Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Regndrops skrev (24 minutter siden):

Nei, uten renholdere så hadde barnehagen blitt stengt. Det er ikke lov å holde barnehager åpen hvis det ikke blir vasket regelmessig. 

Jeg vet det men har du prøvd? Det er som å måke snø i motvind. Og de blir aldri tilfreds. 

Anonymkode: e86fa...2e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du mening for samfunnet og menneskeheten? Da er vel reklameselgere og frisører noe jeg kommer på. Overflødig og meningsløst.

Anonymkode: 109e9...51d

Skrevet
Regndrops skrev (5 minutter siden):

Jeg forstår det. Men når en jobb begynner å bli meningsløst så er det på tide å finne seg en ny jobb. Og jeg vet at ikke alle kan det av forskjellige årsaker, men det er trist når jobben blir meningløst. I alle jobber kan noen dager føles håpløst og man føler at man har fått nok, men hvis det føles sånn hver dag da er det ikke bra for den det gjelder eller for de rundt vedkommende. Kanskje flere får opp øynene og søker seg bort i fra jobben sin slik ts skal gjøre etter å ha lest her. Å være lærer å føle det så meningsløst påvirker elevene fordi er det noe barn og ungdom merker så er det en lærer som ikke lenger føler at jobben er meningsfullt. 

Jeg har funnet alle mine jobber meningsløse. Ikke likte jeg dem og ikke likte jeg den tvungne tiden jeg måtte bruke på dem.

Å bytte jobb er ofte et helsike, både på grunn av krav til utdannelse og at det er svært mange søkere. Til dags dato har jeg aldri funnet et yrke jeg ser på både som meningsfullt og noe jeg har lyst å bruke 8 timer daglig på over lang tid. Uansett hvor meningsfyllt objektivt det enn måtte være.

Anonymkode: bd57f...10c

Skrevet

Det er i det hele tatt meningsløst å bruke dagen på jobb. Så mye bedre å være hjemme å gjøre det man liker. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er i det hele tatt meningsløst å bruke dagen på jobb. Så mye bedre å være hjemme å gjøre det man liker. 

Ja for dem dette gir mening for, er det det.

Skrevet

Som det allerede har blitt sagt, mange jobber er underbetalte og har lite status, men er jo meningsfulle på den måten at de er nødvendige. Ser man derimot på byråkratiet, så kan man virkelig finne bullshit-jobber som nærmest synes å være lagd kunstig for å skape sysselsetting.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet det men har du prøvd? Det er som å måke snø i motvind. Og de blir aldri tilfreds. 

Nei, jeg er ikke utdannet renholder. Men så er jeg veldig fornøyd med renholderne som vasker der jeg jobber og jeg sier det til dem også. 

Endret av Regndrops
Skrevet

Jeg har funnet alle mine jobber meningsløse. Ikke likte jeg dem og ikke likte jeg den tvungne tiden jeg måtte bruke på dem.

Å bytte jobb er ofte et helsike, både på grunn av krav til utdannelse og at det er svært mange søkere. Til dags dato har jeg aldri funnet et yrke jeg ser på både som meningsfullt og noe jeg har lyst å bruke 8 timer daglig på over lang tid. Uansett hvor meningsfyllt objektivt det enn måtte være.

Det er trist å lese at du føler det slik. Min jobb føles meningsfull og jeg trives også på jobben. Det er selvfølgelig noen dager der jeg kan være helt nedfor etter arbeidstid og jeg har sittet i bilen og grått. Jeg har også grått på jobb, men jeg har utrolig fine kollegaer og vi tar vare på hverandre fordi det er ikke bare jeg som har sånne dager. 

Skrevet
Tekumseh79 skrev (På 21.3.2025 den 12.16):

Lønn og mening henger ofte sammen, dessverre. Som igjen henger sammen med utdannelse.

Med kommuneøkonomien i Norge i dag, i hvertfall i kommuner utenom de største byene, er det dårlig råd. Folk med lite utdanning og lite lønn har meningsløse jobber og lite påvirkning på egen hverdag.
Da snakker jeg mitt felt, vaktmester/driftsoperatør/vaktmester, renholder, skole/barnehageassistent/barne- og ungdomsarbeider, helsefagarbeider/assistent/hjelpepleier osv.

Mannsdominert yrke som krever noe utdanning gir best lønn, vilkår og mest mening tror jeg. Og i dag er det populært med alt som har med miljø og bærekraft å gjøre.

Hva skjer hvis ingen vasker lokaler eller pakker opp varer i butikkene? 

Skrevet

Jeg skal ikke tolke det du skriver her og dømme alle sammen. Noen kan ikke jobbe og noen gidder ikke å jobbe. Men økonomien blir ikke noe bedre når man ikke gidder å jobbe hvis man ikke da er ufattelig rik eller har en rik ektefelle. Er man syk av en eller annen årsak så er det en sorgprosess å gå igjennom for mange mens noen endelig føler en lettelse når de får uføretrygd og en sikker inntekt. Men mange må spe på med sosialhjelp. Ser vi bare på lønn og ikke helse så mister man ofte mye av det sosiale når man må veie opp mat og regninger med teater og restaurant besøk med venner. Ser vi på helsa så betyr ikke all verdens lønn i en jobb noe hvis det går utover helsa og fritiden til personen.

Poenget er å opplyse så folk som leser det du skriver får vite alle nyanser med det å ikke ha en jobb å gå til. Da har jeg ikke tatt med felleskapet som man føler på i en jobb og ensomheten man kan føle på å ikke ha en jobb. 

Skrevet
Regndrops skrev (25 minutter siden):

Det er trist å lese at du føler det slik. Min jobb føles meningsfull og jeg trives også på jobben. Det er selvfølgelig noen dager der jeg kan være helt nedfor etter arbeidstid og jeg har sittet i bilen og grått. Jeg har også grått på jobb, men jeg har utrolig fine kollegaer og vi tar vare på hverandre fordi det er ikke bare jeg som har sånne dager. 

Hva er trist med dette? Det er bare slik at arbeidslivet ikke passer for alle. Det lever man da meget godt med.

Skrevet
Regndrops skrev (14 minutter siden):

Jeg skal ikke tolke det du skriver her og dømme alle sammen. Noen kan ikke jobbe og noen gidder ikke å jobbe. Men økonomien blir ikke noe bedre når man ikke gidder å jobbe hvis man ikke da er ufattelig rik eller har en rik ektefelle. Er man syk av en eller annen årsak så er det en sorgprosess å gå igjennom for mange mens noen endelig føler en lettelse når de får uføretrygd og en sikker inntekt. Men mange må spe på med sosialhjelp. Ser vi bare på lønn og ikke helse så mister man ofte mye av det sosiale når man må veie opp mat og regninger med teater og restaurant besøk med venner. Ser vi på helsa så betyr ikke all verdens lønn i en jobb noe hvis det går utover helsa og fritiden til personen.

Poenget er å opplyse så folk som leser det du skriver får vite alle nyanser med det å ikke ha en jobb å gå til. Da har jeg ikke tatt med felleskapet som man føler på i en jobb og ensomheten man kan føle på å ikke ha en jobb. 

Jeg føler ikke du får med alle nyanser med det å ikke ha en jobb å gå til. For dem som trives uten å ha en jobb, vil dette fremstå som veldig skjevt fremstilt.

Skrevet

Har ikke, men hadde en meningsløs sommerjobb en gang på et lager. Første 30 minuttene var det litt post, ol som skulle ordnes, mens resten av dagen var det ingen ting å gjøre, men de måtte vel bare ha noen til stede der. Så satt der bare å surfet på internet og kjedet meg hele dagen.

Anonymkode: 51545...cd1

Skrevet
Tekumseh79 skrev (På 21.3.2025 den 12.16):

Lønn og mening henger ofte sammen, dessverre. Som igjen henger sammen med utdannelse.

Med kommuneøkonomien i Norge i dag, i hvertfall i kommuner utenom de største byene, er det dårlig råd. Folk med lite utdanning og lite lønn har meningsløse jobber og lite påvirkning på egen hverdag.
Da snakker jeg mitt felt, vaktmester/driftsoperatør/vaktmester, renholder, skole/barnehageassistent/barne- og ungdomsarbeider, helsefagarbeider/assistent/hjelpepleier osv.

