AnonymBruker Skrevet i går, 15:14 #41 Del Skrevet i går, 15:14 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nei, det er ikke foreldremøter hver uke. Men akkurat den uka møtet skal være, har jeg også kontaktmøte for barnet, også det i arbeidstiden. TS Anonymkode: 14fc6...3ce En dag hadde jeg avtale på to ulike poliklinikker på samme sykehus 🤷♀️ Anonymkode: 5dc68...b33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:15 #42 Del Skrevet i går, 15:15 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En dag hadde jeg avtale på to ulike poliklinikker på samme sykehus 🤷♀️ Anonymkode: 5dc68...b33 Og en annen dag hadde jeg time på helsestasjonen OG tannlegetime. Anonymkode: 5dc68...b33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:17 #43 Del Skrevet i går, 16:17 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette har jeg lest om. Det blir ofte brukt ifb snuoperasjoner i krevende klasser. Du kan jo søke det opp. Tviler på at det blir tatt opp sensitive temaer på dette møtet. Det er nok for å holde et litt annerledes foreldremøte. Jeg regner med at lærerne er godt forberedt. Synd at dere har så dårlig miljø blant foreldrene (og elevene?), men desto viktigere at man da møter opp ! Foreldre må også ta ansvar, i hvertfall vise at de forsøker. Hilsen lærer (ikke læreren du siterte). Anonymkode: 5dc68...b33 Dersom det var veldig viktig at man møter så hadde de selvfølgelig ikke lagt møte til kl 15, hvor de fleste ikke er ferdig på jobb engang. Eller tror du alle foreldre jobber turnus eller fleksitid? Anonymkode: 9c2e7...5c7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:23 #44 Del Skrevet i går, 16:23 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som en annen skrev tidligere i tråden: å legge møter og avtaler til arbeidstiden er helt normalt. Bare fordi det er skolen som innkaller til møte, så bør ikke det være feil. Ppt, bup, legen, sykehus, banken osv legger også ofte møter innenfor ordinær arbeidstid. Det er ikke foreldremøter hver uke, så et sånt møte en gang i blant bør man klare. Anonymkode: 5dc68...b33 Utviklingssamtale legges til arbeidstiden, ikke foreldremøter med alle foreldrene. Det er ikke vanlig. Mange får også permisjon på jobb for disse samtalene. Det får man ikke til foreldremøter. Anonymkode: 9c2e7...5c7 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:32 #45 Del Skrevet i går, 16:32 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Leste du hovedinnlegget? Det her er snakk om et ordinært foreldremøte, altså slike som dere holder fra klokka 17 en gang hvert semester. Og det er ikke primært det jeg klager på, men blant annet at barna er til stede på møtet, og at det er obligatorisk fremmøte for barna. Hva synes du som lærer om at barna deltar på et møte for voksne, der det er meningen at man skal kunne diskutere betente saker, som kanskje barna ikke burde vite noe om? TS Anonymkode: 14fc6...3ce Leste hovedinnlegget ja, og fikk inntrykk av at du var misfornøyd med å bli innkalt til møte på skolen i arbeidstiden din. Det var også derfor jeg svarte det jeg gjorde… Hvis elevene skal være med tviler jeg sterkt på at dette er et ordinært foreldremøte, og jeg regner med at de som jobber på skolen til barnet ditt er kompetente nok til å ikke diskutere «betente saker» med elevene tilstede. Du sier også noe om FAU, som igjen tyder på at dette ikke er et ordinært foreldremøte - vanlige foreldremøter har som regel ikke noe med FAU å gjøre. Tipper, som noen allerede har skrevet i tråden, at det her er snakk om en slags snuoperasjon, hvor det f.eks. skal tas opp uro i klassen, rusproblematikk eller lignende. Ting elevene helt fint både tåler å høre og bør få si egen mening om/opplevelse av. Hadde nok prioritert dette møtet selv, dersom det gjaldt mitt barns klasse. Forskjøvet skoledag er forøvrig vanlig i enkelte tilfeller, og barnet får da fravær hvis det holdes hjemme. Jeg vet at mange skoler praktiserer forskjøvet skoledag i forbindelse med avslutninger, møter osv. tidligere. Anonymkode: 7e1c3...0c9 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:44 #46 Del Skrevet i går, 16:44 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Leste hovedinnlegget ja, og fikk inntrykk av at du var misfornøyd med å bli innkalt til møte på skolen i arbeidstiden din. Det var også derfor jeg svarte det jeg gjorde… Hvis elevene skal være med tviler jeg sterkt på at dette er et ordinært foreldremøte, og jeg regner med at de som jobber på skolen til barnet ditt er kompetente nok til å ikke diskutere «betente saker» med elevene tilstede. Du sier også noe om FAU, som igjen tyder på at dette ikke er et ordinært foreldremøte - vanlige foreldremøter har som regel ikke noe med FAU å gjøre. Tipper, som noen allerede har skrevet i tråden, at det her er snakk om en slags snuoperasjon, hvor det f.eks. skal tas opp uro i klassen, rusproblematikk eller lignende. Ting elevene helt fint både tåler å høre og bør få si egen mening om/opplevelse av. Hadde nok prioritert dette møtet selv, dersom det gjaldt mitt barns klasse. Forskjøvet skoledag er forøvrig vanlig i enkelte tilfeller, og barnet får da fravær hvis det holdes hjemme. Jeg vet at mange skoler praktiserer forskjøvet skoledag i forbindelse med avslutninger, møter osv. tidligere. Anonymkode: 7e1c3...0c9 Rusproblematikk i femte klasse? Anonymkode: 14fc6...3ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:26 #47 Del Skrevet i går, 17:26 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du skriver jo i klartekst hva som er årsaken her, ts. Foreldrene på skolen har valgt å være ufine og muligens oppføre seg utagerende/truende på foreldremøter. Dette er et problem som har vart over tid. Når voksne velger å ikke oppføre seg voksent er det en del voksne som naivt tror de vil velge oppføre seg med barn til stede. Barna her skal altså være «buffer» mellom foreldrene og lærerne. Noe som er trenden over hele linja - lærerne og deres ledere tør eller vil i liten grad irettesette utagerende foreldre. Selvsagt vil det ikke fungere - voksne som banner og roper blant andre voksne gjør det samme hjemme, og vil gjøre det samme med masse barn i lokalet. Du er ikke den rette til å ta dette opp, ts, for du er jo helt klart en av foreldrene dette tiltaket er rettet mot. Du vil dermed påregnelig ikke bli tatt på alvor. Men det ER på sin plass å påpeke ovenfor kommunens oppvekstsjef e.l. at å inkludere barn i et foreldremøte for å «roe gemyttene» neppe kommer til å fungere. Og å spørre hva de tenker gjøre når gemyttene koker mellom aggressive voksne, med barna i lokalet. Om du likevel velger være den som tar det opp (e-post til kommunens oppvekstsjef med kopi til sentralbord) så forsøk å skrive som et mer normalt oppegående menneske? Gi det en hjertelig innsats, så har du i alle fall en marginal sjanse til å bli tatt på alvor. (For livet funker slik - oppfører du deg som en tåpe blir du tatt for å være en tåpe, og behandlet som en tåpe) Anonymkode: e1ff6...623 👏👏👏 Anonymkode: a1397...a30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:45 #48 Del Skrevet i går, 17:45 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): 👏👏👏 Anonymkode: a1397...a30 Bare det at flere synes uprovosert personangrep er bra, forteller meg om at dere er den samme typen mennesker som disse FAU-folkene hos oss. TS Anonymkode: 14fc6...3ce 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:33 #49 Del Skrevet i går, 19:33 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bare det at flere synes uprovosert personangrep er bra, forteller meg om at dere er den samme typen mennesker som disse FAU-folkene hos oss. TS Anonymkode: 14fc6...3ce Med å lese dine kommentarer så skjønner jeg hvorfor det er kalt inn til dette møtet;) Anonymkode: a1397...a30 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:36 #50 Del Skrevet i går, 19:36 Hva er agendaen for dette møtet ? Når det er lagt til elevenes forskyvne skoletid og elever og foreldre skal bidra sammen er det garantert en grunn for det. Skal politiet komme å snakke om et tøft ungdomsmiljø f.eks.? Det er nok et problem som skal ryddes opp i, og man ser det som mest hensiktsmessig og gjøre det sammen. Med andre ord ikke et helt normalt foreldremøte. Her hadde jeg rydda plass i kalenderen og møtt opp, og vist at jeg både bryr meg og støtter opp om arbeidet rundt skolemiljø. Anonymkode: 764a3...7c5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:43 #51 Del Skrevet i går, 20:43 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er agendaen for dette møtet ? Når det er lagt til elevenes forskyvne skoletid og elever og foreldre skal bidra sammen er det garantert en grunn for det. Skal politiet komme å snakke om et tøft ungdomsmiljø f.eks.? Det er nok et problem som skal ryddes opp i, og man ser det som mest hensiktsmessig og gjøre det sammen. Med andre ord ikke et helt normalt foreldremøte. Her hadde jeg rydda plass i kalenderen og møtt opp, og vist at jeg både bryr meg og støtter opp om arbeidet rundt skolemiljø. Anonymkode: 764a3...7c5 For de fleste handler det vel ikke om å rydde plass i kalenderen, men at det er i arbeidstiden. Anonymkode: 9c2e7...5c7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 21:40 #52 Del Skrevet i går, 21:40 Det er jo åpenbart at dette ikke er et vanlig foreldremøte. Læreren vil selvfølgelig lede dette møtet med tanke på at barna er der,og det er helt sikkert en grunn til at de skal være med. Anonymkode: 55c7b...566 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 21:52 #53 Del Skrevet i går, 21:52 AnonymBruker skrev (1 time siden): For de fleste handler det vel ikke om å rydde plass i kalenderen, men at det er i arbeidstiden. Anonymkode: 9c2e7...5c7 Man tar seg tid til viktige møter selv om det er i arbeidstiden. Sånn er det bare noen ganger. Barnas klassemiljø er også viktig, og foreldre må samarbeide med skolen. Anonymkode: 5dc68...b33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #54 Del Skrevet 19 timer siden Det hører ikke hjemme at barna skal delta. Noen ganger blir det snakket om klassemiljø, kanskje noen til og med nevner noen navn osv. Anonymkode: 26e51...5cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet 19 timer siden #55 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (17 timer siden): Nå har FAU hos oss funnet på noe "lurt". På grunn av den rare stemningen på foreldremøter der de som er uenige med den politisk korrekte meninger, blir hysjet ned og driti ut foran alle andre, er det svært få som deltar i disse møtene utenom "klikken". I tillegg til den dårlige stemningen er mesteparten av foreldremøtet gruppearbeid der man sitter rundt et bord 4-5 stykker, tegner på et stort ark med fargeblyanter, diskuterer, for så å kjøre presentasjon av gruppenes arbeid. Altså, akkurat som i barnehagen/på småtrinnet. Skolen har nå sendt innkalling til foreldremøte som begynner klokka 15. De fleste er på jobb på den tiden. I tillegg får barna forskjøvet skoledag, slik at de får lov til å delta på foreldremøtet sammen med foreldrene. Det vil si at det å droppe foreldremøtet vil gå direkte ut over barnet, som vil sitte der alene mens alle andre har foreldre med. Hvordan håndtere dette? Jeg har mulighet til å ta fri fra jobb og jobbe disse sure timene inn igjen dagen etterpå. Men jeg har ingen lyst til å snakke foran plenum eller si noe i forbindelse med gruppeoppgavene. Jeg har nok presentasjoner og gruppearbeid på jobb. Dette er fritiden, og jeg synes de angriper dette helt feil. Hva er for øvrig skolens rolle i dette, og synes dere det er en god ide at barna overværer et foreldremøte? Jeg trodde foreldremøter var frivillige, skulle arrangeres på kveldstid og være for det meste informasjon frem og tilbake. Man får heller ikke snakket så fritt med barn til stede, og barna blir i tillegg introdusert for problemer som de egentlig ikke trenger å få innsikt i. Jeg hadde for eksempel aldri tatt opp problemet med fatshaming av to elever, som min datter fortrolig fortalte om, mens hun hører på. Men jeg hadde lett tatt dette opp med kun voksne til stede. Hva synes dere? Anonymkode: 14fc6...3ce Så det er ikke tidspunktet som er provlemmet. Det er programmet for møtet. Kom med innspill til FAU i forkant av møte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #56 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Det hører ikke hjemme at barna skal delta. Noen ganger blir det snakket om klassemiljø, kanskje noen til og med nevner noen navn osv. Anonymkode: 26e51...5cd Selvsagt hører det hjemme i noen tilfeller Anonymkode: a1397...a30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #57 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Man tar seg tid til viktige møter selv om det er i arbeidstiden. Sånn er det bare noen ganger. Barnas klassemiljø er også viktig, og foreldre må samarbeide med skolen. Anonymkode: 5dc68...b33 Man tar seg tid sier du igjen og forutsetter at man kan styre egen arbeidstid? Bare gå fra jobb når man ønsker? Igjen, om skolen mente dette var et viktig møte å delta på for flest mulig foreldre, hadde de ikke lagt det til kl 15.00. Anonymkode: 9c2e7...5c7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #58 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Man tar seg tid til viktige møter selv om det er i arbeidstiden. Sånn er det bare noen ganger. Barnas klassemiljø er også viktig, og foreldre må samarbeide med skolen. Anonymkode: 5dc68...b33 Verken jeg eller mannen kan forlate arbeidsplassen før vikar er på plass. Jeg måtte ha tatt fri uten lønn hele dagen, det går ikke an å sette inn vikar for et par timer på slutten av dagen i min jobb. Mannen er sjømann og kan ikke bare ta fri noen timer. Anonymkode: 13a8d...b99 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #59 Del Skrevet 15 timer siden Hva er tema for dette foreldremøtet, da? Finn ut av tema og forholde deg til det. Selvfølgelig tar du ikke opp fatshaming av navngitte elever på et møte med alle foreldrene. Du snakker med kontaktlærer på tomannshånd. Anonymkode: 98ffd...66a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #60 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Man tar seg tid sier du igjen og forutsetter at man kan styre egen arbeidstid? Bare gå fra jobb når man ønsker? Igjen, om skolen mente dette var et viktig møte å delta på for flest mulig foreldre, hadde de ikke lagt det til kl 15.00. Anonymkode: 9c2e7...5c7 Ja, noen ganger får man avtaler i arbeidstiden. Det er da helt normalt. Jeg har måtte ta fri uten lønn noen ganger for å dra på avtaler i arbeidstiden jeg ikke kan flytte. Sånt må man bare regne med innimellom. Er det helt krise og man er lege som blir beordret på jobb i en krisesituasjon eller noe sånt liksom, så gir man beskjed til den man har avtalen med. Og hvis det er et møte som uansett blir holdt, så får man be om referat, spørre hvis man lurer på noe og følge opp ved behov. Anonymkode: 5dc68...b33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå