AnonymBruker Skrevet 21. mars #1 Skrevet 21. mars For noen år siden gikk jeg rettens vei for barnefordeling, da uenigheten var stor og konfliktnivået var høyt, pga fars psykiske uhelse. Den gangen var ikke dette like synlig for andre, slik som nå, så det ble dessverre dømt 50/50. Barnevern og politi bistår nå med å holde tilbake samvær da han ikke har omsorgsevne, men man kan jo ikke ha det slik i lengden, så det tvinger seg frem at man må ta en runde til i retten. Jeg brukte opp min "frie rettshjelp" da jeg initierte forrige rettsrunde (brukte advokatforsikring). De bistår meg om han saksøker meg, men jeg kan ikke saksøke denne gangen. Hadde jeg visst med sikkerhet at det ville ende opp med 100% til meg, så skulle jeg nok ha funnet pengene, men jeg tør ikke ta sjansen. Har noen vært i lignende situasjon, og funnet en måte å få fri rettshjelp på runde to? Anonymkode: 27ac3...830
AnonymBruker Skrevet 21. mars #2 Skrevet 21. mars Hvis barnevern og politiet bistår med å holde tilbake samvær høres det ut som du har gode sjanser for å få hovedomsorg Anonymkode: 81c92...9b0
AnonymBruker Skrevet 21. mars #3 Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har noen vært i lignende situasjon, og funnet en måte å få fri rettshjelp på runde to? Anonymkode: 27ac3...830 Du kan få fri rettshjelp selv om du er over grensen, den er kun veilledende. Men du finner penger til å betale advokat. Det meste jeg har betalt for en runde er 170k, det minste er 50k. Anonymkode: b1541...8e2
AnonymBruker Skrevet 21. mars #4 Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis barnevern og politiet bistår med å holde tilbake samvær høres det ut som du har gode sjanser for å få hovedomsorg Anonymkode: 81c92...9b0 Ja, jeg tror også det. Men er nok litt skremt etter forrige runde, og har nok mistet litt tillitt til systemet. Det er absolutt krise om han får noe som helst samvær (hvertfall alene). Så er redd for å ta sjansen på det. Anonymkode: 27ac3...830
AnonymBruker Skrevet 21. mars #5 Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan få fri rettshjelp selv om du er over grensen, den er kun veilledende. Men du finner penger til å betale advokat. Det meste jeg har betalt for en runde er 170k, det minste er 50k. Anonymkode: b1541...8e2 Jeg skal nok klare å finne pengene, absolutt, men jeg er så redd for å ta sjansen på at min sak vinner frem. Og jeg har på ingen måte mulighet til to rettsrunder, om det ikke går "min" vei på neste forsøk. jeg får undersøke noen alternativer ang å få det dekket, kanskje det finnes noen muligheter. Anonymkode: 27ac3...830
AnonymBruker Skrevet 21. mars #6 Skrevet 21. mars Vi har, i barneverntjenesten jeg jobber, ved enkelte anledninger innvilget advokatbistand i sak etter barneloven som hjelpetiltak. Det skal en del til, men det er også gode argumenter for. Å tilbakeholde samvær med hjemmel i barnevernloven blir juridisk problematisk over tid. Barnevernets mulighet til å skjerme barnet om far vurderes uskikket nok, er da en omsorgsovertakelse. Den vil for det første aldri holde rettslig når en forelder fungerer godt, og vil dessuten koste langt mer enn et slikt hjelpetiltak. Anonymkode: 4417b...834 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #7 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 16.42): For noen år siden gikk jeg rettens vei for barnefordeling, da uenigheten var stor og konfliktnivået var høyt, pga fars psykiske uhelse. Den gangen var ikke dette like synlig for andre, slik som nå, så det ble dessverre dømt 50/50. Barnevern og politi bistår nå med å holde tilbake samvær da han ikke har omsorgsevne, men man kan jo ikke ha det slik i lengden, så det tvinger seg frem at man må ta en runde til i retten. Jeg brukte opp min "frie rettshjelp" da jeg initierte forrige rettsrunde (brukte advokatforsikring). De bistår meg om han saksøker meg, men jeg kan ikke saksøke denne gangen. Hadde jeg visst med sikkerhet at det ville ende opp med 100% til meg, så skulle jeg nok ha funnet pengene, men jeg tør ikke ta sjansen. Har noen vært i lignende situasjon, og funnet en måte å få fri rettshjelp på runde to? Anonymkode: 27ac3...830 Kan du be barnevernet om hjelp her? Anonymkode: 58293...f7e
AnonymBruker Skrevet 23. mars #8 Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 16.42): For noen år siden gikk jeg rettens vei for barnefordeling, da uenigheten var stor og konfliktnivået var høyt, pga fars psykiske uhelse. Den gangen var ikke dette like synlig for andre, slik som nå, så det ble dessverre dømt 50/50. Barnevern og politi bistår nå med å holde tilbake samvær da han ikke har omsorgsevne, men man kan jo ikke ha det slik i lengden, så det tvinger seg frem at man må ta en runde til i retten. Jeg brukte opp min "frie rettshjelp" da jeg initierte forrige rettsrunde (brukte advokatforsikring). De bistår meg om han saksøker meg, men jeg kan ikke saksøke denne gangen. Hadde jeg visst med sikkerhet at det ville ende opp med 100% til meg, så skulle jeg nok ha funnet pengene, men jeg tør ikke ta sjansen. Har noen vært i lignende situasjon, og funnet en måte å få fri rettshjelp på runde to? Anonymkode: 27ac3...830 På hvilken grunnlag ble det dømt 50/50, og hva er grunnen til at barnevernet er i bildet nå? Anonymkode: 81c92...9b0
AnonymBruker Skrevet 23. mars #9 Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): På hvilken grunnlag ble det dømt 50/50, og hva er grunnen til at barnevernet er i bildet nå? Anonymkode: 81c92...9b0 Den gangen var far mer stabil, og det var ikke så tydelig for andre hvordan hans fungering var. Han hadde også gode perioder som kunne vare en stund, hvor ting var ganske normalt. Nå har det vært ustabilt over lang tid, det siste halvåret har vært et helvete. Far er alvorlig psykisk syk, og det går i stor grad utover ungene, på flere måter. Han nekter behandling, og nekter også noen form for samarbeid. Anonymkode: 27ac3...830
AnonymBruker Skrevet 23. mars #10 Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 19.43): Kan du be barnevernet om hjelp her? Anonymkode: 58293...f7e Slik jeg har forstått, så blir det under et annet lovverk enn det bv kan bistå ved. Mulig jeg tar feil, eller kanskje jeg bare ikke er godt nok oppdatert. Hvordan tenker du bv kan hjelpe? Spør ikke for å virke kritisk, bare fordi jeg ikke vet. Anonymkode: 27ac3...830
AnonymBruker Skrevet 23. mars #11 Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Slik jeg har forstått, så blir det under et annet lovverk enn det bv kan bistå ved. Mulig jeg tar feil, eller kanskje jeg bare ikke er godt nok oppdatert. Hvordan tenker du bv kan hjelpe? Spør ikke for å virke kritisk, bare fordi jeg ikke vet. Anonymkode: 27ac3...830 Som tidligere svart, det er fullt mulig for barneverntjenesten å gi økonomisk støtte til advokat i barnegordelingssak som hjelpetiltak etter barnevernloven. Det er bare uvanlig, ikke umulig. Det vanligste er å vitne og/eller bidra med komparentopplysninger til sakkyndig. Anonymkode: 4417b...834
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå