Gå til innhold

Innkalling til foreldremøte i arbeidstiden, der det er umulig å si nei - hvordan håndtere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Verken jeg eller mannen kan forlate arbeidsplassen før vikar er på plass. Jeg måtte ha tatt fri uten lønn hele dagen, det går ikke an å sette inn vikar for et par timer på slutten av dagen i min jobb. Mannen er sjømann og kan ikke bare ta fri noen timer.

Anonymkode: 13a8d...b99

At man er på sjøen eller utlandet er forståelig. Men ellers så er det faktisk sånn at noen avtaler vil skje i arbeidstiden. Ja, det er irriterende. Men det må man regne med. 

Anonymkode: 5dc68...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg er lærer, og hos oss starter foreldremøtene (jeg tenker da på møter ledet av kontaktlærer med alle foreldrene på trinnet tilstede) rundt kl. 17. Vi har slike møter en gang hvert semester. 

Alle andre møter, som utviklingssamtaler, samarbeidsmøter med foreldre og instanser osv. holdes innenfor lærerens arbeidstid, de skal altså være ferdige før kl. 15:30. Vi har mye bundet tid på min arbeidsplass, og det forventes at vi legger slike ting til arbeidstiden vår. Det er heller ikke anledning for foreldre å ringe oss etter arbeidstid. Selvstendig tid bruker vi til å forberede undervisning, ikke til foreldrekontakt. 

Jeg skjønner ikke helt når foreldre klager på at møter i skolen holdes i arbeidstiden; sånn er det jo med de fleste andre instanser også. Lege, tannlege, BUPP, PPT, helsestasjon - jeg hadde jo aldri funnet på å klage fordi fastlegen ikke kan ta meg imot etter endt arbeidstid.

Anonymkode: 7e1c3...0c9

Nei men slike møter kan jeg styre til de dagene det er rolig på jobb. Det har jeg alltid gjort. Forklart hva jeg jobber med og dem viser full forståelse for at jeg har en forutsigbar jobb. 

Anonymkode: 195f2...7b0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen kan selvfølgelig ikke holde på barna fram til halv 6. Bare å drite i det.

Anonymkode: 06fc7...89a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, noen ganger får man avtaler i arbeidstiden. Det er da helt normalt. Jeg har måtte ta fri uten lønn noen ganger for å dra på avtaler i arbeidstiden jeg ikke kan flytte. Sånt må man bare regne med innimellom. Er det helt krise og man er lege som blir beordret på jobb i en krisesituasjon eller noe sånt liksom, så gir man beskjed til den man har avtalen med. Og hvis det er et møte som uansett blir holdt, så får man be om referat, spørre hvis man lurer på noe og følge opp ved behov. 

Dette er jo ikke en avtale, men et foreldremøte. Disse pleier IKKE være i arbeidstiden. Og nettopp fordi man av og til har avtaler i arbeidstiden, feks lege, utviklingssamtale, tannlege, som man må ordne seg fri for, er det vanskelig for mange å "bare ordne seg fri" for et foreldremøte. Dette må ofte avklares med arbeidsgiver og ikke noe arbeidsgiver nødvendigvis gir ulønnet fri for heller. Hvis skolen ønsker godt oppmøte, så kan de ikke legge et slikt møte til kl 15. 

Anonymkode: 9c2e7...5c7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er jo ikke en avtale, men et foreldremøte. Disse pleier IKKE være i arbeidstiden. Og nettopp fordi man av og til har avtaler i arbeidstiden, feks lege, utviklingssamtale, tannlege, som man må ordne seg fri for, er det vanskelig for mange å "bare ordne seg fri" for et foreldremøte. Dette må ofte avklares med arbeidsgiver og ikke noe arbeidsgiver nødvendigvis gir ulønnet fri for heller. Hvis skolen ønsker godt oppmøte, så kan de ikke legge et slikt møte til kl 15. 

Anonymkode: 9c2e7...5c7

Det står ingen steder at skolen ikke kan kalle inn til foreldremøte kl 15. De fleste kan møte opp, og kan man ikke det fordi man er på sjøen eller noe, så får man si det da. Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk mener at lærerne ikke aksepterer eller forstår om folk faktisk ikke kan komme. Men kan man komme, så tar man seg fri. Men kommer man ikke, så får man ta litt ekstra ansvar og si fra, lese referatet og følge opp hvis det er noe spesielt av info som dukker opp eller det blir avtalt noe. Man kan også be om en kort tlf-samtale med lærer om man føler man burde sagt noe eller lurer på noe  spesielt ang det som ble tatt opp. Ikke bare bli sur og mene at hele møtet bør flyttes. Da bidrar man til dårlig samarbeid.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Skolen kan selvfølgelig ikke holde på barna fram til halv 6. Bare å drite i det.

Anonymkode: 06fc7...89a

Ja klassemiljø er jo ikke så viktig , bare å srite i det 🙄

Anonymkode: a1397...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 11.49):

Nå har FAU hos oss funnet på noe "lurt". På grunn av den rare stemningen på foreldremøter der de som er uenige med den politisk korrekte meninger, blir hysjet ned og driti ut foran alle andre, er det svært få som deltar i disse møtene utenom "klikken". I tillegg til den dårlige stemningen er mesteparten av foreldremøtet gruppearbeid der man sitter rundt et bord 4-5 stykker, tegner på et stort ark med fargeblyanter, diskuterer, for så å kjøre presentasjon av gruppenes arbeid. Altså, akkurat som i barnehagen/på småtrinnet.

Skolen har nå sendt innkalling til foreldremøte som begynner klokka 15. De fleste er på jobb på den tiden. I tillegg får barna forskjøvet skoledag, slik at de får lov til å delta på foreldremøtet sammen med foreldrene. Det vil si at det å droppe foreldremøtet vil gå direkte ut over barnet, som vil sitte der alene mens alle andre har foreldre med. 

Hvordan håndtere dette? Jeg har mulighet til å ta fri fra jobb og jobbe disse sure timene inn igjen dagen etterpå. Men jeg har ingen lyst til å snakke foran plenum eller si noe i forbindelse med gruppeoppgavene. Jeg har nok presentasjoner og gruppearbeid på jobb. Dette er fritiden, og jeg synes de angriper dette helt feil.

Hva er for øvrig skolens rolle i dette, og synes dere det er en god ide at barna overværer et foreldremøte? Jeg trodde foreldremøter var frivillige, skulle arrangeres på kveldstid og være for det meste informasjon frem og tilbake. Man får heller ikke snakket så fritt med barn til stede, og barna blir i tillegg introdusert for problemer som de egentlig ikke trenger å få innsikt i. Jeg hadde for eksempel aldri tatt opp problemet med fatshaming av to elever, som min datter fortrolig fortalte om, mens hun hører på. Men jeg hadde lett tatt dette opp med kun voksne til stede.

Hva synes dere?

Anonymkode: 14fc6...3ce

Det er rart med det: hvis barnet skal på kontroll på helsestasjonen, til tannlegen eller legen, er det null problem for foreldre å dra midt i arbeidstiden. Men hvis skole/bhg kaller inn til foreldremøte når 90% av arbeidsdagen til de fleste foreldrene er over, er det plutselig helt umulig å møte opp pga jobb? Jeg synes dette viser en mangel på respekt for skolen og barnehagen! Det er ditt barn og å følge opp barnet sosialt og utviklingsmessig gjennom foreldresamtaler/møter er like viktig som å gå til tannlegen. Skjerp deg!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (4 minutter siden):

Det er rart med det: hvis barnet skal på kontroll på helsestasjonen, til tannlegen eller legen, er det null problem for foreldre å dra midt i arbeidstiden. Men hvis skole/bhg kaller inn til foreldremøte når 90% av arbeidsdagen til de fleste foreldrene er over, er det plutselig helt umulig å møte opp pga jobb? Jeg synes dette viser en mangel på respekt for skolen og barnehagen! Det er ditt barn og å følge opp barnet sosialt og utviklingsmessig gjennom foreldresamtaler/møter er like viktig som å gå til tannlegen. Skjerp deg!

Ja eller hvis man får time hos spesialist e.l. To ganger har jeg opplevd å bestille time hos spesialist, men fått beskjed om at det er flere måneders ventetid. Men så ringer de og sier at noen har avbestilt en time, så jeg kan komme inn x dato. Da kaster man seg jo rundt og finner en løsning. Og passer det ikke, så får man vente de 3 sure månedene da. Men de aller fleste klarer å finne en løsning på sånt. Jeg har en jobb der man ikke bare kan ta seg fri når man vil, men sjefen er jo grei og gir fri (uten lønn) når man skal på en avtale som er veldig vanskelig å flytte. Får man ikke fri av sjefen for viktige avtaler (med mindre man så klart er på sjøen eller i utlandet eller det er krise eller noe), så syns jeg helt ærlig at det er sjefen som ikke tar hensyn, ikke de som innkaller til avtalen. 

