Gå til innhold

Plutselig ønske om ett barn til mange år etter.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Før jeg fikk barn, hadde jeg alltid sett for meg at hvis jeg får flere, skulle det være minst 4/5 år mellom dem. Dette bla. fordi det ikke så krevende som f. Eks. 2 tette. 

Men jeg hadde fødselsdepresjon og er redd for å få det igjen. Det var nok søvnmangelen som nesten tok knekken på meg. Jeg sov dårlig og var deprimert selv om barnet sov godt og var er friskt barn. Tenkte hele tiden at jeg ikke ville ha fler enn 1 barn og at barnet blir enebarn. Er selv det og savner overhodet ingen søsken. 

Men, av en eller annen grunn har jeg plutselig lyst på en til, men tenker, faktisk om noen år. Barnet er 4 nå. 

Lurer på om noen kan dele litt, dere som hadde samme tanke som meg? Altså: at du tenkte at du aldri skal ha flere barn, men plutselig fikk du lyst på fler, mange år etter og det ble 5 eller opptil 10 års aldersforskjell mellom barna. 

Hvordan ble familielivet og hvordan er søskenrelasjonen? 

Anonymkode: 558fd...438

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk fødsels depresjon etter nr 3. Da var de eldste 6 og 7 år gamle. Bestemte meg for at det ble sistemann selvom jeg ønsket meg 4 barn. Men når yngste var 7 år fikk jeg sikkelig lyst på en sistemann. Depresjonen var nå borte og helsen var bra. Så da kom nr fire ca 8 år etter storebror. Det gikk helt fint:) 

Anonymkode: 19505...d22

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn ble enebarn. Noen ganger ønsker jeg at jeg hadde fått et barn til, selv om det hadde blitt en stor aldersforskjell. Andre ganger er jeg veldig fornøyd med valget. Det er ikke noe riktig eller galt svar ❤️

Anonymkode: b8999...e1a

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei. 

Før jeg fikk barn, hadde jeg alltid sett for meg at hvis jeg får flere, skulle det være minst 4/5 år mellom dem. Dette bla. fordi det ikke så krevende som f. Eks. 2 tette. 

Men jeg hadde fødselsdepresjon og er redd for å få det igjen. Det var nok søvnmangelen som nesten tok knekken på meg. Jeg sov dårlig og var deprimert selv om barnet sov godt og var er friskt barn. Tenkte hele tiden at jeg ikke ville ha fler enn 1 barn og at barnet blir enebarn. Er selv det og savner overhodet ingen søsken. 

Men, av en eller annen grunn har jeg plutselig lyst på en til, men tenker, faktisk om noen år. Barnet er 4 nå. 

Lurer på om noen kan dele litt, dere som hadde samme tanke som meg? Altså: at du tenkte at du aldri skal ha flere barn, men plutselig fikk du lyst på fler, mange år etter og det ble 5 eller opptil 10 års aldersforskjell mellom barna. 

Hvordan ble familielivet og hvordan er søskenrelasjonen? 

Anonymkode: 558fd...438

4 år er fortsatt to tette barn.

I andre land er det helt normalt med 7-12 år imellom  barna.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noe av grunnen til at vi får så tette barn her i Norge er at vi har så gode ordninger og god økonomi. I andre land er det helt vanlig med 5 år + mellom barna.

jeg har barn med 5 år i mellom og anbefaler det på det varmeste. Jeg var og i tvil om jeg skulle få mer enn ett barn, men gikk for nummer to og angrer ikke på det. Vi trengte litt tid i mellom da første fødsel/barsel var en tøff periode og litt andre ting.

Anonymkode: db142...f20

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tenkt å få flere barn, men siden jeg byttet mann i mellomtiden så var det ingen garanti for at det ble noe av. Så det er 5 år mellom de to eldste, og de er veldig nære og leker masse, masse sammen. 

Vi er nok heldige med at eldstebarnet er veldig interessert i småbarn, så hun har hele tiden hatt lyst til å være med nummer 2. Det løsna mest da nummer 2 ble 3 år, for da ble lekekompetansen mye bedre (leke med istedenfor ved siden av, litt mindre "min!!!") og det ble mer rollespill og turtaking. Bedre og bedre jo eldre hun blir. 

Så ble det en til 3 år etterpå, men sistemann er fortsatt baby så det er litt tidlig å si hvordan dynamikken mellom dem er. 8 år fra eldst til yngst. 

Anonymkode: fe306...45b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange år? Så for meg 10-15 år jeg. Barnet ditt er 4 år liksom, ikke uvanlig å ha 4-10 år imellom barn uten at det er så store problemer. 

Anonymkode: 260c3...f6a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har to barn med 6 år forskjell. Gått helt fint. De har et godt forhold. 
Har litt lyst på en til… minste er 9 år nå. Tror ikke det blir, men mest pga jeg er i midten av 30-årene. Hadde jeg virkelig ønsket ville ikke aldersforskjell hatt noe å si. 

Anonymkode: 4b3a0...45a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Noe av grunnen til at vi får så tette barn her i Norge er at vi har så gode ordninger og god økonomi. I andre land er det helt vanlig med 5 år + mellom barna.

jeg har barn med 5 år i mellom og anbefaler det på det varmeste. Jeg var og i tvil om jeg skulle få mer enn ett barn, men gikk for nummer to og angrer ikke på det. Vi trengte litt tid i mellom da første fødsel/barsel var en tøff periode og litt andre ting.

Anonymkode: db142...f20

Trodde grunnen var høy alder på førstegangfødende. Altså man har ikke 10-20 år på seg til å få alle barn man ønsker.

Anonymkode: 6bd47...820

AnonymBruker
Skrevet

Legger ved link til en tråd om ei som vurderte attpåklatt, hvor hun får en del svar fra folk som har vokst opp som eldre søsken til attpåklatter. Tenker denne kan være interessant for deg å lese, selv om ts i den tråden ikke var helt mottakelig for disse erfaringene. 

Med 4-5 års mellomrom blir det jo ikke attpåklatt, men om du vurderer oppimot 10 års aldersforskjell ville jeg lest gjennom tråden.

Anonymkode: 98520...bb4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...