lurerpå? Skrevet onsdag kl. 21:41 #101 Skrevet onsdag kl. 21:41 Carrot123 skrev (2 timer siden): Jeg er lektor med tilleggsutdanning - mastergrad, PPU, og to andre fag med 60 studiepoeng pr. fag. Dvs. undervisningskompetanse i 3 fag med kompetanse til undervisning i vgs og oppover (deriblant realfag). Jeg jobber i ungdomsskolen, men ønsket nå er å jobbe i videregående skole. Jeg føler en enorm yrkesstolthet og elsker fag- og å undervise, og planlegge undervisningen. Jeg kunne derimot tenkt meg inn i vgs da jeg ønsker å undervise enda mer kunnskapsbasert og fokusere mer på dybdelæring. Jeg opplever et genuint engasjement for fag og undervisning. Jeg elsker å planlegge undervisningen, og jeg ønsker at elevene skal oppleve mestring gjennom strukturert, kunnskapsbasert og meningsfull læring. Nettopp derfor kjenner jeg meg sterkere og sterkere trukket mot videregående skole, hvor det faglige nivået er høyere, og hvor det er et større rom for dybdelæring og faglig fordypning. Jeg ønsker å undervise elever som er klare for å gå videre i et utdanningsløp – elever som ønsker å forstå mer, ikke bare “komme seg gjennom” skoleløpet. Samtidig skal jeg være ærlig: I ungdomsskolen føles jobben til tider både håpløs og meningsløs. Dagen inneholder stadig mer tilretteleggingsarbeid, økende utfordringer knyttet til utagering, og et kontinuerlig press for å holde ro og struktur i klasserommet (oppdragelse). Kravene for oppfølging er blitt omfattende, og det er et økende behov for møter med ressursteam, PPT og andre instanser. Tid som ideelt sett skulle vært brukt til planlegging av undervisning, oppgaver og vurderingsarbeid, forsvinner ofte inn i møtestrukturer og tilretteleggingsbehov. Det innebærer at mye av det reelle undervisningsarbeidet – det som faktisk krever faglig konsentrasjon og kvalitet – må legges til kvelder og helger. Retting av prøver, utvikling av oppgaver, refleksjon over undervisningsopplegg og vurdering for læring tar tid, og den tiden finner man ikke ofte innenfor ordinær arbeidstid. Til tross for stor kompetanse, høy utdanning og solid erfaring føles ikke lønnen på langt nær i samsvar med arbeidsmengden, ansvaret og kompleksiteten i yrket. Hadde det ikke vært for feriene – som ofte fungerer mer som nødvendig restitusjon enn som reell fri – ville det rett og slett blitt en for stor belastning, og alt ville til slutt føltes meningsløst. Til slutt må jeg få lagt til at jeg ofte har fått høre, eller får holdninger som referer til meg som "bare en lærer". Vell, etter 8 år på universitetet, og undervisningserfaring (-og tittel lektor med tilleggsutdanning), er dette til tider noe demotiverende å høre, og ikke minst et bidrag til følelsen av "meningsløshet". Selv om jeg virkelig skulle ønske at jeg hver dag følte jobben som totalt meningsfull! ❤️ Jeg har ikke vært noe skolelys.. men ting har sutte seg selvom det har virket som man ikke følger med og bryr seg, fordi man skal virke kul for kompisen... gikk ut som en taper, men har det greiere en de fleste nu. Ser mye av det meningsløse papirarbeidet på alt nu til dags, det tar mye av det faktiske arbeidet som gjør nytte.
AnonymBruker Skrevet i går, 05:51 #102 Skrevet i går, 05:51 Mange små butikker har mye dødtid for de ansatte i perioder av året og timer av åpningstiden når det ikke er kunder og alt av varer er pakket frem. Det er selvsagt ikke de ansattes feil, men det oppleves veldig lite meningsfylt når det går timer mellom kundene og det eneste man har å gjøre er å være tilstede i tilfelle det kommer noen. Vil også si at HR og markedsføring og andre administrative funksjoner gir veldig lite synlige resultater ut fra hvor mange mennesker slike avdelinger ofte består av. Anonymkode: 0a60f...7fc
AnonymBruker Skrevet i går, 06:00 #103 Skrevet i går, 06:00 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Mange ledere med meningsløse jobber…. 😅 Anonymkode: 17f65...2df Det er typisk for en ikke-leder å si, fordi du ikke har innsikt i lederens oppgave og fordi du opphøyer deg selv til å tro du gjør en viktigere jobb enn lederen. Å være leder innebærer masse administrative (dritt-)oppgaver som gjerne kommer i tillegg til å utføre selve jobben med å lede og ta beslutninger og kanskje også produsere på linje med medarbeiderne, f eks personalansvar, som igjen medfører drittoppgaver med oppfølging av sykefravær, høre på syting fra dumme medarbeidere, vernerunder for å se at strømmen funker som den skal, måtte hjelpe evneveike medarbeidere å gjøre enkle tekniske oppgaver som å bytte patron i printeren, bestille varer og hjelpemidler. Å være leder har så mange bedritne tilleggsoppgaver at mange søker seg vekk fra det. Jeg blir kvalm bare av tanken på personalansvar. Anonymkode: 0a60f...7fc 2
AnonymBruker Skrevet i går, 06:47 #104 Skrevet i går, 06:47 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Det er typisk for en ikke-leder å si, fordi du ikke har innsikt i lederens oppgave og fordi du opphøyer deg selv til å tro du gjør en viktigere jobb enn lederen. Å være leder innebærer masse administrative (dritt-)oppgaver som gjerne kommer i tillegg til å utføre selve jobben med å lede og ta beslutninger og kanskje også produsere på linje med medarbeiderne, f eks personalansvar, som igjen medfører drittoppgaver med oppfølging av sykefravær, høre på syting fra dumme medarbeidere, vernerunder for å se at strømmen funker som den skal, måtte hjelpe evneveike medarbeidere å gjøre enkle tekniske oppgaver som å bytte patron i printeren, bestille varer og hjelpemidler. Å være leder har så mange bedritne tilleggsoppgaver at mange søker seg vekk fra det. Jeg blir kvalm bare av tanken på personalansvar. Anonymkode: 0a60f...7fc Dette er dine arbeidsoppgaver, alle i arbeidslivet har en arbeidsoppgave. Derfor er ikke en leder mer verdt i lønn. Anonymkode: e6a2b...aa5
AnonymBruker Skrevet i går, 06:48 #105 Skrevet i går, 06:48 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Mange små butikker har mye dødtid for de ansatte i perioder av året og timer av åpningstiden når det ikke er kunder og alt av varer er pakket frem. Det er selvsagt ikke de ansattes feil, men det oppleves veldig lite meningsfylt når det går timer mellom kundene og det eneste man har å gjøre er å være tilstede i tilfelle det kommer noen. Vil også si at HR og markedsføring og andre administrative funksjoner gir veldig lite synlige resultater ut fra hvor mange mennesker slike avdelinger ofte består av. Anonymkode: 0a60f...7fc HR- kommunikasjonsrådgiver etc++....bullshit. Anonymkode: e6a2b...aa5 2
AnonymBruker Skrevet i går, 06:54 #106 Skrevet i går, 06:54 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er dine arbeidsoppgaver, alle i arbeidslivet har en arbeidsoppgave. Derfor er ikke en leder mer verdt i lønn. Anonymkode: e6a2b...aa5 Tja, alle er viktige, men noen har flere oppgaver enn andre og legger ned mer arbeid og må også stå mer til ansvar for resultater. Jeg står på mitt, mange ikke-ledere takler ikke ledere på generelt grunnlag. Og vil aldri bli plukket ut som ledere selv fordi de viser at de kun har sitt eget snevre verdensbilde. De fleste ledere jobber mer enn 40 timer pr uke, i alle bransjer. Anonymkode: 0a60f...7fc
