Gå til innhold

Er det noe vits i å dra på 6-ukerskontroll etter fødsel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har ingen fysiske plager, og fødselen gikk fint. Har prevensjon som jeg kan starte på når jeg vil. Er det da noe poeng i å dra på 6-ukerskontroll hos jordmor?

Anonymkode: 7ee43...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du trenger ikke å gå hvis du iikke hadde noen risikoer/komplikasjoner, kke opplever noen fysiske behov, og trives godt i morsrollen.

Kontrollen er nok delvis der for å at mange som strever med fysiske eller psykiske ting ikke ville søkt hjelp på eget initiativ før kanskje mye senere eller aldri. 

Anonymkode: de72f...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri vært på det. Har 3 barn. Har jo sydd endel ved 2 av fødslene,men de stingene løste seg opp selv. Så liksom ikke noen grunn til det. Har ikke hatt noen plager etterpå. 

Anonymkode: a51e7...e1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man måler vel blodprosent på slik kontroll? Kan jo være greit å ha oversikt over.

Anonymkode: 8ba94...6cb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk påvist endring i celleprøve, så definitivt verdt det

Anonymkode: 8c92c...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke for min del. Jeg slet både fysisk og psykisk etter en traumatisk fødsel, men alt den kontrollen var - var i grunn mas om at man må komme igang med sex og ta vare på parforholdet 🙃 Underlivet mitt var fremdeles et krater, og det var kun spørsmål om sex og prevansjon. Husker jeg svarte til slutt at "prevansjon trenger jeg ikke, for jeg skal aldri ha noe inni der igjen" 😅

Anonymkode: 7bd68...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg fikk også påvist celleforandringer og ble sjekket videre for livmorhalskreft. Hadde det heldigvis ikke, men greit å sjekke. Vet om folk som har måtte bli konisert.

Anonymkode: c7020...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble anbefalt å vente med celleprøve til 10-12 uker etter fødsel. Så det eneste konkrete jeg fikk ut av 6-ukers kontrollen var sjekk av hemoglobin. Jordmor tok også en liten sjekk av underlivet, men bare utvendig. 

Anonymkode: ae400...c74

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med nr 1 dro jeg på 6-ukers kontroll fordi det var noe rart ned arrvev etter klipp, så jordmor fikk sett på det. 
Med nr 2 var ikke jordmor tilgjengelig, så jeg kunne ta hos lege om jeg ønsket, men jeg så ikke noe vits i det siden jeg hadde en ukomplisert fødsel hvor jeg bare fikk skrubbsår og hadde ikke behov for noe samtale eller noe. 

Anonymkode: ec57a...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk for å få sjekket blodprosent og jern. Greit å gjør det når en slipper å betale😂 ble oppdaget veldig lavt jern etter begge fødsler uten at jeg merket noe til det. Så da fikk jeg ordnet opp i det før jeg ble trøtt og svimmel av det. 

sjekket også klipp etter første fødsel. 

Anonymkode: be422...f58

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk også celleforandringer etter fødsel, påvist ved 6-ukerskontrollen. 

Anonymkode: 36d57...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her tar ikke jordmor underlivssjekk. Dro til privat gynekolog alle gangene.

Anonymkode: 48ca7...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aldri vært på den nei. 

Anonymkode: cb1d6...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei, ikke noe vits i å gjøre det bare for å gjøre det. Jeg hadde hastekeisersnitt som grodde pent og ingen komplikasjoner, så jeg droppet det. Ser andre nevner celleforandringer, men celleprøve tar man jo jevnlig helt uavhengig av 6-ukerskontroll.

Anonymkode: 3f1d5...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, ikke noe vits i å gjøre det bare for å gjøre det. Jeg hadde hastekeisersnitt som grodde pent og ingen komplikasjoner, så jeg droppet det. Ser andre nevner celleforandringer, men celleprøve tar man jo jevnlig helt uavhengig av 6-ukerskontroll.

Anonymkode: 3f1d5...ab8

Mange får celleforandringer etter graviditet og fødsel.

Anonymkode: 0ab85...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...