Mannsdominert yrke som krever noe utdanning gir best lønn, vilkår og mest mening tror jeg. Og i dag er det populært med alt som har med miljø og bærekraft 

🤯🤯🤯. Hvis du mener og f,eks og hjelpe noen er meningsløst så håper jeg du en dag trenger hjelp og ikke får det

Anonymkode: 20814...78a

Skrevet

Man tjener jo relativt greit på sykehjem? Eller er det bare sykepleierene som tjener ok? Og jeg kan ikke fatte at å være lærer skal være meningsløst? Det er jo objektivt sett en svært viktig jobb.

for meg er meningsløse jobber influencerene. Alt annet har en verdi. Selvsagt er ikke alle yrker like viktige. Vil tørre å påstå at lærere, leger, sykepleiere, advokater, politi og brannmenn er viktigere enn kassafolk på butikk, kokker og servitører. Men vi trenger jo alle og ingenting av de sistnevnte yrkene er meningsløse. 

Anonymkode: a6576...e25

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg føler ikke du får med alle nyanser med det å ikke ha en jobb å gå til. For dem som trives uten å ha en jobb, vil dette fremstå som veldig skjevt fremstilt.

Da får du opplyse meg fordi jeg klarer ikke å forstå de som velger bort en sikker Inntekt og pensjon med å være hjemme hver dag. Da snakker jeg ikke om de som er syke enten fysisk eller psykisk eller begge deler og ikke kan jobbe fordi de får jo uføretrygd. Og jeg snakker ikke om de som jobber av og til. Jeg snakker om de som mener det er mer meningsfylt å være hjemme å holde på med det de liker enn å jobbe og ikke har en jobb i det hele tatt.

Hvem er det som trives uten jobb og inntekt fordi det er jo dem jeg sikter til her? Du får ikke uføretrygd fordi du synes det er meningsløst å jobbe. Du får ikke uføretrygd fordi du trives bedre å sitte hjemme enn å jobbe.

Men selvfølgelig kan du både føle trivsel og synes det er meningsfullt å være hjemme med uføretrygd, men det var ikke det som var poenget mitt i svaret jeg skrev som du nå svarte på. Og nei, jeg dømmer ikke folk fordi jeg har selv vært alvorlig syk og jeg kjenner selv mange som er uføretrygdet som kjenner både på glede og sorg fordi de ikke har en jobb å gå til. Men de kjenner selvfølgelig på at det er meningsfullt å være hjemme og de har også dager der de føler det meningsløst å være hjemme. 

Skrevet
Regndrops skrev (46 minutter siden):

Da får du opplyse meg fordi jeg klarer ikke å forstå de som velger bort en sikker Inntekt og pensjon med å være hjemme hver dag. Da snakker jeg ikke om de som er syke enten fysisk eller psykisk eller begge deler og ikke kan jobbe fordi de får jo uføretrygd. Og jeg snakker ikke om de som jobber av og til. Jeg snakker om de som mener det er mer meningsfylt å være hjemme å holde på med det de liker enn å jobbe og ikke har en jobb i det hele tatt.

Hvem er det som trives uten jobb og inntekt fordi det er jo dem jeg sikter til her? Du får ikke uføretrygd fordi du synes det er meningsløst å jobbe. Du får ikke uføretrygd fordi du trives bedre å sitte hjemme enn å jobbe.

Men selvfølgelig kan du både føle trivsel og synes det er meningsfullt å være hjemme med uføretrygd, men det var ikke det som var poenget mitt i svaret jeg skrev som du nå svarte på. Og nei, jeg dømmer ikke folk fordi jeg har selv vært alvorlig syk og jeg kjenner selv mange som er uføretrygdet som kjenner både på glede og sorg fordi de ikke har en jobb å gå til. Men de kjenner selvfølgelig på at det er meningsfullt å være hjemme og de har også dager der de føler det meningsløst å være hjemme. 

Jeg tror ikke det hjelper å opplyse deg om dette. At noen glatt velger bort jobb for å ha 100% kontroll på egen tid og velvære er for meg veldig lett å forstå. På samme måte som du neppe vil skjønne det.

Det er nemlig slik at disse er ikke "hjemme hver dag". De er selvsagt det også, men står jo salig fritt til å gjøre akkurat som de vil hele døgnet, hele året.

Skrevet

Måten arbeidslivet/samfunnet er organisert på gjør at det føles meningeløst å jobbe. Noen skal tjene under 450k i året, mens noen tror de er verst millionlønn.

Er den sosiale dumpingen som gjør at folk blir drittlei. De på gulvet som er med på å drive bedriften skal ha minst mulig i lønn.

