AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:32 #21 Del Skrevet fredag kl 15:32 Det vil ta tid å renovere det. Da spørs om det ikke det vil gjøre salget skattebart om dere ikke bor der i løpet av de 12 av 24 mnd? Det hadde jeg sjekket opp i først. Om det selges med en gang, er det ikke skatt siden det er arv om jeg har skjønt regelverket rett. Anonymkode: 1c7e9...e38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:38 #22 Del Skrevet fredag kl 15:38 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Enebolig som ligger ca. 30 min fra Oslo sentrum skal selges. Huset er ca. 30 år gammelt. Hadde det vært i normal stand, ville verdien vært 5-6 millioner. Det er et dødsbo og huset er veldig slitent innvendig. To bad og kjøkken må renoveres + maling alle flater + nye gulv overalt. Mulig vinduer også bør skiftes. Utvendig er huset ok vedlikeholdt, men hagen er overgrodd. Det er også en garasje som ikke er godkjent som må rives av dødsbo eller kjøper. Hva tror dere er best? Selge huset som det er, eller renovere alt eller noe før salg? Bør garasjen rives før salg? Anonymkode: b2f79...698 Det er evt plassen og tomten som er attraktivt for kjøpere. Ikke huset. Liker de plassen, så pusser de fleste kjøpere opp huset. Anonymkode: 4d772...aa2 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:32 #23 Del Skrevet fredag kl 16:32 Rotemor skrev (3 timer siden): Enig med over. Det koster mer enn det smaker å renovere først. Da må man evt være dyktig nok til å påta seg brorparten av arbeidet selv. Ellers er det tap. Ja. Husk at tiden din også har en verdi. Jeg ville solgt dette som et oppussingsprosjekt. Jeg ville ikke revet garasjen, med mindre megler mente det burde gjøres. Anonymkode: 2f3d6...95e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet fredag kl 16:46 #24 Del Skrevet fredag kl 16:46 Har dere penger til det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet fredag kl 16:55 #25 Del Skrevet fredag kl 16:55 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Enebolig som ligger ca. 30 min fra Oslo sentrum skal selges. Huset er ca. 30 år gammelt. Hadde det vært i normal stand, ville verdien vært 5-6 millioner. Det er et dødsbo og huset er veldig slitent innvendig. To bad og kjøkken må renoveres + maling alle flater + nye gulv overalt. Mulig vinduer også bør skiftes. Utvendig er huset ok vedlikeholdt, men hagen er overgrodd. Det er også en garasje som ikke er godkjent som må rives av dødsbo eller kjøper. Hva tror dere er best? Selge huset som det er, eller renovere alt eller noe før salg? Bør garasjen rives før salg? Anonymkode: b2f79...698 Riv garasjen evt søk om å få den godkjent. Røsk opp i hagen, det er første inntrykket Maling og gulv er noe en enkelt tar selv, så lenge en er arbeidsfør Mao fiks det som er billig og dropp å fikse de dyre tingene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet fredag kl 16:58 #26 Del Skrevet fredag kl 16:58 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det vil ta tid å renovere det. Da spørs om det ikke det vil gjøre salget skattebart om dere ikke bor der i løpet av de 12 av 24 mnd? Det hadde jeg sjekket opp i først. Om det selges med en gang, er det ikke skatt siden det er arv om jeg har skjønt regelverket rett. Anonymkode: 1c7e9...e38 En overtar avdødes salgs rettigheter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:07 #27 Del Skrevet fredag kl 17:07 Jeg kjenner best leilighetsmarkedet i Oslo, ikke enebolig. Men når det er i fyr og flamme der (som det ofte er), så går jo fadermeg oppussingsobjekter for mer enn din standard 5-10 år gamle OBOS-leilighet. Folk ELSKER å føle de gjør et kupp, de ønsker seg kanskje enebolig med hage da for det første, og x antall kvm og x antall soverom etc. Og med budsjettet sitt, får de bare ikke det. Så kommer oppussingsobjektet! Har alt man trenger, men trenger kjærlighet. Det er mange nordmenn som elsker å pusse opp og "gjøre det til sitt eget", og som undervurderer både arbeid og kostnader. Eller tenker de tar et rom av gangen, dette er et sted vi kan bli lenge og stifte familie så vi trenger ikke ha 1 mill til oppussing nå, vi tar det pø og pø. Generelt så er jo det å pusse opp bad og kjøkken før salg regnet som et tapsprosjekt, det koster mer enn det smaker - og du velger jo ikke det kjøkkenet som absolutt alle synes er midt i blinken heller. Men de kan ikke pusse opp et splitter nytt kjøkken, de er stuck med det. Det jeg ville gjort, er å få boligen til å fremstå så ren og pen og velholdt som mulig, klipp gresset og sånne ting. Tak og vinduer, infrastruktur, så langt det er mulig. Gi folk drømmen om at her kan du gjøre ditt og datt med enkle grep og uten enorme kostnader. Gjør det rent og pent, dette badet kan du leve med til du får råd. Gjør billige ting som gjør utrolig mye, som å slipe gulvet eller male vegger. Alt annet enn bad og kjøkken. Anonymkode: 84083...040 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:00 #28 Del Skrevet lørdag kl 15:00 Fru Uperfekt skrev (22 timer siden): En overtar avdødes salgs rettigheter Som da betyr at om oppussingen tar tid, kan de ende opp med å måtte bo i boligen for å ikke måtte skatte av salget. Selg uten å renover! Anonymkode: 1c7e9...e38 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:53 #29 Del Skrevet lørdag kl 16:53 Å kjøpe en eiendom der noe må rives pga det er ulovlig oppført, ville vært uaktuelt. Pusser heller opp etter egen smak enn å betale ekstra for andres smak. Ikke puss opp, riv garasjen. Anonymkode: 53c82...f09 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet lørdag kl 17:06 #30 Del Skrevet lørdag kl 17:06 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Som da betyr at om oppussingen tar tid, kan de ende opp med å måtte bo i boligen for å ikke måtte skatte av salget. Selg uten å renover! Anonymkode: 1c7e9...e38 De tingene jeg nevner vil nok ikke ta mer enn max 3-6 mnd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:55 #31 Del Skrevet lørdag kl 18:55 Ville ikke renovert. Ved hvert boligkjøp skyr vi alltid unna «ferdig renovert». Vi har kjøpt tre slike objekt selv (for å bo i, ikke for å flippe før salg). Grunnen er at dersom en tar over ett dødsbo der alt må gjøres, så vil vi personlig at alt gjøres etter boken og skikkelig. Vi maler ikke veggene, vi river dem ned og etterisolerer og opp med nye. Samme med alle vann og avløpsrør og alt elektrisk. Alt er helt nytt og det er kun skjelettet igjen av huset. Da er vi sikre på at det er gjort en bra jobb, og ikke litt «her og der» med nye rør på gamle, nytt elektrisk og gammelt osv. Det lønner deg lite for dere å renovere dyre ting før salg, det tenker jeg dere taper på og kjøpere som oss blir fort skeptisk. Med det sagt, oppussingsprosjekter går ganske bra i markedet og ville ikke bekymret meg. Di aller fleste ser potensialet. Anonymkode: 1a11a...e73 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 19:01 #32 Del Skrevet lørdag kl 19:01 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ville ikke renovert. Ved hvert boligkjøp skyr vi alltid unna «ferdig renovert». Vi har kjøpt tre slike objekt selv (for å bo i, ikke for å flippe før salg). Grunnen er at dersom en tar over ett dødsbo der alt må gjøres, så vil vi personlig at alt gjøres etter boken og skikkelig. Vi maler ikke veggene, vi river dem ned og etterisolerer og opp med nye. Samme med alle vann og avløpsrør og alt elektrisk. Alt er helt nytt og det er kun skjelettet igjen av huset. Da er vi sikre på at det er gjort en bra jobb, og ikke litt «her og der» med nye rør på gamle, nytt elektrisk og gammelt osv. Det lønner deg lite for dere å renovere dyre ting før salg, det tenker jeg dere taper på og kjøpere som oss blir fort skeptisk. Med det sagt, oppussingsprosjekter går ganske bra i markedet og ville ikke bekymret meg. Di aller fleste ser potensialet. Anonymkode: 1a11a...e73 Enig. Pusses det opp et dødsbo, vil det som regel velges billige løsninger, og klattes maling overalt. Anonymkode: 2f3d6...95e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:37 #33 Del Skrevet lørdag kl 20:37 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ville ikke renovert. Ved hvert boligkjøp skyr vi alltid unna «ferdig renovert». Vi har kjøpt tre slike objekt selv (for å bo i, ikke for å flippe før salg). Grunnen