Gå til innhold

Meningsløse jobber

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lærerne jeg har hatt opp gjennom har enten betydd enormt mye for mitt liv. Eller vært fullstendig meningsløse.

Så det sier vel mer om personen, enn læreryrket generelt, når man føler det slik? 

Jeg er mellomleder (prosjektleder). Det føles veldig meningsfullt. Tror både ledelse og medarbeidere hadde vært ganske fortvilet om jeg forsvant, men kan lett se for meg at enkelte i sistnevnte gruppe ikke ser det selv 😂

Anonymkode: 353b6...9b8

Jeg har samme type stilling som deg. Da jeg var i foreldreperm var alle enige om at man ikke trengte vikar til dette - noen av de som rapporterer til meg i det daglige kunne bare "ta det på siden". Begynte å få signaler i god tid før jeg kom tilbake om at jeg var veldig dypt savnet. Da jeg kom tilbake var det det komplette kaos, og folk var utrolig lettet. Nå er det en stund siden, men det er fortsatt et tema for folk 😅

Anonymkode: 0bf15...6f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Joda, men da kan jo spørre seg hvorfor man arrangerer i det hele tatt om det bare er stress.

Jeg hadde ikke betalt noen profesjonelle for å pine slekt og venner en hel dag.

Anonymkode: 69a43...5c0

Det er stort sett bare på KG man hater alt sosialt ;)

De fleste av oss koser oss i et godt planlagt sosialt lag. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Telefonselger. Det må vel være et "yrke" som ingen kommer til å savne om det bare forsvinner. Jobbet selv litt som telefonselger under studietiden. Hatet virkelig jobben og fant meg kjapt en ny jobb. Skikkelig meningsløst og null nytteverdi for samfunnet. 

Anonymkode: 7e602...ff5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har samme type stilling som deg. Da jeg var i foreldreperm var alle enige om at man ikke trengte vikar til dette - noen av de som rapporterer til meg i det daglige kunne bare "ta det på siden". Begynte å få signaler i god tid før jeg kom tilbake om at jeg var veldig dypt savnet. Da jeg kom tilbake var det det komplette kaos, og folk var utrolig lettet. Nå er det en stund siden, men det er fortsatt et tema for folk 😅

Haha.. Ikke sant? Jeg tror man gjør veldig mye av den usynlige jobben. Veileder og lærer opp nye, setter riktige personer til riktig oppgave, koordinerer og kommuniserer, tar beslutninger, følger opp budsjett og fakturering, sikrer fremdrift, bruker gjerne kveldene på å ta igjen forsinkelser, og egen produksjon. Så teamet ser ikke timene du faktisk produserer selv, da dagtid krever mye annet av deg. Og så må du ta noen vanskelige beslutninger når det gjelder fravær, avlønning, med mer. 

De sier at den beste lederen er den du ikke merker. Uten at jeg skal påberope meg å være i den kategorien 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 18.33):

For min del så synes jeg det er meningsløst å jobbe som lærer, ja. Elevene kommer og går som de vil, sitter på mobilen hele timen, de har ikke med noe utstyr, de lærer null og niks, de er overhode ikke interessert. Det som gjenstår er at læreren skal ha tusen møter med tusen ulike instanser og dokumentere alt sammen. 

Og sånn går dagene. 

Meningsløst. 

Anonymkode: cd6f0...14a

Jeg tenker at det du skriver forteller oss at du, dessverre, er en dårlig lærer som ikke evner å engasjere elevene. Jeg har vært borti noen slike, og det er nok lurt av deg å bytte yrke, tror du vil gjøre elevene en tjeneste da. 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mener ikke det men fra en som driver med det så føles det meningsløst. Og btw: folk skriver at renholder er viktig, men ute i arbeidslivet opplever jeg aldri noe positiv tilbakemelding. 

Anonymkode: e86fa...2e5

Det syns jeg er trist, jeg har stor respekt for renholdere og det er helt naturlig for meg å takke den som vasker rundt meg. 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ingen jobber er meningsløse 

Anonymkode: 8214f...8bc

Det er sant, men at en jobb kan føles meningsløs er det ingen tvil om. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mener ikke det men fra en som driver med det så føles det meningsløst. Og btw: folk skriver at renholder er viktig, men ute i arbeidslivet opplever jeg aldri noe positiv tilbakemelding. 

Jeg pleier å si noe takknemlig/positivt når de igjen må ta jobben i minikjøkkenet, fordi folk ikke evner å oppføre seg som voksne. Og setter skitne kopper, gjerne med snus i, overtidsmat, utover benken... 

Men står ikke akkurat og roper "bra jobbet!" når de vasker toalettet 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg jobber med å montere blinklys på BMWer. Det er meningsløst, det. 

Anonymkode: 68a45...ae3

Tenk så mange kollisjoner det kunne potensielt vært, hadde det ikke vært for at man har muligheten til å signalisere hvor man skal...

Det er ikke meningsløst.

Anonymkode: 3615b...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Telefonselger. Det må vel være et "yrke" som ingen kommer til å savne om det bare forsvinner. Jobbet selv litt som telefonselger under studietiden. Hatet virkelig jobben og fant meg kjapt en ny jobb. Skikkelig meningsløst og null nytteverdi for samfunnet. 

Anonymkode: 7e602...ff5

Man kan lære mye av å være tlfselger så si ikke det. Det handler om kommunikasjon og være løsningsorientert, men om det er en givende jobb. Det er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 12.10):

Uten utdannelse er det vel bare sykehjem, butikk, renholder, kommer ikke på andre yrker

Anonymkode: 0c12a...6cc

Hun er jo lærer, det er jo en utdannelse 😅

Du kan jobber i bolig, barnebolig, institusjoner, asylmottak, avlastningsbolig for barn, voksenopplæring, nav, veileder i vernet bedrift. 

Anonymkode: f5f28...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tenk så mange kollisjoner det kunne potensielt vært, hadde det ikke vært for at man har muligheten til å signalisere hvor man skal...

Det er ikke meningsløst.

Den gikk over hodet på deg?

Folk som kjører bmw bruker ikke blinklys, derav meningsløs jobb. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bryllupsplanlegger. Bryllup er en ubrukelig ting i utgangspunktet, så å bruke livet sitt på det er totalt meningsløst.

Anonymkode: 69a43...5c0

Tror veldig mange brudgommen rundt i verden er uenig med deg i dette. "Bridezilla" er et kjent fenomen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror jeg ingenting på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Haha.. Ikke sant? Jeg tror man gjør veldig mye av den usynlige jobben. Veileder og lærer opp nye, setter riktige personer til riktig oppgave, koordinerer og kommuniserer, tar beslutninger, følger opp budsjett og fakturering, sikrer fremdrift, bruker gjerne kveldene på å ta igjen forsinkelser, og egen produksjon. Så teamet ser ikke timene du faktisk produserer selv, da dagtid krever mye annet av deg. Og så må du ta noen vanskelige beslutninger når det gjelder fravær, avlønning, med mer. 

De sier at den beste lederen er den du ikke merker. Uten at jeg skal påberope meg å være i den kategorien 😅

Arbeidsoppgavene er ofte veldig lite konkrete. Det er ikke merkelig for meg at folk trodde at jeg egentlig ikke gjorde noe, for jeg sliter ofte selv etter en dag med å forklare meg selv hva jeg har produsert. Men saken er at jobben handler om å sette alle andre i stand til å produsere. Det betyr at man må svare på spørsmål, ta avgjørelser, delegere, være tilgjengelig og høre hva folk har å si, følge opp på det folk melder inn, godkjenne timer, godkjenne reiseregninger, faktura, osv. Som du nevner - når ting glir, sitter det gjerne en mellomleder i skyggen og trekker i tråder, koordinerer, mitigerer mellom toppledelsen og dem de leder i tillegg til kunden, for å gjøre hverdagen god, og produktiviteten høyest mulig for alle involverte. Det koster tid og energi, men er vanskelig å si konkret hva er, for det er er ulikt fra sted til sted og dag for dag.

Det var steintøft å komme tilbake til en prosjektorganisasjon som lå nede med brukket rygg, men nå vet ikke alle fall alle at jeg gjør noe nyttig. Mottoet nå er "høydepunktet er fortsatt at vi overlevde det året du var borte" (det var langt fra et år, men det er det blitt invitert folks hoder nå).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
SPOCA skrev (På 21.3.2025 den 12.06):

Jeg tenker det er veldig bra at du ser etter noe annet hvis du mener at det å være lærer er meningsløst. ;)

Jeg er selv lærer, og føler min jobb er veldig meningsfull.

Derimot følte jeg at min jobb som reklamebud i min ungdomstid var relativt meningsløs. 

Å være reklamebud kan jeg faktisk være enig i. Det gir penger i kassa da 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg svarte tidligere.

Kjører X1, og bruker blinklys. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lærerne jeg har hatt opp gjennom har enten betydd enormt mye for mitt liv. Eller vært fullstendig meningsløse.

Så det sier vel mer om personen, enn læreryrket generelt, når man føler det slik? 

Jeg er mellomleder (prosjektleder). Det føles veldig meningsfullt. Tror både ledelse og medarbeidere hadde vært ganske fortvilet om jeg forsvant, men kan lett se for meg at enkelte i sistnevnte gruppe ikke ser det selv 😂

Helt enig med deg, er selv mellomleder som får gode tilbakemeldinger. Opplever jobben min som veldig meningsfylt og ser at medarbeidere med min og andre lederes hjelp vokser og utvikler seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 12.29):

Du sier ikke noe om hva ditt felt er, men at de uthevede jobbene skal være meningsløse er jo så feil som det kan få blitt. Underbetalte og lite verdsatte, ja. Men meningsløse? NEI!

Virker som om du ikke forstår ordets betydning.

Anonymkode: 1b34d...91e

Meningsløst er det lite som er, men at det kan oppleves lite givende i noen sammenhenger. Det kan jeg forstå. Opplever man det som lite givende eller meningsfylt, så er det utfordrende å motivere seg selv. Det tror jeg de fleste kan kjenne seg igjen i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Renholder i barnehagen! Helt poengløst når det blir skittent igjen rett etter vask og Ingen setter pris på jobben som blir gjort. 

Tenk hvor ille det hadde sett ut om ingen vasket? Grøss og gru 😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grüner skrev (12 timer siden):

Alle jobber har en funksjon i samfunnet. Det er mer meningsløst å ikke jobbe!

Enig. Noen ganger kan man ikke det dessverre 😮‍💨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...