Titania Skrevet 26. mars #21 Del Skrevet 26. mars Jeg har både hatt praksisplass på sted der de utnyttet muligheten for gratis arbeidskraft, men fikk også jobben jeg har i dag takket være at jeg var i praksis og fikk vist meg frem først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #22 Del Skrevet 26. mars Det spørs jo litt hva målet er. Siden du har en jobb som du per nå ikke kan jobbe i, så vil jeg tro at du skal på arbeidsutprøving for å se etter restarbeidsevne. Er det noe du kan gjøre, kan du omskolere deg og fortsette i arbeidslivet, eller er du varig syk og på vei mot ufør? Da er det ikke nødvendigvis slik at de stedene du jobber er steder med ledige stillinger, du er bare der for å prøve deg ut. Min søster gikk lenge på aap, og i flere år avviste hun det hun kunne av slike tiltak. Da hun skulle søke uføretrygd så ble hun rådet til å prøve ut det for å dokumentere at hun ikke kunne stå i andre type jobber. Det var korte engasjement med enkle arbeidsoppgaver. Så har man de som ikke er syke, men av andre grunner har havnet utenfor arbeidslivet, og som ser etter en varig jobb. Da skal det jo i grunn være en ledig stilling i andre enden, men bedriften får prøve de ut i en periode hvor de får betalt av NAV. Er man sleip så kan man selvsagt ha noen i arbeidspraksis i flere måneder, bare for å si at de ikke vil ansette de på bakgrunn av at de ikke passer jobben, for så å få inn en ny. Da har bedriften gratis arbeidskraft. Det skjedde på min forrige arbeidsplass, men det virket som det ble lagt merke til, for da han trengte å få inn noen så var det ingen av kontaktene hans som hadde noen aktuelle. Anonymkode: 6af3c...58a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #23 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 16.50): Når man er syk og ikke kan fortsette i sin nåværende jobb. Er på AAP. Jobber fortsatt noe, men NAV vil ha meg over i praksis innen et annet yrke. Snakkes også om kurs via NAV for å finne noe mer passende. Men jeg er bekymret for å skulle delta på noe som ikke fører meg på rett vei. Redd for havne i en ond sirkel der jeg kurses og praktiserer men ikke får en ny jobb. Er kursene til NAV gode nok til å omskolere folk? Hva med arbeidsgiverne, er de interessert? Anonymkode: 14946...cd9 Praksis går ut på å kartlegge funksjon og evne. Min erfaring er at å være litt mer frempå iht hva du skal prøves ut i er best for deg . Da du kjenner din kropp best. Anonymkode: e028b...163 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå