Gå til innhold

Innkalling til foreldremøte i arbeidstiden, der det er umulig å si nei - hvordan håndtere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er lærer, og hos oss starter foreldremøtene (jeg tenker da på møter ledet av kontaktlærer med alle foreldrene på trinnet tilstede) rundt kl. 17. Vi har slike møter en gang hvert semester. 

Alle andre møter, som utviklingssamtaler, samarbeidsmøter med foreldre og instanser osv. holdes innenfor lærerens arbeidstid, de skal altså være ferdige før kl. 15:30. Vi har mye bundet tid på min arbeidsplass, og det forventes at vi legger slike ting til arbeidstiden vår. Det er heller ikke anledning for foreldre å ringe oss etter arbeidstid. Selvstendig tid bruker vi til å forberede undervisning, ikke til foreldrekontakt. 

Jeg skjønner ikke helt når foreldre klager på at møter i skolen holdes i arbeidstiden; sånn er det jo med de fleste andre instanser også. Lege, tannlege, BUPP, PPT, helsestasjon - jeg hadde jo aldri funnet på å klage fordi fastlegen ikke kan ta meg imot etter endt arbeidstid.

Anonymkode: 7e1c3...0c9

Leste du hovedinnlegget? Det her er snakk om et ordinært foreldremøte, altså slike som dere holder fra klokka 17 en gang hvert semester. Og det er ikke primært det jeg klager på, men blant annet at barna er til stede på møtet, og at det er obligatorisk fremmøte for barna. Hva synes du som lærer om at barna deltar på et møte for voksne, der det er meningen at man skal kunne diskutere betente saker, som kanskje barna ikke burde vite noe om?

TS

Anonymkode: 14fc6...3ce

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg tenkte også å sitte der, nikke, smile og holde kjeft. Lide meg gjennom disse 2,5 timene med møte. Men jeg synes det både er rart å ha barna til stede, og å legge det opp sånn at man føler seg forpliktet til å delta (siden det blir veldig synlig at ens barn er det eneste/ett av veldig få uten foreldre til stede).

TS

2,5 time?! Hva slags merkelig skole er dette? 😅 

Hadde enkelt og greit gitt beskjed til lærer om at kl 15 er fortsatt arbeidstid, så du kan ikke møte. Det er heller ikke undervisning for barnet ditt, så ditt barn skal ikke sitte der i foreldremøte men dra hjem når undervisning er ferdig. Skolen kan ikke kreve at barna skal delta på foreldremøte. 

For øvrig aldri hverken vært borti eller hørt om lignende praksis. Halv fem er tidligste tidspunkt det har vært foreldremøte her. 

Anonymkode: 9c2e7...5c7

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Leste du hovedinnlegget? Det her er snakk om et ordinært foreldremøte, altså slike som dere holder fra klokka 17 en gang hvert semester. Og det er ikke primært det jeg klager på, men blant annet at barna er til stede på møtet, og at det er obligatorisk fremmøte for barna. Hva synes du som lærer om at barna deltar på et møte for voksne, der det er meningen at man skal kunne diskutere betente saker, som kanskje barna ikke burde vite noe om?

TS

Skolen har ikke anledning til å kreve at dette skal være obligatorisk for barna. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skolen har ikke anledning til å kreve at dette skal være obligatorisk for barna. 

Hvorfor sier de at barna har forskjøvet skoledag, og fremmøteplikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor sier de at barna har forskjøvet skoledag, og fremmøteplikt?

De prøver seg vel, men de kan ikke kreve at barna har fremmøteplikt på et foreldremøte, og spesielt der hvor foreldre selv ikke engang kan møte. 

Jeg ville bedt om redegjørelse fra skolen på hvilket grunnlag de har forskjøvet skoledagen og hva det er meningen elevene skal gjøre under dette foreldremøte. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Barnet kan ikke gå hjem, da det er forskjøvet skoledag, og barnet MÅ være på skolen under hele møtet.

TS

Bare dra uansett, får bli sånn helt tilfeldigvis syk da vettu. Du legger inn sykdom. Kanskje ungen er syk hele dagen ;)

Anonymkode: adacb...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dere må da ha fått en agenda for dette møtet? Det er lærerne som holder møtet, og det er info som skal bli gitt. Har aldri hørt om foreldremøte med barna, så da er det vel et tema som skal opplyses om, som for eksempel rusbruk (politiet var her og informerte), nettvett, eller leirskole, informasjon lærer/skolen mener både foreldre og elever bør få samlet. Så da kan din elev gå, og informere dere etterpå, også blir det vel referat. Bare si ifra til både barnet og lærer at du ikke har anledning til å delta. 

Anonymkode: 71ecf...724

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville gått på møtet. Virker som at skolen prøver å ordne opp i noen greier. 