Barnas klassemiljø er faktisk kjempeviktig. At man sitter og surmuler som forelder over at man må delta i foreldremøter viser jo bare veldig tydelig én av sidene av hvordan dårlige klassemiljøer opprettholdes. Det her høres ut som et ekstraordinært eller spesielt møte, en snuoperasjon eller noe. Og da tenker jeg at man tjener veldig mye på å ha en positiv innstilling, delta i samarbeidet med skolen og møte opp så langt det lar seg gjøre. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det hører ikke hjemme at barna skal delta. Noen ganger blir det snakket om klassemiljø, kanskje noen til og med nevner noen navn osv.

Anonymkode: 26e51...5cd

Dette er jo selvsagt ikke et vanlig foreldremøte. Det er vel en grunn til at barna skal være med,og da tar man ikke opp ting som bare de voksne skal snakke om. Sier seg vel selv? Vil tro læreren har en grunn og en plan for dette møtet.

Anonymkode: 55c7b...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke sånn at lærerne innkaller til møter for å plage dere foreldre? Tror dere virkelig det? Dere har fått barn,da følger det med en del ting. Foreldremøter,samtaler,fritidsaktiviteter med dugnader,17.mai og juletrefest,Lucia og foreldrekaffe. Sånn er det å være foreldre. I noen år,og så roer det seg.  Lærerne her prøver vel å få til god møtekultur, og godt klassemiljø for DITT barn! Kjempeviktig! 

Er det helt umulig mtp jobb,så får du ringe og forklare det da. Men personlig hadde jeg strekt meg langt for å få delta i noe som gjelder mitt barns hverdag. 

Anonymkode: 55c7b...566

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vert slike møter på skolene i min kommune fordi det er trusler om å legge ned både den ene og den andre skolen.

Anonymkode: beb58...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

👏👏👏

Skal prøve å svare flere samtidig. 

1. Jeg har ingenting mot informative foreldremøter. Der lærere gir i formasjon, kanskje en spørsmålsrunde osv. Det jeg derfor ikke forstår, er disse dumme barnelekene i form av gruppearbeid og presentasjon. Det er blant annet derfor mange foreldre ikke deltar på disse møtene. I stedet for å gå inn i seg selv, pøser de på med mer gruppearbeid og bullshit. For øvrig er det ingen av forslagene fra tidligere "presentasjoner" som har resultert i tiltak. Ikke et eneste et. Så det er helt bortkastet.

2. Jeg synes at barna ikke har noe på et foreldremøte å gjøre. Foreldremøte er for voksne. Barn bør ikke bli involvert i voksne samtaler om barna. 

3. Det har ikke blitt gjort en dritt med klassemiljø hittil. Selv etter flere klager fra foreldre, samtaler med rektor, møter med helsesykepleier osv. Så hvorfor skal det plutselig bli noe bedre på et foreldremøte der man uansett ikke ta opp noe som gjelder konkrete barn som plager andre?

4. Tidspunktet er hinsides. Etter å ha vært 7 timer på jobb, skal vi sitte der slitne og sultne på pinnestoler, tegne på ark og så presentere noe bullshit foran plenum. Før bullshittet blir lagt i en skuff og glemt. 

5. Jeg har også to eldre barn, på 19 og 22. Deltok på samtlige foreldremøter da de gikk på barneskolen. Den gangen hadde vi informasjon fra lærerne og mulighet til å stille spørsmål. Max 1 time. På kveldstid. Ingen barneleker, presentasjoner osv. Jeg kan ikke huske at klassemiljøet var dårligere den gang. 

Anonymkode: 14fc6...3ce

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det helt tydelig høres ut som et spesielt foreldremøte hvor det skal være fokus på en type snuoperasjon/klassemiljø.  Fantastisk å ha med barn! Forskning viser at skole-hjem-samarbeid er sentralt for faglig læring, og at barna ser dette samarbeidet er viktig. 

Å spare informasjon om fatshaming til et foreldremøte er jo helt søkt, det burde du ha gitt beskjed om med en gang du hørte om det så det er irrelevant for problemstillingen. Dette blir bra hvis de fremmøtte har en god holdning😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjetter at utfordringene med miljøet blant elever og foreldre har blitt så store at de vil samle alle. Og valget av tidspunkt sørger for at mange fremdeles har yngre søsken på SFO eller i barnehage, og at dere kommer hjem så dere rekker middag. 

Hvis det er fryktelig klønete å ha utviklingssamtale og foreldremøte samme uka får du spørre om det er mulig å flytte utviklingssamtalen, da. 

Anonymkode: cc0ee...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...