skrevet 21. mars (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det tror jeg på ingen måte, men at startlønnen min og hans skiller 400 000,- det syntes jeg faktisk er ganske graverende fra samme arbeidsgiver Anonymkode: 0dd8e...785 Men som det skrives over her av anonymkode 7fdaa...fb0 så må kommunen være konkurransedyktige når det kommer til lønn for å få besatt visse stillinger. Derfor blir det å sammenligne en ingeniør og sykepleier meningsløst. Endret 21. mars av firetoen Manglende ord 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #15 Del Skrevet 21. mars Ingeniøryrket er jo kjent for å være godt lønnet, og kommunen må konkurrere med privat næringsliv om arbeidskraften. Dessuten er det vel arbeidstakers marked for ingeniørutdannede. Selv har jeg teknisk fagskole og jobber i ingeniørstilling med startlønn på 610 000. Anonymkode: c85ee...db9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #16 Del Skrevet 21. mars Det er jo to ulike yrker, men sykepleier tjener veldig godt nå i utgangspunktet. Jeg begynte i kommunal administrasjon med bachelorgrad i 2010 på 330k kr. Er nå på 630k kr og rimelig uunnværlig, så stiller sterkt i lønnsforhandlingene annethvert år. Er du med i en fagforening, TS? Kjempeviktig! Anonymkode: 7cb2b...e16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #17 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg er kulturskolelærer (bachelor faglærer) med ti års ansiennitet, og har en årslønn på 605.000. Anonymkode: b9d29...992 Grunnlønn er forøvrig 548.400,- Anonymkode: b9d29...992 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #18 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg tjener 560 000 i året, sykepleier med 15 års erfaring. Jeg jobber i det private. Anonymkode: 2576a...c97 Jeg har 28k mindre enn deg med fagbrev ingen studielån. Anonymkode: a176b...661 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #19 Del Skrevet 21. mars I følge NITO er lønn for nyutdannet ingeniør i privat sektor like over 600.000 i 2024. Rimelig spesielt at en kommune skal klare å tilby 800.000. Anonymkode: 00acf...1cf 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #20 Del Skrevet 21. mars firetoen skrev (31 minutter siden): Men som det skrives over her av anonymkode 7fdaa...fb0 så må kommunen være konkurransedyktige når det kommer til lønn for å få besatt visse stillinger. Derfor blir det å sammenligne en ingeniør og sykepleier meningsløst. Mulig det er en meningsløs sammenlikning, men å rekruttere sykepleiere i dag er ikke enkelt heller. Men ikke så mye konkurranse at det gjør noe. Opplever egentlig at særlig kommunen jeg jobber for gir beng i om du er sykepleier, helsefagarbeider eller assistent uten erfaring, er det så nøye egentlig? Jeg skjønner godt at mange slutter. Anonymkode: 0dd8e...785 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå