Gå til innhold

Fungerer NAV sin arbeidspraksis?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når man er syk og ikke kan fortsette i sin nåværende jobb. Er på AAP. Jobber fortsatt noe, men NAV vil ha meg over i praksis innen et annet yrke. Snakkes også om kurs via NAV for å finne noe mer passende. Men jeg er bekymret for å skulle delta på noe som ikke fører meg på rett vei. Redd for havne i en ond sirkel der jeg kurses og praktiserer men ikke får en ny jobb. Er kursene til NAV gode nok til å omskolere folk? Hva med arbeidsgiverne, er de interessert? 

Anonymkode: 14946...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det 15år siden jeg var arbeidsledig, men da var praksisplass total utnyttelse og kursene ubrukelige. Har sikkert bedret seg på 15 år.

Men siden du går på aap tror jeg praksis også brukes til å avklare situasjonen din. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørsmålet er vel heller om folka i praksis fungerer. Vi har hatt massevis av folk i praksis i sikkert 10 år, men ingen har foreløpig fått jobb videre. Ikke fordi vi utnytter billig arbeidskraft som noen kanskje mistenker, men fordi folka ikke klarer å ta veiledning, møte opp, gi beskjed ved fravær, skjøtte hygienen og delta med et minimum av interesse. Hadde en "vanlig" person kommet på praksis hadde vi ansatt tvert. 

Anonymkode: 866f6...57e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Spørsmålet er vel heller om folka i praksis fungerer. Vi har hatt massevis av folk i praksis i sikkert 10 år, men ingen har foreløpig fått jobb videre. Ikke fordi vi utnytter billig arbeidskraft som noen kanskje mistenker, men fordi folka ikke klarer å ta veiledning, møte opp, gi beskjed ved fravær, skjøtte hygienen og delta med et minimum av interesse. Hadde en "vanlig" person kommet på praksis hadde vi ansatt tvert. 

Da vil jeg anse meg selv som en vanlig person😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble utnyttet av en arbeidsgiver for en ti års tid siden, hadde falt igjennom med oppfølginga fra NAV grunnet en kjent serverfeil og fann meg praksisplass. Det var på den tiden ikke kjent at jeg var autist, og jeg endte med å få meg en annen og betalt jobb på grunn av utstrakt trakassering fra arbeidsgiver. Trolig ble trakasseringa sett på som rimelige sosiale sanksjoner grunn av mine manglende sosiale ferdigheter. I konflikten som oppsto opplevde jeg at NAV var en god strateg, og bedrifta får trolig ikke tilbud om ny avtale om utplassering.

Jeg har i ettertid falt utenfor igjen grunnet bransjekonjunkturer, covid og ræl. Jeg ble der sendt på et måneds langt kurs hos en privat aktør som hadde fått oppdrag fra NAV. Dette kurset var godt. Vi var en 12 deltakere. Jeg vet ikke hvordan det har gått med folk, vi var en veldig broket gjeng, de heldige hadde havnet utenfor på grunn av sosialt skvis av varierende art, de uheldige hadde kroniske underliggende plager med heller laber oppfølging fra helsesiden.

Det mest negative med kurset var at jeg fikk tre dagers varsel på oppstarten. Jeg måtte avlyse alle avtalene jeg hadde, melde meg av en del seminarer og legge egne prosjekter brakk. For min del innvirker NAV negativt i den forstand at de krever at jeg er tilgjengelig uten å sjekke etter om jeg er i gang med noe konstruktivt.

Anonymkode: 19bd4...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener de at du skal si opp jobben for å begyne i arbeidstrening? Det hadde jeg vært veldig red for! Om det finnes en mulighet for å forsette der du er, så hadde jeg sakt du ønsket å "prøve deg ut" der heller. Du har jo ingen garanti for å få jobb etter arbeidstrening. Er det derimot slik at du helt sikkert ikke kan forsette i jobben du har nå, skader det vel ikke å takke ja til arbeidstrening mens du søkker andre jobber. Jeg har sett mange i arbeidstrening, og det er desvere sjeldent de bli ansat. Så jeg ville forsøkt å skafe meg ordinært arbeid, om det er mulig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Var gjennom samme mølla for ca 17 år siden. Førte absolutt ingen sted. Tok affære til slutt selv og fikk meg en høyere utdanning og har fast jobb og godt betalt.

Men mye kan ha skjedd innen dette feltet på de siste 17 årene så jeg skal ikke dømme det nordom og ned.

Har en venninne som de siste årene har vært gjennom flere praksisplasser, ikke noe har ført videre. Men hun sliter veldig med helsen og psyken.

Anonymkode: 39d47...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var gjennom samme mølla for ca 17 år siden. Førte absolutt ingen sted. Tok affære til slutt selv og fikk meg en høyere utdanning og har fast jobb og godt betalt.

Men mye kan ha skjedd innen dette feltet på de siste 17 årene så jeg skal ikke dømme det nordom og ned.

Har en venninne som de siste årene har vært gjennom flere praksisplasser, ikke noe har ført videre. Men hun sliter veldig med helsen og psyken.

Anonymkode: 39d47...76e

Gikk du ut av systemet og startet på en utdanning etter sykdom? Jeg har også lyst til det men vet ikke om jeg tør. Det føles som for stor risiko og ta alene, om jeg finner ut at jeg ikke er i stand til det, eller om jeg ikke klarer å stå i en jobb etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pippi Lotta skrev (1 time siden):

Mener de at du skal si opp jobben for å begyne i arbeidstrening? Det hadde jeg vært veldig red for! Om det finnes en mulighet for å forsette der du er, så hadde jeg sakt du ønsket å "prøve deg ut" der heller. Du har jo ingen garanti for å få jobb etter arbeidstrening. Er det derimot slik at du helt sikkert ikke kan forsette i jobben du har nå, skader det vel ikke å takke ja til arbeidstrening mens du søkker andre jobber. Jeg har sett mange i arbeidstrening, og det er desvere sjeldent de bli ansat. Så jeg ville forsøkt å skafe meg ordinært arbeid, om det er mulig. 

Jeg kan fortsette i jobben jeg har nå, men jeg vil trolig ikke klare å komme meg tilbake i hundre prosent. Det er imidlertid ikke sikkert jeg heller kan klare det i en annen type jobb. Hva mener du med å prøve meg ut i jobben jeg har? Øke prosent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kan fortsette i jobben jeg har nå, men jeg vil trolig ikke klare å komme meg tilbake i hundre prosent. Det er imidlertid ikke sikkert jeg heller kan klare det i en annen type jobb. Hva mener du med å prøve meg ut i jobben jeg har? Øke prosent?

Jeg tenker litt av poengnet med arbeidstrening er å prøve å se om du "greier" å jobbe. Så da ville jeg heller ønsket å prøve det i en fast jobb, en arbeidstrening som ikke trenger å føre noe sted. Om det ikke er helt åpenbart at du vill gjøre det mye bedre i en annen type jobb selfølgelig. Jeg er ingen ekspert på NAV altså, jeg bare synes det høres veldig litte lurt ut å si opp en fast jobb til fordel for usikerheten ned å bli arbeidsledig. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg er tante til går på kurs via NAV nå for å bli helsefagarbeider. Allerede nå har hun fått en liten prosent fast stilling i en bolig, enda hun ikke er ferdig før til sommeren. Ja det nytter, i følge henne og de andre som er på kurset.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Belima skrev (7 minutter siden):

Ei jeg er tante til går på kurs via NAV nå for å bli helsefagarbeider. Allerede nå har hun fått en liten prosent fast stilling i en bolig, enda hun ikke er ferdig før til sommeren. Ja det nytter, i følge henne og de andre som er på kurset.

Det høres veldig bra ut. Jeg vil tro det er lettere for NAV å få til noe med unge som mangler utdanning, enn godt voksne som er utslitt av mange år i tunge jobber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner til flere som har fått god hjelp av NAV til omskolering og endring fra jobb de ikke klarer å stå i.

Men felles for disse er at de har vært aktive selv med å foreslå hva de vil bli til slutt, og finne en vei for å komme dit.

Om du bare sitter hjemme med henda i fanget og forventer at NAV skal komme med løsningen er det nok heller lite som skjer...

Anonymkode: 1a138...bb1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arbeidstrening fra NAV er egentlig kun en ordning for bedrifter å få gratis arbeidskraft 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det høres veldig bra ut. Jeg vil tro det er lettere for NAV å få til noe med unge som mangler utdanning, enn godt voksne som er utslitt av mange år i tunge jobber. 

Hun er midt i 30 årene og jobbet med å lakkere biler da helsa streiket. Ikke veldig ung akkurat og heller ikke steingammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nav arbeidspraksis hjalp meg inn i det som nå er min faste (deltids)jobb, men det var litt... Komplisert, hvordan det skjedde. Opplevde å få god støtte fra rådgivere og kursing, men ikke få innvilget aap/nødvendig økonomisk støtte. Jeg var så heldig at bedriften jeg hadde arbeidstrening i ansatte meg midlertidig som sesongmedarbeider, som senere ga meg en fordel når jeg søkte på faste deltidsstillinger i samme kjede. 

Her var situasjonen relatert til psykisk sykdom og manglende arbeidserfaring, så selvfølgelig noe litt annet en dere som har vært i fast jobb og så blitt sykemeldt. Dette er også en helt ufaglært jobb, så har ikke tatt noe videreutdanning via Nav.

Anonymkode: 03e16...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg eide en butikk før og tok ofte inn folk i arbeidspraksis fra NAV.

Jeg var ærlig om at jeg har strengt budsjett så det var liten sjans for jobb etter endt praksis, men jeg ville lære dem opp og la de gjøre det samme som vanlige ansatte slik at jeg kunne gi attest og stille som referanse. For mange var denne erfaringen det de trengte for å komme videre andre steder.

Anonymkode: 24b2d...66a

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vår arbeidsplass utnytter ordningen dessverre. Tar inn stadig nye folk som håper på fast jobb, noe det ikke fins sjanse for. Verste er at hvis ordningen ikke fantes, ville vi vært nødt til å ansette noen for lønn til å ta de oppgavene, men det trenger vi ikke nå. Jeg synes det er en ufin praksis. Men i det minste vet jeg om et par stk som har fått jobb et annet sted etterpå, så selve erfaringen man får på CV'en kan jo være verdt noe. 

Anonymkode: 915f8...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 22.23):

Samme har det vært på jobb hos meg. Nav sender folk på utprøving som har null motivasjon. De er mer til bry enn nytte. Virker ikke som om Nav legger så mye jobb i å sette folk på utprøving i yrker folk faktisk ønsker, eller har helse til å stå i. De skal bare ut på tiltak. Veldig feilslått, for da slutter bedriftene til slutt å ta inn folk på utprøving, noe som igjen går utover de som faktisk er motiverte. Hos oss ble det stopp. Der satses det heller på å ta inn lærlinger.

Anonymkode: 5fc0e...63c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tiltakene er som oftest for å se om det finnes andre yrker du kan ha, om du har arbeidsevne og hvor stor den er. Hvis ikke du aktivt kommer med forslag selv vil nav plassere deg ett sted.

Anonymkode: f5cf8...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...