Gå til innhold

Hvilke andre aspekter har vår personlighet i tillegg til utadvendt eller stille?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Man er jo mer sammensatt som menneske enn det å være utadvendt eller rolig person. Så hva annet inngår i personligheten vår? Eksempel: Tålmodig, humoristisk.. Noe mer? Jeg vil gjerne lære mer om dette. 

Anonymkode: 7844f...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Man kan være utadvendt og være rolig. Man kan være rolig å være introvert og ekstrovert. Jeg er introvert og utadvendt.

Ekstrovert handler om å trives best med å ha mennesker rundt seg, og er ofte mer kontaktsøkende og sosiale. Men de kan ha en rolig personlighet og må ikke være ekstremt pratsomme.
Introvert handler om å trenge mer egentid og fokus sitt indre, kort fortalt. Men også introverte kan være veldig pratsomme - eller veldig rolige. 

Noen er begge deler, avhengig av miljø og dagsform. 

Det du nevner som tålmodig og humoristisk, er personlige egenskaper. Da kan man legge til alt som kan beskrive en person; arbeidssom, empatisk, snill, besluttsom, positiv, negativ, handlekraftig, ærlig, pratsom, fleksibel, ryddig, og sånn kan man fortsette. 

Du kan ha alle disse egenskapene uavhengig om du er introvert eller ekstrovert. 

Anonymkode: f2f0f...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man kan være utadvendt og være rolig. Man kan være rolig å være introvert og ekstrovert. Jeg er introvert og utadvendt.

Ekstrovert handler om å trives best med å ha mennesker rundt seg, og er ofte mer kontaktsøkende og sosiale. Men de kan ha en rolig personlighet og må ikke være ekstremt pratsomme.
Introvert handler om å trenge mer egentid og fokus sitt indre, kort fortalt. Men også introverte kan være veldig pratsomme - eller veldig rolige. 

Noen er begge deler, avhengig av miljø og dagsform. 

Det du nevner som tålmodig og humoristisk, er personlige egenskaper. Da kan man legge til alt som kan beskrive en person; arbeidssom, empatisk, snill, besluttsom, positiv, negativ, handlekraftig, ærlig, pratsom, fleksibel, ryddig, og sånn kan man fortsette. 

Du kan ha alle disse egenskapene uavhengig om du er introvert eller ekstrovert. 

Anonymkode: f2f0f...55f

Ja det var egenskaper jeg lurte på. Jeg er selv utadvendt og kommer lett i kontakt med folk. Opplever at mange liker meg lett. Men i noen situasjoner kan jeg føle meg litt usikker, f.eks i ny jobb. Første uke sleit jeg litt med å komme på ting å fortelle, sikkert pga. noe usikkerhet fordi jeg var den eneste nye i miljøet. Nå er jeg bevisst på å gi mye av meg selv, prate om hva jeg gjorde i helgen og fritidsinteresser. Jeg spør også kolleger hva de liker å gjøre på fritiden. 

Anonymkode: 7844f...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De andre hovedtrekkene i personlighet er:

Varme/omtenksomhet/sosiale evner eller om man "snakker ut fra fakta"

Planlegger vs spontan. Har planlagt hele livet eller vet ikke hva man skal ha til middag 

Grad av nevroser. Blir nervøs av å puste omtrent vs stødig som et fjell

Anonymkode: 1982b...4df

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...