Anonymkode: c76bb...79f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde hatt ungen hjemme eller hentet tidlig. (Med fravær ja.)

Anonymkode: ef9f7...88b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå har FAU hos oss funnet på noe "lurt". På grunn av den rare stemningen på foreldremøter der de som er uenige med den politisk korrekte meninger, blir hysjet ned og driti ut foran alle andre, er det svært få som deltar i disse møtene utenom "klikken". I tillegg til den dårlige stemningen er mesteparten av foreldremøtet gruppearbeid der man sitter rundt et bord 4-5 stykker, tegner på et stort ark med fargeblyanter, diskuterer, for så å kjøre presentasjon av gruppenes arbeid. Altså, akkurat som i barnehagen/på småtrinnet.

Skolen har nå sendt innkalling til foreldremøte som begynner klokka 15. De fleste er på jobb på den tiden. I tillegg får barna forskjøvet skoledag, slik at de får lov til å delta på foreldremøtet sammen med foreldrene. Det vil si at det å droppe foreldremøtet vil gå direkte ut over barnet, som vil sitte der alene mens alle andre har foreldre med. 

Hvordan håndtere dette? Jeg har mulighet til å ta fri fra jobb og jobbe disse sure timene inn igjen dagen etterpå. Men jeg har ingen lyst til å snakke foran plenum eller si noe i forbindelse med gruppeoppgavene. Jeg har nok presentasjoner og gruppearbeid på jobb. Dette er fritiden, og jeg synes de angriper dette helt feil.

Hva er for øvrig skolens rolle i dette, og synes dere det er en god ide at barna overværer et foreldremøte? Jeg trodde foreldremøter var frivillige, skulle arrangeres på kveldstid og være for det meste informasjon frem og tilbake. Man får heller ikke snakket så fritt med barn til stede, og barna blir i tillegg introdusert for problemer som de egentlig ikke trenger å få innsikt i. Jeg hadde for eksempel aldri tatt opp problemet med fatshaming av to elever, som min datter fortrolig fortalte om, mens hun hører på. Men jeg hadde lett tatt dette opp med kun voksne til stede.

Hva synes dere?

Hadde sagt til barnet mitt at det blir å dra hjem for hennes del før møtet også hadde jeg rett og slett meldt at jeg ikke kunne komme. 

Helt enig i at det er dårlig deal å ta møtet så tidlig med barna tilstede👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barnet kan ikke gå hjem, da det er forskjøvet skoledag, og barnet MÅ være på skolen under hele møtet.

TS

Det er det bare å gi blanke i. De kan prøve å legge obligatorisk oppmøte på kveldstid, men de kan ikke si noe på det hvis noen ikke kommer da de ikke kan styre fritiden til elever og foreldre.

Anonymkode: a029b...5fd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS

Dette har jeg lest om. Det blir ofte brukt ifb snuoperasjoner i krevende klasser. Du kan jo søke det opp. Tviler på at det blir tatt opp sensitive temaer på dette møtet. Det er nok for å holde et litt annerledes foreldremøte. Jeg regner med at lærerne er godt forberedt. Synd at dere har så dårlig miljø blant foreldrene (og elevene?), men desto viktigere at man da møter opp ! Foreldre må også ta ansvar, i hvertfall vise at de forsøker. 

Hilsen lærer (ikke læreren du siterte).

Anonymkode: 5dc68...b33

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er det bare å gi blanke i. De kan prøve å legge obligatorisk oppmøte på kveldstid, men de kan ikke si noe på det hvis noen ikke kommer da de ikke kan styre fritiden til elever og foreldre.

Anonymkode: a029b...5fd

Det er ikke tvang, men det er altfor mange foreldre som ikke dukker opp på foreldremøte, som kommer i etterkant og lurer på ting som faktisk ble tatt opp på foreldremøtet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke helt. Er det tidspunktet for møtet du er ilsk for, eller at ungen din må være med? 

Forøvrig er det flere instanser å klage sin nød til enn "oppvekst hva det nå var" i kommunen. Rektor fx. Om det nå er så viktig. Katteføtter er undervurdert. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig er jeg den rette til å ta det opp. Jeg har aldri vært ufint, og aldri vært aggressiv. Det er JEG som flere ganger ble hysjet ned og nesten kjeftet på da jeg ytret mening om ting som gikk på tvers av det disse FAU-medlemmene mente. Det var heller ingen kontroversielle meninger. Det gjaldt blant annet en sak der de ønsket å ha en regel om forbud mot middagsrester i matpakka, grunnet sjalusi fra andre barn. Jeg stemte mot og argumenterte med at jeg har et barn som driver med idrett på høyt nivå, og som ikke kommer til å prestere hvis han må spise bare brødskiver hele skoledagen. Vi lager sunne, proteinrike alternativer til brødskiver som bevisst har økt hans prestasjoner. Jeg ser også at flere barn som kommer på besøk til oss rett fra skolen, har hele matpakka med de tørre skivene sine intakt (dette sa jeg selvfølgelig ikke på møtet).

En annen sak gjaldt seksuell trakassering fra en gutt mot ei jente i klassen, der jeg etterlyste tiltak. Jeg ble da snakket ganske hardt til, og guttens mor (som sitter i FAU) fløy rett i trynet på meg. Så nei, disse møtene er ikke rettet mot foreldre som meg. 

TS

Ja,Fau har da ikke noe med den typer sensitive saker! Du sitter å tar opp påstander om trakassering ang den ene moren sønn!! Herregud. Det er jo en sak for ledelsen ved skolen og ikke noe du eller noen andre skal stikke de nyskjerrige nesene deres bort i! Skjønner godt at du blir irettesatt da!Det er da også en grunn til at det heter foreldremøte. Det er en arene hvor man tar opp ting angående barna,som ikke de nødvendigvis bør høre. 

Anonymkode: 88997...ab2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FAU og skoleledelsen må jo ha fått kollektiv hjernetåke når de mener at det er smart å innkalle til et foreldremøte i arbeidstiden. 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dette har jeg lest om. Det blir ofte brukt ifb snuoperasjoner i krevende klasser. Du kan jo søke det opp. Tviler på at det blir tatt opp sensitive temaer på dette møtet. Det er nok for å holde et litt annerledes foreldremøte. Jeg regner med at lærerne er godt forberedt. Synd at dere har så dårlig miljø blant foreldrene (og elevene?), men desto viktigere at man da møter opp ! Foreldre må også ta ansvar, i hvertfall vise at de forsøker. 

Hilsen lærer (ikke læreren du siterte).

Det er jo flott hvis slike møter kan bidra til en forandring, men da må man jo legge det til et tidspunkt hvor foreldre faktisk har mulighet til å komme. De kunne lett ha lagt det til et normalt tidspunkt for foreldremøte uten at det betyr at barna ikke blir med. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Ulven skrev (4 minutter siden):

FAU og skoleledelsen må jo ha fått kollektiv hjernetåke når de mener at det er smart å innkalle til et foreldremøte i arbeidstiden. 

Det er jo flott hvis slike møter kan bidra til en forandring, men da må man jo legge det til et tidspunkt hvor foreldre faktisk har mulighet til å komme. De kunne lett ha lagt det til et normalt tidspunkt for foreldremøte uten at det betyr at barna ikke blir med. 

Som en annen skrev tidligere i tråden: å legge møter og avtaler til arbeidstiden er helt normalt. Bare fordi det er skolen som innkaller til møte, så bør ikke det være feil. Ppt, bup, legen, sykehus, banken osv legger også ofte møter innenfor ordinær arbeidstid. Det er ikke foreldremøter hver uke, så et sånt møte en gang i blant bør man klare. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Som en annen skrev tidligere i tråden: å legge møter og avtaler til arbeidstiden er helt normalt. Bare fordi det er skolen som innkaller til møte, så bør ikke det være feil. Ppt, bup, legen, sykehus, banken osv legger også ofte møter innenfor ordinær arbeidstid. Det er ikke foreldremøter hver uke, så et sånt møte en gang i blant bør man klare. 

Nei, det er ikke foreldremøter hver uke. Men akkurat den uka møtet skal være, har jeg også kontaktmøte for barnet, også det i arbeidstiden.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Disse instansene har i hovedsak ikke timer på ettermiddagene, så man har jo ikke så mye valg hvis man ikke klarer å få lagt timen til en fridag. Foreldremøter i regi av FAU legges jo normalt sett utenfor arbeidstid, så at de plutselig finner ut at dette skal være en god ide for å få foreldre til å møte opp, er uforståelig for meg. 

Man får ikke foreldre mer engasjert og på banen ved å gjøre møtetidspunktet vanskelig å få til. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ja,Fau har da ikke noe med den typer sensitive saker! Du sitter å tar opp påstander om trakassering ang den ene moren sønn!! Herregud. Det er jo en sak for ledelsen ved skolen og ikke noe du eller noen andre skal stikke de nyskjerrige nesene deres bort i! Skjønner godt at du blir irettesatt da!Det er da også en grunn til at det heter foreldremøte. Det er en arene hvor man tar opp ting angående barna,som ikke de nødvendigvis bør høre. 

Anonymkode: 88997...ab2

1. Man "irettesetter" ikke voksne mennesker foran mange andre. Da er du uhøflig.

2. Jeg nevnte ingen navn. Jeg tok opp problemet med seksuell trakassering i femte (!) klasse. Men den aktuelle mora følte seg truffet og klikket i vinkel. Problemet har blitt tatt opp med lærer, rektor og foreldre tidligere, uten resultat. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...