Anonymkode: e6a2b...aa5

Skrevet (endret)

Jeg er lektor med tilleggsutdanning - mastergrad, PPU, og to andre fag med 60 studiepoeng pr. fag. Dvs. undervisningskompetanse i 3 fag med kompetanse til undervisning i vgs og oppover (deriblant realfag). 

Jeg jobber i ungdomsskolen, men ønsket nå er å jobbe i videregående skole. Jeg føler en enorm yrkesstolthet og elsker fag- og å undervise, og planlegge undervisningen. Jeg kunne derimot tenkt meg inn i vgs da jeg ønsker å undervise  enda mer kunnskapsbasert og fokusere mer på dybdelæring. 

Jeg opplever et genuint engasjement for fag og undervisning. Jeg elsker å planlegge undervisningen, og jeg ønsker at elevene skal oppleve mestring gjennom strukturert, kunnskapsbasert og meningsfull læring. Nettopp derfor kjenner jeg meg sterkere og sterkere trukket mot videregående skole, hvor det faglige nivået er høyere, og hvor det er et større rom for dybdelæring og faglig fordypning. Jeg ønsker å undervise elever som er klare for å gå videre i et utdanningsløp – elever som ønsker å forstå mer, ikke bare “komme seg gjennom” skoleløpet. 

Samtidig skal jeg være ærlig: I ungdomsskolen føles jobben til tider både håpløs og meningsløs. Dagen inneholder stadig mer tilretteleggingsarbeid, økende utfordringer knyttet til utagering, og et kontinuerlig press for å holde ro og struktur i klasserommet (oppdragelse). Kravene for oppfølging er blitt omfattende, og det er et økende behov for møter med ressursteam, PPT og andre instanser. Tid som ideelt sett skulle vært brukt til planlegging av undervisning, oppgaver og vurderingsarbeid, forsvinner ofte inn i møtestrukturer og tilretteleggingsbehov.

Det innebærer at mye av det reelle undervisningsarbeidet – det som faktisk krever faglig konsentrasjon og kvalitet – må legges til kvelder og helger. Retting av prøver, utvikling av oppgaver, refleksjon over undervisningsopplegg og vurdering for læring tar tid, og den tiden finner man ikke ofte innenfor ordinær arbeidstid. Til tross for stor kompetanse, høy utdanning og solid erfaring føles ikke lønnen på langt nær i samsvar med arbeidsmengden, ansvaret og kompleksiteten i yrket. Hadde det ikke vært for feriene – som ofte fungerer mer som nødvendig restitusjon enn som reell fri – ville det rett og slett blitt en for stor belastning, og alt ville til slutt føltes meningsløst.

Til slutt må jeg få lagt til at jeg ofte har fått høre, eller får holdninger som referer til meg som "bare en lærer". Vell, etter 8 år på universitetet, og undervisningserfaring (-og tittel lektor med tilleggsutdanning), er dette til tider noe demotiverende å høre, og ikke minst et bidrag til følelsen av "meningsløshet". Selv om jeg virkelig skulle ønske at jeg hver dag følte jobben som totalt meningsfull! ❤️

Endret av Carrot123
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 18.33):

For min del så synes jeg det er meningsløst å jobbe som lærer, ja. Elevene kommer og går som de vil, sitter på mobilen hele timen, de har ikke med noe utstyr, de lærer null og niks, de er overhode ikke interessert. Det som gjenstår er at læreren skal ha tusen møter med tusen ulike instanser og dokumentere alt sammen. 

Og sånn går dagene. 

Meningsløst. 

Anonymkode: cd6f0...14a

Er det ikke opp til deg å gjøre noe med det, da? Du bestemmer jo i stor grad hvordan det skal være i dine timer.
F.eks. inndra mobilene (mobilhotell ved lærerpulten) og prøve å finne en måte å gjøre timene mer relevante for elevene. Alt er vel bedre enn å bare gi opp og la de sitte med mobilene sine?

Jeg føler heller min jobb som kulturskolelærer er litt meningsløs, i hvertfall i forhold til andre jobber. Ja, det er mange barn og unge som ikke finner sin plass andre steder som blomstrer hos oss, inkludert de med ulike diagnoser, men i den store sammenhengen betyr det jo svært lite. Jeg kjenner ihvertfall at jeg overhodet ikke brenner for jobben lenger. Spesielt etter at vi fikk egen rammeplan. Hvorfor skal det være så seriøst? Vi er jo bare en fritidssyssel...

Anonymkode: 2cf48...429

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...