Gå til innhold

Meningsløse jobber

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har du en meningsløs jobb? Hvorfor?

Jeg er lærer, og det er fullstendig meningsløst. Jeg skal nå gjøre noe annet, men det eneste jeg har jobbet med som ikke var meningsløst var å jobbe på sykehjem. Men der var lønna så elendig at jeg må gjøre noe annet. Håper derfor å kunne styre unna noe ved å lese i denne tråden :) 

Anonymkode: cd6f0...14a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker det er veldig bra at du ser etter noe annet hvis du mener at det å være lærer er meningsløst. ;)

Jeg er selv lærer, og føler min jobb er veldig meningsfull.

Derimot følte jeg at min jobb som reklamebud i min ungdomstid var relativt meningsløs. 

• Liker 18
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 11.02):

Jeg er lærer, og det er fullstendig meningsløst. Jeg skal nå gjøre noe annet, men det eneste jeg har jobbet med som ikke var meningsløst var å jobbe på sykehjem. Men der var lønna så elendig at jeg må gjøre noe annet. Håper derfor å kunne styre unna noe ved å lese i denne tråden :) 

Ekspander  

Uten utdannelse er det vel bare sykehjem, butikk, renholder, kommer ikke på andre yrker

Anonymkode: 0c12a...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønn og mening henger ofte sammen, dessverre. Som igjen henger sammen med utdannelse.

Med kommuneøkonomien i Norge i dag, i hvertfall i kommuner utenom de største byene, er det dårlig råd. Folk med lite utdanning og lite lønn har meningsløse jobber og lite påvirkning på egen hverdag.
Da snakker jeg mitt felt, vaktmester/driftsoperatør/vaktmester, renholder, skole/barnehageassistent/barne- og ungdomsarbeider, helsefagarbeider/assistent/hjelpepleier osv.

Mannsdominert yrke som krever noe utdanning gir best lønn, vilkår og mest mening tror jeg. Og i dag er det populært med alt som har med miljø og bærekraft å gjøre.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo veldig subjektivt hva som gir mening, TS, så det er helt nytteløst å høre hva andre mener. Du må jo finne en jobb som gir mening for deg. 

Anonymkode: cc159...027

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Tekumseh79 skrev (På 21.3.2025 den 11.16):

Lønn og mening henger ofte sammen, dessverre. Som igjen henger sammen med utdannelse.

Med kommuneøkonomien i Norge i dag, i hvertfall i kommuner utenom de største byene, er det dårlig råd. Folk med lite utdanning og lite lønn har meningsløse jobber og lite påvirkning på egen hverdag.
Da snakker jeg mitt felt, vaktmester/driftsoperatør/vaktmester, renholder, skole/barnehageassistent/barne- og ungdomsarbeider, helsefagarbeider/assistent/hjelpepleier osv.

Mannsdominert yrke som krever noe utdanning gir best lønn, vilkår og mest mening tror jeg. Og i dag er det populært med alt som har med miljø og bærekraft å gjøre.

Ekspander  

Du sier ikke noe om hva ditt felt er, men at de uthevede jobbene skal være meningsløse er jo så feil som det kan få blitt. Underbetalte og lite verdsatte, ja. Men meningsløse? NEI!

Virker som om du ikke forstår ordets betydning.

Anonymkode: 1b34d...91e

• Liker 16
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir sjokkert over at noen mener læreryrket er meningsløst. Du burde finne deg noe annet å gjøre. 

Selv er jeg helsefagarbeider og mener jeg har et veldig meningsfullt yrke. 

Endret av Phoenix Heart
  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke en meningsløs jobb, men har sjefer som har det 😅

Anonymkode: 0f7a6...f0c

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å jobbe som dovasker, men samtidig må noen vaske dasser. 

Anonymkode: e4cf3...061

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 11.29):

Du sier ikke noe om hva ditt felt er, men at de uthevede jobbene skal være meningsløse er jo så feil som det kan få blitt. Underbetalte og lite verdsatte, ja. Men meningsløse? NEI!

Virker som om du ikke forstår ordets betydning.

Anonymkode: 1b34d...91e

Ekspander  

Det oppleves meningsløst å gå å gjøre ting man blir kommandert til, uten å ha påvirkningskraft, uten å få mulighet til å utvikle deg eller å avansere. Altså oppleves det som en meningsløs jobb. Men selvsagt er det en mening med det man gjør - det trengs for å få samfunnet til å gå rundt.

Jeg har fagbrev innen to av disse feltene, og har opplevd det samme på begge områder.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Phoenix Heart skrev (På 21.3.2025 den 11.37):

Jeg blir sjokkert over at noen mener læreryrket er meningsløst. Du burde finne deg noe annet å gjøre. 

Selv er jeg helsefagarbeider og mener jeg har et veldig meningsfullt yrke. 

Ekspander  

For min del så synes jeg det er meningsløst å jobbe som lærer, ja. Elevene kommer og går som de vil, sitter på mobilen hele timen, de har ikke med noe utstyr, de lærer null og niks, de er overhode ikke interessert. Det som gjenstår er at læreren skal ha tusen møter med tusen ulike instanser og dokumentere alt sammen. 

Og sånn går dagene. 

Meningsløst. 

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 12.01):

Å jobbe som dovasker, men samtidig må noen vaske dasser. 

Anonymkode: e4cf3...061

Ekspander  

Det er jo ikke meningsløst. Renhold er ikke meningsløst, det er jo faktisk viktig. Bare synd folk ser ned på alle som jobber på gulvet og gjør den viktige jobben.

Anonymkode: 0b916...887

• Liker 2
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 13.40):

Det er jo ikke meningsløst. Renhold er ikke meningsløst, det er jo faktisk viktig. Bare synd folk ser ned på alle som jobber på gulvet og gjør den viktige jobben.

Anonymkode: 0b916...887

Ekspander  

Hva som føles meningsløst er ganske subjektivt. Jeg hadde i mange år sommer og feriejobb innen renhold og for MEG var det hele så hjernedødt og meningsløst. Gørrkjedelig med kollegaer uten ambisjoner og ikke noe interessant å snakke om.  Mine behov og ambisjoner ble ikke møtt og jeg hadde totalt klikket om dette skulle vært livet mitt. Det betyr ikke at det passer for andre å ha en fysisk jobb hvor man kan slippe jobben når man drar derfra.  Jeg derimot elsker å sitte på kontor, jeg koser meg med excel og andre systemer, lage planer, organisere, mm. Fra vi fikk vår første datamaskin på midten av 80-tallet har jeg i stor grad vært digitalisert.   Jeg merker jo hvor ekstremt mange som har helt angst for alt digitale og er som digitale analfabeter. 

Igjen, jeg snakker kun ned hva visse jobber hadde betydd for meg.  Jeg finner mening gjennom utfordringer, læring og utvikling. Slik realiserer jeg meg selv.  Min subjektive vurdering handler derimot ikke om en generell vurdering av f.eks renholdsyrkets verdi i samfunnet. 

Anonymkode: 530c9...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Renholder i barnehagen! Helt poengløst når det blir skittent igjen rett etter vask og Ingen setter pris på jobben som blir gjort. 

Anonymkode: e86fa...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 11.02):

Ekspander  

Alle jobber har en funksjon i samfunnet. Det er mer meningsløst å ikke jobbe!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 18.46):

Renholder i barnehagen! Helt poengløst når det blir skittent igjen rett etter vask og Ingen setter pris på jobben som blir gjort. 

Ekspander  

Av renhold i barnehage og renhold i fabrikk med masse menn vil jeg si at det er mye renere i bhg…  ingen som satt pris på rene toaletter i fabrikken. 

Anonymkode: 530c9...de8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Frisør! 

Anonymkode: cbf88...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noe av det mest meningsløse i mitt hode er mellomledere.

Anonymkode: faedf...a92

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 18.46):

Ekspander  

Så du mener at de skal la være å vaske bhg fordi det blir møkkete igjen dagen etter? «Logisk»… Renholder er jo en veldig viktig jobb! 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en jobb ikke er givende er noe annet enn at den er meningsløs.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...