AnonymBruker Skrevet i går, 07:01 #107 Skrevet i går, 07:01 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tja, alle er viktige, men noen har flere oppgaver enn andre og legger ned mer arbeid og må også stå mer til ansvar for resultater. Jeg står på mitt, mange ikke-ledere takler ikke ledere på generelt grunnlag. Og vil aldri bli plukket ut som ledere selv fordi de viser at de kun har sitt eget snevre verdensbilde. De fleste ledere jobber mer enn 40 timer pr uke, i alle bransjer. Anonymkode: 0a60f...7fc Hele arbeidslivet er jo ødelagt av big business/effektivisering etc. Alle kunne hatt fast arbeidstid, ganske lik lønn. Men det vil jo ikke kapitalismen. Alt handler kun om penger og profitt, se på utviklingen siden 80-tallet. Alt er ødelagt av pengene. Selv vært i arbeidslivet siden tidlig 90-tallet, ga det helt opp for noen år siden. Anonymkode: e6a2b...aa5
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #108 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hele arbeidslivet er jo ødelagt av big business/effektivisering etc. Alle kunne hatt fast arbeidstid, ganske lik lønn. Men det vil jo ikke kapitalismen. Alt handler kun om penger og profitt, se på utviklingen siden 80-tallet. Alt er ødelagt av pengene. Selv vært i arbeidslivet siden tidlig 90-tallet, ga det helt opp for noen år siden. Anonymkode: e6a2b...aa5 Å herregud, du er en Rødt-velger, sånne gidder jeg ikke diskutere med, dere er helt virkelighetsfjerne. Anonymkode: 0a60f...7fc
Carrot123 Skrevet 21 timer siden #109 Skrevet 21 timer siden lurerpå? skrev (11 timer siden): Jeg har ikke vært noe skolelys.. men ting har sutte seg selvom det har virket som man ikke følger med og bryr seg, fordi man skal virke kul for kompisen... gikk ut som en taper, men har det greiere en de fleste nu. Ser mye av det meningsløse papirarbeidet på alt nu til dags, det tar mye av det faktiske arbeidet som gjør nytte. Jeg har hjerte for de elevene som syns skole og fag er vanskelig. Mange av disse studentene opplever jeg virkelig ønsker å prøve. Det er den delen av jobben min jeg føler er ekstra meningsfull - det å lære dem å lære. Det er stor forskjell på disse elevene og de som utagerer, og rett og slett er vanskelige å integrere i klassemiljøet. De som kanskje spytter, slår, skriker, både medelever og ansatte, og løper inn og ut av klasserommet til stadighet. De som sier rett til meg at jeg kan holde kjeft eller dra til helvete. Gjør akkurat som de vil rett og slett. Og disse har det dessverre blitt for mange av, og det går utover både vår jobb som lektorer/lærere, men også medelevers rett til en trygg og stabil skolehverdag. Meningsløsheten oppleves når jeg tenker over hvor mye tid som går med på møter med instanser, tilretteleggingsmøter, samhandling mellom disse, skole, foreldre osv. Det er faktisk mer enn lærere skal måtte godta å forholde seg til. Det er ikke derfor vi valgte yrket, og det er ikke det skole som institusjon skal handle om. 1
Rosalilje84 Skrevet 20 timer siden #110 Skrevet 20 timer siden Etter mitt syn, er meningsløse jobber slike som ikke gir noe som helst verdi til mennesker og samfunnet. Der har vi blant annet diverse coacher, telefonselgere, bloggere/influensere, mystery shoppers og lignende. Alle jobber som skaper verdi, er meningsfulle: lærere, renholdere, advokater, leger, butikkansatte, lagerarbeidere, mekanikere, journalister, barnehagelærere, sykepleiere osv. 1
Rosalilje84 Skrevet 20 timer siden #111 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hele arbeidslivet er jo ødelagt av big business/effektivisering etc. Alle kunne hatt fast arbeidstid, ganske lik lønn. Men det vil jo ikke kapitalismen. Alt handler kun om penger og profitt, se på utviklingen siden 80-tallet. Alt er ødelagt av pengene. Selv vært i arbeidslivet siden tidlig 90-tallet, ga det helt opp for noen år siden. Anonymkode: e6a2b...aa5 Så du mener at en som har kommet seg halvveis sultende gjennom et krevende studium på fem år og har daglig ansvaret for liv og død, skal ha samme lønn som en som så vidt gadd å dasse seg gjennom ungdomsskolen, sitter i kassa og halvsover hele dagen?
Knirke Skrevet 14 timer siden #112 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (På 19.11.2025 den 13.23): Hva er trist med dette? Det er bare slik at arbeidslivet ikke passer for alle. Det lever man da meget godt med. Anonymkode: bd57f...10c Da passer det vel også godt med 0,- i inntekt og 0,- i ytelser? Jeg er ikke så fryktelig happy med å betale flere hundre tusen i skatt for at andre skal sitte hjemme og sløve. 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #113 Skrevet 14 timer siden Knirke skrev (Akkurat nå): Da passer det vel også godt med 0,- i inntekt og 0,- i ytelser? Jeg er ikke så fryktelig happy med å betale flere hundre tusen i skatt for at andre skal sitte hjemme og sløve. Nei, ytelsene må en jo ha. Ellers blir det temmelig magert. Ved å jobbe mindre, betaler du btw mindre skatt også. Anonymkode: bd57f...10c
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #114 Skrevet 13 timer siden Knirke skrev (1 time siden): Jeg er ikke så fryktelig happy med å betale flere hundre tusen i skatt for at andre skal sitte hjemme og sløve. Ingen problemstilling, jobber du mindre betaler du mindre skatt Anonymkode: e6a2b...aa5
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #115 Skrevet 13 timer siden Tekumseh79 skrev (På 21.3.2025 den 12.16): Lønn og mening henger ofte sammen, dessverre. Som igjen henger sammen med utdannelse. Med kommuneøkonomien i Norge i dag, i hvertfall i kommuner utenom de største byene, er det dårlig råd. Folk med lite utdanning og lite lønn har meningsløse jobber og lite påvirkning på egen hverdag. Da snakker jeg mitt felt, vaktmester/driftsoperatør/vaktmester, renholder, skole/barnehageassistent/barne- og ungdomsarbeider, helsefagarbeider/assistent/hjelpepleier osv. Mannsdominert yrke som krever noe utdanning gir best lønn, vilkår og mest mening tror jeg. Og i dag er det populært med alt som har med miljø og bærekraft å gjøre. Du kan ikke være alvorlig nå? Jeg kan nesten ikke komme på noe mer meningsfullt enn en jobb i barnehage eller på et sykehjem. I den ene jobben tar du vare på fremtidens generasjon og på et sykehjem gir du viktig omsorg. Lønn blir en helt annen debatt igjen, men er ikke det tråden her handler om vel? Anonymkode: b8cdb...340
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #116 Skrevet 12 timer siden Det er flere meningsløse jobber. Tipper det er et samfunnsproblem. Jobb skal være meningsfylt fra a til å. Det er flere ledd, og et hel samfunn som vil bidra til at man opplever livet herlig. Anonymkode: e65a3...e7b
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #117 Skrevet 12 timer siden Jeg er bibliotekar og føler jobben min er ladet av mening. (utjevning av forskjeller, for alle, kildekritrikk og samfunnsroller, formidling og litteratur.) Jeg mener de fleste jobber har mening, men influenser og fargekonsulent (hvilen årstid er du?) er muligens noe jeg sliter med å se relevansen i. Anonymkode: 47829...90d 1
Knirke Skrevet 9 timer siden #118 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, ytelsene må en jo ha. Ellers blir det temmelig magert. Ved å jobbe mindre, betaler du btw mindre skatt også. Anonymkode: bd57f...10c AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ingen problemstilling, jobber du mindre betaler du mindre skatt Anonymkode: e6a2b...aa5 De som ikke gidder å jobbe bør få null ytelser. Null. Da kan de dyrke sine egne grønnsaker, spinne sine egne klær og finne ut selv at det er mer enn en heltidsjobb å bare holde seg i live. (Og nei, jeg snakker ikke om de som er syke og faktisk fortjener ytelser, kun om trygdesnyltere) Siden innleggene over er 110% trolling kommer jeg ikke til å kommentere dette noe mer🧌
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #119 Skrevet 9 timer siden Rosalilje84 skrev (10 timer siden): Så du mener at en som har kommet seg halvveis sultende gjennom et krevende studium på fem år og har daglig ansvaret for liv og død, skal ha samme lønn som en som så vidt gadd å dasse seg gjennom ungdomsskolen, sitter i kassa og halvsover hele dagen? Handler for F... ikke om å gidde eller ikke men å gjøre et valg! Æsj, du er ekkel med ekkelt syn. Anonymkode: e86fa...2e5
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #120 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Handler for F... ikke om å gidde eller ikke men å gjøre et valg! Æsj, du er ekkel med ekkelt syn. Anonymkode: e86fa...2e5 Ja, og dersom du velger en lite krevende jobb, burde du få betalt deretter. Det hadde vært utrolig demotiverende dersom jeg skulle tatt 5 år+ utdannelse, holdt meg faglig oppdatert hele arbeidslivet, og likevel tjene like lite som en lagermedarbeider. Anonymkode: faedf...a92
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå