Gå til innhold

Er jeg utredet for autisme ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

eg lurer noen ganger på om jeg kan ha autisme/asperger og ikke adhd? Vet det er mulig å ha begge deler altså. Spørsmålet mitt er om noen her vet om det stemmer at det er vanlig å bli utredet for begge diagnoser samtidig? Jeg ble diagnosert med MBD først i 1993 som femåring også i 2003 ish fikk jeg ADD diagnose med ny utredning pga oppstart på medisiner (ritalin). Da var jeg 14. Sjekket de da også for autisme?

Anonymkode: ac671...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei det er ikke automatikk at man blir utredet for begge deler samtidig. Den som utreder skal jo være våken og se etter andre ting basert på utfordringer, og fange opp hvis det er andre ting. Men jeg ville ikke stolt på det. 

ADHD og autisme har en del likhetstrekk, men også noen distinkte forskjeller som kan gjøre det lettere å skille diagnosene fra hverandre. Hvis du har gått på ADHD medisiner med god virkning, så tenker jeg kanskje at det var riktig diagnose. 

Anonymkode: c002f...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei det er ikke automatikk at man blir utredet for begge deler samtidig. Den som utreder skal jo være våken og se etter andre ting basert på utfordringer, og fange opp hvis det er andre ting. Men jeg ville ikke stolt på det. 

ADHD og autisme har en del likhetstrekk, men også noen distinkte forskjeller som kan gjøre det lettere å skille diagnosene fra hverandre. Hvis du har gått på ADHD medisiner med god virkning, så tenker jeg kanskje at det var riktig diagnose. 

Kan ikke si at jeg har hatt god virkning nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Kan ikke si at jeg har hatt god virkning nei. 

Har du testet ut flere typer medisiner/forskjellige doser over tid da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er veldig vanlig å ikke oppdage autisme hos jenter og kvinner, spesielt ved normal/høy intelligens. Jenter endrer atferd og mimikk for å passe inn, og har ofte menneskelig atferd som spesialinteresse. 

Jenta mi utredes nå, og vi har over 5 timer med autismespesifikke foreldreintervjuer med 2 psykologer i starten av utredningsplanen. 

Autisme er ikke en diagnose man avklarer i forbifarten. Mange har dog lite kompetanse på tilstanden og spesielt når det gjelder høytfungerende personer som klarer å maskere omfattende vansker. 

Anonymkode: b28a2...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er veldig vanlig å ikke oppdage autisme hos jenter og kvinner, spesielt ved normal/høy intelligens. Jenter endrer atferd og mimikk for å passe inn, og har ofte menneskelig atferd som spesialinteresse. 

Jenta mi utredes nå, og vi har over 5 timer med autismespesifikke foreldreintervjuer med 2 psykologer i starten av utredningsplanen. 

Autisme er ikke en diagnose man avklarer i forbifarten. Mange har dog lite kompetanse på tilstanden og spesielt når det gjelder høytfungerende personer som klarer å maskere omfattende vansker. 

Anonymkode: b28a2...5a8

Kaster meg innpå, da vår datter har startet i utredning hos BUP og psykolog ringte meg i går og sa de gikk videre i utredning med fokus på angst og Asperger. Skal på foreldresamtale neste uke, men ikke fått vite hvor omfattende det er. 5 timer høres jo lenge ut, antar vi får vite mer når vi starter opp. 

Jeg har tenkt at det kan være Adhd uoppmerksom type hun har, men ser at Asperger også kan stemme. Blir spennende å se hvordan det blir videre. 

Anonymkode: 26fee...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...