er at dersom en tar over ett dødsbo der alt må gjøres, så vil vi personlig at alt gjøres etter boken og skikkelig. Vi maler ikke veggene, vi river dem ned og etterisolerer og opp med nye. Samme med alle vann og avløpsrør og alt elektrisk. Alt er helt nytt og det er kun skjelettet igjen av huset. Da er vi sikre på at det er gjort en bra jobb, og ikke litt «her og der» med nye rør på gamle, nytt elektrisk og gammelt osv. Det lønner deg lite for dere å renovere dyre ting før salg, det tenker jeg dere taper på og kjøpere som oss blir fort skeptisk. Med det sagt, oppussingsprosjekter går ganske bra i markedet og ville ikke bekymret meg. Di aller fleste ser potensialet. Anonymkode: 1a11a...e73 Nettopp. Folk flest forstår ikke hvor mye penger som i renovering. Rydd tomta, evetuelt riv garasjen. Anonymkode: 546ad...2a9 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:50 #34 Del Skrevet lørdag kl 20:50 Er det bare 30 år så tjener du mye på å bare ta overflater og gjøre i stand ute. Bare for å gjøre det mer salgbart. Ser det ikke ut som en kan bo der så begrenser du deg til dei som vil pusse opp, kan en bo der så er mulig antall kunder mye større. Ang bad, må du pusse opp pga vannlekkasje eller pga overflater ? Det koster ikke mye å pusse opp bad gjør en det selv, en får sikkert tg2 på det om en gjør det selv men er alt fint, ingen fukt noe sted så er det ikke det samme som at en må gjøre noe mer der neste 10 år så salgbarheten blir vesentlig høyere. Det som skremmer folk er vannlekkasjer, fuktighet i vegger/tak og lignende. Er det 2 eller 3 lags vindu brytingen seg om så lenge det ikke er råte i vinduene eller dei er pungterte. Anonymkode: 4e0ef...931 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:31 #35 Del Skrevet lørdag kl 21:31 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Er det bare 30 år så tjener du mye på å bare ta overflater og gjøre i stand ute. Bare for å gjøre det mer salgbart. Ser det ikke ut som en kan bo der så begrenser du deg til dei som vil pusse opp, kan en bo der så er mulig antall kunder mye større. Ang bad, må du pusse opp pga vannlekkasje eller pga overflater ? Det koster ikke mye å pusse opp bad gjør en det selv, en får sikkert tg2 på det om en gjør det selv men er alt fint, ingen fukt noe sted så er det ikke det samme som at en må gjøre noe mer der neste 10 år så salgbarheten blir vesentlig høyere. Det som skremmer folk er vannlekkasjer, fuktighet i vegger/tak og lignende. Er det 2 eller 3 lags vindu brytingen seg om så lenge det ikke er råte i vinduene eller dei er pungterte. Anonymkode: 4e0ef...931 Så du tror enkle løsninger ordner tilstadsgraden? Takk gud for at easy-fix, samt malingskvetter har nada og si. Anonymkode: 546ad...2a9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:46 #36 Del Skrevet lørdag kl 21:46 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Så du tror enkle løsninger ordner tilstadsgraden? Takk gud for at easy-fix, samt malingskvetter har nada og si. Anonymkode: 546ad...2a9 Nei var jo det jeg prøvde å si, det endrer ikke tilstands graden men det gjør det lettere solgt som i at flere blir potensielle kjøpere (og det faktisk blir litt bud aktivitet). Anonymkode: 4e0ef...931 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:16 #37 Del Skrevet lørdag kl 22:16 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Nei var jo det jeg prøvde å si, det endrer ikke tilstands graden men det gjør det lettere solgt som i at flere blir potensielle kjøpere (og det faktisk blir litt bud aktivitet). Anonymkode: 4e0ef...931 Ah, då missforstod jeg deg. Beklager Anonymkode: 546ad...2a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #38 Del Skrevet 13 timer siden Jeg ville solgt som det er, renovering tar mye tid og energi Anonymkode: 26f8a...48f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #39 Del Skrevet 11 timer siden Har du sjekka om garasjen ikke er innenfor regelverket for unntak fra søknadsplikt? Ellers enig med resten, selg uten å pusse opp. Og eventuelt riv garasjen dersom den er søknadspliktig og ikke omsøkt. Anonymkode: 183dc...ac9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå