Gå til innhold

For høy markedsverdi i skattemeld.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Jeg og samboeren min kjøpte en leilighet i et sameie for to år siden. Markedsverdien er satt til 3.5 millioner eller noe sånt i skattemeldingen, men leiligheten har vi kjøpt via kommunen og ved et evt salg så kjøper kommunen den tilbake justert etter KPI fra året vi kjøpte boligen. 

Dvs at boligen er verd vesentlig mindre enn det det står i skattemeldingen. Når jeg skal prøve å endre det står det jeg må dokumentere det med takst osv.

Noen som har peiling? Kan jeg legge ved kjøpekontrakten for eksempel som dokumentasjon. 

Anonymkode: 6d732...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har det noe å si i praksis? Blir du plaget med formueskatt på grunn av markedsverdien? Isåfall er det bare å ringe en megler, få en etakst og betal fakturaen på 3-5000 kroner og send etaksten til Skatteetaten

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vårt hus står med en markedsverdi på 9 millioner. Jeg tipper vi får maks 4 for den... grunnen til høy markedsverdi er at det er dyrt å bo andre steder i denne kommunen. For oss har det ingen betydning da det ikke medfører formueskatt ei heller eiendomsskatt.

Anonymkode: 6c506...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vårt hus står med en markedsverdi på 9 millioner. Jeg tipper vi får maks 4 for den... grunnen til høy markedsverdi er at det er dyrt å bo andre steder i denne kommunen. For oss har det ingen betydning da det ikke medfører formueskatt ei heller eiendomsskatt.

Anonymkode: 6c506...8e6

Jaha? Da har dere lån på det huset da? 

Litt spesielt å ha et hus med markedsverdi på 4 mill og en skattemessig verdsettelse på 9mill. Et ektepar kan ha 3,4mill i formue, og det huset nærmer seg det beløpet når formuesverdien beregnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hei,

Jeg og samboeren min kjøpte en leilighet i et sameie for to år siden. Markedsverdien er satt til 3.5 millioner eller noe sånt i skattemeldingen, men leiligheten har vi kjøpt via kommunen og ved et evt salg så kjøper kommunen den tilbake justert etter KPI fra året vi kjøpte boligen. 

Dvs at boligen er verd vesentlig mindre enn det det står i skattemeldingen. Når jeg skal prøve å endre det står det jeg må dokumentere det med takst osv.

Noen som har peiling? Kan jeg legge ved kjøpekontrakten for eksempel som dokumentasjon. 

Du går inn på den posten, trykker på «endre», legger inn riktig tall og laster opp kjøpekontrakten. Husk at eventuell fellesgjeld skal legges til. Når det ikke er dokumentasjon fra før beregnes Skatteetaten automatisk kvm x kvm.pris for kommune=markedsverdi.

Denne verdien betyr ikke kun noe for formüeskatt, den kan også ha betydning for eiendomsskatten hvis kommunen har dette og bruker skattemeldingen som grunnlag. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (2 minutter siden):

Jaha? Da har dere lån på det huset da? 

Litt spesielt å ha et hus med markedsverdi på 4 mill og en skattemessig verdsettelse på 9mill. Et ektepar kan ha 3,4mill i formue, og det huset nærmer seg det beløpet når formuesverdien beregnes

Ikke spesielt nei, hvis huset har lav standard eller ligger i lavpris område i kommunen, det tar ikke Skatteetaten hensyn til, de beregner automatisert ut ifra kvm og kvm.pris for kommunen, hvis ikke eier selv har dokumentert noe annet.

Endret av Ninaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Max skatterverdi er vel 30% av markedsverdi så ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (2 timer siden):

Har det noe å si i praksis? Blir du plaget med formueskatt på grunn av markedsverdien? Isåfall er det bare å ringe en megler, få en etakst og betal fakturaen på 3-5000 kroner og send etaksten til Skatteetaten

Nei det tror jeg ikke at vi blir plaget med av den grunn forsåvidt. 

Så det har ikke egentlig noen kjempestor betydning at det beløpet er helt riktig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei det tror jeg ikke at vi blir plaget med av den grunn forsåvidt. 

Så det har ikke egentlig noen kjempestor betydning at det beløpet er helt riktig? 

Hvis kommunen har eiendomsskatt vil det ha betydning om kommunen bruker takstene fra Skatteetaten/skattemelding som grunnlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ninaen skrev (7 minutter siden):

Hvis kommunen har eiendomsskatt vil det ha betydning om kommunen bruker takstene fra Skatteetaten/skattemelding som grunnlag. 

Okei, tusen takk.

Tønsberg har ikke eiendomsskatt såvidt jeg vet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...