AnonymBruker Skrevet 21. mars #1 Del Skrevet 21. mars Jeg er gift med en mann som jeg mistenker at ting ikke kommer til å vare med i det lange løp, men av ulike grunner ønsker jeg heller ikke å gå helt enda (barn, det at han faktisk betaler for seg og meg enn så lenge etc slik at vi teknisk sett lever godt per i dag). Men etter mange småkrangler som stadig blir verre så ser det ut som at ting kan gå vest på ett eller annet tidspunkt, og jeg har begynt å tenke på fremtiden og arv. Jeg kommer til å arve ett betydelig beløp og en saftig drøm av eiendommer, noe jeg ikke ønsker at han skal få kloa i. Vi har ikke særeie, og jeg mistenker at han vil lukte lunten om jeg plutselig ber om det. Jeg leste at det er mulig at arvegiver kan skrive særeie, men at det likevell var noen "loopholes" hvor min mann da kan snike seg igjennom og likevell ha krav på noe av arven. Noen som har erfaring med dette, og eventuelt vet hva man bør gjøre for å unngå at det skjer? Anonymkode: 15a09...6a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 21. mars #2 Del Skrevet 21. mars (endret) AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 12.23): Jeg er gift med en mann som jeg mistenker at ting ikke kommer til å vare med i det lange løp, men av ulike grunner ønsker jeg heller ikke å gå helt enda (barn, det at han faktisk betaler for seg og meg enn så lenge etc slik at vi teknisk sett lever godt per i dag). Men etter mange småkrangler som stadig blir verre så ser det ut som at ting kan gå vest på ett eller annet tidspunkt, og jeg har begynt å tenke på fremtiden og arv. Jeg kommer til å arve ett betydelig beløp og en saftig drøm av eiendommer, noe jeg ikke ønsker at han skal få kloa i. Vi har ikke særeie, og jeg mistenker at han vil lukte lunten om jeg plutselig ber om det. Jeg leste at det er mulig at arvegiver kan skrive særeie, men at det likevell var noen "loopholes" hvor min mann da kan snike seg igjennom og likevell ha krav på noe av arven. Noen som har erfaring med dette, og eventuelt vet hva man bør gjøre for å unngå at det skjer? Anonymkode: 15a09...6a4 Ekspander Skal ikke arv, gaver, LOTTO-gevinster osv holdes utenfor felleseie? Endret 21. mars av Thyra 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #3 Del Skrevet 21. mars Arv på særeie kan ikke deles med ektefelle via noen "Loopholes" så den saken er enkel. Anonymkode: 04733...31d 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #4 Del Skrevet 21. mars Lottogevinster der lotteri ble kjøpt for felles midler er felleseie forøvrig.. Anonymkode: 04733...31d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #5 Del Skrevet 21. mars Arv ER særeie. Så ikke bekymre deg. Anonymkode: 6c7a1...b8c 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #6 Del Skrevet 21. mars Jeg har også forstått det som at arv alltid er særeie uansett? Anonymkode: 99178...42d 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #7 Del Skrevet 21. mars Advokatmat. Anonymkode: 1fbbe...428 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #8 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 12.41): Jeg har også forstått det som at arv alltid er særeie uansett? Anonymkode: 99178...42d Ekspander ^ Anonymkode: cb1ee...f0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tartufo Skrevet 21. mars #9 Del Skrevet 21. mars (endret) AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 12.23): Jeg er gift med en mann som jeg mistenker at ting ikke kommer til å vare med i det lange løp, men av ulike grunner ønsker jeg heller ikke å gå helt enda (barn, det at han faktisk betaler for seg og meg enn så lenge etc slik at vi teknisk sett lever godt per i dag). Men etter mange småkrangler som stadig blir verre så ser det ut som at ting kan gå vest på ett eller annet tidspunkt, og jeg har begynt å tenke på fremtiden og arv. Jeg kommer til å arve ett betydelig beløp og en saftig drøm av eiendommer, noe jeg ikke ønsker at han skal få kloa i. Vi har ikke særeie, og jeg mistenker at han vil lukte lunten om jeg plutselig ber om det. Jeg leste at det er mulig at arvegiver kan skrive særeie, men at det likevell var noen "loopholes" hvor min mann da kan snike seg igjennom og likevell ha krav på noe av arven. Noen som har erfaring med dette, og eventuelt vet hva man bør gjøre for å unngå at det skjer? Anonymkode: 15a09...6a4 Ekspander Har han bedre økonomi enn deg siden han betaler for deg? Når du arver og får en bedre økonomi, bør du ihvertfall bidra like mye som han økonomisk, fram til du velger å gå. Endret 21. mars av Tartufo 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #10 Del Skrevet 21. mars Arv er særeie så lenge du ikke roter det inn i fellespotten deres. En arvet bolig er DIN så lenge han ikke er med og betaler ned lån på den. Men selger du den arvede boligen og putter pengene på en felleskonto, eller betaler ned på boliglånet deres, så er pengene felleseie. Samme med arv i rene penger - setter du dem rett på en sperret sparekonto i ditt navn, så er de dine den dagen du går - setter du dem på felleskonto eller investerer dem i feks. en hytte, så er de felleseie. Overfører du dem via en felleskonto til din private sparekonto, så kan det bestrides. (Få hjelp av en advokat til hvert eneste skritt her, er mitt råd.) Anonymkode: fba50...582 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #11 Del Skrevet 21. mars Jeg hadde bestilt en time hos advokat og tatt med meg arvegiver. Da kan dere få hjelp til hvordan testamente bør settes opp eller hvordan en slik gave kan gis for å sikre deg, avhengig av om du skal få dette før eller etter død. Anonymkode: dfb67...505 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 21. mars #12 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 12.23): Jeg er gift med en mann som jeg mistenker at ting ikke kommer til å vare med i det lange løp, men av ulike grunner ønsker jeg heller ikke å gå helt enda (barn, det at han faktisk betaler for seg og meg enn så lenge etc slik at vi teknisk sett lever godt per i dag). Men etter mange småkrangler som stadig blir verre så ser det ut som at ting kan gå vest på ett eller annet tidspunkt, og jeg har begynt å tenke på fremtiden og arv. Jeg kommer til å arve ett betydelig beløp og en saftig drøm av eiendommer, noe jeg ikke ønsker at han skal få kloa i. Vi har ikke særeie, og jeg mistenker at han vil lukte lunten om jeg plutselig ber om det. Jeg leste at det er mulig at arvegiver kan skrive særeie, men at det likevell var noen "loopholes" hvor min mann da kan snike seg igjennom og likevell ha krav på noe av arven. Noen som har erfaring med dette, og eventuelt vet hva man bør gjøre for å unngå at det skjer? Anonymkode: 15a09...6a4 Ekspander Arv er det vel som mange sier litt andre lover for, men jeg må jo si at dette høres ut som en noe slu plan fra din side. Dere har småkrangler, og du frykter at det en dag skal ende med brudd. Han betaler altså for et behagelig liv for deg og barn frem til du får en solid arv bestående av cash og div. eiendommer, så du enkelt kan hoppe ut av forholdet og fortsette det behagelige livet mens han kun har hatt utgifter hele veien. Halve nåværende bolig tar du vel også med deg, regner jeg med. Alle kommentarene hadde nok inneholdt ordet "kvinnefella" om situasjonen var omvendt, men en felle er en felle uansett hvem som legger opp til den. At man som par bør sikre seg økonomisk slik at begge kan komme seg greit videre er viktig, men det bør jo foregå åpent ovenfor hverandre. Om han står for det økonomiske gjennom ekteskap/barns oppvekst, bør han i det minste tilgodeses den eiendommen dere disponerer idag, selv om du rent juridisk sikkert kan ordne det meste i din favør. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 21. mars #13 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 12.26): Lottogevinster der lotteri ble kjøpt for felles midler er felleseie forøvrig.. Anonymkode: 04733...31d Ekspander Hvordan d fineres "felles midle" i den sammenheng? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #14 Del Skrevet 21. mars Arv er ikke særeie, men det kan kreves skjevdelt ved skilsmisse. Støtter anbefaling om advokat, enten for arvelater(e) for å sette opp testamente som gjør arven til særeie (tror det kan gjøres?) eller for hvordan det er lurt å organisere hverdagen etter arv slik at ikke alt blir veldig blandet og kanskje vanskeliggjør å fordele boet dersom dere ender med skilsmisse. Anonymkode: 59ee7...f7c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #15 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 12.40): Arv ER særeie. Så ikke bekymre deg. Anonymkode: 6c7a1...b8c Ekspander Nei! Arv er ikke særeie. Ikke gi råd i viktige saker når du ikke vet hva du snakker om. Arv kan kreves skjevdelt men det er ikke det samme som særeie. Arvelater bør skrive testamente og bestemme at arven skal være særeie. Anonymkode: ad7fd...b3f 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #16 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 12.23): Jeg er gift med en mann som jeg mistenker at ting ikke kommer til å vare med i det lange løp, men av ulike grunner ønsker jeg heller ikke å gå helt enda (barn, det at han faktisk betaler for seg og meg enn så lenge etc slik at vi teknisk sett lever godt per i dag). Men etter mange småkrangler som stadig blir verre så ser det ut som at ting kan gå vest på ett eller annet tidspunkt, og jeg har begynt å tenke på fremtiden og arv. Jeg kommer til å arve ett betydelig beløp og en saftig drøm av eiendommer, noe jeg ikke ønsker at han skal få kloa i. Vi har ikke særeie, og jeg mistenker at han vil lukte lunten om jeg plutselig ber om det. Jeg leste at det er mulig at arvegiver kan skrive særeie, men at det likevell var noen "loopholes" hvor min mann da kan snike seg igjennom og likevell ha krav på noe av arven. Noen som har erfaring med dette, og eventuelt vet hva man bør gjøre for å unngå at det skjer? Anonymkode: 15a09...6a4 Ekspander Du står fritt til å ta en prat med en advokat om dette. Det vil faktisk være smart av deg å gjøre. Anonymkode: 17b46...486 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå