Gå til innhold

Meningsløse jobber

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  Grüner skrev (På 22.3.2025 den 18.53):

Så du mener at de skal la være å vaske bhg fordi det blir møkkete igjen dagen etter? «Logisk»… Renholder er jo en veldig viktig jobb! 

Ekspander  

Samfunnsmessig viktig at det blir utført, ikke like viktig for den som utfører.  

Det går an å skille individbehov fra samfunnsbehov.

Anonymkode: 530c9...de8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er så dårlig bemanning i barnehage at både fagarbeidere/barne- og ungdomsarbeidere og barnehagelærere føler på at jobben er meningsløs. Barnehagen skal være en pedagogisk institusjon, men det er ikke så ofte vi får gjort pedagogiske aktiviteter da vi konstant er underbemannet og har andre meningsløse ting vi er nødt til å gjøre. 

Anonymkode: 4adf0...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg var det helt meningsløst å stå på et kjøkken uten aircondition både ukedager og helger (med en lønn som ikke var mulig å leve av). Begynte å studere og fikk meg etterhvert jobb som vikar på barneskole. Vikarjobben opplevde jeg som meningsfull, følte jeg endelig gjorde noe samfunnsnyttig. Jobber deltid i forvaltning nå ved siden av masterskriving, trives godt der, men vurderer å ta PPU etter master. Så lenge jeg slipper å "slave" på drittkjøkken for luselønn er jeg fornøyd! 

Anonymkode: 30e06...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 18.51):

Frisør! 

Anonymkode: cbf88...418

Ekspander  

Værsågod. Ta frem saks og speil hvis du mener du kan gjøre jobben bedre selv 

Anonymkode: d7874...64f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er lærerbog føler den gir meg stor mening. Jeg vet jeg er en trygghetsperson for ungdomne jeg underviser, en de vet møter dem i hverdagen. Det kan storme men skolen og de voksne de møter hver dag er viktigere enn mange tror. Det å hjelpe dem med å nå små og store mål, både faglig og sosialt gir meg masse glede og av og til frustrasjon når de ikke ser sitt potensial 😄

Anonymkode: 032ef...aa7

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nær alle jobber innenfor produktreklame, og å designe emballasje/finne opp stadig nye, overprisede produkter til en stadig sykere og tykkere befolkning.

Kan ikke tenke meg noe mer meningsløst enn å bidra til ekstremmaterialisme i en stadig mer forsøplet verden, hvor man starter opp med klesmerke nr 450 000, eller designer webløsninger for å pushe ultrafast fashion som H&M og Gina Tricot som havner i søpla etter 4 mnd.

Eller å designe eller pushe ultraprosesserte, idiotiske matvarer (som proteiner i absolutt alt, som er det siste nå til 3-500 kr/kg) til en stadig tykkere og stadig mer stillesittende befolkning.

Slike yrker er meningsløse, og rett og slett kontraproduktive dersom man ønsker en bedre verden. 

Anonymkode: 59d42...f50

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må være greit å si at man kjenner på at man har en meningsløs jobb, selv om det er en viktig jobb rent samfunnsmessig. Den kan fortsatt føles rimelig meningsløst for den som står i det, og jeg syns det er et perspektiv man skal ta alvorlig. Spesielt når mange av jobbene som nevnes her er kjempeviktige. Det sier noe om arbeidshverdagen til de det gjelder.

Jeg følte mest på meningsløsheten når jeg jobbet i butikk (ikke dagligvare). Pakker opp varer dekket i mengder med plast, sendt fra andre siden av kloden, der det står et annet menneske og pakker inn varer, og sikkert kjenner på en enda større meningsløshet med det hele. Hjelpe folk med å avgjøre om de skal ha den ene eller den andre vasen, som om de ikke kommer til å bytte den ut om et halvt år når de er lei. Enorme mengder varer som ble kastet hver eneste måned fordi de ikke blir solgt, eller ikke solgt tidsnok når neste sesong starter. Bruke tid og energi på å ommøblere butikken for å se om det kanskje øker salg, få beskjed om å trappe opp mersalget for å bli kvitt enda mer av de meningsløse varene på lageret. Skaper ikke verdi for andre enn lederne på toppen, jeg hatet alt med det.

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Grüner skrev (På 22.3.2025 den 18.53):

Så du mener at de skal la være å vaske bhg fordi det blir møkkete igjen dagen etter? «Logisk»… Renholder er jo en veldig viktig jobb! 

Ekspander  

Mener ikke det men fra en som driver med det så føles det meningsløst. Og btw: folk skriver at renholder er viktig, men ute i arbeidslivet opplever jeg aldri noe positiv tilbakemelding. 

Anonymkode: e86fa...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 19.41):

Nær alle jobber innenfor produktreklame, og å designe emballasje/finne opp stadig nye, overprisede produkter til en stadig sykere og tykkere befolkning.

Kan ikke tenke meg noe mer meningsløst enn å bidra til ekstremmaterialisme i en stadig mer forsøplet verden, hvor man starter opp med klesmerke nr 450 000, eller designer webløsninger for å pushe ultrafast fashion som H&M og Gina Tricot som havner i søpla etter 4 mnd.

Eller å designe eller pushe ultraprosesserte, idiotiske matvarer (som proteiner i absolutt alt, som er det siste nå til 3-500 kr/kg) til en stadig tykkere og stadig mer stillesittende befolkning.

Slike yrker er meningsløse, og rett og slett kontraproduktive dersom man ønsker en bedre verden. 

Anonymkode: 59d42...f50

Ekspander  

Men da setter du samfunnsbehov  og visse verdier over individet som gjør jobben.  Som designer velger man jo ikke selv oppdrag. 

I mange jobber blir man «immun angående hvem/hva klienter eller pasienter eller oppdrag. Det kan for en designer være ekstremt givende om man følte man virkelig fikk til oppdraget. Litt som man ikke reagerer så sterkt på blod/død som sykepleier eller representerer Breivikttyper som advokat.  Igjen hva du synes er meningsløst er ikke universelt.

Anonymkode: 530c9...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber med å montere blinklys på BMWer. Det er meningsløst, det. 

Anonymkode: 68a45...ae3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Tekumseh79 skrev (På 21.3.2025 den 11.16):

Lønn og mening henger ofte sammen, dessverre. Som igjen henger sammen med utdannelse.

Mannsdominert yrke som krever noe utdanning gir best lønn, vilkår og mest mening tror jeg. Og i dag er det populært med alt som har med miljø og bærekraft å gjøre.

Ekspander  

Tja... vet ikke helt. Jeg har vel en sånn jobb nå.  Mye Excel og SPSS og analyser og bra lønn. Hvor meningsfullt det er, er jeg jammen ikke så sikker på alltid. Men lønna er god.

Før hadde jeg en jobb i transportbransjen. Sørga for at mat og medisiner ble frakta rundt i landet. Jeg jobba både ute i transport og senere administrativt. Følte vel at det var mer meningsfullt enn det jeg gjør i dag, selv om jeg har både mer utdanning og høyere lønn nå.

Anonymkode: b2c18...c20

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lærerne jeg har hatt opp gjennom har enten betydd enormt mye for mitt liv. Eller vært fullstendig meningsløse.

Så det sier vel mer om personen, enn læreryrket generelt, når man føler det slik? 

AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 18.53):

Noe av det mest meningsløse i mitt hode er mellomledere.

Anonymkode: faedf...a92

Ekspander  

Jeg er mellomleder (prosjektleder). Det føles veldig meningsfullt. Tror både ledelse og medarbeidere hadde vært ganske fortvilet om jeg forsvant, men kan lett se for meg at enkelte i sistnevnte gruppe ikke ser det selv 😂

Anonymkode: 353b6...9b8

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 20.39):

Ekspander  

BMWer trenger da blinklys? Hvis ikke er de ikke salgbare i Norge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bryllupsplanlegger. Bryllup er en ubrukelig ting i utgangspunktet, så å bruke livet sitt på det er totalt meningsløst.

Anonymkode: 69a43...5c0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 5.23):

Bryllupsplanlegger. Bryllup er en ubrukelig ting i utgangspunktet, så å bruke livet sitt på det er totalt meningsløst.

Ekspander  

Dypt uenig. Selv om jeg ikke hadde et stort bryllup, kun et lite følge som reiste bort og markerte hendelsen. 

Av alle ting som er veldig meningsfullt for meg - alle tjenester som gir meg mer tid og mindre stress, og ikke minst gjør en opplevelse ekstra spesiell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Influenser

Ser jo nå at du ba om våre meningsløse jobber. Min jobb er ikke meningsløs :sol:

Endret av Fame
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 5.27):

Dypt uenig. Selv om jeg ikke hadde et stort bryllup, kun et lite følge som reiste bort og markerte hendelsen. 

Av alle ting som er veldig meningsfullt for meg - alle tjenester som gir meg mer tid og mindre stress, og ikke minst gjør en opplevelse ekstra spesiell. 

Ekspander  

Joda, men da kan jo spørre seg hvorfor man arrangerer i det hele tatt om det bare er stress.

Jeg hadde ikke betalt noen profesjonelle for å pine slekt og venner en hel dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 20.39):

Ekspander  

🤣🤣

Anonymkode: c2f97...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen jobber er meningsløse 

Anonymkode: 8214f...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva du føler som meningsløst, og hva som er meningsløse jobber er to forskjellige ting. Man trenger det meste i samfunnet for at det skal gå rund. Jeg ser ikke på dem som jobber i butikk eller renhold eller hva som enkelte ser på som meningsløst som det. Vi har innleid vaske firma og jeg pleier og hilse og snakke med dem og takker dem for en gode jobben dem gjør for oss, ikke er det meningsløst heller fordi ellers måtte jeg gjort det selv om alle så det som meningsløst og igjen hadde jeg fått ennå mere og gjøre på jobben en jeg allerede gjør  

Anonymkode: 0d940...929

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...