Gå til innhold

Vaskemiddel for naturstein / gravstein

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva bruker du når du skal få bort mose og alger/sopp som fester seg på ruglete stein?

Kjæresten min har en gravstein fra fjellet som er rund og litt ruglete, og det har blitt både grønske og litt svart sopp(?) som har festet seg på steinen kun i løpet av 10 måneder.

Jeg har prøvd å vaske med vann og oppvaskbørste, men det går ikke bort og lurer på om det finnes noe spesialvask for å få bort det som gror fast på natursteiner?

Jeg vil ikke bruke noe som gir misfarginger, så det må være et vaskemiddel som er ment for ruglete gravsteiner.

Anonymkode: 0baea...3ab

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte et vaskemiddel (spray) der vi kjøpte gravsteinen

Anonymkode: 04bf5...100

• Nyttig 1
Skrevet

Grønnsåpe 😀

AnonymBruker
Skrevet
NorGravstein skrev (5 timer siden):

Hei
Korte svaret er bruk grønnsåpe. Her kan du lese mer om hvordan du skal vaske og vedlikeholde gravsteinen.

Jeg prøvde med vann og grønnsåpe i fjor høst men det gjorde ingen forskjell

Ts

Anonymkode: 0baea...3ab

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ulike midler beregnet på stein, men jeg ville ha brukt Zalo og en stivere børste. Siden den er ruglete, så tåler den det, men vær forsiktig med teksten.

Ikke bruk stålbørste, men en skurebørste beregnet på rengjøring.

Det beste er å vaske etter noen dager med regn, slik at mosen har blitt bløtt opp. 

Evt. hør med et sted de selger gravsteiner, om de har noen ytterligere tips.

Anonymkode: f32df...7f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke testet det på gravstein ennå, men har tenkt å blande denne i en sprayflaske og ta med neste gang det passer.

https://www.tdrent.no/Nettbutikk/Våre produkter?id=61ba0fd7-a859-4b84-8e40-a993dcbe3d7c&categoryId=8d808dc3-f288-4baa-9f57-c69a8d676861

Jeg har god erfaring med den på takrenner, takstein og noe annen stein rundt huset. Den virker over litt tid på stein og bør påføres når det er meldt overskyet, men du slipper skuring. 

Anonymkode: a8231...524

• Nyttig 2
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt et slikt Børstesett til bruk på drill

Det er omtrent som en oppvaskbørste e.l., men mer effektivt vil jeg tro. Skal prøve å få bort mose når det har vært nedbør en stund og mosen er oppbløtt.

Anonymkode: f32df...7f5

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...